Osuustoiminnan vuosikirja 2014: Tuttu kolmikko kärjessä

Osuustoiminta-lehden analyytikkotiimi laati yritysanalyysit keskeisistä osuustoimintayrityksistä.

 

Tuttu kolmikko kärjessä

OP-Pohjola-ryhmä, Metsä Group ja Valio olivat ylitse muiden 2013-14, selviää Osuustoiminnan Vuosikirjan 2014 analyyseistä.

”OP-Pohjola-ryhmä ja Metsä Group ovat ilman muuta palkintokorokkeella. OP-Pohjola-ryhmä lunasti 3,4 miljardin euron investoinnilla Pohjola Pankin pois pörssistä ja kruunasi asiakasomistajan kuninkaaksi. Metsä Groupin korpivaellus päättyi, ja ilmoitus 1,1 miljardin euron biotehdasinvestoinnista otettiin todella innolla vastaan tasavallassa”, kirjoittaa ekonomi Jorma Savolainen OT-lehden analyytikkotiimistä.

Kolmantena palkintopallille kiipeää maidontuottajien Valio. Viime aikoina vähän ryvettyneenä, mutta vastoinkäymisistään huolimatta tosi iskussa, Savolainen muotoilee.

Talvella 2013 näytelmä alkoi. Kilpailuvirasto (KKV) syytti Valiota maidon saalistushinnoittelusta ja vaati markkinaoikeudessa 70 miljoonan euron seuraamusmaksua. Valiossa muistetaan pitkään päivä 26.6.2014. Markkinaoikeus julisti Kilpailuviraston voittajaksi. Hävinnyt osapuoli ilmoitti välittömästi valittavansa tuomiosta korkeimpaan hallinto-oikeuteen.

”Tuottajaosuustoiminta on täysin ratkaisevaa suomalaiselle maataloudelle. Ei ole kilpailuviraston virkamiesten asia kiillottaa kilpeään todella ahtailla tulkinnoilla.

Ei 70 miljoonan seuraamusmaksu ole kuitenkaan Valiolle taloudellinen ongelma. Se ei uhkaa tuottajahintaa, eikä suunniteltujen investointien aikataulua, saati taseen terveyttä. Mikäli seuraamusmaksulle haettava täytäntöönpanon kielto ei menisi läpi, niin silti omavaraisuusaste jäisi hyvälle yli 40 prosentin tasolle”, toteaa Savolainen.

 

Venäjän pakotteet tuntuvat Valiossa

Maailman ja Euroopan maitomarkkinoiden tilanne oli vuonna 2013 edelleen erittäin hyvä, jopa ennakoitua parempi. Maitotuotteiden hinnat nousivat alkuvuodesta selvästi erityisesti Aasian ja Venäjän hyvän kysynnän ansiosta. Hinnat myös pysyttelivät ennätystasolla aina kuluvan vuoden alkupuolelle saakka. Vahva tilanne näkyi myös Suomen markkinoilla.

Maailmanmarkkinoiden vahva tilanne näkyi suoraan Suomen markkinoilla. Vienti veti hyvin ja myös kotimarkkinahintoihin tuli selviä korotuksia alkuvuonna 2013. Suurin korotus nähtiin perusmaidoissa, mutta myös muiden maitotuotteiden tukku- ja kuluttajahinnat säilyivät vähintään edellisvuoden tasolla.

”Hyvän markkinatilanteen seurauksena osuuskunnat pystyivät korottamaan tuottajahinnat ennätystasolle ja maksamaan edelleen selvästi keskimääräistä korkeamman jälkitilin”, toteaa tutkimusjohtaja Perttu Pyykkönen PTT:stä analyysissään.

Valio-ryhmän isoissa osuuskunnissa keskipitoisen maidon tuottajahinta vaihteli 46,5 – 47,5 snt/l välillä. Yli 48 senttiin litralta ylsivät muun muassa Maitomaa ja Maitokolmio sekä useat Arla Suomi –yhteistyöryhmän osuuskunnat. Näiden osuuskuntien tilityskyvyn parantuminen johtuu hyvin pitkälti perusmaitojen kohonneista hinnoista.

Venäjä julkaisi elokuun alussa listansa vastapakotteista, jotka kohdistuvat Venäjän vastaisia pakotteita asettaneisiin valtioihin, joihin kuuluu myös Suomi.

Suomalaisista osuustoimintayrityksistä pakotteet iskevät erityisesti Valioon, jonka viennistä noin puolet suuntaa Venäjälle.

”Suuri uhka on Venäjän asettama tuontikielto, joka pitkittyessään iskee Valioon todella rajusti”, arvioi Pyykkönen.

 

Lihan kulutus laskussa

Lihan kulutus kääntyi vuonna 2013 laskuun. Sianlihan kulutus jatkoi laskuaan jo toista vuotta. Myös naudanlihan kulutus kääntyi laskuun. Siipikarjanlihan kulutus sen sijaan jatkoi kasvuaan.

Kulutuksen laskusta huolimatta lihojen kuluttajahinnat jatkoivat reipasta nousuaan. Keskimäärin lihan kuluttajahinta nousi 7 prosenttia. Sianlihan kuluttajahinta nousi hieman keskimääräistä enemmän, reilut 8 prosenttia. Naudanlihasta kuluttajien maksettavaksi koitui alle 6 prosenttia edellisvuotta korkeammat hinnat.

HKScanin liikevaihto kääntyi hienoiseen laskuun. Liikevaihto oli 2 479 miljoonaa euroa, eli vajaa 3 prosenttia edellisvuotta pienempi.

Vaikka konsernitasolla HKScanin liikevaihto pienentyi, Tanskassa ja Puolassa liikevaihto jatkoi kasvuaan. Tanskassa kova kilpailutilanne ajoi HKScania ahtaalle, mutta kuitenkin loppuvuotta kohti alkoi näyttää paremmalta.

Atrian liikevaihto jatkoi reipasta kasvuaan 1 411 miljoonaan euroon, eli 5 prosenttia.

Atrian liikevaihto kasvoi Suomessa ja Skandinaviassa pääasiassa markkinaosuuden kasvun seurauksena.Suomessa kasvua oli niin kuluttaja- kuin suurtaloussektorillakin.

Venäjällä ruplamääräinen liikevaihto kasvoi Pietarin alueen vahvan markkina-aseman ansiosta. Ruplan heikentymisen myötä Venäjän euromääräinen liikevaihto kuitenkin pienentyi jonkin verran. Atrian tuloksen painoi miinukselle Venäjällä lopetettujen liiketoimintojen alaskirjaukset.Atrian nettotulos oli 4,3 miljoonaa euroa pakkasella, kun se edellisenä vuonna se oli plussalla 0,7 prosenttia liikevaihdosta, eli 10,1 miljoonaa euroa.

”Suomessa Atrian kasvanut liikevaihto erityisesti vähittäiskaupassa ei riittänyt tulosparannukseen. Loppuvuodesta kiristynyt kilpailutilanne söi myös Atrian katteita”, kirjoittaa tutkija Tapani Yrjölä PTT:stä.

 

Vihannesosuuskunnat investoivat

Vihannesten kulutus on kasvanut selvästi. Tuottajien omistamilla puutarha-alan yrityksillä on myös vahva jalansija markkinoilla. Viime vuonna tomaattien kulutus kasvoi noin neljä prosenttia ja muiden vihannesten peräti noin kymmenen.

Tomaatintuotanto säilyi likimain edellisvuoden tasolla, joten valtaosa kulutuksen kasvusta katettiin tuonnin avulla. Tuonnin kasvusta osa selittyy sillä, että iso osa tuotannosta on kausiluontoista.

Esimerkiksi Närpiön Vihannes Osuuskunta yritti uusia tomaatintuotantoaan siten, että se jakaantuisi tasaisemmin huippusesongin ympärille.

Närpiön Vihannes on tehnyt isoja investointeja, muun muassa uusinut tomaattien pakkauslinjansa yhdeksi Euroopan moderneimmista.

 

Munakunta järjesteli toimintojaan

Vuonna 2013 kanamunantuotanto ylsi noin 67 miljoonaan kiloon, missä on kasvua yli 7 prosenttia edellisvuoteen. Kulutuksen kasvu oli vain noin puolet tästä. Vientiin meni siis entistä suurempi osa tuotannosta. Kaikilla pakkaamoilla viennin osuus on merkittävä. Kun otetaan huomioon pakkaamon kustannukset, jää vientihinta keskimäärin yli 20 prosenttia kotimaan tuottajahintaa alemmaksi.

Kireässä kotimaisessa kilpailutilanteessa Munakunta kasvatti tuotantoaan, mutta menetti silti markkinaosuuksia muille toimijoille. Munakunnan kilpailuetuja on, että sen tuotannosta lattiakanaloiden osuus on selvästi suurempi kuin muilla.

Munakunta ilmoitti kesällä aloittavansa yhteistyön tanskalaisen Hedegaards Oy:n kanssa.

Munakunnan operatiivinen toiminta siirrettiin uuden Muna Foods Oy:n nimiin, josta Munakunta omistaa 50 prosenttia ja Hedegaards 50 prosenttia.

Järjestelyllä haetaan parempia liiketoiminnan kehitysmahdollisuuksia, sillä Hedegaards on pohjoismaiden suurin ja vahvasti kasvuhaluinen toimija.

 

Pohjoismainen yhteistyö sopii Faballe

Vähävelkaisena ja hyvin maksuvalmiina yrityksenä Osuuskunta Faba onnistui keräämään rahoitustuottoja ja lisäksi säästämään henkilöstö- ja muissa kuluissa niin, että viimeiselle riville jäi tulosta yli 100 000 euroa. Tilamäärän ja sitä kautta myös osuuskunnan jäsenten määrä laski, ja se teki osuusmaksujen palautuksina 446 000 euron loven kassaan.

Tanskalainen VikingGenetics osakkuusyrityksenä (25%) tuo Faballe mahdollisuuden hyödyntää pohjoismaisen ja kansainvälisen eläinjalostuksen tuloksia ja suuruuden ekonomiaa. Osakkuus on maksanut Faballe yli 10 miljoonaa euroa, ja tuo satsaus näkyy taseessa isona eränä.

Vielä isompi on sen strateginen, tulevaisuutta rakentava merkitys. Omistus on myös sijoitus, jolle odotetaan taloudellista tuottoa. Vuonna 2013 VikingGenetics teki voittoa 1,7 miljoonaa euroa, josta neljännes on Faban omistusta vastaava osuus.

Lisätietoja:
Riku-Matti Akkanen, toimituspäällikkö (09) 4767 5500 riku-matti.akkanen@pellervo.fi

Lue lisää Osuustoiminta-lehdestä!

Lataa linkistä taulukot:

1)    Osuuskunnat ja keskinäiset henki- ja vahinkovakuutusyhtiöt

http://otlehti.pellervo.fi/vuosikirja/osuustoimintayritykset2013/

2)    Parhaat Osuuspankit ja –kaupat

http://otlehti.pellervo.fi/vuosikirja/pankit-ja-kaupat2013/

3)    Alle 10 milj. € liikevaihdon osuuskunnat toimialoittain

http://otlehti.pellervo.fi/vuosikirja/pienosuuskunnat2013/

4)    Vastuullisuuden kehitysportaat

http://otlehti.pellervo.fi/vuosikirja/vastuullisuuden-kehitysportaat2013/

Jaa artikkeli

Lue myös

Pellervon kannanotto osuuskuntaidentiteetistä

Kansainvälinen osuustoimintaliitto ICA on joulukuussa 2021 aloittanut arviointiprosessin, jonka tarkoituksena on selvittää, kuinka hyvin globaali osuuskuntaidentiteetti on määritelty. Pellervon hallitus on nyt koostanut suomalaisen osuustoiminnan yhteisen kannanoton osuuskuntaidentiteetistä ja lähettänyt sen ICA:lle.