Sosiaalinen media löytää asiakkaita
Teksti: Markku Nummi
Blogit ja keskustelupalstat ovat yrittäjille parhaita myyntitykkejä internetissä, arvioi yrittäjiä kouluttava konsultti Sirkku Hirvonen. Niiden tehokkuus perustuu Hirvosen mielestä tekniseen rakenteeseen; se sopii jetsulleen hakukoneiden tekniikkaan.
Hirvonen vetää sosiaalisen median koulutuksia milloin missäkin päin Suomea. Etelä-Karjalassa ja Kymenlaaksossa Maa- ja kotitalousnaisilla on Särvintä pöytään -hanke, jonka vetäjät kutsuivat Hirvosen opettamaan yrittäjiä käyttämään Facebookia ja blogeja markkinoinnissa ja myynnissä.
Kurssilla yrittäjille hankittiin tunnukset ja heille perustettiin Facebook-sivu sekä blogi. Koko koulutuspäivän Hirvoselta irtoili nasevia vinkkejä siitä, miten kaupankäyntiä piristetään sosiaalisella medialla (käytetään myös some-lyhennystä).
”Siinä on haastetta, että saa ihmiset jatkuvasti ylläpitämään sivuja”, Hirvonen miettii.
Facebook tietää,
ketä kiinnostaa
Oman työnantajansa Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy:n sivuilla Sirkku Hirvonen kirjoittaa mm. AIDA-mallista. AIDAn kirjaimet tulevat englanninkielestä ja tarkoittavat, että asiakas on saatava huomaamaan tuotteet, kiinnostumaan niistä, tahtomaan niitä ja lopuksi ostamaan.
Isoilla yritysketjuilla on yleensä kattavat sähköiset toteutukset. Hirvonen toivoo, että pienet saisivat hieman tasattua isojen etumatkaa sosiaalisen median keinoin ja jos ansainta perustuu sähköiseen markkinointiin, pitäisi nyt olla käytössä myös mobiililaitteissa toimiva palvelu.
Hirvonen kannustaa kokeilemaan kauppapaikkaa Facebookissa.
”Palvelun voi kohdentaa tietyn alueen asukkaille, tietyn ikäisille ihmisille tai jostakin harrastuksesta kiinnostuneille”, hän luettelee. Facebook hakee ihmiset, joiden sivuilla nämä ehdot täyttyvät.
Facebook-sivulleen saa erilliset esittelysivut vaikkapa myytäville lomamökeille. Kutakin mökkiä voi esitellä erikseen. Sivuille kannattaa syöttää yhteydenottolomake ja muut yhteystiedot, tarjouspyyntölomake ja vielä kauppapaikka, josta mökin voi varata tai saman tien maksaa.
Yrityksessä, jossa Hirvonen työskentelee, Facebook on korvannut sähköpostinkin. Sisäisessä viestinnässä se on koettu sähköpostia näppärämmäksi.
Tuottajatori saa
lisää myyntitehoa
Hirvonen vakuuttaa, että sosiaalisen median käyttö yrittäjille ei ole aikakysymys, kun päivittäminen alkaa olla rutiinia.
”Asensin omalle tietokoneelleni sovelluksen, joka seurasi, mitä tein koneella. Sosiaaliseen mediaan kului 20 minuuttia päivässä.”
Hirvosen kurssilla ollut yrittäjä Risto Komi sanoo kaipaavansa lisää vuorovaikutusta kuluttajien kanssa. Hän on Elimäellä toimivan Alppiruusun tuottajatorin yrittäjä ja myy yli sadan tavarantoimittajan tuotteita.
Tuottajatorilla on ajantasaiset verkkosivut, mutta ei sähköistä kauppaa. Komi sanoo, että verkossa tilattujen elintarvikkeiden maksaminen, niiden toimittaminen asiakkaille ja elintarvikkeiden säilyminen eivät ole ihan ongelmattomia.
Komi on monin tavoin koettanut virkistää torin tuotteiden kauppaa. On järjestelty bussikuljetuksia, viritelty ruokapiirejä, oltu mukana eri tapahtumissa. Nyt tulevat Facebook ja blogit.
Tuottajatorilla Komi on havainnut, että lähiruokakeskustelu piristää kauppaa, ja erilaiset ruokaskandaalitkin hetkeksi.
”Nykyään ihmiset ostaessaan ajattelevat tuotteiden vaikutusta omaan terveyteensä enemmän kuin tuotteiden hintaa”, Komi kertoo.
”Ennen oli toisinpäin.”
Www.liiketoiminta.info -sivuilla on artikkeleita sosiaalisen median hyödyntämisestä markkinoinnin ja myynnin tehostamiseen.
KOKO SISÄLTÖ 10 /2011
- Rakentaminen: Parsinavetta laajeni edullisilla lehmäpaikoilla
Tutkimus: Metlalta uusi malli suojelukorvausten laskemiseen
Hyvä Sato -kilpailu: Satoa tuli odotetusti – jopa yli
Kasvinsuojelu: Syyskylvöt kaipaavat tautisuojaa
Viljamarkkinat: Suuri viljasato ei päädy varastoihin
Kasvinviljely: Tuoretuottajalla puhelin auki koko ajan
Koneet ja tekniikka: Ensikokemukset Yara N-sensorista
Hollanti ylivoimainen EM-vetokisassa
Komiasti Comialla
Massikalta uudet 7600-mallit
R-sarja rynnii uuteen teholuokkaan
Automaattilypsy: Robotiikka tuli lypsykaruselliin
Geeniteknologia: Jalostuksen hyötyjä ei saa hukata
Metsätalous: Taimikasvatus on käsityötä
Harvennuksesta halvemmalla
Puukartellin vahingot puntarissa
Hallitus ottaa metsästä miljoonia
Koneille uusia töitä
Erikoistuotanto: Makeapihlajalla menekkiä
Terve Eläin: Kuinka tehdään satatonnareita?
Toistuvat:
Uutiset
Vähätalo
Verkossa
Antinpoika
Väinö Vältti
Vaaran paikka
Nollarajalla
- Kannen kuvat Helena Anttila-Lindeman ja Jussi Knuuttila.
- Seuraava Maatilan Pellervo ja Pellervon Iso Kalenteri ilmestyvät 17.11. Kodin Pellervo ilmestyy 13.10.2011.
Pellervon Iso Kalenteri » sisältyy Maatilan Pellervon tilaukseen.