Liikennetraktorin ajoo tulossa
oma ajokortti
Teksti: Helena Anttila-Lindeman
Liikennetraktoreita koskevat säädökset ovat sekavia ja hankalia. Säädöksien tulkinnassa on myös ollut eroavaisuuksia eri poliisipartioiden välillä.
”Olen henkilökohtaisesti vierastanut tässä nykysysteemissä sitä, että sama ajoneuvo voi olla aamupäivällä liikennetraktori ja iltapäivällä maataloustraktori”, yksikönpäällikkö Ari Herrala harmittelee .
Tavanomaiseen traktoriin verrattuna liikennetraktorissa pitää olla paremmat jarrut ja peittävämmät lokasuojat. Sen suurin sallittu nopeus on 50 km/h, kun muille traktorille se on 40 km/h. Liikennetraktorin ajamiseen vaaditaan C-luokan ajo-oikeus, jos se on muussa kuin maa- ja metsätalouteen liittyvässä käytössä. Siinä riittää T-luokan ajokortti kuten muillakin traktoreilla.
Esimerkiksi urakointikäytössä liikennetraktorin tankkiin vaaditaan verollista diesel-polttoainetta tai viiden euron päivämaksun suorittamista. Maa- ja metsätalouskäytössä sama vetopeli luokitellaan kuitenkin tavanomaiseksi traktoriksi, jolloin tankissa saa olla verotonta löpöä.
Rajankäynti liikenne- ja maataloustraktorin välillä on merkityksellinen myös ammattipätevyysasian yhteydessä. Liikennetraktorin kuljettajalta vaaditaan ammattipätevyys silloin, kun ajossa tarvitaan verollista polttoainetta. Maa- ja metsätalousajossa ammattipätevyyttä ei tarvita.
Liikennetraktorin käyttöä pyritään yksinkertaistamaan edes ajo-oikeuden osalta. ”Tavoite on, että tammikuussa 2013 tulisi erillinen liikennetraktoriajokortti. Sitä tarvittaisiin silloin, kun ajetaan traktoria, joka kulkee yli 45 kilometriä tunnissa”, Herrala kertoo.
KOKO SISÄLTÖ 8 /2011
- Monitoimitila: Koneurakointi tuo lisätuloja
Tutkimus: Joka kolmas tila on monialainen
Hyvä Sato -kilpailu: Ennusteet lupaavat kohtalaisia satoja
Joukkueet säästivät lannoitekustannuksissa
Kasvinsuojelussa kemialliset ja mekaaniset otteet
Nurmiviljely: Säilörehu on kannattavuuden avaintekijä
Kasvinsuojelu: Rikkakasviruiskutus vei 70 000 euron vehnät
Väärä käyttöohje sekoitti perunan ja viljan aineet
Ruiskutukset tehdään sään ehdoilla
Kasvinsuojelussa joutuu tekemään kompromisseja
Viljamarkkinat: Sadonkorjuukausi alkoi
Viljakauppa: Tilavilja-auto oikoo viljakaupan mutkia
Elintarviketeollisuus: Massatuotteista kannattaviin brändeihin
Farmari: Energia-asiat näyttävästi esillä
Ammattiajo: Tavaraliikenteen pätevyys vaaditaan monelta viljelijältäkin
Sakot uhkaavat paperittomia eläinkuljetuksia
Pätevyys 35 tunnin koulutuksella
Ammattipätevyyden vaatiminen jakaa mielipiteitä
Urakointi: Maaseutuyrittäjäkin voi käyttää pakettihinnoittelua
Osuuskauppa ostaa pihatyöt vuosipakettina
Maidontuotanto: Suomen suurin navetta aloittaa toimintansa
Yhden robotin navetta puolella miljoonalla eurolla
Viljanviljely: Oraat saivat sopivasti sadetta Virossa
Työterveys: Hoitajan hyvinvointi heijastuu eläimiin
Maaseutuyritys: Tuoreita rapuja ympäri vuoden
Terve Eläin: Huonosta säilörehusta tappioita neljällä eri tavalla
Toistuvat:
Uutiset
Vähätalo
Verkossa
Antinpoika
Väinö Vältti
Vaaran paikka
Terveenä työssä
Nollarajalla
- Kannen kuvat Topi Pakarinen ja Jouko Kleemola.
- Seuraava Maatilan Pellervo ilmestyy 1.9.2011 ja Kodin Pellervo 18.8.2011.
Pellervon Iso Kalenteri » sisältyy Maatilan Pellervon tilaukseen.