Kommentteja
lehdistökeskusteluun
Liian halpaa ja kallista
Liian halpaa ja liian kallista samalla kertaa Suomen valtiolle - näin voi
todeta kauppa- ja teollisuusministeri Erkki Tuomiojalle (sd.) raporttinsa
jättäneestä Elintarviketeollisuus 2000 -työryhmästä.
Kansliapäällikkö Erkki Virtasen vetämältä työryhmältä odotettiin
helpotusta erityisesti Venäjän viennin romahduksen jälkeen vaikeuksiin ajautuneella
elintarvikealalla kahdessa asiassa. Toinen oli kilpailupolitiikan väljentäminen ja
toinen ruuan nykyisen ankaran verotuksen helpottaminen.
Liian vaikea
kilpailupolitiikka
EU:ssa kilpailupolitiikkaa ei yleensä ole tulkittu yhtä puhdasoppisesti kuin meillä.
Vaikka kyseessä ovatkin Suomea isommat maat ja markkinat. Meillä pienillä
kotimarkkinoilla kasvaneet yritykset ovat pistäneet kilpailuviraston silmään, vaikka ne
ovatkin eurooppalaisessa katsannossa vielä pieniä. Näin ollen pieniltä
kotimarkkinoilta ei ole voinut kasvaa samalla tavoin kansainväliseen kilpailuun kuin
suuremmilta markkinoilta.
Pienillä kotimarkkinoilla kilpailupolitiikkaa olisi siksi pakko tulkita väljemmin,
ellei sitten todella haluta kotimaisten yritysten menettävän kansainvälistä
kilpailukykyään. Kilpailutilanne kun on Suomen ympärillä nopeasti kiristynyt.
Pienellä maalla on vähiten varaa puhdasoppisuuteen.
Kilpailupolitiikan väljentäminen olisi valtiolle halvin keino helpottaa tiukoille
joutuneen kotimaisen elintarviketeollisuuden asemaa. Se kun ei maksaisi valtiolle
mitään.
Kilpailupolitiikka on kuitenkin koettu erittäin vaikeaksi ja monimutkaiseksi. Se
ilmeisesti on kuin juristien oma saippua, joka näyttää lipsahtavan aina jonnekin kun
joku turhaan luulee jo saaneensa siihen otteen.
Ruuan verotuksen
keventäminen
Suomalaisten ruokalaskun keventäminen verotuksella puolestaan maksaisi valtiolle
paljon, pari miljardia markkaa vuodessa. Tässä vaiheessa ainakin
valtiovarainministeriössä rypistettiin kulmia. Niin tapahtui Virtasen työryhmässäkin,
jossa budjettineuvos Elina Selinheimo jätti raporttiin tavanomaisen
eriävän näkemyksensä. Erkki Virtanen on itsekin entinen valtiovarainministeriön
kovaotteinen budjettipäällikkö, joka ei helpolla lähde valtiolle kalliita keinoja
esittämäänkään.
Valtio kuitenkin verottaa ruuasta muissa EU-maissa selvästi Suomea vähemmän.
Poikkeuksen muodostaa ainoastaan Tanska. Muissa 13 maassa kuluttajien maksamasta ruuan
hinnasta verokarhu lohkaisee selvästi kapeamman siivun.
Elintarvikkeet ovat kaikille välttämättömiä. Erityisesti pienituloiset taloudet ja
lapsiperheet hyötyisivät ruuan verotuksen alentamisesta. Teollisuus pitää verotuksen
alentamista tärkeänä keinona parantaa tiukoilla olevan toimialan kannattavuutta. On
arvioitu, että arvonlisäveron alentaminen viidellä prosenttiyksiköllä siirtyisi
kilpailun vaikutuksesta kuluttajahintoihin saakka 4,3 %:n tasolla.
Koko elintarvikeketjun kannattavuus ja työllisyys paranisivat kuluttajien siirtyessä
käyttämään pidemmälle jalostettuja tuotteita. Näinhän tapahtui vuonna 1995, kun
hinnat alenivat EU-jäsenyyden toteutuessa.
Veron laskeminen toisi takaisin ns. dynaamisina hyötyinä kulutuksen lisääntyessä
ja työllisyyden parantuessa ehkä noin 800 miljoonaa markkaa. Suoraa
kilpailukykyvaikutusta ei työryhmä kuitenkaan uskonut veronalennuksella olevan.
Elintarvikealan itsensä laskelmia oli puolestaan ampumassa alas VATT. Lopputulos
ristiriitaisista lausunnoista tietenkin oli, että asia jäi edelleen ratkaisemattomaksi.
Valtiovarainministeriössä ruuan veron alentaminen on toistaiseksi jäänyt toistaiseksi
muun veronalennuspolitiikan varjoon.
Työryhmä päätyi esittämään molemmissa keskeisimmissä kysymyksissä vain
periaatteellisen linjanvedon ilman käytännön toimenpide-ehdotuksia. Sen mukaan
molemmissa asioissa pyritään kohti eurooppalaista tasoa.
Poliitikkojen
pyöriteltäviksi
Näin virkamiehet saivat asiat siististi pakettiin ja poliitikkojen pyöriteltäviksi.
He ovatkin olleet asiassa vuolassanaisia. Kauppa- ja teollisuusministeri Erkki Tuomiojan
lisäksi myös ulkomaankauppaministeri Kimmo Sasi (kok.), jolle
kilpailuviraston valvonta kuuluu, antoi hänkin työryhmän kantoja myötäilevän
lausunnon, että yrityskauppalakia ei saa tulkita Suomessa ankarammin kuin muualla EU:ssa.
Mutta toisenlaisiakin puheita on kuultu. Eikä käytännön toimiin ole päästy.
Hyvä kysymys kuuluu, mitä tästä opimme. Pelkään pahoin, että emme mitään.
Mutta kun eteenpäin on aina elävän mieli etenkin osuustoiminnassa, niin toivo
kuitenkin jää elämään. On hyvin mahdollista, että muutaman vuoden päästä molemmat
asiat tulevat toteutumaan.
Nyt molemmille hankkeille löytyy myös aiempaa vakuuttavammat perustelut. Kohtuullisen
hyvää pohjustavaa ja taustoittavaa keskusteluakin tuli nyt asiallisesti ja avoimesti
käydyksi. Ehkäpä hyvät asiat vielä vähän paranevat muhiessaan.
mauno-markus.karjalainen@pellervo.fi
|