Päättäjien
kilpailupoliittinen
sekoilu hämmentää
ellervolaisella
osuustoiminnalla on tällä hetkellä kaksi edunvalvontakohdetta lainsäädännön
suunnalla. Ensimmäinen on osuuskuntalain kokonaisuudistuksen toteutumisen varmistaminen
ja toinen eri tyyppisten ja eri maissa toimivien yritysten tasapuolisesta kohtelusta
huolehtiminen Suomessa ja EU:ssa harjoitettavassa kilpailupolitiikassa.
Näistä ensimmäisen osalta pullat tuntuvat olevan tyydyttävästi uunissa; vaikka
jotkut yksityiskohdat vaativat vielä lisää työstämistä, osuuskuntalain
uudistustarpeesta ja sen kiireellisyydestä vallitsee yhteiskunnassamme varsin pitkälle
menevä yksimielisyys. Nyt on vain varmistettava, että osuuskuntalain uudistus pääsee
myös käytännössä etenemään ripeästi ensin hallituksen lakiehdotukseksi ja sen
jälkeen saman tien läpi lainsäädäntökoneiston valmiiksi laiksi.
aljon
huonommin ovat asiat sen sijaan kilpailupolitiikan osalta. Vaikka osuustoiminta ei pyydä
harjoitettavalta kilpailupolitiikalta muuta kuin tasapuolisuutta, voi yhteiskunnallisten
päättäjien mielipideilmastoa kuvata tässä asiassa lähinnä sekavaksi ja
hämmentyneeksi. Päättäjien viimeaikaisista kannanotoista on hyvin vaikea löytää
selkeää ja yhtenäistä elinkeinopoliittista linjaa ja tahtotilaa.
Osuustoiminnan tässä asiassa esillä pitämään tasapuolisuusvaatimukseen sisältyy
kaksi tärkeää ulottuvuutta. Ensimmäinen on ymmärryksen ja tasapuolisen kohtelun
saaminen osuustoiminnan perinteisille yhteistyömalleille. Ja toinen on sen varmistaminen,
että suomalainen elinkeinotoiminta, osuustoiminta mukaan luettuna, tulisi EU:n
yhteismarkkinaprojektin etenemisen ja rakentumisen myötä kilpailupoliittisesti
oikeudenmukaisesti ja tasapuolisesti kohdelluksi.
ällä
hetkellä hallituksen rivit ovat Suomessa olleet pahasti sekaisin kilpailupolitiikan
linjanvetojen suhteen. Pellervon esillä pitämät kilpailupoliittiset asiat ovat saaneet
hallituspuolueiden edustajien taholta samaan aikaan sekä ymmärtämystä että
vastustusta. Erityisesti on viime aikoina puhuttu relevantin markkinan käsitteen
tulkinnasta. Viimeisin mielenkiintoinen kannanotto asiasta tuli EU-komissaari Erkki
Liikaselta, joka Maaseudun Tulevaisuuden uutisoinnin mukaan oli yhtynyt - tosin varsin
varovaisin sanakääntein - meidän huolestuneiden joukkoon, jotka olemme kantaneet huolta
siitä, että pienet maat ovat vaarassa joutua yritysrakenteidensa kehittämisessä EU:n
isompien jäsenmaiden yrityksiä heikompaan asemaan jos kilpailupolitiikan tulkintalinja
muodostuu liian yksisilmäiseksi.
Jos tähänastisessa keskustelussa haluaa nähdä jotain myönteistä, niin se on
varmaan se, että itse asia on saanut huomiota ja se on todettu joko suorasanaisesti tai
ainakin välillisesti yhteiskunnallisesti tärkeäksi. Huonoa asiassa on kuitenkin se,
että kukaan nykyisistä vallanpitäjistä ei ole ottanut asiaa omakseen ja tarttunut
siihen asian vaatimalla vakavuudella. Syksyn kuluessa suuria toiveita asetettiin
kansliapäällikkö Virtasen johdolla työskennelleen Elintarviketeollisuus 2000
-työryhmän työhön. Pettymys oli kuitenkin melkoinen kun asia, vaikka se saikin
yleisluontoista ymmärtämystä, jäi tälläkin kertaa vaille selkeää
elinkeinopoliittista linjavetoa.
ykyinen
asiantila ei ole millään muotoa tyydyttävä. Yritysten on mahdoton suunnitella
toimintojaan riittävän pitkäjänteisesti, jos näin keskeiset toiminnan
peruslähtökohtiin vaikuttavat asiat ovat jatkuvasti epävarmoja ja hämärän peitossa.
Asia vaatii pikaisia toimenpiteitä. Ehkä parasta tässä vaiheessa olisi koko
ongelmavyyhden saaminen hallituksen piirissä omana erilliskysymyksenään riittävän
laaja-alaiseen elinkeinopoliittiseen harkintaan. Varsinkin relevantin markkinan käsitteen
osalta hallituksen piirissä pitäisi ryhtyä myös aktiivisesti puolustamaan suomalaisen
elinkeinoelämän etuja erilaisissa EU yhteyksissä.
SAMULI SKURNIK
samuli.skurnik@pellervo.fi
|