|
- Vaikka viljelijöiden määrä pienenee, kauppaa käydään entistä suurempien yksiköiden kanssa. Kun maatalouskaupan suuruus on nyt kymmenkunta miljardia markkaa, siitä ennustetaan leikkautuvan korkeintaan puolitoista miljardia, toteaa Hytönen.
- Esimerkiksi Agendasta mietitään kaupan puolella sen vaikutusta viljelijöiden ostovoimaan ja maatalouden tuotantorakenteiden muuttumiseen.
Vahva kokemus
elintarviketuotannosta
Ensio Hytönen on 46-vuotias maa- ja metsätalouden lisensiaatti. Jo nuorena hän pääsi Valiolle, ja tällä vuosikymmenellä on ollut Normilkin toimitusjohtajana ja Valion Juustojen toimitusjohtajana.
Puolitoista vuotta Hytönen toimi Atria Oyj:n varatoimitusjohtajana. Siellä hänen vastuualueeseensa kuului valmisruokateollisuus ja sen vienti Ruotsiin.
Hankkija-Maataloudessa Hytönen näkee monta kiinnostavaa seikkaa: hyvin hoidettu yhtiö, selkeä omistusrakenne eli SOK omistaa kokonaan, selvä rooli ryhmässä ja tiivis ketjumainen yhteistyömalli maatalouskauppaa harjoittavien osuuskauppojen kanssa.
-Eipä tarvinnut monta kertaa miettiä, kun mahdollisuus uuteen työhön tuli, hän toteaa.
Asiakassuhteesta
hyvää huolta
S-ryhmän maatalouskaupan markkinointinimi on Agrimarket.
Agrimarket-ketjun osuus kymmenen miljardin maatalouskaupasta on neljä miljardia ja se on markkinajohtaja. Summasta kaksi kolmasosaa on Hankkija-Maatalouden, loput osuuskauppojen osuutta. Ketjuun kuuluu 140 toimipistettä. Niistä lähes 120 on Hankkija-Maatalouden, muut osuuskauppojen. Henkilökuntaa on noin 700.
Agrimarket pyrkii viljelijöiden kanssa sopimukselliseen suhteeseen. Asiakassuhdetta vahvistaa erityinen Agribonusjärjestelmä ja joustava AgriRahajärjestelmä.
Uutta on omamyyjäjärjestelmä. Nimikkomyyjä pystyy pätevästi tarjoamaan ratkaisuja kanta-asiakkaan ongelmiin.
"Kyllä koneet
aina kuluvat"
Monet pelkäävät, että maatalouskaupan viime aikojen nousu on vain tilapäistä. Hytösen mielestä kauppa kuitenkin käy vilkkaana tulevaisuudessakin, koska koneet kuluvat ja tuotantopanoksia on jatkuvasti hankittava.
- Mutta kuten hienosti sanotaan, markkinat noudattavat poliittisia päätöksiä.
Markoissa maatalouskauppa nojaa tietysti viljelijöihin, mutta asiakkaista suuri osa myös maaseudulla on muita. Esimerkiksi puutarhatarvikkeiden kauppa on viime vuosina kasvanut huikeasti, kun pihoja halutaan laittaa yhä komeampaan kuntoon.
Multasormi-ketjua Hankkija-Maatalous kehittelee osuuskauppojen kanssa.
| Sivun alkuun |