Osuustoiminnan imago ja
lakiuudistus
suustoiminta
on kautta aikain saanut kärsiä tietystä imago-ongelmasta. Näin on ollut siitäkin
huolimatta, että osuustoiminnalla on monissa maissa - eikä vähiten Suomessa -
merkittävä rooli talouselämässä. Kysymys on paljolti ennakkoluuloista, joiden yksi
syy lienee osuustoiminnan koettu "toiseus" eli se, että osuustoiminnan ei koeta
edustavan elinkeinoelämän ajattelumallien valtavirtaa.
Toinen syy voi kuitenkin olla myös osuustoiminnassa itsessään. Osuustoiminnallinen
yhteistyö ja siihen liittyvä tavoitteenasettelu ovat muuta yksityistä yritystoimintaa
moniarvoisempaa. Osuustoiminnan ulkopuolella tämä koetaan usein tiettynä
epämääräisyytenä ja potentiaalisena tehottomuutena. Nämä ja monet muut seikat
puhuvatkin sen puolesta, että osuustoiminnan pitääkin kiinnittää erityistä huomiota
oman yrittämismallinsa yrityskuvaan.
suuskuntalain
kokonaisuudistus, jota maassamme parhaillaan valmistellaan, on ajankohtaisista
osuustoimintaa koskevista hankkeista monella tapaa tärkeä myös osuustoiminnan
yrityskuvan kehittymisen kannalta. Tähän ei lain uudistusprosessissa ole juurikaan
kiinnitetty huomiota.
Positiivista oikeusministeriössä parhaillaan viimeisteltävänä olevassa
lakiuudistushankkeessa on osuuskuntalain kaikinpuolinen modernisoiminen ja rakenteen
harmonisoiminen muun jo aikaisemmin uudistetun yhteisölainsäädännön kanssa. Myös
oikeusministeriössä virkamiestyönä valmistuneen lakiluonnoksen sisältö tyydyttää
pääosin osuustoimintapiirejä, jotka ovat Pellervon kokoamina osallistuneet varsin
tiiviisti lakiuudistuksen valmisteluun.
äytännön
osuustoimintaa edustavien tahojen yksi keskeisiä lähtökohtia ja eräänlainen reunaehto
lakiuudistuksessa on ollut osuuskunnan keskeisten ominaispiirteiden säilyttäminen
jatkossakin mahdollisimman selkeinä ja ymmärrettävinä. Tämä on välttämätöntä,
jotta osuustoiminnallisen yhteisyrittämisen erityistarpeet tulisivat lain tarjoamissa
toimintapuitteissa otetuiksi mahdollisimman tarkoituksenmukaisesti huomioon. Tämä on
tärkeää myös imagosyistä, jotta osuuskunnan erot yritysmuotona olisivat
mahdollisimman selkeät ja ymmärrettävät.
Lakiuudistuksen valmistelun viimevaiheessa on keskustelussa ollut esillä kaksi lain
yksityiskohtaa, joita osuustoimintatahot ovat kritisoineet molemmista edellä mainituista
syistä. Ensimmäinen on perinteisestä jäsen ja ääni -periaatteesta luopuminen
ja toinen yhden henkilön muodostaman osuuskunnan tekeminen mahdolliseksi nykyisin
vaadittavan viiden henkilön sijasta. Molemmat näistä muutoksista olisivat toteutuessaan
sellaisia, jotka olisivat omiaan hämärtämään osuustoiminnan julkisuuskuvaa.
äsen ja
ääni -päätöksentekomalli on yksi osuustoiminnan aivan alkuperäisiä
perusperiaatteita. Siksi siitä luopumista epäillään suuresti. Myös yhden henkilön
osuuskunnan tekeminen mahdolliseksi koetaan vieraaksi osuustoiminnalliselle
yhteistoiminta-ajattelulle. Molemmat muutokset koetaan runsasjäsenisissä palvelusektorin
osuuskunnissa uhkaksi osuustoiminnallisen yritysmuodon perinteisesti koetulle vakaudelle.
Yhden henkilön osuuskunnan pelätään myös tuovan osuustoiminnan nimen alle aivan uusia
tahoja, joita eivät niinkään kiinnosta osuustoiminnallisen yhteistyön edistäminen
vaan oman edun tavoittelu uudella, entistä helpommalla ja edullisemmalla
yrityksenperustamismahdollisuudella. Jäsenten lukumäärän minimivaatimus on koettu
osuustoiminnan piirissä tarpeelliseksi vakauselementiksi ilman minimipääomavaatimusta
toimiville osuuskunnille.
aamme
osuustoimintapiirit pitävät tärkeänä, että uusi osuuskuntalaki saataisiin
säädettyä ja voimaan mahdollisimman pikaisesti. Olemme uudistusprosessin kaikissa
vaiheissa pyrkineet vaikuttamaan siihen, että edellä mainituista, varsin pintapuoliseen
pohdintaan perustuvista muutoksista ainakin tässä vaiheessa luovuttaisiin. Viimeksi
tämän kannan ilmaisi oikeusministeri Johannes Koskisen luona vieraillut, koko
suomalaista osuustoimintakenttää kattavasti edustanut lähetystö.

SAMULI SKURNIK
samuli.skurnik@pellervo.fi
|