Naiset verkossa
- naisten kyvyt tukevat menestymistä tietoyhteiskunnassa
On tutkittu empiirisesti eroja naisten ja miesten selviämisessä tietoverkkojen
yhteiskunnassa sekä heidän erilaista tapaansa rakentaa tietoa. Sosiolingvisti Deborah
Tannenin selvityksen mukaan miehinen viestintä tähtää hierarkkisten suhteiden
selvittämiseen ja minimaalisten viestien välittymiseen, kun taas naisellisen viestinnän
tavoitteena on luottamuksen rakentaminen.
Helen Fisherin tutkimukset puolestaan osoittavat naisilla olevan
erityisiä voimavaroja, kuten tasa-arvoinen tiimityöskentely, verkostoitumis- ja
neuvottelutaidot, kyky käsitellä monia asioita samanaikaisesti, empaattisuus sekä
pitkän aikavälin suunnittelu, jotka kaikki tukevat menestymistä tietoyhteiskunnassa.
Elinikäinen oppiminen
Opetusministeriön "Koulutuksen ja tutkimuksen tietostrategia" määrittelee
selkeästi, että tietoyhteiskunnan kasvaneisiin osaamisvaatimuksiin vastataan
kehittämällä järjestelmällisesti elinikäisen opiskelun edellytyksiä. Kansalaisilla
on halutessaan mahdollisuudet käyttää verkko- ja uusmediapalveluita ja kaikilla
kansalaisilla on sähköpostiosoite vuonna 2004.
Tietokoneita hyödynnetään kouluissa opetuksen tukena, verkko-opetuksena on
mahdollista suorittaa lukion oppimäärä ja ensimmäinen virtuaaliyliopisto avattiin pari
kuukautta sitten. Myös avoin yliopisto ja monet muut oppilaitokset tarjoavat
verkkokursseja.
Noin kymmenen vuotta sitten opetukseen tuli käsite oppimisympäristö. Samaan aikaan
alettiin puhua myös elinikäisestä oppimisesta. Oppimisympäristö ei enää ole sidottu
perinteisiin luentosaleihin tai luokkahuoneisiin, vaan se voi olla mikä tahansa -
vaikkapa tietokone makuuhuoneessa.
Tieto kasvaa jakamalla
Ihminen on sosiaalinen eläin. Hän pystyy muodostamaan sellaisia ryhmiä, jotka
kykenevät varastoimaan, luomaan, jalostamaan ja soveltamaan tietoa. Jaettu tieto on
kumuloituvaa.
Oppiminen on sisällöltään laaja käsite. Nykyisin vallalla olevan
konstruktivistisen oppimiskäsityksen mukaan ihminen oppii tietoa jäsentämällä ja
rakentamalla. Oppiminen onnistuu ymmärryksen ja käytäntöön soveltamisen kautta.
Useissa tapauksissa tiedon järjestäytyminen helpottuu, kun uusia asioita opiskellaan
ryhmässä. Itsenäinen opiskelu verkkokurssilla vaatiikin melkoista itsekuria, sillä
vaarana voi olla tutkinnon tai kurssin pintapuolinen suorittaminen.
Verkko-oppimisessa yhdessä opiskelu tapahtuu joko sähköpostiviestein tai erilaisissa
verkko- oppimisympäristöissä. Useilla virtuaalikursseilla on käytössä verkko, jossa
voi lähetellä netin välityksellä viestejä ja kysymyksiä toisille ryhmän jäsenille.
Kirjoittamalla oppimistulokset verkkoon muiden kommentoitaviksi rakennetaan yhdessä
uudenlaista tietoa, jolloin kaikkien tieto moninkertaistuu.
Tietotekniikka ei rajoita ryhmän olinpaikkaa eikä opiskelun aikataulua.
Ryhmäopiskelu vaatii perinteiseen oppimiskäytäntöön verrattuna erilaisia
vuorovaikutustaitoja ja uudenlaista avoimuutta. Toisia ryhmän jäseniä ei
välttämättä edes tapaa koko opiskelun aikana tai heitä tapaa hyvin harvoin.
Opintoverkosta löytää myös uusia ystävyyssuhteita.
Onnistuakseen verkko-opiskelu vaatii hyvää ohjaajaa kommentoimaan ja antamaan
lisäevästyksiä kurssin edetessä. Kurssin vetäjä ei ole kaikkitietävä opettaja,
vaan oppimisprosessin ohjaaja (tutor) ja tukija. On toki selvää, että tietokone ei
korvaa kaikkea oppimista. Autoakin voi ajaa ensin simulaattorilla, mutta todellisen
ajotaidon hankkimiseksi on mentävä oikealle ajotielle.
Osuustoimintainstituutti mukana
Helsingin yliopiston osuustoimintainstituutti käynnisti pari vuotta sitten
maaseutupolitiikan yhteistyöryhmän rahoituksella "Co-op College"-
opintoverkostohankkeen, jonka tarkoituksena on edellytysten luominen osuustoiminnan
opetukselle maaseudun oppilaitoksissa. Opintoverkkoa laajennetaan parhaillaan lähinnä
Uudenmaan ammattikorkeakouluihin ja ammatillisiin oppilaitoksiin Etelä-Suomen
lääninhallituksen osoittamalla ESR-hankerahoituksella.
Co-op College -opintoverkon tavoitteena on koko Suomen kattavan virtuaalisen
"osuustoimintaopiston" rakentaminen ja sen liittäminen kansainvälisiin
yhteistyöverkkoihin.
Kansainvälisen Osuustoimintaliiton ICAn koulutus- ja kehittämiskomitea (HRD-komitea)
suunnittelee parhaillaan osuustoiminnan globaalin virtuaalisen oppimiskeskuksen
perustamista. Hanke avaa kiehtovia mahdollisuuksia suomalaisille osuustoiminnan
kouluttajille ja kehittäjille. Tärkeimpänä ehtona verkostoyhteistyöhön
osallistumiselle säilyy edelleenkin sisältöjen hallinta, vaikka uudenlaisen koulutuksen
kehittämiseen oleellisesti kuuluvat myös informaatiotekniikan ja verkossa toimimisen
osaaminen sekä oppimismotiivi.
Suomalaisen Co-op College -opintoverkoston yhtenä tärkeänä tavoitteena onkin
sisällöllisen osaamisen vahvistaminen ja omien osaamisalueidemme tunnistaminen
kansainvälisiksi kilpailuvalteiksi.
Naiset mukaan
Opetusministeriön suunnitelmassa on erikseen mainittu, että ohjelmassa tuetaan
tyttöjen ja naisten tietoyhteiskuntataitojen kehittämishankkeita. Tietoyhteiskunta on
tullut jäädäkseen. Naisilla on siis upeat mahdollisuudet - käytetään niitä!
Arja Mäkinen
arja.makinen@pp1.inet.fi
Arja Mäkinen opiskelee verkkokouluttajaksi
ja työskentelee "työssä-oppijana"
Helsingin yliopiston Osuustoimintainstituutissa.
|