Vuoden 2000 ennätystulos on tulossa jakoon:
Osuustoimintayritysten voitot
nousivat lähes 10 miljardiinTällä viikolla ilmestyvän
Osuustoiminta-lehden analyysin mukaan osuustoimintayritysten yhteenlasketut tulokset
parantuivat viime vuonna ennätysmäiset 48 %. Erityisesti Metsäliitto-Yhtymä ja
osuuspankit petrasivat tuloksiaan, Metsäliitto 85 % ja Op-ryhmä 48 % edellisestä
vuodesta. Paikallisosuuspankkien yhteinen tulosparannus oli sekin 23 %.
Sitä vastoin elintarviketeollisuuden yrityksillä jatkui ylikireä markkinatilanne.
Kuitenkin Valio, Munakunta, HK Ruokatalo ja Atria saivat parantuneista tuloksistaan
OT-lehdeltä tämänvuotiset Taistelijan Maljat.
Osuustoiminnallisten eli ot-yritysten suurimpaan tulosparannukseen ylsi tällä kertaa
Metsäliitto-Yhtymä. Viime vuonna voimakkaasti Eurooppaan kasvanut Metsäliitto
tytäryhtiöineen pystyi tahkoamaan yli 3,5 miljardin nettotuloksen 45 miljardin markan
liikevaihdolla. Liikevaihto kasvoi vuodessa 35 % ja tase peräti 57 % yli 52 miljardiin
markkaan.
Metsäliitto ei ole kahden suuremman kilpailijansa tapaan lähtenyt suuriin yritysostoihin
USA:ssa, vaan se on keskittynyt kasvuun lähimarkkinoillaan Euroopassa, jossa yrityksiä
on ollut edullisesti kaupan. Modon, Zandersin ja Confinecin oston jälkeen yhtymällä on
tarve vahvistaa 31,7 %:iin laskenutta vakavaraisuuttaan ja sulatella ostoksiaan. Myös
omistajajäseniä tullaan palkitsemaan mm. osuuspääomille maksettavalla korolla ja
puukaupoista kertyvillä bonuksilla.
Voittoja palveluiden parantamiseen
Osuuspankkiryhmän yhteinen tulos ennen satunnaiseriä nousi yli 3,9 miljardiin ja
paikallisosuuspankeilla 232 miljoonaan markkaan. Op-ryhmän tase kasvoi 161 miljardiin
(+4,2 %) ja paikallisosuuspankkien tase 12,3 miljardiin markkaan (+8,5 %).
Op-ryhmästä tuli markkinaosuuskilvan selvä voittaja: sen osuus talletuksista nousi
prosenttiyksiköllä ollen 31,2 %. Myös jäsenten määrä nousi vuodessa 10 %.
Osuuspankkien jäsenet tulevat jatkossa näkemään erinomaisen tuloksen paikallisesti eri
tavoin mm. parantuvana palveluna ja jäsenetujen kehittymisenä.
Myös Lähivakuutus-ryhmä jatkoi nousuaan vahinkovakuuttamisessa. Vuosi 2000 oli sille jo
14. positiivisen tuloksen vuosi. Ryhmän arvioitu liikevoitto oli 152 miljoonaa markkaa.
Lähivakuutus ilmoittaa, että saavutettu hyvä tulos tulee näkymään mm.
vakuutusmaksuissa ja asiakaspalvelun kehittymisessä.
Asiakasomistajille neljännes lisää bonuksia
Kaikki kolme osuustoiminnallista kaupparyhmää paransivat tulostaan. S-ryhmän
yhteenlaskettu liikevoitto nousi selvimmin, kasvu oli 9,1 % 1,2 miljardiin markkaan.
Tämän lisäksi S-ryhmän osuuskaupat palkitsivat jäsenomistajiaan vuoden 2000 aikana
suoraan yhteensä 489 miljoonan bonuksilla, jotka kasvoivat 25 %.
Tradekan tulos ennen satunnaiseriä nousi 9,8 % 223 miljoonaan markkaan. Elannon vastaava
tulos kohosi 6,5 % 98 miljoonaan markkaan; sen lisäksi mm. isoista tonttikaupoista tuli
huomattavat voitot.
Osuuskaupat pystyivät valtaamaan edelleen lisää markkinaosuutta; tehokas ja
asiakaslähtöinen liiketoimintakonsepti on nyt erinomaisessa iskussa. S-ryhmän
markkinaosuus päivittäistavarakaupassa nousi 28,9 %:iin (+1,1 %) ja Tradekan ja Elannon
yhteinen osuus 12,4 %:iin (+0,1 %). Siten ot-kaupparyhmien yhteinen siivu nousi jo 41,3
%:iin, kun se K-ryhmällä edelleen laski hieman (-0,2 %) 37,6 %:iin. Myös Spar ja muut
yksityiset kaupparyhmät menettivät markkinaosuuksiaan (molemmat 0,5 %) Sparin osuuden
ollessa 9,1 % ja muiden yksityisten 12 %.
Tiukassa maataloustarvikekaupassa S-ryhmään kuuluva Hankkija-Maatalous onnistui
petraamaan viidenneksellä: tulos oli 61 mmk 3,6 miljardin liikevaihdosta. Lisäksi
asiakkaille tilitettiin bonuksina 20 miljoonaa.
Osuuskaupoilla on nyt aiempaa paremmat rahkeet sekä kehittää omaa toimintaansa että
palauttaa bonuksia jäsenomistajilleen. Paras ylijäämän palauttaja oli
pohjois-savolainen Osuuskauppa PeeÄssä, joka maksoi jäsenilleen viiden prosentin
bonuksia, kun ne S-ryhmässä olivat yleensä kolme prosenttia. Osuuskuntien ylijäämiä
suuntautuu jonkin verran myös erilaisiin alueellisiin ja yhteisöllisiin hankkeisiin.
Tradekan ja Elannon omaa toimintavapautta rajoittavat vielä toistaiseksi niiden
velkasaneeraukset.
Elintarvikkeissa ylikireät markkinat
Tällä hetkellä Osuustoiminta-lehden 2/01 mukaan suurimmat huolenaiheet ovat
elintarviketeollisuuden tiukka markkinatilanne ja etenkin lihateollisuuden ja muna-alan
heikko yleinen kannattavuus.
Valio-konserni on nousu-uralla maitomarkkinoiden alettua vähitellen tervehtyä. Valion
voitto nousi edellisvuoden 25 miljoonasta viime vuoden 64 miljoonaan markkaan.
Liikevaihtoa kertyi yli 8,2 miljardin markan arvosta ja maidosta pystyttiin maksamaan
jäsenille hiukan edellisvuotista paremmin. Valio on kokonaan osuuskuntien omistama yhtiö
eikä sillä ole pörssiyhtiöiden
tapaan tarvetta pyrkiä näyttämään vuoden lopuksi koko tulostaan viimeisellä
rivillä.
Munakunta pystyi nousemaan jo plussalle. Se tapahtui ensimmäisen kerran sen jälkeen, kun
ylituotanto ja Suomen EU-jäsenyys sekoittivat munamarkkinat. Munakunnan 179 miljoonan
liikevaihto sisälsi nyt 9 %:n kasvun ja tulos oli miljoona markkaa voitollinen.
Sekä HK Ruokatalo että Atria paransivat hieman tulostahtiaan, edellinen 33 % ja
jälkimmäinen 8 % edellisvuoteen verrattuna. HK Ruokatalon tulos oli 28 miljoonaa ja
Atrian 81 miljoonaa markkaa. HK:n liikevaihto nousi 3,8 % ylittäen kolmen miljardin rajan
ja Atrian liikevaihto kasvoi 10,2 % 3,7 miljardiin markkaan.
Sekä HK Ruokatalo että Atria toimivat pörssiyrityksinä tavoitteena tehdä ja myös
näyttää mahdollisimman hyvää tulosta. Voitonjako myös niiden pääomistajina
toimiville osuuskunnille tapahtuu tuloksen viimeisen rivin kautta aivan samoin kuin
ulkopuolisille sijoittajillekin. Lihatalojen osakkeet ovat tällä hetkellä pörssissä
erittäin halpoja, vaikka molempien tuloksentekokyky ja omavaraisuus ovat hyvässä
kunnossa.
EU-maiden elintarvikekriisit heijastuvat kuitenkin voimakkaasti myös Suomen markkinoille
aiheuttaen erityisesti liha-alalla ylimääräisiä kustannuksia. Tosin suomalainen
ruokaketju on selvinnyt kriiseistä ainakin toistaiseksi puhtain paperein. Kotimaisuuden
kysyntä kuluttajien joukossa on edelleen selvästi vahvistunut. Silti
elintarvikeyrityksillä on ollut vaikeuksia viedä kohonneitakaan kustannuksia
keskittyneen kaupan ketjujen myyntihintoihin ajallaan.
Toimialojen vaikeudet tuntien näille neljälle yritykselle - Valiolle, Munakunnalle,
Atrialle ja HK Ruokatalolle - oli nyt perusteltua myöntää tämänvuotiset Taistelijan
maljat tulosten petraamisesta.
Uusi reipas tulosennätys
Suomalaisen osuustoiminnan yhteenlaskettu voitto viime vuodelta nousee uuteen
ennätykseensä, lähes kymmeneen miljardiin markkaan. Siinä on lisäystä miltei puolet
edelliseen vuoteen verrattuna.
Kerrottujen yritysten vertailukelpoiset tulokset vuodelta 1999 olivat 6,5 miljardia ja
viime vuodelta reilut 9,6 miljardia markkaa. Kasvua oli 3,1 miljardia markkaa eli 48 %.
Kaikkien pienten ja keskisuurten ot-yritysten tulokset eivät ole vielä valmistuneet,
joten ne eivät ole näissä luvuissa mukana.
Jokainen osuuskunta käyttää keräämänsä voitot oman harkintansa ja
omistajajäsentensä tahdon mukaan itsenäisesti ja paikallisesti. Voiton eli ylijäämän
jakaminen onkin nyt ajankohtainen keskustelunaihe eri puolilla Suomea ja
osuustoimintakenttää.
Varmin voittaja on verottaja eli yhteiskunta ja toinen varma voittaja on itse yritys.
Voittoja käytetään yritysten toiminnan kehittämiseen ja henkilökunnan palkitsemiseen.
Osuustoiminnassa suositaan erilaisia tulos- ja kannustinpalkkioita suhteellisesti enemmän
kuin usein ongelmallisiksi osoittautuneita optioita.
Jäsenille tuleva osuus jakautuu pääsääntöisesti osuuskunnan palvelujen
käytön suhteessa. Jäsenyhteisöinä osuuskunnat eroavat tässä selvästi pääomayhteisöinä
toimivista osakeyhtiöistä. Usein tämä ero tarkoittaa käytännössä sitä, että
osuuskunnat eivät näytä tekemäänsä tulosta lainkaan samalla tavalla
tuloslaskelmiensa viimeisillä riveillä jälkikäteen kuin niiden yksityiset kilpailijat.
Osuuskunta usein jakaa voittoa jäsenomistajilleen pitkin vuotta ennen tilinpäätöksen
tekemistä - poikkeuksena ovat pörssinoteeratut ot-yritykset.
Tästä syystä laskettua noin 10 miljardin markan vuositulosta voidaan pitää selvästi
alakanttiin olevana arviona. Osuustoiminta-lehden vuodesta 1994 jatkuneessa seurannassa se
on kuitenkin uusi ja reipas ennätys, joka osaltaan kertoo asiakaslähtöisen
osuustoiminnan selvästi parantuneesta kilpailukyvystä.
Mauno-Markus Karjalainen
mauno-markus.karjalainen@pellervo.fi
|