ammlehti.gif (1906 bytes)

siniot1.gif (15198 bytes)

kirjaimittain.gif (7478 bytes)

Lähivakuutus korostaa paikallisuutta
Lähivakuutukselle suhde kansainvälistymiseen on selvä. Kotona pysytään.

Asiakkaiden kansainvälistyminen tosin jouduttaa myös vakuutusalaa kansainvälisille markkinoille, mutta Lähivakuutuksen toimitusjohtaja Harri Kainulaisen sanoista päätellen vakuutusyritysten meno maailmanmarkkinoille ei kuitenkaan ole ollut yhtä itsestään selvää ja ripeää kuin tuotanto- tai rahalaitosten:

- Jo omistuspohja ratkaisee paljon. Kansainväliseen liiketoimintaan meno riippuu ratkaisevasti siitä, onko kyseessä osakeyhtiö vai keskinäinen yritys. Tarve voiton

hkistuu.jpg (14659 bytes)
Harri Kainulainen
Kuva Tapani Lepistö
maksimointiin vetää Suomesta etenkin vakuutusyhtiöitä rajallisilta kotimaisilta markkinoilta ulkomaille. Keskinäisillä vakuuttajilla ei ole näitä tavoitteita.

Hänen mukaansa kaikki eivät halua tai voi, eikä kaikkien tarvitse kansainvälistyä. - Esimerkiksi pienen vakuuttajan on tunnustettava tosiasiat, kun resurssit eivät riitä globaaleille markkinoille. Menkööt suuret ulkomaille. Silloin tarvitaan vakuuttajia, jotka hoitavat kotimarkkinat.

Siellä on tosin entistä ahtaampaa. Ulkomaisten vakuuttajien tulo Suomeen on merkinnyt lisääntyvää kilpailua. Kainulainen huomautti, että isotkin suomalaiset vakuutusalan yritykset ovat pieniä kansainvälisiin jätteihin verrattuna. Ne voivat tunkeutua markkinoille halvoin tai ainakin näennäisesti halvoin hinnoin ja yksinkertaisten bulkkituotteiden avulla.

Kainulainen näkee Euroopan vakuutusalan kolmeen tasoon jaettuna pyramidina, jonka kapeimpaan kärkeen mahtuu kymmenisen jättifinanssitaloa. Keskellä on Euroopan osatasoja, kuten Pohjoismaat tai Itämeren alue. Alimpana on kansallinen taso ja sinne Lähivakuutuskin kuuluu. Siellä voi menestyä erikoistumalla, joka Lähivakuutuksen tapauksessa tarkoittaa paikallista vaikuttamista omistajien eduksi.

Seppo Raitasuo

 

| Sivun alkuun |