![]() |
|||
Pellervon uusi strategia
Pellervo-Seura ei ole jäänyt osattomaksi tästä. Ongelmaa on Pellervon tasolla korostanut myös se, että sen eri jäsenryhmät ovat kohdanneet nämä kehitysvaiheet osittain eri aikoina ja vaihtelevin muodoin. Pellervon asema osuustoiminnan yhteistyöfoorumina, yhteisen nimittäjän säilyttäminen kirkkaana ja kaikkia jäsenryhmiä puhuttelevana on ollut tässä prosessissa kaikkea muuta kuin helppoa. Pellervo on kuitenkin aistinut maailmanmenoa ja muuttunut jäsentensä mukana. Yksi keino, jolla tätä on pyritty varmistamaan, on ollut yritystoiminnan mallien omaksuminen soveltuvin osin toiminnan lähtökohdiksi myös järjestössä. Ainakin 1980-luvun lopulta lähtien toiminnansuunnittelua on toteutettu niin vuosisuunnittelussa kuin myös pidemmän aikavälin strategisessa suunnittelussa samoilla malleilla ja samoista lähtökohdista kuin jäsenyrityksissä. Keskeiset strategiset linjaukset visioineen ja missioineen on tehty 1994 ja 1997. Viimeisin vuosiin 2002-2005 tähtäävä strategiaprosessi on ollut vireillä viime vuoden järjestökampanjasta lähtien ja on vielä osittain kesken.
Nyt hahmottumassa olevan uuden strategian peruslähtökohtana on ajatus, että Pellervon perusongelma voidaan parhaiten ratkaista keskittämällä järjestön toiminta mahdollisimman selkeästi siihen, mikä kaikille jäsenyrityksille yhä edelleen on yhteistä. Se on osuuskunta yritysmuotona ja osuustoiminnallisuus yrittämismallina. Samaan linjaukseen sisältyy myös toinen tärkeä ajatus. Pellervolaisuutta ei enää yritetäkään hahmottaa kaikenkattavaksi yhteiskunnalliseksi toiminnaksi. Käytännöllisempi ja jäsenten suuri erilaisuus paremmin huomioivampi lähestymistapa on paljon luontevampi pohja toiminnalle. Jos perinteiset pellervolaiset osuuskunnat omalta osaltaan hyväksyvät tämän linjantarkistuksen, niin katsomme sitten jatkossa, miten suomalaisen talouselämän piirissä on muitakin jäsen- ja asiakasomisteisia yrityksiä. Niillä hyvinkin voi olla kiinnostusta yritysmuotonsa kehittämiseen ja edunvalvontaan yhteistyössä pellervolaisen osuustoiminnan kanssa. Tätä terästetään sitten entistä tiiviimmällä yhteydenpidolla jäsenyritysten kanssa.
Erityisesti pienessä maassa, Suomessa, jossa osuustoiminnalla on yhä edelleen poikkeuksellisen merkittävä rooli talouselämässä, kannattaa tosissaan tähdätä laajempaan yhtenäisyyteen. Ehkä tästä viimein tulee se tekijä, jolla meillä voidaan ratkaista mm. osuuskuntia yleisemminkin vaivaavat huonon tunnettuisuuden ja imagon ongelmat. Samuli Skurnik |
|||
| Sivun alkuun | |