Ruusuja ja risuja
osuustoiminnallisille yrityksille
On jälleen se aika vuodesta, jolloin Osuustoiminta -lehti analysoi ot-yritykset ja
arvioi laaja-alaisesti, miten ne ovat taloudellisesti markkinoilla pärjänneet. Samalla
yritämme ennakoida ja luodata toimintaympäristön muutoksia seuraavaksi puoleksitoista
vuodeksi.
Pellervon Vuosikirja ilmestyy nykymuodossaan jo kuudennen kerran. Aloitimme tämän
erikoisnumeron julkaisemisen yhtäjalkaa Suomen toteutuneen EU-jäsenyyden kanssa ja kerta
kerralta olemme pyrkineet pistämään analyyseja vähän paremmiksi.
Kilpailijoita kehutaan...
Viime vuosina olemme ottaneet tutkittavaksemme myös ot-yritysten merkittävimmät
kilpailijat markkinoilla. Eteen on tullut ja tulee myös tilanteita, jolloin olemme
joutuneet rehellisesti toteamaan, että eräillä kilpailijoilla on sillä kertaa
pyyhkinyt taloudellisesti paremmin. Näin tapahtui tällä kertaa esimerkiksi Valiota ja
Ingmania verratessa.
Viime vuosien kehitys näyttää sen valossa Valion kannalta huolestuttavalta. Täytyy
kuitenkin muistaa, että varsinaisessa meijeritoiminnassa myös Ingman on parina viime
vuotena joutunut tiukoille. Huomattava osa Ingmanin tuloksesta selittyy
arvopaperituotoilla, jotka Valiolla eivät näyttele mitään mainittavaa roolia.
Sitäpaitsi keskeinen osa Ingmanin kilpailustrategiaa on ollut liittoutuminen useiden
Valio-yhteistyöstä irrottautuneiden pellervolaisten osuusmeijereiden kanssa.
Tällainen vertailu ei toki kerro mitään siitä, kumman meijerin maidontuottajana
viljelijän on parempi ja turvallisempi toimia ja minkälaisen palvelun omalta
meijeriltään saa. Jos Valio sellaisissa vertailuissa ei pärjäisi Ingmanille, niin
johan olisi kumma.
... ja omia ruoskitaan
Vaikka suomalaisen elintarviketeollisuuden EU:hun sopeutuminen sujui alkuvuosina paljon
paremmin kuin useimmat ulkopuoliset odottivat, niin viime vuodet ovat sitten muuttaneet
kokonaiskuvan paljon huolestuttavammaksi.
Venäjän taloudellinen romahdus ja maailmanmarkkinoiden vaikeudet olivat yksi
keskeinen syy tilanteen kiristymiseen. Toinen syy oli epäterveen kovaksi kehittynyt
kotimainen kilpailutilanne, jota keskittyneet kauppaketjut osasivat hyödyntää.
Esimerkiksi maidon toimitussopimukset meijereiltä kaupalle lyhenivät lyhenemistään ja
hinnat koko ajan huononivat, kun sotaa käytiin. Eräät tuoreet tiedot kertovat, että
peli on mennyt paikoitellen aivan villiksi, jopa niin että kaupan kanssa tehdyt
sopimuksetkaan eivät enää tahdo päteä.
Kävi kuten osuustoimintakaskussa: Maito-Pirkka lähti kotoaan isolle
seikkailuretkelle, kun tuumi, että sitä kohdeltiin Valiossa aivan liian huonosti. Mutta
maailmalla tuli vilu ja nälkä. Niin se kipin kapin palasi viisastuneena takaisin
Valio-leiriin. Poimipa vielä paluumatkalla kainaloonsa toisenkin kotoaan karanneen mustan
lampaan, Kainuun Osuusmeijerin.
Nyt Maito-Pirkan johto puolustautuu sanomalla, että koko retki tehtiin nimenomaan
omien maidontuottajajäsenten kovasta vaatimuksesta. Harhailu osattiin lopettaa heti kun
Aito Maito Fin Oy:n kymmenien miljoonien tappiot tulivat näkyviin. Satamaidon tai
Hämeenlinnan Osuusmeijerin tapainen kilpailustrategia ei soveltunut liian monille ja
suurille meijereille.
Omia kannattaa ruoskia parempiin tuloksiin. Tämä koskee tällä kertaa jopa Atriaa,
joka viime vuosina on ollut liha- ja einesalalla jatkuvasti Suomen terävintä kärkeä.
Nyt Saarioinen pääsi kuitenkin rinnanmitan edelle. Saarioisen ei toki tarvitse niin
välittää lihan keräilystä syrjäisemmiltä alueilta ja pienemmiltä tiloilta.
Kustannusjahti loppuun
Kun 90-luvun alussa Osuustoiminta-lehdessäkin lähdettiin koko elintarvikeketjun
mittaiseen kustannusjahtiin suomalaisen tuotannon kilpailukyvyn parantamiseksi, niin nyt
kaikki se on toteutunut. Silloin löytyi ilmaa monistakin kustannuseristä. Enää sitä
ei löydy ainakaan elintarviketeollisuuden ja viljelyn puolelta.
Suomalaisittain hyvä puoli tässä asiassa on ollut se, että ulkomainen kilpailu on
valtaosiltaan pysynyt poissa. Hyvä, tuttu ja turvallinen kotimainen ruoka on vahvistanut
asemiaan myös kuluttajien silmissä. Jatkossa on kuitenkin ennustettu, että myös
ulkomainen kilpailu tulee nykyisestään lisääntymään.
Ainakin suomalaisella meijeri- ja lihateollisuudella alkaa jo olla sormi suussa, mitä
vielä voi itse tehdä, jos kilpailutilanne vielä kiristyisi. Katseet pakostakin
kohdistuvat nyt kaupan suuntaan. Jos kotimainen kauppa haluaa jatkossakin saada
laadukkaita suomalaisia, kuluttajien suosimia elintarvikkeita, niin sen ei enää kärsisi
kiristää ruuvia teollisuuden suuntaan.
Kirotut markkinahäiriköt
Oma lukunsa on sitten maa- ja metsätalousministeri Kalevi Hemilän kiroama
lukuisten pienten mm. lihanjalostajien toiminta markkinahäirikköinä - lihanpesua
myöten - sekä yhteiskunnan tukimarkat vahingollisen ylikapasiteetin ylläpitämiseen.
Hemilä on monessa seikassa oikeassa. Ministerinäkin hän on tehnyt parempaa työtä kuin
Maaseudun Tulevaisuutta lukemalla voisi päätellä.
Tehokkaista keinoista vain taitaa olla puutetta. Tämä toteamus pätee erityisen hyvin
muna-alalla. Se on ollut kriisissä EU:hun liittymisestä lähtien. Siinä riittää
ministeriölläkin työsarkaa.
Yhdessä asiassa Hemilä kuitenkin meni metsään niin että rysähti. Hän nimittäin
unohti pohdinnoissaan kaupan roolin. Keskittynyt kauppa on alalla vahvin pelaaja. Ilman
sitä ei kehitystä pysty ymmärtämään. Hemilä voisi kysäistä asiasta vaikkapa
Valion toimitusjohtaja Olavi Kuuselalta, entiseltä SOK:n johtajalta.
Elintarvikkeiden tuotantoketjuun olisi jatkossa pakko saada jonkin verran lisää
markkoja, jotta kotimaisen maatalouden ja elintarviketeollisuuden toiminta ja kehitys
pystyttäisiin turvaamaan. Se olisi myös kotimaisen kaupan ja kuluttajien pitkän
tähtäimen etu.
Metsäliitolla näytön paikka
Ruusuja on aina mukavampi jakaa kuin risuja. Suurimman onnittelukimpun saa tällä
kertaa Metsäliitto, jolla hyvää tulosta ja visioita riittää.
Kun Metsä-Serla osti Modon, niin yhtymässä seuraa nyt vaativan ja tarkan
kehitystyön vaihe, jossa sekä lupaukset että riskit ovat erittäin suuret. Eräs vaara
on siinäkin, että huomio keskittyy nyt liikaa yksinomaan paperiteollisuuteen, sillä
myös mekaanisella puolella mahdollisuudet ovat lupaavat. Myönnämme, että Finnforestin
analysointi jäi tässäkin lehdessä nyt vaille ansaitsemaansa huomiota. Edellisessä
numerossa (OT 4/00) siitä toki puhuttiin enemmän.
Palvelualoilla menee lujaa
Pankki- ja vakuutustoiminnassa toimivia ot-yrityksiä on nyt hyvin helppo kehua.
Niillä pyyhkii nyt hyvin. Myös monet kilpailijatkin rikkovat entisiä
tulosenätyksiään. Samalla kuitenkin myös toimintaympäristö on muuttumassa nopeasti,
joten jatkuvaa valppautta tarvitaan.
Sekä osuuspankkitoiminnassa että keskinäisessä vakuutustoiminnassa enemmän
huomiota kannattaisi kiinnittää yritysten osuustoiminnalliseen luonteeseen. Se antaisi
niille lisääntyvää ja kestävää kilpailuetua suurimpiin kilpailijoihinsa nähden.
Esimerkiksi osuuspankkien Platina-edut ovat jääneet pienuudessaan toistaiseksi monilta
tavallisilta jäseniltä huomaamatta. Monikaan Lähivakuutuksen asiakas ei tiedä
omistavansa osuutta menestyvästä vakuutusyrityksestä. Tapiolan asiakkaat mieltävät
sen jo paljon paremmin.
Asia on tietysti viime kädessä jäsenistön ja käytännössä sitä edustavan
hallinnon päätettävissä. Mutta jos osuuskuntien jäsenet ovat tyytyväisiä ja
passiivisia, niin osuustoiminnalliset tavoitteet saattavat ehkä jäädä
asettamatta. Mikä on esimerkiksi tuloksen riittävä taso ja mitä voittomiljoonilla
tehdään? Jos yritys ei itse sitä tiedä, niin ehkäpä sen omistajat tietäisivät
asian paremmin.
Toki toimiminen paikallisina pankkeina ja vakuutusyhdistyksinä antaa molemmille oikean
osuustoiminnallisen sykkeen. Mutta riittääkö pelkästään se jatkossa?
Jäsenmäärien jatkuva kasvu palvelualoilla on ilahduttavimpia merkkejä tulevaisuuden
varalle. Maatalousosuustoiminnassa jäsenmäärät tietysti jatkuvasti vähentyvät.
Metsäliitolla ne ovat edelleen pienessä nousussa.
Avoimuus luo luottamusta
Pyysimme nyt ensimmäisen kerran kaikilta Pellervon jäsenyrityksiltä viime vuoden
toimintakertomuksen käyttöömme. Kävimme läpi myös kentän pienten ja keskisuurten
osuuskuntien toimintakertomukset. Ruusuja ja risuja lähdetään nyt jakamaan myös niiden
tekijöille.
Kaikilta pyydettyä toimintakertomusta ei valitettavasti ainakaan vielä saatu lehden
käyttöön. Kokemus panee epäilemään, että ne yritykset, joilla viime vuonna oli
vaikeuksia tuloksen teon suhteen, löytyisivät niiden joukosta, jotka eivät kertomustaan
meille halunneet lähettää. Syitä tiedonpanttaamiseen toki löytyy muitakin, mm.
kovasta ja kiristyneestä kilpailutilanteesta johtuvia.
Toisaalta saavutettua 61 %:n palautustulosta pienensi se, että pyysimme kertomuksen
ot-yrityksiltä vain yhdellä viestillä ilman muistutuskierrosta. Ensi kesänä pannaan
tässäkin yhdessä paremmaksi.
Kun nykyaikana korostetaan kaikkialla avoimuutta, niin tiedonpanttaamisen toivoisi
vähitellen väistyvän. Avoimuus ja läpinäkyvyys luo luottamusta myös asiakkaiden
suuntaan.
Pellervo myös käyttää tähän numeroon koottuja aineistoja mittavasti suomalaisen
osuustoiminnan esittelyyn monissa eri yhteyksissä.
Keskustelu jatkuu
Vaikka tiimimme onkin toiminut jo kuusi vuotta ilman että suurempia virhearvioita
olisi päässyt matkan varrella sattumaan, se ei tietysti ole tae siitä, etteikö joku
asia saattaisi vilpittömästä yrityksestä huolimatta lipsahtaa tällä kerralla.
Mahdolliset virheet lupaamme korjata seuraavassa numerossa.
Toivomme erilaisista näkemyksistä myös aina tarpeellista keskustelua, lehden palstat
ovat sitä varten. Paljon nykyistä enemmän keskustelua osuustoiminnan tavoitteista ja
yhteistoiminnan malleista, strategioista ja kokemuksista tarvittaisiin.
Mauno-Markus Karjalainen
mauno-markus.karjalainen@pellervo.fi
|