Keskinäisyys kilpailuetuna
suustoiminnasta
on usein sanottu, että se on vahva käytännössä, mutta heikko teoriassa. Tämä pätee
myös osuustoiminnan yhteen alalajiin, vakuutustoiminnan keskinäisyyteen.
Kun Suomessa puhuu vakuutusalalla toimivien ammattilaisten kanssa, törmää aivan
liian harvoin sellaisiin ihmisiin, jotka suoralta kädeltä pystyisivät kertomaan
ymmärrettävästi sen, mihin keskinäisyyden voima sekä teoriassa että käytännössä
perustuu. Etenkin teorian pukeminen tehokkaasti argumentoiduksi ja samalla analyyttisesti
perustelluksi kilpailueduksi tuntuu olevan vaativaa. Kuitenkin näiden perusasioiden
pitäisi olla aivan selviä.
eskinäisyyteen
sisältyvä kilpailuetu näyttäisi syntyvän, jos se on syntyäkseen, ennen muuta
kustannusten puolella. Teoreettinen perusta on ilmiössä, jota kutsutaan "epäsymmetriseksi
informaatioksi". Se tosiasia, että keskinäisen vakuutusyhtiön omistavat
yrityksen omat asiakkaat - eli vakuutuksenottajat - antaa keskinäiselle yhtiölle
mahdollisuuden toimia kilpailijoitaan alhaisemmilla kustannuksilla ja siten myös
kilpailukykyisemmillä vakuutusten hinnoilla.
Keskinäisen yhtiön ei teorian mukaan tarvitse laskea kilpailijoidensa tavoin
tuotteidensa hinnoittelun lähtökohtana oleviin kustannuksiin samaa määrää
asiakkaiden mahdollisiin väärinkäytöksiin liittyvää epävarmuutta, koska yrityksen
asiakkaat ovat samalla itse sen omistajia. Miksi vakuutuksenottajat yrittäisivät
huiputtaa yritystä, jonka he itse myös omistavat? He kun yhdessä kantavat vastuun sen
taloudesta. He useimmiten myös hyötyvät sen tekemästä tuloksesta.
Jos tämä teoria toimii myös käytännössä, niin se merkitsee sitä, että
keskinäinen yhtiö voisi tarjota asiakasomistajilleen muita yhtiöitä halvemmalla
vakuutustuotteita ja siten houkutella lisää vakuutuksenottajia tämän erityisen
kustannustehokkaan toiminnan piiriin. Tämä taas loisi mahdollisuuden edelleen kasvattaa
toimintaa ja voittaa lisää mittakaavaetuja. Niillä saavutettaisiin jälleen lisää
kustannustehokkuutta, ellei yrityksen sisällä tehdä virheitä.
iin
kuin kaikilla elävän elämän ilmiöillä, niin myös keskinäisellä vakuuttamisella on
luonnollisesti oma Akilleen kantapää. Tässä tapauksessa se liittyy edellä olevaan
oletukseen: "jos tämä teoria toimii". Teoria kun toimii vain sillä
edellytyksellä, että myös yksittäiset vakuutuksenottajat toimivat käytännössä
yhteisen omistajaedun mukaisesti. Vasta silloin koko asiakasomistajien ryhmän tasolla
osoitettu taloudellinen etu toteutuu myös käytännössä.
Ongelma tässä on nimenomaan siinä, että aina yksilöt eivät välttämättä toimi
näin - varsinkaan jos he eivät ole sisäistäneet keskinäisen toiminnan perusideaa.
Kaikessa yhteisöllisessä toiminnassa riski piilee siinä, että jotkut yksilöt
pyrkivät ns. "siivellä elämällä" hyötymään muiden kustannuksella.
Talousteoriassa tätä kutsutaan "vapaamatkustajaongelmaksi".
Yksi tapa, jolla vapaamatkustamisen houkutusta voidaan pyrkiä ehkäisemään, on
suunnitella yrityksen rakenne sellaiseksi, että yritys ja yksilö ovat mahdollisimman
lähellä toisiaan. Tällöin ihmisten keskinäinen sosiaalinen kontrolli pääsee
toimimaan, kun useimmat ihmiset tuntevat henkilökohtaisesti toinen toisensa.
Paitsi keskinäisessä omistusmuodossa niin myös tässä rakenteessa vakuutusalan
pellervolaisen toimijan - Lähivakuutus-ryhmän - lähtökohdat ovat suotuisat. Sen
ryhmärakenteeseen kuuluu runsas sata hyvin lähellä yrityksen asiakasomistajia toimivaa
paikallista vakuutusyhdistystä. Ne yhdessä muodostavat Espoon Leppävaarassa toimivan
Lähivakuutuskeskuksen.
Näin ryhmä samaan aikaan saavuttaa sekä alueellisesti tiiviin, ihmisille
läheisen verkoston että myös valtakunnallisesti vahvan taloudellisen toimijan
aseman. Tässä pitäisi olla juuri sellainen rakenne, joka tukee keskinäisyyden ideaa ja
kilpailuetujen toteutumista myös käytännössä.
utta
se keskeinen "jos" sisältyy myös tässä tapauksessa siihen, kuinka
hyvin Lähivakuutuksen asiakasomistajat todella ovat sisäistäneet keskinäisyyden idean
ja uskovat siihen myös yksilöinä. Ja kuinka hyvin yhtiön hallinto ja liikkeenjohto
osaavat kehittää tämän liikeideaksi ja aidoksi kilpailueduksi markkinoilla? Viime
vuosien ja viimeisen vuosikymmenen luvut Lähivakuutuksessa kyllä puhuvat tästä omaa
vakuuttavaa kieltään.
Kuitenkin yhä edelleen monet vakuutusalan asiantuntijat tunnustavat kahdenkeskisissä
keskusteluissa sen, etteivät he oikein omasta mielestään osaa vielä pukea
keskinäisyyttä myyväksi markkinointisanomaksi. Tällöin jäljelle jää kysymys:
kuinka pitkälle Lähivakuutus voisikaan päästä, jos se vain osaisi hyödyntää kaikki
ne mahdollisuudet, joita keskinäisyys sille hyvänä yritysmuotona ja kestävänä
toimintamallina tarjoaa. Lähivakuutus on pellervolaisittain vielä suhteellisen pieni
ryhmä.
Samuli Skurnik
samuli.skurnik@pellervo.fi
|