Stora Ensossa suhtaudutaan Metsä-Serlan toimitusjohtajan Jorma Vaajoen suorapuheisuuteen
sävyisästi. Vaajoki sanoi keväällä, että laajentumiseen valtameren taakse liittyy
aikamoisia riskejä. Stora Enson viestintäjohtaja Kari Vainio muistuttaa,
että jokaisella yhtiöllä on oma strategia. Stora Enson strategian nimi on globaalisuus.
Jos halutaan toimia globaalisti, toki tuotantolaitoksia on ostettava ympäri maailmaa.
Vainio totesi, että Metsä-Serla on valinnut Eurooppa-linjan eikä sanonut siitä
mitään pahaa.
Nälän tyydyttäminen ei lyö leiville mutta juotavasta ihmiset maksavat maltaita.
Pörssin kymmenestä elintarvikeryhmän yhtiöstä vain Hartwall tekee kunnon tulosta. No
jaa, ehkä myös Chips; yletön oluen kittaaminen vaatii herkästi hiukopalaa.
Hartwall tempaisi tammi-elokuussa 414 miljoonan euron liikevaihdosta 75 miljoonan euron
voiton. Kasvu ja voitto tulevat Venäjältä.
Oluella on Venäjällä sosiaalinen tilaus. Sen avulla yritetään vieroittaa miehet
votkasta ja silti pitää kansa jos ei nyt tyytyväisenä niin ainakin hiljaa. Ei
olutpöhnäinen mitään kovin suurta rähinää pysty aikaansaamaan!
Ei muillakaan pörssin elintarvikeyhtiöillä aivan huonosti mene.
Pahimmassa jamassa on HK-Ruokatalo. Vuoden alkupuolikas luiskahti miinukselle, eikä
koko vuoden tulostavoitetta saavuteta. Yhtiössä on menossa raivoisa virtaviivaistaminen.
Lisätuloa haetaan yhtiön kiinteistöjen jalostamisesta.
HK-Ruokatalon kilpailijalla Atrialla menee tyydyttävästi. Logistiikkakeskus valmistui
juuri Nurmoon, ja syksyllä petrataan niin, että viime vuoden tulostaso saavutettaneen,
arvelee toimitusjohtaja Seppo Paatelainen.
Lännen Tehtaat on jäänyt turhan vähälle huomiolle. Se lupaa koko vuodelta
paranevaa tulosta. Kun vielä LT tapaa maksaa kunnon osingon, ei ole mitään syytä
myydä osakkeita pois, vaikkeivät ne muotipapereita olekaan.
Raisiossa huoahdettiin helpotuksesta, kun FDA myönsi vihdoin Benecolille
terveystuotteen aseman. Tuotteen jakelija McNeil voi käyttää niin sanottua
terveysväittämää mainoskampanjassaan.
Terveysnäkökohtakaan ei auta, jos tavara on liian kallis. Vajaan neljänneskilon
Benecol-rasia maksaa amerikkalaisessa kaupassa 39 Suomen markkaa. Ehdottomasti liikaa.
Sijoittajat sihtaavat Benecolia sormi liipasimella. Kun hyvä uutinen tuli julkisuuteen
syyskuun alussa, Raisio Yhtymän kurssi nousi kahdessa päivässä 1,90:stä 3,13 euroon.
Kohta häly vaimeni ja hinta vajosi ennalleen.
Benecol veti Raision puolen vuoden tuloksen miinukselle. Mitään hätää ei
yhtiöllä tietenkään ole. Tase on vahva, ja hyvää myytävää riittää.
Erkki Sinkko
|