Kun brandi ei enää maistukaanYhteiskuntakriitikko Naomi Klein on itsekin yllättynyt nousemalla teoksellaan "NO LOGO" tietokirjojen myyntilistojen kärkeen myös Suomessa. Hän kritisoi voimakkaasti globaalistumista ja globaalisti toimivia suuryrityksiä, jotka unohtavat tavallisen ihmisen ja toimivat vain osakkeenomistajiensa rikastuttamiseksi. Entäs sitten kun huippukalliilla luodut yritysbrandit eivät enää kansalle maistukaan? Ainakin nykyisin kaikkialta tulviva brandipuhe laimenee. Yritysjohtajatkin ehkä alkavat keskittyä brandien sijasta enemmänkin yritysten hyvään maineeseen. Se on hyvin lähellä perinteistä osuustoiminta-ajattelua. Kleinin kirjan selväksi puutteeksi paljastuu, että hän ei tunne juuri lainkaan osuustoimintaa, vaikka kaipaakin uusia toimintamalleja nykyisen "katujen kaaoksen tilalle". Ilman osuustoimintaa vaihtoehto kritisoidulle kehitykselle jää paljolti ilmaan. Toisaalta suuryrityksiksi organisoitunut osuustoiminta ei ehkä paljoa ole kiinnostunut koko aiheesta, ellei se tarjoa uusia bisnesmahdollisuuksia - vieläpä nopeasti. Osuuskuntien tavallisia jäseniä aihe sen sijaan ainakin osittain kiinnostaa. |
|||
| Sivun alkuun | |