USA:ssa osuustoiminta
on vahvassa nousussa
Yhdysvalloissa on vahva yhdessä toimimisen perinne, joka juontaa juurensa maan
asutushistoriasta. Se vain tahtoo jäädä kaikenlaisten kohu-uutisten varjoon.
Tästä perinteestä kumpuaa osaltaan myös amerikkalaisten uusi kiinnostus
osuustoimintaan. Jo 40 prosenttia USA:n kansalaisista on jäseninä osuuskunnissa, ja joka
vuosi miljoonat amerikkalaiset liittyvät jäseniksi. Maassa toimii 47 000 osuuskuntaa.
Yhdysvaltain kansallisen osuustoimintajärjestön NCBA:n - sikäläisen Pellervo-Seuran
- toimitusjohtaja Paul Hazenin tilannekatsaus valaisee nykykehitystä.
Varsinainen räjähdys on palvelupuolella, jossa mm. sähköisiin palveluihin keskittyvät
osuuskunnat ovat päivän sana, Hazen kirjoittaa Osuustoiminta-lehdessä 7-8/99.
Valtavaa kasvua on ollut mm. osuuskassojen jäsenmäärissä, joka on nyt 76 miljoonaa.
Yhdysvalloissa on myös pitkä sähköosuuskuntien perinne, ja niiden kehitys on
voimakasta. Jäsenmäärä on nyt 26 miljoonaa.
Maataloudessa pääoman keskittyminen on suuri ongelma. Pienet perheviljelmät
jäävät monikansallisten yritysten armoille. Yhdysvalloissa on monia menestyksekkäitä
tuottajaosuuskuntia, jotka auttavat ratkaisemaan osan vaikeuksista.
Maatalouteen on myös syntynyt uuden sukupolven maatalousosuuskuntia. Vanhasta mallista
ne poikkeavat vaatimalla jäseniltään vahvaa pääomapanostusta. Niitä on perustettu
viime vuosina 250, ja ne ovat kärjessä uusien palvelujen tarjoajina.
NCBA johtaa osuustoiminnallista uudistumiskehitystä Cooperation Works -järjestelmällä,
joka laajentaa nykyisiä ja perustaa uusia osuuskuntia.
- Tavoitteemme on tulla vahvaksi talouselämän sektoriksi ja perustaa jatkuvasti
lisää osuuskuntia. Kymmenen kehittäjäorganisaatiota ovat äskettäin yhdistäneet
ohjelmansa yhteisen sateenvarjon alle, sanoo Hazen.
Päämääränä on osuuskuntien kehittämisjärjestelmä, jossa tehdään
yhteistyötä julkisen ja yksityisen sektorin kanssa.
Osuustoimintasektori on rakentunut laajan ihmisjoukon hyvinvoinnin edistämiseksi. -
Uskon, että tulevina vuosina suurin haaste maailmassa on vaurauden jatkuva keskittyminen
harvoille. Se uhkaa taloudellista ja poliittista vapautta.
- Osuuskuntien toteuttamana taloudellinen vapaus on hyvä tapa ohjata liiketoimintaa,
selventää Hazen eroa muuhun liiketoimintaan.
Osuustoiminnan arvot tekevät osuustoiminnasta erilaisen yritysmallin ja
antavat jäsenille etuja markkinoilla. Osuuskunnat kehittävätkin liiketoimintaansa mm.
hyödyntämällä asiakasomistajuuden etuja. Talouden keskittymisen paineet ovat
aiheuttaneet sen, että USA:ssa on nykyään yli kolmesataa pienyritysten
osto-osuuskuntaa, joiden vuosimyynti on noin 600 miljardia markkaa.
- Kun uusi vuosituhat lähenee, osuustoiminnallisia arvoja kaivataan entistä enemmän
koko maailmassa. Osuustoiminnan perustajien perinteen mukaan meidän pitää rakentaa
yhteisöjä, joissa välitetään ihmisistä, toteaa Hazen.
Osuustoiminta-lehti 7-8/99 |
PAUL HAZEN
NCBA, Washington DC
www.cooperative.org |
|