Jäsensopimukset osuuskunnissa
Osuuskunnan perustajia neuvottaessa keskustellaan usein erilaisista tavoista ja mahdollisuuksista pyörittää osuuskunnan käytännön rutiineita. Tähän liittyen puhutaan myös jäsenen erilaisista vastuista ja velvollisuuksista osuuskuntaa kohtaan.
Perustamisprosessissa on syytä tehdä selvä ero osuuskunnalle laadittavien juridisten sääntöjen ja toisaalta epävirallisten pelisääntöjen kesken.
Olen usein törmännyt tilanteisiin, joissa osuuskunnalle laadittaviin OKL:n vaatimiin sääntöihin on yritetty sisällyttää osuuskunnan käytännön toimintaohjeita ja moraalisia toimintaohjeita jäsenille.
On muistettava, että osuuskunnan säännöt ovat kaikille saatavissa oleva juridinen asiakirja. Siinä raamitetaan toiminnalle osuuskuntalain vaatimat puitteet.
Sääntöihin ei siis missään tapauksessa kannata laittaa osuuskunnan sisäisiä asioita. Ei myöskään sellaisia "toimintaohjeita", joita lain avulla ei voida valvoa.
Jäsensopimus
lähtee identiteetistä...
Osuuskunnalle laadittavat pelisäännöt eli jäsensopimus tarvitsee tuekseen osuuskunnan identiteetin määrittämistä. Identiteettiin kuuluvat esim. toimiala, tuotteet, palvelut, kilpailuasema, ydinosaaminen, tapa toimia ja arvomaailma.
Kun identiteettiä pohditaan, jokaisen jäsenen tulisi kyetä kertomaan osuuskunnan toiminta-ajatus, liikeidea sekä kaikkien yhteinen näkemys tulevaisuudesta eli visio. Lisäksi selvillä tulisi olla sekä koko osuuskunnan että yksittäisen jäsenten tavoitteet, esimerkiksi myynti- tai tuotekehitystavoitteet. Myös osuuskunnan arvomaailma ja yleinen yrityskulttuuri olisi prosessoitava.
... ja etenee
käytännön rutiineihin
Kun kaikilla jäsenillä on selkeä kuva siitä, mihin osuuskunta pyrkii ja mihin tavoitteisiin jäsen osuuskunnan avulla pyrkii, onkin jo paljon helpompi lähteä muodostamaan sisäisiä pelisääntöjä ja jopa kirjallisia jäsensopimuksia.
Jäsensopimus on syytä erottaa työsopimuksesta, sillä mahdollisen jäsensopimuksen lisäksi pitää jokaiselle työtä tekevälle jäsenelle laatia työsopimus.
Sisäisiin pelisääntöihin ja jäsensopimuksiin ei ole olemassa yhtä tiettyä mallia, sillä toimintatapoja on yhtä monta kuin on toimijaa. Olennaista olisi löytää kullekin osuuskunnalle luontaisin ja toimivin tapa saada jokapäiväinen arki sujuvaksi.
Sisäisiä pelisääntöjä ei siis voi antaa valmiina vaan niiden syntyminen edellyttää aina jäsenten välistä keskustelua ja asioista päättämistä. Monien asioiden organisointitapa muotoutuu vasta toiminnan kautta, eli ei kannata stressaantua vaikka alkuvaiheessa asiat tuntuisivat sekavilta.
Tärkeintä on listata asioita ylös sitä mukaa, kun tilanteita tulee eteen ja asioista päätetään. Mallia jäsensopimukseen voi ottaa esim. osakassopimuksesta.
--------
Mitä pelisääntöihin
voisi kuulua?
Kaiken kattavaa listaa mahdollisista sovittavista asioista on mahdotonta laatia. Seuraavassa luettelen kuitenkin joitakin keskustelun arvoisia asioita:
- Jäsenten sitoutuminen ja osuuskunnan jäsenyydestä tuleva lisäarvo
- Päivittäiset rutiinit ja niiden hoito - tehtävien jakaminen ja vastuut
- Uusien jäsenten valintakriteerit
- Ristiriitatilanteiden käsittely, ihmissuhdeongelmat - myönteisen ja tehokkaan ilmapiirin luominen (arvopohja, luottamus ja erilaisuuden hyväksyminen)
- Asiakassuhteiden hoito, asiakasrekisterien ylläpito
- Taloudenhallinta (laskutus, palkanmaksu, kirjanpito...)
- Tietotekniset järjestelmät ja tiedon säilyttäminen
- Sisäinen ja ulkoinen viestintä
- Kokous- ja palaverikäytännöt
- Laadun varmistaminen
- Töiden aikataulutus, hinnoittelu ja budjetointi
- Vastuuhenkilöiden nimeäminen ja mahdollisten tiimien muodostaminen
- Suhtautuminen ulkopuolisiin toimeksiantoihin.
-------
Mahdolliset sanktiot
mietittävä tarkkaan
Jäsensopimuksen rikkomuksista voidaan säätää erilaisia sanktioita. Niiden lainvoimaisuutta oikeuden edessä voi kuitenkin olla vaikea saavuttaa. Sanktion on oltava kohtuullinen suhteessa rikkomukseen.
Jäsenyydestä erottaminen lienee yleisimpiä sanktioita, mutta erottamisen perusteet on tällöin määriteltävä selvästi myös osuuskunnan juridisissa säännöissä. Jos erottamisen perusteena on vaikka toimiminen osuuskunnan etujen vastaisesti, voidaan pelisäännöissä tarkentaa, millaisia tilanteita tuo määräys voisi koskea.
Sisäisillä pelisäännöillä pyritään ennen kaikkea luomaan osuuskunnalle selkeä yrityskulttuuri ja tapa toimia eli helpottamaan jäsenen jokapäiväistä toimintaa osuuskunnan sisällä.
Niina Immonen
toiminnanjohtaja
Tampereen Seudun Osuustoimintakeskus
|