Tuntematon
osuustoiminta
Suomalaisen osuustoiminnan historia sisältää paljon myös nyttemmin
unohdettuja, puhuttelevia tarinoita, jotka kertovat tavallisten ihmisten
arjen turvaksi perustamista pienistä osuuskunnista. Osuustoiminta syntyi korjaamaan puutetta ja niukkuutta ja takaamaan
tavallisille ihmisille kunnollisia tavaroita ja palveluita kohtuuhintaan.
Omatoimisuus ja yhteistyö nostettiin aivan uudella tavalla kunniaan. Kansanliike on myös huimalla tavalla onnistunut, kun asiaa katsotaan
eletyn reilun sadan vuoden perspektiivillä. Alkuvuosikymmenet ja eletyt
viimeiset vuosikymmenet ovat kiinnostavimpia. Niistä löytyy niin eroja
kuin yhtäläisyyksiä. Niukkuudesta Nykyisin me elämme liikkeen pioneeriaikoihin verrattuna aivan
toisenlaisessa maailmassa, aineellisessa hyvinvoinnissa.
Osuustoimintayrityksetkin toimivat kylläisillä markkinoilla omia
kilpailuetujaan hakien. Monille etenkin vanhemman sukupolven viljelijöille on ollut henkisesti
tavattoman vaikea asia se, että ruuasta on kehittynyt ylitarjontaa ja se
sitten on muodostunut ongelmaksi. Kulttuuri ja ajatustapa tulevat
maailmasta, jossa ruuasta oli suuri pula. Ruuan tuottaminen oli silloin
arvokkainta mitä ihmisten hyväksi voitiin tehdä. Kaikkialla emme kuitenkaan elä näin onnellisessa tilanteessa. Eikä
mikään jo saavutettukaan jää pysyväksi, ellei joku siitä jatkuvasti
pidä huolta. Aineellinen hyvinvointi ei Suomessakaan vielä ihan
kaikkialle ulotu. Ja ihmisten sosiaalisen ja henkisen elämän alueilla
löytyy paljon tyydyttämättömiä tarpeita. Niillekin aloille on
lähtenyt uutta osuustoimintaa viriämään. Oman lapsuuteni suurimpiin ihmeisiin 1950-luvun lopulla Vaalassa kuului
sähkövalon tulo kotiin. Oli aivan huikea juttu, kun vain katkaisinta
pyöräyttämällä pimeästä huoneesta tehtiin äkkiä
päivänpaisteisen valoisa. Sitten paljon myöhemmin nuorena toimittajana 1970-luvun puolivälissä
muistan kirjoittaneeni Kainuun Sanomiin uutisia sähkön saamisesta
Suomussalmen syrjäkyliinkin. Sen jälkeen nuo uutiset ovatkin sitten
enimmäkseen olleet hiljentyvän maaseudun hiljaista taistelua edes
kohtuullisten palvelujen säilymisen puolesta syrjäseuduilla. Uusia
osuuskuntia siihenkin saumaan on perustettu. Rintamaille sähkö oli toki saatu jo huomattavasti aiemmin. Monessa
tapauksessa pioneerityön tekivät paikalliset sähköosuuskunnat.
Myöhemmin ne sitten fuusioituivat naapurikylien osuuskuntien kanssa ja
aikanaan useimmiten sitten yhtiöittivät toimintansa. Vain muutamia on
halunnut ja pystynyt säilymään paikallisina. Edistys ja Tyngän Mylly-, Sähkö- ja Sahaosuuskunta perustettiin Kalajoelle
joulukuussa vuonna 1916. Se toimii yhäkin myllyosuuskuntana valmistaen
mm. mainioita luomutuotteita. Vuonna 1993 se julkaisi toiminnastaan
historiikin: Se toimi alkuun mylly- ja sahaosuuskuntana, mutta sitten ryhdyttiin
keräämään sähköliittymismaksuja ja valmistelemaan sähköasiaa.
Mutta heti tuli lunta tupaan. Maaliskuussa 1919 pidetylle yleiselle
kokoukselle esiteltiin Hankkijan suunnitelma ja kustannusarvio.
Pöytäkirjaan merkittiin lakoninen lopputoteamus: "Hankkeen
tavattoman kalleuden takia sähköasia päätettiin toistaiseksi jättää
sikseen." Niin kylällä mentiin taas paloöljyn turvin eteenpäin. Vuosi 1920
oli kuitenkin myllyn ja sahan toiminnassa niin vilkas ja tuottoisa, että
jäsenille voitiin jakaa vuosivoittoa 6 % osuusmaksua kohti. Tämä
innosti isäntiä ja keväällä 1921 sähköasia otettiin uudelleen
esille. Nyt hanketta ei pidättänyt enää mikään. Alettiin kerätä
liittymisilmoittautumisia uudelleen. Liittymismaksujen perusteena oli asennettavien lamppujen lukumäärä.
Niinpä monet isännät vetäytyivätkin jälleen säästölinjalle. He
tilasivat taloon vain yhden lampun - keskelle tupaa. Mutta sillä menolla
ei lamppuja olisi tullut tarpeeksi. Niinpä tehtiinkin päätös, että
lamppu piti ottaa jokaiseen lämmitettävään huoneeseen ja talliin ja
navettaan vähintään yksi. Tämän jälkeen liittymisilmoitukset
täyttivätkin asetetut tavoitteet lamppujen lukumäärästä. Osuuskunta otti pankista 400 000 markan lainan ja rahoitti sillä uuden
turbiinin, generaattorin ja muuta tarvittavaa kalustoa. Syksyn kuluessa
rakennettiin sähkölinjat Pitkäsenkylään ja Ylikääntään asti.
Samaan aikaan asentajat laittoivat taloihin sisäjohtoja. Historiallinen hetki tuli sitten illalla 8. joulukuuta 1921. Silloin
sähkövalot syttyivät ensimmäisen kerran. Se oli suuri hetki näille
jokivarsikylien asukkaille. Kun valot oli saatu toimimaan, osuuskunnan kokouksessa päätettiin,
että sähköä tuotetaan aamusta puoli viidestä iltaan kello
yhteentoista. Ajateltiin kait, että malttavathan paremmin nukkua. Sähkönkulutus määriteltiin alkuvuosina lamppujen teholuokan eli
kynttilämäärän mukaan. Mittareita ei vielä silloin ollut. No - tämä
tietysti houkutteli nuukimmat taas kyseenalaisiin temppuihin, vaihtamaan
lamppu pienemmäksi, kun tarkastaja oli tulossa. Joskus saattoi käydä niinkin, että lampuntarkastajan tullessa tupaan
katossa roikkuva lamppu vielä heilui ja isäntä istui hengästyneenä
kiikkutuolissa. Edistys ja nuukuus siinä kilpailivat pitkään. Reippaasti Ansiomahdollisuuksista on edelleen kova kilpailu. Siinä maailma ei ole
sadassa vuodessa muuttunut. Jokaisella on oma tyylinsä yrittää
pärjätä, mistä myös seuraavat pari tapausta kertovat. Vuodenvaihteessa 1919-20 perustettiin Kaukolan pitäjään Kaukolan
Maidonmyyntiosuuskunta. Sen toiminta alkoi ripeästi ja kakistelematta. Innostusta ja uskoa oli. Pääasiana pidettiin maidon lähettämistä,
eikä liikoja tuijotettu sääntöjen pykäliin. Ihmekös tuo, jos sitten
ensimmäisessä vuosikokouksessa, puheenjohtajan säännöistä lukiessa
kokouksen käsiteltäviin kuuluvia asioita, sieltä putkahti esiin
sellainenkin lause, että esitetään ja käsitellään hallituksen
laatima vuosikertomus. Kuulipa nyt hallituskin tuon lauseen, vaikkei ollutkaan aikaisemmin
sitä huomannut eikä siis laatinut mitään selostusta, tilit vain. Kun
sitten kokouksen puheenjohtaja pyysi hallitusta esittämään kertomuksen,
nousi hallituksen jäsen Emil Silvan istuimeltaan ja sanoi: - Kah, tässä on teille vuosikertomus: maitoo on tuotu ja rahaa on
saatu. Nauraen kokous yksimielisesti hyväksyi suullisesti esitetyn
toimintakertomuksen. Voittaa taivaan Ukko-Brofeldt, kirjailija Juhani Ahon isä, oli savon murteella
saarnannut kansanomainen pappi, humoristinen ja leikkisä mies, mutta
joissakin asioissa hyvinkin tarkka. Siihen aikaan, kun Iisalmeen rakennettiin Osuusmeijeriä,
paikkakunnalla ilmestyi vain yksi sanomalehti, Salmetar. Siinä oli jo
kauan aikaa kerrottu Iisalmen Osuusmeijeristä ja sen merkityksestä sekä
siitä, miten se uudistaa koko seudun talouselämän. Ukko-Brofeldtiä oli kai sellainen ylenpalttinen ylistys jo pistellyt
vähän vihaksi, koskapa hän puhuttuaan saarnassaan taivaan ilosta oli
lopuksi sanonut: - Mutta ettehän työ iisalamelaeset sinne taevaaseen taho, kun siellä
eijoo ossuusmeejeriä eekä sinne tule Salametarta. Kunnon ihmiset Pellervo-Seura toi ja loi osuustoiminnan Suomeen niin, että sen
ulkopuolelle eivät unohtuneet kaukaisimmatkaan maakunnat ja pitäjät. Ne
kaikki kytkettiin tehokkaasti mukaan kansan toimeentulon kannalta
keskeisimpien toimialojen valtakunnallisiin verkostoihin. Sillä oli
kansantaloudellisesti ja sosiaalisesti mittaamaton merkitys. Suomi tuskin
olisi viime sotien kurimuksista selviytynyt itsenäisenä tasavaltana
ilman tässä tehtävässä onnistumista. Pellervon johdossa professori Hannes Gebhard teki kovimman työn.
Hänen tukenaan ja turvanaan oli myös vaimo Hedvig Gebhard. Monta
muutakin hyvää alaista hän tarvitsi. Hannes Gebhard oli perustamassa Suomeen myös Pienviljelijäin
Keskusliiton, mistä häntä etenkin helsinkiläiset sanomalehdet kovasti
arvostelivat pitäen hanketta turhana. Mutta Gebhard sai arvostelusta vain
lisää pontta toimiinsa. Gebhard oli voimahahmona perustamassa myös
Maataloustuottajien Keskusliittoa. Hannes Gebhardilla oli ihmisiä arvostellessaan ja toimihenkilöitä
valitessaan hyvin tarkka seula. Professori V. A. Pesolan mukaan Gebhard
tunsi vain kahdenlaisia ihmisiä: aivan erinomaisia tai aivan huonoja,
siltä väliltä ei ketään. Mutta joskin hän oli vaativa ja vaikutti
jopa ankaralta, hän pyrki aina oikeudenmukaisuuteen. Velvoittavana evästyksenä koki mm. pienviljelysneuvoja Martti
Väinölä Hannes Gebhardin sanat, kun hänet lähetettiin
neuvontakentälle: - Muistakaa, että liikutte uutterasti pienviljelijäin keskuudessa. Te
ette saa odotella pienviljelijöitä kirkonkyliin ja asutuskeskuksiin
esitelmiänne kuuntelemaan, teidän on mentävä heidän luokseen sinne,
missä he asuvat ja elävät, vaikutettava siellä. - Tunsin väkevästi, että työ odotti minua, sanoi Väinölä. Molempien ongelmat Sotien jälkeinen etujärjestöjen aika jähmetti myös osuustoiminnan
rakenteet ja koetteli aidon osuustoimintahengen. Uusia osuuskuntiakaan ei
juuri perustettu. 1980-luvun lopulta lähtien Pellervo-Seurassa sitten
vähitellen lähdettiin virittämään valistusta uudelleen. 1990-luvulla
koettiin osuustoiminnan uusi aalto, joka jatkuu ja tulee voimistumaan. Eräs pieni tarina kertoo Messukylän Auto-osuuskunnasta. Sen tultua
aikanaan mukaan Messukylän liikenteeseen kävi kilpailu niin kovaksi,
että taksa aleni työmatkojen osalta 2 markasta 1 markkaan 50 penniin.
Kun kuljettajat pitivät kovasti liikkeensä puolta, harmitti heitä eräs
naishenkilö, joka aina kiireimpänä ruuhka-aikana tyrkytti maksua 1000
markan setelistä. Kun niin suurta rahaa ei kiireessä ollut aikaa ryhtyä rikkomaan, oli
pakko pyytää, että matkustaja suorittaisi maksun toisella kertaa. Kun nainen jatkoi tätä menettelyään ilmeisesti vain päästäkseen
ajamaan ilmaiseksi, kerättiin 5 ja 10 pennin lantteja sen kuljettajan
laukkuun, jonka autossa nainen piti tapanaan kulkea. Kun nainen sitten
taas tarjosi suurta seteliänsä, otti kuljettaja yllättäen sen vastaan
ja luki naisen käteen ja helmaan valtavan röykkiön kolikoita. Lopuksi
kuljettaja sanoi: - Nyt kai Teilläkin riittää pientä rahaa ainakin vähäksi aikaa! Voimaa Tähän tapaan osuustoimintaliikkeen tuntemattomampi historia kertoo
yhteistoiminnan kehityksestä. Itse olen aina edustanut sitä kantaa, ettei kovin paljoa kannattaisi
laittaa vastakkain pellervolaista ja edistysmielistä osuustoimintaa.
Kotonakin oltiin aikoinaan sekä osuuskaupan että osuusliikkeen
jäseniä. Isä toi kotiin edut toisesta ja äiti toisesta liikkeestä.
Isompi Koskiseudun Osuuskauppa toimi ja toimii edelleen kirkonkylällä ja
pienempi Jaalangan Osuusliike kotikylällä. Samaa suomalaista juurta ne
molemmat edustivat, vaikka kilpailivatkin keskenään. Jälkimmäinen
tosin joutui lopettamaan kovasti hiljentyneellä syrjäkylällä jo kauan
sitten. Nyt hätkähdin, kun huomasin, että omassakin perheessä sama perinne
jatkuu ihan sellaisenaan. Teen suuremmat ostokset Järvenpäässä
HOK-Elannolle kuuluvassa Prismassa ja hyvin toimivana lähimyymälänä on
Tradekan ketjuun kuuluva paikallinen SIWA, jonne on
Ykkösbonus-rinnakkaiskortti. Nykyaikaa kuvaa se, että monessa perheessä on vielä kolmaskin eli
Keskon kortti käytössä. Osuustoiminta-lehti on halunnut säilyttää alkuaikojen gebhardilaisen
ihanteen, mikä tarkoitti kansanliikkeen yhtenäisyyttä. Näin
historialliset raja-aidat kerralla ylittävä HOK:n ja Elannon fuusio ei
tullut yllätyksenä. Elanto tilasi tämän lehtemme toissavuonna omalle
hallitukselleen; nyt fuusio ne tilaukset meiltä valitettavasti vei. Tähän lehtemme näkökulmaan olemme tietoisesti halunneet ottaa
mukaan myös uusosuustoiminnan. Toivottavasti myös perinteisen
osuustoiminnan puolella osoitetaan sille ymmärrystä, jopa tukea. Itsemme
ja juuremme hyvin tuntien osaamme antaa arvoa myös uusille yrittäjille
yrityksen kokoon katsomatta. Kansanliikkeen todellinen voima yhä löytyy pienistä, tavallisista
ihmisistä, jotka toivovat parempaa tulevaisuutta omille lapsilleen.
Liikkeen todellinen kasvu tapahtuu usein juuristossa maan alla, katseilta
piilossa. Maasta se pienikin ponnistaa ja aina sopivat keinot keksii, kun kovassa
elämässä pärjäämisestä tulee kyse. Mauno-Markus Karjalainen |
|
| Sivun alkuun | |