Osuuskunnat kuten muutkin yritykset pyrkivät myymään tuotteet ja
palvelut markkinoille. Pelkkä pyrkimys ei aina riitä. Tätä
perinteistä ajattelutapaa on syvennettävä ja kiteytettävä muotoon:
miten saan kohdeasiakkaat ostamaan?
Tämä ajattelu kootaan seuraavan kuvion esittämään
markkinalähtöiseen liikeideaan:
1. Kenelle? 2. Millä saamme ostamaan?
3. Mitä? 4. Miten tuotamme ja organisoimme?
Siinä määritellään aluksi keskeinen asiakassegmentti
tuotto-odotusten mukaan tai toimivin kohderyhmäkokonaisuus, joille
markkinoinnin sanoma suunnataan.
Myyvän mielikuvan aikaansaamiseksi yrityksen asioiden tulee näyttää
siltä, miltä yrittäjät haluavat niiden näyttävän. On tutkittava,
mitkä seikat selittävät tuotteen/palvelun ostamista. Imago ei synny
itsestään, se on tehtävä. Hyvä imago puolestaan mahdollistaa
hyväkatteisen hinnoittelun.
Oikeat vastaukset liikeidean kahteen ensimmäiseen osioon vaikuttavat
markkinamenestykseen, eli niiden tulee sisältää hintaan, jalostukseen
tai laatuun perustuvia kilpailuetuja.
Tuotannollinen menestys rakentuu osioiden 3 ja 4 vastausten pohjalle.
Perustuotteet on vakioitava sisällön ja hinnan suhteen ja niillä on
oltava nimi. Vasta sitten niitä voidaan kaupata. Taloudellinen ja
tuloksellinen toimintatapa tuotannon, jakelun, markkinaviestinnän ja
talouden seurannan toteutuksessa pitää osuuskunnan omistajien
ohjaksissa. Kannattavan myyntivolyymin saavuttamista tukee se, että
keskitytään olennaiseen, kassavirtaa tuottavaan toimintaan.
Tuotteistaminen ja vakiointi
Tuotteistus tarkoittaa toiminnan konkretisoimista ja määrittämistä
myytäviksi hyödykkeiksi. Tavoitteena on rakentaa kaupattavat hyödykkeet
ts. tavarat ja palvelut. Keskeistä on konkretisoida myös palvelusta
tuote ja saada tuotteista tuotteisto. Se mahdollistaa laajempien
markkinoiden tavoittamisen.
Edellä jo todettiin, että tuotteella on oltava nimi, konkreettinen
sisältö ja perusteltu hinta. Tuotteiden vakiointiasteissa on:
1. Uniikkituotteet
2. Räätälöidyt tuotteet
3. Sovelletut tuotteet
4. Pakettituotteet
Palvelutuotteissa voidaan tuotteistaa menetelmän, prosessin,
moduleista koostuvan tuotejärjestelmän tai
toimintatavan/laatujärjestelmän mukaan. Vakiointi auttaa hinnoittelussa
ja katestrategian toteutuksessa. Omaleimaisessa tuotteessa on korkea
mielikuvallinen jalostusaste.
Avainkysymyksiä vakioinnissa ovat: Mikä on vakioinnin aste? Mitkä
osat vakioidaan? Edetään askel askeleelta. Katsotaan, mitä vaiheita
tuote sisältää, millä menetelmillä se tehdään, mitä dokumentteja
siinä on (esim. tietokoneohjelma), paljonko aikaa tekeminen vaatii ja
toteuttamisen edellytykset.
On erotettavissa:
1. Ydintuote
2. Siihen liittyvät lisätuotteet ja palvelut ja
3. Mielikuvallinen osa eli markkinakuorrutus.
Oikea hinnoittelu varmistaa tuloksen
Markkinoinnillisesti jalostettu tuote antaa erinomaiset mahdollisuudet
hinnoitella oikein ja katteellisesti. Hinnoittelualue on kilpailun ja
asiakkaan tuotearvostuksen yhteisvaikutuksen muodostama alue.
Tuotantokustannukset on ehdoton alaraja. Yläraja riippuu
tuotteen/palvelun ainutlaatuisuudesta. On muistettava, että myös hinta
rakentaa haluttua mielikuvaa. Jokainen markka, joka hinnoittelulla saadaan
aikaan, parantaa kannattavuutta.
Hinnoittelupolitiikka verrattuna kilpailijoihin perustuu useimmiten
markkinahintaan. Korkealla hinnalla on oltava omaleimaisten tuotteiden
antama pohja. Jos näin on, pienikin osuuskunta pääsee kermaa kuorimaan.
Matalan hinnan politiikalla voidaan tunkeutua markkinoille, mutta jatkuva
hintakilpailu edellyttää ostoihin, toiminnan mittakaavaan tai johonkin
muuhun perustuvaa kilpailuetua, ettei lipsahdeta tappion tekemiseen.
Pakettina vai erikseen?
Hinnoittelutekniikassa voidaan noudattaa:
- Kokonaishintaa eli pakettia
- Pilkottuja hintoja; jokainen osapalvelu erikseen
- Niiden yhdistelmää.
Keskeistä on laskea aina hinnan vaikutus menekkiin, sillä alennuksen
antaminen pienentää yrityksen tulosta vastaavalla summalla. Ilman
perustetta ei tule antaa alennusta.
Hinnoittelun toteutuksessa on ensin määriteltävä taustatekijät eli
markkinat, asiakkaat, tuotesisällöt ja kilpailutilanne. On asetettava
tavoitteet: halutaanko kasvattaa myyntivolyymia, luoda tietty mielikuva,
luoda tietyt asiakassuhteet. Sitten tehdään hinnoittelupäätökset
valitun hinnoittelupolitiikan ja tekniikan mukaisesti.
Vanhan tuotteen hintatason korjaaminen edellyttää tuotteen
tosiasiallista uudistamista tai ainakin markkinakuorrutuksen uudistamista.
Tehty tuotteistustyö tukee hinnoittelua ja kustannuslaskentaa, joka on
oltava hallussa. Hinta on kiinni ajassa, markkinoilla ja asiakkaan
silmässä.
Yrjö Kotisalo
yrittäjä, Järvenpää
Tästä artikkelista
taustoineen ja konkreettisine esimerkkeineen on myös perusteellisempi versio
näillä sivuilla.