Ukkoutunut
osuustoiminta ja
suomalainen yhteiskunta
- Ukkoköörit ovat eilisen osuuskuntia, kirjoitti Karjalaisen nuori
päätoimittaja Pekka Mervola 26.3. Pohjois-Karjalan ykköslehti oli
muutamia päiviä aikaisemmin selvittänyt alueellaan osuuskuntien
hallinnon ikä- ja sukupuolirakenteen ja haastatellut liperiläistä
Terttu Tschokkista, jolla on meneillään kolmas kausi Karjalan
Lähivakuutuksen hallintoneuvoston jäsenenä. Karjalainen lainasi
laajasti pohjatiedoksi tämän Osuustoiminta-lehden viime vuonna tekemää
valtakunnallista selvitystä asiasta.
Kaikkien selvitysten lopputulos on ollut suunnilleen samanlainen.
Esimerkiksi Pohjois-Karjalan osuuspankkien hallituksissa on yhteensä 100
jäsentä. Heistä naisia on 18 ja alle 40-vuotiaita vain neljä. Tämä
tarkoittaa sitä, että osuustoimintayritysten hallintoa odottaa seuraavan
kymmenen vuoden sisällä mittava sukupolvenvaihdos. Naisia ja nuoria
tarvitaan.
Pekka Mervola ihmettelee, kuinka moni osuustoiminnallinen yritys on
nykyisin vahvemmassa markkina-asemassa kuin koskaan aikaisemmin, mutta
silti osuustoiminta uhkaa kuivettua sisältäpäin. Jos yhteiskuntaa
eteenpäin vievä dynamiikka katoaa osuuskuntien luottamushallinnosta,
tilanne on vakava. Ukkoköörit eivät edusta osuuskuntien koko asiakas-
ja jäsenkuntaa.
- Kun osa nuorista on nykyisin hyvin innostuneita uusosuuskunnista,
kysymys kuuluukin, miksi he eivät liitä samaa henkeä perinteisiin
osuuskuntiin. Vai onko näistä perinteisistä osuuskunnista jo tullut
liian suuria ja nuorille etäisiä? Nuorethan yleensä haluavat luoda oman
maailmansa.
Mervolan mukaan myös koko suomalainen yhteiskunta näyttää hukkaavan
nuorten, naisten mutta myös kokeneimpien ikäihmisten osaamista
valitettavan yliolkaisesti. Yhteiskunnassa valta näyttää voimakkaasti
keskittyneen 50-60-vuotiaille miehille.
Samanlaista keskustelua olisi hyvä käydä kaikissa muissakin
maakunnissa ihan yhtä lailla. Useimpien vahvojen maakuntalehtien
50-60-vuotiaat miespäätoimittajat vain eivät jostain syystä näytä
oikein innostuneen tästä hyvästä aiheesta.
Omistajuus suojaa ja vakauttaa
Suomalaisille erityisen rakkaita elintarvikkeita ovat ainakin kotoinen
ruisleipä, HK:n sininen lenkki ja Elovena-kaurahiutaleet. Myös Fazerin
sininen suklaa ja salmiakki kuuluvat tuotteisiin, joita ulkomailla asuvat
suomalaiset kiikuttavat täpötäysissä matkalaukuissaan ulkomaille.
Myös Koskenkorva kuuluu samaan sarjaan; sen puolustamiseksi syntyi
kansanliikekin kuten Turun Sinapistakin, joka menetettiin Ruotsiin.
Tilalle tosin saatiin Lundenin Auran sinappi.
Seuraava allekirjoittaneen kommentti julkaistiin Taloussanomissa tätä
hieman pidemmässä muodossa 15.2.:
Toimituspäällikkö Tapani Pitzen puuttui oleelliseen aiheeseen, kun
hän kirjoitti 8.2. Taloussanomiin kotimaisen elintarviketeollisuuden
lipumisesta vähitellen ulkomaisiin käsiin. Esimerkkimaana oli Ruotsi ja
kirjoittaja uskoi saman tapahtuvan auttamattomasti myös Suomessa. Ettei
vain suomalaisella elintarviketeollisuudella olisi edessään sama kohtalo
kuin Turun Sinapilla, jonka valmistuksen Unilever heitti Ruotsin Upsalaan?
Ja samanlainen kehitys siitäkin edelleen jatkuisi? Näinhän on jo
käynyt ruotsalaistenkin suosikeille Kallen kaviaarille, Abban silleille
ja Wasan näkkileiville.
Artikkeli oli muuten ansiokas, mutta kirjoittaja unohti tässä vähän
lohduttomalta näyttävässä kehityskulussa ihan ratkaisevan asian,
nimittäin osuustoiminnan. Monet suomalaisen elintarviketeollisuuden
markkinajohtajista ovat osuustoimintayrityksiä. Ne yksinkertaisesti
eivät ole myynnissä. Tällaisia ovat ainakin Valio, Karjaportti ja
Munakunta. Vaikka kaksi liha-alan johtavaa osuustoimintayritystä, Atria
ja HK Ruokatalo, ovat pörssilistattuja, niin niidenkään
enemmistöosuudet eivät tule myyntiin. Nämä kaikki ovat siten joko
kokonaan tai pääosin viljelijäjäsenten omistamia yrityksiä. Sama
omistuspohjan vakaus näkyy myös useissa pienemmissä elintarvikealan
osuuskunnissa etenkin meijerisektorilla. Ne siis eivät ole ulkopuolisen
vallattavissa.
Jos jäsenet myisivät omistuksensa pois sopivia ostokohteita aina
kärkkyville kansainvälisille jättiläisille, niin samalla he myisivät
pois myös oman elinkeinonsa. Eli suomalainen maa- ja osin metsätalouskin
saisi silloin suurimmaksi osaksi panna lapun luukulle. Niin ei kuitenkaan
onneksi käy. Myös suomalainen kuluttaja on selvästi suosinut
turvallista kotimaista ruokaa.
Osuustoiminnallisessa omistajuudessa toimii siis toisenlainen logiikka
kuin puhtaasti yksityisissä pörssilistatuissa yrityksissä. Näin on
etenkin silloin kun jäsenomistajat ovat valppaita kuten Suomen
EU-jäsenyyden aikana ovat entistä selvemmin olleet.
Mauno-Markus Karjalainen
mauno-markus.karjalainen@pellervo.fi
|