Perusteos myös osuustoimintabrandin luomiseen
Jokin yhdistää maailman kaikkein menestyneimpiä brandeja. Ruotsalainen kokenut mainosmies
Thomas Gad yllättää kirjallaan "4 D brandimalli - menetelmä tulevaisuuden brandin luomiseen". Kirjan lukemisen jälkeen brandien luomiseksi ei jää jäljelle kovin monta ammattisalaisuutta.
Teos on erityisen hyödyllinen juuri osuustoiminnan tarpeisiin. Sen perusteella on keskustelun pohjaksi Osuustoiminta-lehdessä hahmotettu myös luonnos osuustoimintayritysten tavoitteelliseksi brandimalliksi. Siihen liittyisivät ihmisten hyvinvointia korostava brandikoodi ja toiminnallinen, sosiaalinen, psykologinen ja eettinen ulottuvuus.
Osuustoiminta pystyisi tässä päihittämään esimerkiksi Nokian brandin, koska osuustoiminnalla perinteisestikin on paljon annettavaa kaikissa näissä ulottuvuuksissa - Nokialla Thomas Gadin mukaan vain kolmessa niistä.
Kysymys pohjimmiltaan on siitä ongelmasta, että osuustoiminnan brandi osattaisiin löytää ja soveltaa sitä eri puolilla uudella ja nykyaikaisella tavalla. Valio ja Tapiola-Yhtiöt tosin ovat jo hieman antaneet tästä hyvää esimakua meille suomalaisille. Mutta kokonaisuuden rakentamiseen ja yhteistyöhön ei vieläkään ole päästy, puhumattakaan asian kansainvälisestä ulottuvuudesta.
Uusi vetävä vaihde löytyisi, jos vahvat osuustoiminnalliset yritykset kukin tahollaan hyödyntäisivät markkinoinnissaan osuustoiminnallisuutta edes jotensakin samansuuntaisesti. Silloin päästäisiin myös yhteisvaikutukseen ja nuorisokin alkaisi tietää mitä osuustoiminta tarkoittaa.
Suomalainen osuustoiminta ei viime vuosikymmeninä ole paljoakaan tehnyt nuorisotyötä, mikä tässä asiassa nyt selvästikin kostautuu.
Mauno-Markus Karjalainen
|