Uusi opas avaa
OSUUSTOIMINNAN TULOSRAPORTOINTIA
Toimintakertomus summaa menneen tilikauden tapahtumat tiiviiksi vuosittaiseksi tietopaketiksi. Yleensä varsinkin pienten ja keskisuurten yritysten kertomukset voivat olla vain harmaita kirjasia pullollaan pieniä numeroita ja pötkömäistä tekstimassaa.
Mutta ovatko ne sellaisia jatkossakin? Ja eikö juuri osuustoiminnalla olisi aito intressi yrittää kehittää ja kansanomaistaa tulosraportointia? Millään muulla yritysmuodolla kun ei niin laajaa omistajakuntaa olekaan.
TULOSTIEDOTTAMISEN
UUDET TUULET.
Pellervo-Seuran 20 vuotta sitten julkaisema Vuoden tulos -opas päivitettiin ja uusittiin ajan tasalle. |
Pellervo-Seura julkaisee lokakuussa oppaan osuustoimintayritysten tulosraportoinnin tueksi ja kehittämiseksi. Siitä selviää, miten raportoinnin voi hoitaa paitsi mahdollisimman fiksusti myös vetävästi ja havainnollisesti, samalla jopa osuustoiminnan ikivihreää ideaa avaten. Osuustoiminnan luontaiset vahvuudet halutaan saada selvästi nykyistä paremmin käyttöön ja esille.
Pellervo julkaisi 20 vuotta sitten samannimisen oppaan, jonka sisältö uusittiin nyt kokonaan. Kun vanha opas keskittyi lähinnä painettuun toimintakertomukseen, niin uusi opas käsittelee tulosraportointia laajemmin ja vivahteikkaammin. Työ on vuosien varrella huomattavasti monipuolistunut ja laajentunut myös moniin uusiin sähköisiin välineisiin.
Punnittuja puheenvuoroja
Yritysten toiminta ja pärjääminen kiinnostavat monia sidosryhmiä, mutta oppaassa keskipisteenä ovat omat jäsenet. Pitkän linjan hallinto- ja johtohenkilöt tarjoavat punnittua puhetta, miten tulosraportoinnilla palvella etenkin jäseniä parhaalla mahdollisella tavalla - muita asiasta kiinnostuneita unohtamatta.
Asiantuntijahaastatteluissa mukana ovat Anne Kylmäniemi, Tuula Merikivi, Reijo Flink, Arto Heinonen, Simo Kutinlahti, Vesa Lehikoinen ja Reijo Korhonen. Kylmäniemi ja Flink edustavat tuottajaosuustoimintaa, Kutinlahti osuuskauppoja ja Lehikoinen osuuspankkeja. Heinonen toimii Lähivakuutus-ryhmässä ja Merikivi Sataosaajissa. Korhonen edustaa keskisuomalaisia vesiosuuskuntia.
Laajaa jäsenistöäkin tavoitetaan tehokkaasti myös eri tiedotusvälineiden kautta paikallisesti, maakunnallisesti ja valtakunnallisesti. Siksikin medialle tiedottaminen on osuustoimintayrityksille tärkeää.
Mistä löytyy osuustoiminnan sielu?
Mitä kaikkea toimintakertomuksesta pitää löytyä? Ja muistatko tärkeimmät tunnusluvut? Onko ot-yrityksen tulos riittävä? Entä mistä löytyy osuustoiminnan sielu, ja kuinka sen voisi mahdollisimman vakuuttavasti kertoa myös ulkopuolisille? Tällaisiin kysymyksiin oppaassa paneudutaan syvällisesti käytännön kautta.
Artikkeleissa käydään läpi, miten jäsenhyötyjä sekä liiketoiminnan tuloksellisuutta mitataan ja miten niistä tulisi kertoa. Selviksi tulevat osuustoiminnan erityispiirteet ja kertomustyön vaatimukset, niin myös julkaisujen kieli- ja ulkoasun suuri merkitys lukijoille.
Uusia teemoja vuoden 1989 oppaaseen verrattuna ovat osuustoiminnan yhteiskuntavastuu sekä tiedottaminen uudessa mediaympäristössä. Lukijalle annetaan myös 15 ohjetta sekä tulosraportointiin että mahdollisimman kiinnostavan lehdistötiedotteen kirjoittamiseen.
Kertynyttä sanomisen tarvetta
Sekä vanhan että uuden oppaan on toimittanut Osuustoiminta-lehden toimituspäällikkö, YTM Mauno-Markus Karjalainen. Uuden oppaan työryhmään ovat kuuluneet yritysanalyytikko Pasi Saarnivaara, toimittaja Tarja Repo ja graafinen suunnittelija Seppo Vartiainen.
Kirjoittajakunta koostuu pääosiltaan Osuustoiminta-lehden kokeneista kirjoittajista. Mukana ovat yritysanalyytikot Jorma Savolainen ja Yrjö Kotisalo, lakiasiainjohtaja Kari Lehto, osuustoimintajohtaja Sami Karhu, toimituspäällikkö Markku Nummi, toimittajat Hannu Kaskinen ja Antti Äijö sekä Pellervon pienosuustoiminnan asiamies Juhani Lehto. Ulkopuolisia asiantuntijoita ovat yritysten yhteiskuntavastuusta väitöskirjan tehnyt Titta-Liisa Koivuporras ja Valion viestintäjohtaja Pia Kontunen.
Vuoden tulos -opas julkaistaan ja jaetaan 14.10. ilmestyvän Osuustoiminta-lehden kaikille maksullisille tilaajille. 32-sivuinen kirjanen on suunnattu erityisesti ot-yritysten johdolle, luottamushenkilöille ja tiedottajille. Myöhemmin opas tulee myös myyntiin 15 euron hintaisena. |