![]() |
|||
Lidl haastaa - osuustoiminta vastaa
Toinen ja osuustoiminnan kannalta vieläkin mielenkiintoisempi haaste on Lidlin korostettu salamyhkäisyys. Paitsi että se ei halua kertoa käytännöllisesti katsoen yhtään mitään omasta taloudestaan, ei se myöskään halua paljastaa myymiensä tuotteiden alkuperää. Tässä suhteessa ero niin tuottaja- kuin kuluttajapäässäkin elintarvikeketjun läpinäkyvyyden merkitystä korostavaan osuustoimintaan on oleellinen ja merkitykseltään kauaskantoinen. Markkinoilla ovat näin ollen vastakkain yhtäältä Lidlin edustama ultrakapitalistinen omistaja-arvon maksimointiin tähtäävä ja toisaalta osuustoiminnan edustama ja osuustoimintaperiaatteille rakentuva jäsen- ja asiakasomisteinen arvoketju.
Vastaavasti ketjun toisessa, vähittäiskaupan päässä asiakasomisteiset kuluttajien osuuskunnat ovat paitsi tuottajien ja heidän osuuskuntiensa suurasiakkaita, myös yhä tärkeämpiä kehityskumppaneita. Tätä pellolta pöytään ulottuvaa osuustoiminnallista ketjua yhdistää ennen muuta suomalaisuus ja osuustoimintaperiaatteet. Ketjun suomalaisuus tarkoittaa takuuta tuotteen alkuperästä, laadusta, turvallisuudesta ja kaikenpuolisesta läpinäkyvyydestä. Osuustoimintaperiaatteet puolestaan takaavat ketjun reilun pelin säännöillä toimivaksi, "kasinovapaaksi" talouselämän alueeksi. Osuuskuntien jäsenomistajat ohjaavat sen taloudellista päätöksentekoa pitkäjänteisyyden ja kestävän kehityksen, laaja-alaisen taloudellisuuden ja kohtuullisuuden hengessä. Osuustoiminta tarjoaa kuluttajille hinta-laatu -suhteeltaan kilpailukykyisten tuotteiden ja palvelujen ohella laaja-alaisen "vakuutuspaketin", eräänlaisen globalisaatiovakuutuksen. Sen avulla aivan tavalliset ihmiset voivat osana ostopäätöksiään varmistaa omaa elämänhallintaansa.
Temppelin harjalla olemme nyt me suomalaiset kuluttajat. Meidän on päätettävä, kumpi ketju on pidemmän päälle edullisempi ja turvallisempi vaihtoehto. Kummalla on annettavana enemmän sellaista, jota me kuluttajat arvostamme ja josta olemme valmiit maksamaan? Jäämme suurella mielenkiinnolla seuraamaan, kumman mallin suuntaan ihmisten ostopäätökset suomalaisen talouselämän ja yhteiskunnan kehitystä ohjaavat.
|
|||
| Sivun alkuun | |