Osuuspääoman korkovero jäämässä pysyväksi? Eduskunta antoi keväällä
Matti Vanhasen hallitukselle ja erityisesti
valtiovarainministeriölle laiskanläksyksi osuuskuntien osuuspääomille
maksettavan koron verotuksen uudistamisen. Korjauksen pitäisi tulla
voimaan jo ensi vuoden verotuksessa, mutta ei taida tulla.
Eduskunnan lapsen usko kostautuu. VM:n virkamiesvalmistelu kesti
tolkuttoman kauan ja päätyi lopulta siihen tulokseen, ettei mitään
muutoksia pidä tehdä ainakaan eduskunnan haluamaan suuntaan. Eduskunnan olisi pitänyt kirjoituttaa haluamansa pykälät
virkamiehillä heti keväällä. Näin on tehty lainsäädännön
historiassa monta kertaa, kun kansan valitseman eduskunnan ja
virkamieseliitin poliittiset näkemykset ovat menneet ristiin. Moni
korskea ylijohtajakin on siinä prässissä nöyrtynyt. Johannes Virolainen koulutti ministeriaikoinaan vastahakoista
virkamiestä:"Mie esittelen ja sie kirjotat perustelut. Vai
vaihetaaks miestä?" Totta kai tämänkin muistion lopputulema oli valmiina, kun
valtiovarainministeriön oma virkamies Matti Halén tehtäväänsä
komennettiin. Toimeksiannosta Eduskunta edellytti puhtaalla suomenkielellä hallituksen selvittävän
ja tarvittaessa valmistelevan "verosäädösten muutos siten, että
osuuskunnan osuuspääomalle maksama korko rinnastetaan verotuksessa
pääsääntöisesti listaamattoman yhtiön maksamaan osinkoon.
Maatalouden tuottajaosuuskuntien jäseniä kohdellaan tasavertaisesti
muiden osuuskuntien jäsenten kanssa." Vielä eduskunta edellytti, että "mahdollisesti tarvittavat
säädösmuutokset toteutetaan osuuskunnan jäsenille menevän voitonjaon
verotusta kiristämättä." Listaamattomassa osakeyhtiössä verovapauden yläraja on 90.000 euroa
vuodessa. Voimaan tulleen lain mukaan osuuskuntien jäsenen
yhteenlaskettujen korkotuottojen verovapauden yläraja on 1500 euroa
vuodessa. Valtiovarainministeriön selvityksen mukaan osuuskunnan pääomasta
saatu korko ei nykyisten säädösten mukaan ole verrattavissa
listaamattomasta yhtiöstä saatuun osinkoon. "Osakkaan asema on
erilainen, osuuskunnan luonne ja voitonjakoperiaatteet ovat
osakeyhtiöstä täysin poikkeavat ja osuuspääoman koron käsitteleminen
velan koron sijasta voitonjakona johtaa jo nykyisellään
epäjohdonmukaiseen lopputulokseen monessa tapauksessa," sanotaan
selvityksessä. Siinä vaiheessa ministeriö unohti toimeksiannon eli uusien
säädösten valmistelun ja ryhtyi puolustamaan entisiä. Eli siis
puhtaasti politikoimaan nykytilanteen puolesta. Vain osakeyhtiöissä Muistiossa puolustetaan listaamattomien yhtiöiden osinkojen korkeaa
verovapautta sillä, että yrittäjien saamia osinkoja tulee verottaa eri
tavalla kuin passiivisten sijoittajien saamia osinkoja. Samalla kyllä
myönnetään, että listaamattomissa yhtiöissäkin voi olla passiivisia
sijoittajia. Osuuskunnat nähdään itse erikseen yrittäjänä toimivien
yhteistoimintamuotona, joka vain palvelee hallinnollisesti ja
taloudellisesti tätä yritystoimintaa. Muistiossa osuuksia pidetään
yritystoiminnan käyttöomaisuutena. Osuustoiminnan ideasta seuraa muistion mukaan voiton jakaminen
jäsenille mahdollisuutena käyttää osuuskunnan palveluja halvemmalla
kuin niitä muualta hankittaessa. Poikkeuksena muistiossa nähdään kulutusosuuskunnat. Tradekan ja
SOK:n jäsenasiakkailleen maksamat bonukset ja muut jäsenedut eivät
kuulemma ole voitonjakoa vaan "siviilioikeudellinen alennus",
jota käsitellään hinnanoikaisueränä. Tässä suhteessa kaikki osuuskunnat eivät ole tasa-arvoisia. Muistion
kirjoittaja ei ehkä tiedä, miten Kilpailuvirasto on huutanut naama
punaisena puhelinosuuskunnille, jotka ovat jakaneet jäsenilleen
"hinnanoikaisueriä". Vielä lakiesitystä kirjoitettaessa tunnustettiin venkoilematta, ettei
kulutusosuuskuntien korkoja kannata selvitellä, koska se maksaisi
enemmän kuin verottaja saisi tuottoa. Nyt on siis teoreettinen pohjakin
löytynyt. Liipasimella Metsäliitto Muistiossa on selvitelty hyvin ylimalkaisesti, että osuuskunnissa on
"passiivisia sijoittajia" eli yli 1500 euron korkoa saavia
muutama tuhat. Useiden osuuskuntien koroista kertyvää summaa ei ole
tilastoitu. Jahdattavien henkilöiden määrä nousee tällöin
huomattavasti. Kenenkään korot eivät kuitenkaan ole lähelläkään
90.000 euroa. Eniten näitä on Metsäliitossa, jonka osuudet määräytyvät metsän
pinta-alan mukaan. Erityisesti verottajaa kiinnostaa lisäosuuspääoma.
Ylimääräistä progressiota metsäveroon siis. Lihaosuuskunnat eivät selvityksen mukaan muka suuria korkosummia
maksa, mutta meijereistä VM on löytänyt parisataa kiinnostavaa
henkilöä. Problemaattisina VM:n muistio pitää osuuspankkien lisäosuuskorkoja.
Ne keräävät lisäosuuksia talletusten luonteisesti. Yli 1500 euron
korkoja on maksettu yli tuhannelle henkilölle. Näistä maksetaan talletuksia enemmän korkoa, mutta ne eivät nauti
talletussuojaa. Vastaavaa mahdollisuutta verovapaisiin talletuksiin ei ole
muilla pankkiryhmillä, todetaan mietinnössä. Ministeriön muistiossa pidetään oikeana, että osuuskunta voi maksaa
jäsenilleen tuotteista yksityistä yritystä parempia hintoja.
Lisähinnan muuttaminen osuuspääoman verovapaaksi koroksi on muistion
mukaan kuitenkin epäneutraalia muita kilpailijoita kohtaan. IAS 32:n varaan Muistiossa ennakoidaan myös IAS 32-kirjanpitostandardin tulevan
voimaan Suomen osuustoimintalainsäädännössä. Tähän asti sitä on
tarjottu pörssiyhtiöille, vaikka se tosin liippaa sitä kautta monia
osuuskuntiakin, etenkin osuuspankkeja, lihaosuuskuntia ja tietenkin
Metsäliittoa. Osuuskunnissa IAS 32 tarkoittaa pääsääntöisesti sitä, että
osuuspääoma tulkitaan velaksi, koska siihen liittyy
palautusvelvollisuus. Osuuskunnissa se merkitsisi omavaraisuusasteen
tuntuvaa alenemista, kun oma pääoma siirtyy vieraaksi pääomaksi. Tulevaisuudessa VM uskoo takaisinmaksuvelvollisuutta ainakin
voimakkaasti rajoitettavan. Valtiovarainministeriön virkamiesmuistio muuttaa tässä vaiheessa
taas eduskunnalta saatua toimeksiantoa ja ryhtyy pohtimaan 1500 euron
verovapauden poistamista osuuspääoman koroilta kokonaan. Muistion mukaan kaksinkertainen verotus voitaisiin poistaa siten, että
osuuspääoman korkoja verotettaisiin vieraan pääoman koron tapaan,
jolloin korko olisi maksajalle vähennyskelpoinen ja saajalle veronalaista
tuloa. Kovin nyreä suhde Virkamiesmuistiossa valitetaan, että osuuskuntien osuuksiin ei ole
helppo liittää mahdollisuutta arvonnousun hyödyntämiseen. Esitettyjä
ja käytössä olevia erilaisia tapoja pidetään keinotekoisina.
"Helpompaa on muuttaa osuuskunta osakeyhtiöksi," ilmoittaa VM:n
muistio. Oikein pitkää nenänvartta pitkin ministeriössä tuijotetaan
uusosuuskuntia. Muutama harva työosuuskunta on pystynyt maksamaan
jäsenilleen tuntuvia osuuspääoman korkoja, mutta niitäkin
ministeriössä kadehditaan. "Työttömien työllistämisen oikeana tukimuotona ei voida
pitää sitä, että osuuskuntaverotuksen säännöksillä tarjottaisiin
mahdollisuus ansiotulon verovapauteen ja tulon muuntamiseen
pääomatuloksi," sanotaan muistiossa. Kuitenkin verokalentereissa törmää ehtimiseen yrittäjiin, jotka
ovat muuntaneet ansiotulonsa pääomatuloksi eli verottomiksi osingoiksi.
Se tapahtuu listaamattomissa osakeyhtiöissä, joita verottaja selvästi
suosii. Verottajan laskennallinen menetys voi olla yhdessä sellaisessa
tapauksessa suurempi kuin kaikkien Suomen uusosuuskuntien osuuspääomien
korkojen yhteenlaskettu vero. Pekka Alarotu |
|||
| Sivun alkuun | |