Tulokseen un tutkimme osuustoiminnan 1990- ja 2000-lukua, huomaamme ehkä hämmästykseksemme, että yritysmuodossa on ollut kantavuutta sen kaikilla sektoreilla läpi laman ja EU-jäsenyydenkin ensimmäiset 12 vuotta. Ihmeellisin menestystarina lienee S-ryhmä, joka 1980-luvun suurista vaikeuksista sai nykyisen alueosuuskaupparakenteensa valmiiksi juuri laman kynnyksellä ja sen ansiosta lähti 1990-luvun aikana nousuun. änään 1,6 miljoonaa jäsentä omistavat S-ryhmän vihreän kortin ja sen markkinaosuus on melkein 40 prosenttia, ja yli 60 prosenttia Suomen kotitalouksista on mukana S-ryhmässä. Itsenäinen Suomi on nähnyt monenlaista kuluttajien liittoumaa, mutta S-ryhmä asiakasomistajineen on kuluttajien varsinaista järjestäytymistä. Siinä on omistajuustunne yhdistetty erinomaisella tavalla vahvan hallinnon kautta jäsenetuihin, jotka myös tuntuvat kukkarossa. iime vuosikymmen, 1990-luku näki myös suuria pulmia osuustoiminnan piirissä. Hankkija-Novera joutui konkurssiin ja EKA-yhtymä yrityssaneeraukseen juuri ennen lamaa. Kummassakin tapauksessa omistajaohjaus, corporate governance, petti pahasti, kun toimiva johto lähti johtamaan yrityksiä omin päin. Jälki oli dramaattinen, mutta vaikeudet eivät suoranaisesti johtuneet yritysmuodosta. uottajaosuustoiminnassa on vajaan kahden vuosikymmenen aikana saatu tehokkuutta arvoketjuun yritysjärjestelyjen kautta. Valtakunnalliset osuustoimintataustaiset yritykset liha- ja maitosektorilla ovat vahvistaneet teollisen toimintansa kotimaassa ja ottaneet suuria askeleita myös ulkomailla, Baltiassa, Venäjällä, Ruotsissa ja Puolassa. Olisiko joku 10 vuotta sitten voinut kuvitella, että alueelliset osuusteurastamot LSO, Itikka, Lihakunta ja Pohjanmaan Liha hallitsevat täysin Ruotsin lihaketjua pellolta pöytään pörssiyritystensä kautta. suuskunnan kaksoisluonne tarkoittaa, että se on yhtä aikaa yritys ja yhteisö. Kun osuuskunta on kunnossa niin yrityksenä kuin jäsenyhteisönä, se kykenee kantamaan parhaalla tavalla oman yhteiskunnallisen vastuunsa.
|
|||
| Sivun alkuun | |