ÄÄNESTYSAKTIIVISUUS
mittaa demokratian toteutumista
Äänestysaktiivisuus ja kokouksiin osallistuvien määrä ovat hyviä
demokratian mittareita myös osuustoiminnassa. Selvitimme, millä tasolla
eri osuustoimintayritykset siinä nykyisin toimivat. Ja minkälaisia
kokemuksia ja näkemyksiä demokratian toteutumisesta tai
toteutumattomuudesta löytyy.
Jäsenten ensisijainen kiinnostus kohdistuu osuuskuntien todelliseen
palvelukykyyn ja jäsenetuihin. Toki demokraattista päätöksentekoakin
arvostetaan, mutta se vain ei useimmiten tule esille.
Kun jäsenten intressi on hyvin pieni, niin erityisesti
palveluosuustoiminnassa kokouksiin osallistuminen on laimeaa.
Osuuspankkien osuuskuntakokouksiin tai vakuutusyhdistysten
yhdistyskokouksiin ei useinkaan saada jäseniä paikalle kuin kourallinen.
Kuitenkin pienelläkin joukolla demokratia toimii, kun jäsenille on
asiasta ajoissa tiedotettu ja heillä on siten periaatteessa ollut
tilaisuus tulla paikalle. Näin päätöksenteolla ja yritysten
toiminnalla säilyy jäsenten hyväksyntä.
Toki sitoutumisen laimeus on selvä puute, mutta nykyisillä
toimintamalleilla ymmärrettävä. Tässä lehdessä on usein kerrottu
erilaisista keinoista nostaa aktiivisuutta. Kahvipakettejakin on jaettu.
Tai pyydetty paikalle joku tunnettu alustaja puhumaan kiinnostavasta ja
ajankohtaisesta aiheesta. Alustus voi liittyä suoraan osuuskunnan
toimintaankin.
Mutta jos yrityksen tilanne jostakin syystä on poikkeuksellisen
kiinnostava, niin silloin kokoussalin istumapaikoista voi jopa tulla
puute. Kun osuuspankkiryhmä repesi kahtia vuonna 1997, niin kyllä
osuuskuntakokouksiinkin väkeä riitti.
Monia pelkoja voitettavina
Edustajistojen valinnassa on siirrytty yhä enemmän postivaaleihin. Se
on nykyaikainen ja jäseniä aktivoiva tapa valita hallintoon ihmiset,
joihin luotetaan. Tällöin myös nuoria pystytään saamaan paremmin
mukaan. Esimerkiksi HOK:n marraskuisiin vaaleihin pystyttiin onnistuneesti
kytkemään mm. ehdokkaiden esittely myös internetin kautta.
Mutta tuskin mikään tapa tässä rujossa maailmassa on täysin
ongelmaton. Löytyy esimerkiksi monia pelkoja siitä, että postivaalit
tuovat herkästi mukanaan myös esimerkiksi puoluepolitiikan tai yhden
asian liikkeet. Niiden molempien katsotaan sopivan osuustoimintaan varsin
huonosti.
Osuustoimintaa voidaan verrata vaikkapa kylätoimintaan, jossa on pakko
yrittää ylittää puoluepoliittiset tai muut vastaavat raja-aidat.
Muuten kunnon tuloksia ei useimmiten saada aikaiseksi. Eihän esimerkiksi
osuuskauppa voi myydä vain niille ihmisille, joilla on tietyn värinen
jäsenkirja.
Myös yhden asian liikehdintä vie herkästi huomion pois pääasiasta
eli yrityksen pärjäämisestä. Niistä kaiken lisäksi muodostuu
helposti samalla myös sisäisiä kiistakysymyksiä, joista sitten
riittää harmia pitkään. Osuustoiminnalla on paljon huonoja kokemuksia
myös erilaisista vain yhden kulmakunnan etujen ajajista, mikä toki on
enempi väistyvää kulttuuria.
Vaara suurten osuuskuntien postivaaleissa voi olla
vaaliliittojärjestelmä, jos sellainen vain sallitaan osuuskunnan
säännöissä tai vaalijärjestyksessä. Se saa puolueiden
piirijärjestöt herkästi kiinnostumaan omien listojen kokoamisesta,
vaikkei niillä ehkä muuten olisikaan annettavanaan mitään lisäarvoa
yritykselle. Se voi tuoda mukanaan myös pyyteitä vaalituen saamisesta
puolueille, joka herkästi johtaa myös tasapuolisuuskierteeseen ja
lisääntyviin menoihin.
Varsinkin valtiollisten tai kunnallisten vaalien alla osuuskuntien
vaalit tarjoavat puolueille oivan keinon saada omille ehdokkaille lisää
näkyvyyttä. Ja mittauttaa lähes ilmaiseksi kandidaattien kannatus.
Näin osittain kävi nyt myös HOK:n vaaleissa, joskin siellä oli
tarjolla myös monia epäpoliittisia listoja. SOK:n edellinen pääjohtaja
Jere Lahti antoi jo ennakolta vaalilupauksen tukea osuuskaupan toimivaa
johtoa - ja nousi ääniharavaksi. Hän jatkaa maaliskuun
eduskuntavaaleissa kokoomuksen ehdokkaana.
Työväenliikkeen osuustoiminnan puolella puoluetunnuksia on
perinteisesti pidetty esillä, ikään kuin asiaan luonnostaan kuuluvana.
Jäsenistö asian viime kädessä ratkaisee.
Poliitikoista hyviä ja huonoja kokemuksia
Jos osuustoiminnan politisoitumista pelätään, niin järkevämpi tapa
olisi sallia vain yhden ehdokkaan listat. Eli käydä vaalit puhtaasti
henkilövaaleina. Niihin osallistuminen ei toki voi olla kielletty
poliitikoiltakaan, jos he vain ovat aktiivijäseniä ja aidosti yrityksen
asioista kiinnostuneita. Tarkemman seurannan paikka on sitten siinä,
miten he omaa aikaansa ja kokemustaan mahdollisesti valituiksi tultuaan
kokouksiin käytännössä uhraavat.
Myös kansanedustajien osallistumisesta osuuskuntien päätöksentekoon
löytyy yhtä lailla hyviä kuin huonojakin esimerkkejä. Hyviä
vaikuttajia myös omissa osuuskunnissaan ovat olleet ainakin Leena
Luhtanen Elannossa ja Timo Kalli Satamaidossa.
Vakuuttavaa luottamusuraa Elannossa ovat aiemmin tehneet myös
presidentit Tarja Halonen ja Mauno Koivisto. Mutta Esko Aho ei
onnettomasti ehtinyt päästä SOK:n hallintoneuvostossa vuosina 1990-91
alkua pidemmälle, kun samaan aikaan alkaneet pääministerin tehtävät
veivät ajan ja voimat.
Huonoja esimerkkejä taas on löytynyt monista valtionyhtiöistä ja
viime aikoina erityisesti Sonerasta. Valtionyhtiöiden omistajakulttuurin
kehittämisessä voitaisiin ehkä jonkin verran ottaa oppia parhaiten
menestyvistä suurista ot-yrityksistä, joskin omistajatahdon ja
-intressien organisointi on valtiolla vaativampaa.
Osuustoimintayrityksissä se nousee jäsenistön tarpeista, mikä on
lähtökohtana selkeämpi.
Mauno-Markus Karjalainen
mauno-markus.karjalainen@pellervo.fi
Osuuskuntien kasvu toi edustajistot
Osuuskuntakokous on osuustoiminnallisen demokratian perusmuoto.
Pienissä osuuskunnissa se saadaan sujuvasti koolle aina, kun jokin koko
jäsenistöä koskettava asia nousee esille.
Kun useimmat osuuskunnat kasvoivat alueellisiksi, osuuskuntakokouksia
ei enää ollutkaan niin helppo järjestää. Kokouksen korvaajaksi
muodostettiin edustajisto. Siirryttiin siten suorasta edustukselliseen
demokratiaan, ja edustajistosta tuli osuuskunnan ylin päättävä elin.
Valintavaltaa käyttävät jäsenet vaalikokouksissa tai nykyään yhä
useammin postivaaleissa. Edustajiston hyvä puoli osuuskuntakokoukseen
verrattuna on, että sen saa nopeasti koolle, kun muuttuvassa
toimintaympäristössä tulee ripeää päätöksentekoa vaativia
muutoksia.
Postiäänestysten käyttöönotto heijastaa myös yhteiskunnallista
muutosta yhä enemmän individualismin suuntaan. Isot kokoukset edustavat
kollektiivista ajattelua, jossa yhteishengen luominen on ollut keskeistä.
Nykyään etenkin nuoret vierastavat tämäntyyppisiä tilaisuuksia, eikä
yhä useammalla löydy myöskään aikaa kokoustamiseen.
Jäsendemokratian kannalta päätöksenteon
"osallistumisprosentti" uhkaa jäädä kokouksissa alhaiseksi.
Helposti myös samat ihmiset tulevat valituksi uudestaan ja lähinnä
ikäpykälät hoitavat vaihtuvuutta. Kokousmenettelyn voi katsoa suosivan
"ukkoutumista".
Postiäänestys taas voi johtaa liialliseenkin vaihtuvuuteen. Tätä
ilmiötä voidaan estää ehdokasasettelulla, jossa hyvin tehtäväänsä
hoitaneet saadaan asettumaan uudelleen ehdolle. Tiedottamisesta vastaavien
tehtävänä on pitkin vaalikautta tietenkin ollut, että ansiot on tuotu myös esille.
Antti Mustonen
|