Selkeyttä kilpailulakien soveltamisessa osuuskuntiin
urooppalaisten maatalousosuuskuntien yhteisjärjestö Cogeca ja
Pellervo-Seura järjestivät Helsingissä marraskuussa seminaarin, joka
tarkasteli maatalousosuuskuntien asemaa eurooppalaisessa
kilpailulainsäädännössä ja –politiikassa. Takana on osuuskuntien
kokema epävarmuus siitä, kuinka kilpailupolitiikka ja -viranomaiset
ymmärtävät osuustoiminnallista yritysmallia ja kuinka lakeja
sovelletaan osuuskuntiin. Osuustoiminnan kilpailupoliittiset ongelmat
eivät kuitenkaan rajoitu pelkästään maatalousosuuskuntiin, vaan ne
koskevat kaikkea osuustoimintaa.
Kiperät kysymykset koskevat paitsi yksittäisiä osuuskuntia ja
osuustoimintaryhmiin kuuluvien yritysten yhteistyötä myös relevantin
markkina-alueen määrittelyä. Relevantin markkina-alueen ahdas tulkinta
vaikeuttaa suomalaisia yrityksiä kasvamasta sellaiseen kokoon, että ne
voivat vastata tehokkaasti kilpailuun kansainvälisillä markkinoilla.
Tämä ei ole vain osuustoiminnan kysymys, mutta paikalliseen toimintaan
pohjannutta osuustoimintaa tällaiset kasvun esteet koskevat aivan
erityisesti.
sia on ajankohtainen, koska kilpailuasioiden hallinto muuttuu ensi
keväänä. Kun osuustoiminnallisillekin yritysryhmille tutuksi tullut
poikkeuslupamenettely poistuu, yritysten kilpailuoikeudelliset riskit
kasvavat. Kun poikkeusluvat poistuvat, mutta kielletyn toiminnan
määritelmät eivät muutu, yritykset voivat saada raskaita seuraamuksia
sellaisessakin tilanteessa, jossa yrityksen johto on käsittänyt
toimineensa laillisesti, mutta kilpailuviranomainen on eri mieltä.
Uudistus korostaa kilpailuoikeudellisen asiantuntemuksen tarvetta
yrityksissä. Yrityksillä tulee olla itsellään vahvoja perusteluja
toimintatavalleen. Tehokkuusedut pitää kyetä osoittamaan. Analyysin
tulee olla vahva ja vakuuttava näyttö siitä, että yhteistyön
tehokkuusedut ylittävät yhteistyön muut markkinavaikutukset.
Osuuskuntamuodosta lähtevät perusteet ovat oikeita perusteita, mutta
yritysmuoto ei yksin riitä perusteeksi. Viranomainen ei ratkaise asiaa
osuustoiminta-argumenteilla vaan tehokkuusargumenteilla.
sia on myös toisin päin. On välttämätöntä, että viranomaiset
tuntevat osuustoiminnallisen yritysmuodon piirteet. Tarvitaan nykyistä
selkeämpiä ja ymmärrettävämpiä menettelytapoja, kun
kilpailulainsäädäntöä sovelletaan osuuskuntiin ja
osuustoimintaryhmiin. Se lisää päätösten ennakoitavuutta ja
ymmärrettävyyttä.
Kilpailufilosofiassa pelkkä juridinen ajattelutapa ei riitä.
Tarvitaan laajempaa taloudellista ja kansantaloudellista
kokonaisnäkemystä. Tarvitaan myös enemmän tietoa osuustoiminnallisen
verkostomallin merkityksestä markkinoiden tasapainolle sekä yritysten
välisestä yhteistyöstä kuluttajalle koituvista hyödyistä.
eminaari avasi mielenkiintoisia näköaloja. Kauppa- ja
teollisuusministeri Mauri Pekkarisen puhe osoitti, että valtiolla on
valmiutta pohtia asiaa monipuolisesti. Pekkarinen sanoi, että
osuustoiminnalliset yritykset toimivat monilla aloilla tarpeellisena
vastapainona muille yrityksille ja edistävät siten osaltaan kilpailua.
Hän näki osuustoiminnallisen sektorin voimavarana, kun pyritään
toimivan kilpailun rakentamiseen Suomessa. Pekkarinen otti kantaa myös
relevantin markkina-alueen tulkintaan. Pienten talousalueiden – kuten
Suomen – yrityksillä tulisi ministerin mukaan olla tasa-arvoinen
mahdollisuus kehittää rakenteitaan ja yhdistää voimiaan kohdatessaan
yhä kovempi kansainvälinen kilpailu. Myös Paavo Okko avasi uutta
näkymää. Okko painotti, että tehokkaasti toimivilla markkinoilla on
aina sekä kilpailua että yhteistyötä. Tähän yksinkertaiseen
lauseeseen sisältyy paljon.
Kilpailuasioiden takana olevan tiedon ja ymmärryksen tarvitsee vielä
kasvaa. Kuilua on syytä täyttää tutkimuksella ja ajattelulla. Valtio
on perustamassa kilpailupoliittista instituuttia Turun kauppakorkeakoulun
yhteyteen. Sen tutkimusohjelmista ei ole syytä unohtaa osuustoimintaa.

Sami Karhu
sami.karhu@pellervo.fi
|