TEM käynnisti yhteisyrittäjyydestä kampanjan 

Työ- ja elinkeinoministeriö käynnisti Yhdessä yrittämään -tiedotuskampanjan 19. marraskuuta. Kampanjan tarkoituksena on mm. aktivoida yhteisyrittäjyyttä sekä lisätä osuuskunnan käyttöä matalamman riskin yritysmuotona ja mikroyritysten yhteistyömallina.
Kampanja kuuluu eri radiokanavilla neljän viikon ajan kolmen eri mainoksen muodossa.


HYVÄ VAIHTOEHTO.
Tuija Oivon mukaan yhteisyrittäjyys olisi toimiva lääke kasvavaan nuorisotyöttömyyteen. Hän uskoo lisäksi pienten osuuskuntien kasvumahdollisuuksiin.

PIENEMMÄT RISKIT.
Pertti Linkola markkinoisi ot-mallia vähäriskisenä yritysmuotona. Se voisi alentaa monen nuoren kynnystä yrittäjyyteen.
Osuuskuntakokemuksista kertovat lisää työministeri Anni Sinnemäki (vihr.), muusikko Jarkko Martikainen osuuskunta Lilithistä, toimitusjohtaja Martina Lindberg Fiskarsin käsityöläisten, muotoilijoiden ja taiteilijoiden osuuskunnasta sekä yritysneuvoja Kristiina Kuparinen Cursor Oy:stä.

Kampanjan avanneen ylijohtaja Tuija Oivon mukaan osuuskunnat tarjoavat hyvän vaihtoehtoisen tavan organisoida yritystoimintaa, joka samalla edistää työllisyyttä. Hän kuvaili yhteisyrittäjyyden pystyvän vähentämään esimerkiksi koko ajan kasvavaa nuorisotyöttömyyttä.

– Muita syitä tehdä yhteistyötä ovat kaikki parantuneen tuottavuuden edut, kuten liiketoiminnan kasvumahdollisuudet ja kustannusten pienentäminen, totesi Oivo.

Matalamman riskin yritysmuoto

Erikoissuunnittelija Pertti Linkola TEM:stä arveli osuuskunnan soveltuvan yrittäjyydestä kiinnostuneille nuorille, koska siinä riskit ovat selvästi yksinyrittäjyyttä pienempiä.

– Riskinhallinta onnistuu paremmin, kun yrittäjät yhdessä jakavat riskit. Periaate on sama kuin keskinäisissä vakuutusyhtiöissä, joita on ollut jo paljon ennen varsinaisia moderneja osuuskuntia.

Linkolan mukaan jonkun toisen ottaminen johdettavaksi on monelle myös vaikeaa, mikä usein johtaa yksin yrittämiseen. Yhden hengen yrityksissä taas tilauskannat jäävät monesti suhteellisen pieniksi ja yrityksen on vaikeaa kasvaa.

– Osuuskunta kasvaa jo sillä, että se saa uusia jäseniä ja tarjoaa toimintaympäristönsä tarvitsemia palveluja.

Joustava toimintamalli

Ot-malli tuo lisäksi näkökulmaa paljon käytyyn keskusteluun työurien pidentämisestä. Linkola totesi, että eläkeläinen voi aivan hyvin tarjota työpanostaan osuuskunnan kautta vaikkapa hoiva-alalla ilman turhaa yritysbyrokratiaa. Toisaalta myös opiskelijalle osuuskunta on hyvä keino työllistää itsensä.

Projektijohtaja Niina Immonen Tampereen seudun osuustoimintakeskuksesta kiteytti kampanjan tavoitteiksi ot-yrittäjyyden tunnettuuden kasvun, imagon parantamisen ja yhteisyrittäjyyden saamisen yritysneuvojien työkalupakkiin.

Teksti ja kuvat:
Riku-Matti Akkanen
riku-matti.akkanen@pellervo.fi


| Sivun alkuun |