Erotutko eduksesi? -Yrityskuvasta menestystekijä Nykypäivänä meillä on vara valita kilpailevista tuotteista tai palveluista se, joka meistä itsestämme tuntuu parhaimmalta. Hyvä ja selkeä yrityskuva luo positiivisia mielikuvia, joiden ansiosta yritys erottautuu kilpailijoistaan ja muistetaan pitkään. Tietoinen maineesta huolehtiminen antaa paremmat mahdollisuudet myös tulevaisuuden kasvulle ja kannattavuudelle. Kaikki havainnot, joita yrityksestä tehdään, vaikuttavat omalta osaltaan siihen, millainen mielikuva asiakkaille ja muille sidosryhmille lopulta muodostuu. Yrityskuvaa voidaankin verrata palapeliin, jossa pienistä palasista muodostuu näyttävä kokonaisuus. Tuotteiden ja palvelun laadun ohella huomiota kannattaa kiinnittää etenkin visuaalisen ilmeen yhdenmukaisuuteen sekä markkinointi- ja viestintätoimenpiteiden huolelliseen suunnitteluun. Myöskään henkilöstön käyttäytymisen ja olemuksen merkitystä ei pidä unohtaa, sillä henkilökunta on aina yrityksen paras käyntikortti. - Hyvin menestyneitä yrityksiä yhdistää usein vahva yrityskulttuuri ja selkeä näkemys siitä, mihin yritys on tulevaisuudessa menossa. Myös yrityskuvan rakentamisessa lähdetään tavoitteiden asettamisesta. Mitään kuplaa ei saa lähteä rakentamaan, vaan tarkoituksena on tuoda esiin yrityksen todellisia vahvuuksia, korostaa Johanna Raiskio Villivisiosta. - Hyvää taustamateriaalia mielikuvatavoitteiden määrittämiseen saa esimerkiksi haastattelemalla yrityksen pitkäaikaisia asiakkaita. Heiltä voi aivan hyvin kysäistä, miksi he ovat valinneet juuri meidän yrityksemme ja millä perusteella he itse suosittelisivat meitä eteenpäin. Samalla on hyvä tilaisuus kerätä vinkkejä myös siitä, miten yrityskuvaa ja palvelua voitaisiin entisestään parantaa, työpari Taru Liukkonen jatkaa. Mielikuva syntyy toiminnasta Yrityskuvan ja imagon ohella on viimeaikoina alettu puhua myös maineesta ja maineen hallinasta. Yrityksen hyvä maine perustuu aina ennen kaikkea sanoihin ja tekoihin. Tärkein nyrkkisääntö hyvän yrityskuvan vaalimisessa onkin se, että yrityksessä tehdään mitä luvataan. Myös yrityksen näköinen ja yhdenmukainen visuaalinen ilme on tärkeä osa yrityskuvaa. - Hyvä mielikuva syntyy ennen kaikkea hyvästä toiminnasta. Siksi on tärkeää, että jokainen työyhteisöön kuuluva tietää, millaista mielikuvaa yrityksessä halutaan rakentaa ja mitä se hänen työnsä kannalta tarkoittaa, sanoo Johanna Raiskio. - On myös hyvä muistaa, että yksittäisten yritysten toiminta vaikuttaa suoraan koko toimialan imagoon. Esimerkiksi osuustoiminnan profiilin kohottaminen edellyttää hyvää toimintaa myös yksittäisiltä osuuskunnilta. Tämä koskee yhtä lailla niin isojen osuuskuntien kaltaisia lippulaivoja kuin pienosuuskuntiakin, Taru muistuttaa. Yrityskuvaan panostetaan tosissaan Tamperelaisessa pilaantuneen maaperän ja pohjaveden kunnostamiseen sekä kaasujen käsittelyyn erikoistuneessa ympäristöteknologia-alan yrityksessä Doranova Oy:ssä yrityskuvan rakentaminen on nostettu yhdeksi tärkeimmistä asioista. Eikä turhaan, sillä hyvää palautetta on virrannut asiakkailta niin markkinointimateriaalin yhdenmukaisuudesta ja informatiivisuudesta kuin viime syksynä käyttöön otetusta asiakaspalautejärjestelmästäkin. Myös markkinointi on paljon helpompaa, kun koko henkilökunta puhuu samaa kieltä ja työlle on asetettu yhteiset tavoitteet. - Yrityskuvaan liittyvät asiat ovat kiehtoneet minua jo pitkään. Mielestäni tämän päivän markkinoinnissa tärkeintä on se, millainen mielikuva meistä vallitsee markkinoilla. Vaikka myymmekin pääasiassa pitkälle kehitettyä teknistä osaamista, niin lopullinen kauppa tehdään kuitenkin aina asiakkaan mielikuvan pohjalta. Etenkin silloin, kun yhteistyötä ollaan tekemässä ensimmäistä kertaa, toimitusjohtaja Pasi Mäkelä pohtii. - Pienen yrityksen ongelma on usein se, että uskottavuutta on vaikea saavuttaa suurten kilpailijoiden rinnalla. Kuitenkin pieni yritys on usein joustavampi ja pystyy esimerkiksi reagoimaan asiakkaan tarpeisiin isoa organisaatiota nopeammin. Tuomalla systemaattisesti esiin niitä asioita, joissa olemme hyviä, pienelläkin on mahdollisuus pärjätä kilpailussa, Mäkelä jatkaa. Pienilläkin asioilla saa paljon aikaan Doranovassa liikkeelle lähdettiin siitä ajatuksesta, että hyvän yrityskuvan rakentamiseen tarvitaan koko henkilökunnan panostusta ja sitoutumista. Siksi kaikki yrityskuvaan liittyvät päätökset ja valinnat on tehty yhdessä koko henkilöstön kanssa. - Sanat imago ja yrityskuva nousevat nykyään esiin kahvipöytäkeskusteluissamme lähes päivittäin ja päätöksiä tehdessämme tarkastelemme asioita aina myös yrityskuvan näkökulmasta. Näin alkuvaiheessa sisäinen ryhtiliike onkin mielestäni se kaikista tärkein asia. Loppujen lopuksi meidänkin toiminnassamme kaikki lähtee ennen kaikkea ihmisistä. Vajaassa vuodessa onkin saatu yllättävän paljon aikaan. Markkinointimateriaalia ja viestintää on yhdenmukaistettu, asiakaspalautejärjestelmä on otettu käyttöön ja kaikki Doranovan yrityskuvaa koskevat asiat, kuten mielikuvatavoitteet, toimintaperiaatteet ja graafiset ohjeistukset on koottu imagokäsikirjaan, josta ne on helppo tarkistaa tarvittaessa. Myös oman DoAct-tuotemerkin rekisteröinti on parhaillaan käynnissä. - Imago ja brandit rinnastetaan usein suotta vain Nokian ja Coca-Colan kaltaisiin suuryrityksiin. Todellisuudessa menestystä on mahdollista saavuttaa myös arkipäivän pienillä asioilla. On ollut ilo huomata, että viime vuoden aikana tekemämme työ on alkanut näkyä konkreettisesti jo tilausmäärissäkin. |
||
| Sivun alkuun | Liitteet 1/03 | Kaikki liitteet |
|