Shop`In Research toteutti tänä keväänä tutkimuksen, jossa haettiin parhaita käytäntöjä Pirkanmaalla toteutetuissa ESR-rahoitteisissa, yrittäjyyttä edistävissä projekteissa. Erityisessä keskiössä oli se, miten eri projektien asiakkaat olivat kokeneet saamansa palvelun ja miten hyödyllisenä palvelua oli pidetty. Tuloksia vertailtiin projektikohtaisesti suhteessa muiden tutkittujen projektien keskiarvoihin.
Tampereen Seudun Osuustoimintakeskuksen asiakkaat olivat tulleet hakemaan neuvoja osuuskunnan perustamiseen tai johonkin siihen liittyvään yksityiskohtaan. Osa vastaajista oli miettinyt osuuskunnan sopivuutta yritysmuotona. Tutkimuksen mukaan asiakkaiden tavoitteet saavutettiin hyvin ja palvelu koettiin erittäin hyödylliseksi. Vastaajista puolet arvioi Osuustoimintakeskuksen palvelun erittäin hyödylliseksi, kun vastaava luku keskiarvona oli 27 % (kuva).
Innostunut ja asiantunteva palvelu sai asiakkailta kiitosta. Osuustoimintakeskuksen palvelu koettiin innostuneeksi ja henkilökunta asiansa osaavaksi. Erityisesti kiitettiin sitä, miten neuvojat jaksoivat paneutua asiakkaan asioihin. Erittäin hyvän arvosanan antoi 58 % Osuustoimintakeskuksen asiakkaista, kun keskiarvo kaikista vastaajista oli 44 %.
Mielenkiintoinen tulos oli se, että osuustoimintayrittäjyydestä kiinnostuneet henkilöt tuntuvat olevan keskimääräistä aktiivisempia osallistujia, ottavat epäselvistä asioista selvää, juttelevat paljon muiden osallistujien kanssa sekä pyrkivät soveltamaan saamaansa tietoa heti käytäntöön.
Esimerkiksi neuvonnan palautteesta tuli seuraava tapaus: Oltiin ostamassa toimivaa yritystä, tarkoituksena toimia jatkajana ko. hankkeelle. Konsultoinnissa käytiin läpi yrityksen oston kannattavuus- ja rahoituslaskelmien laatimista sekä erilaisia rahoitusmahdollisuuksia. Palvelu koettiin realistisena, jossa ei annettu utopistisia kuvitelmia menestyksestä, vaan tuotiin esille myös yritystoimintaan liittyvät riskit ja velvollisuudet. Yrittäjä sai hyvän kuvan siitä, mitkä olivat yrityksen heikot ja vahvat puolet.
Lisätietoja toteutetusta tutkimuksesta: Simo Andersson, Shop`n Research, simo.andersson@shopin.fi