Matti Kurikka haaveili ikänsä Matti Kurikka (1863-1915) oli suomalainen lehtimies, kirjailija ja utopiasosialisti, oman aikansa kiistelty julkkis. Ehkä parhaiten hänet tunnetaan epäonnistuneista hankkeistaan rakentaa ihanneyhteisöjä eri puolille maailmaa. Maineikkain niistä oli Sointula Kanadassa.
Oppikoulun Helsingissä käytyään Matti ryhtyi lukemaan filosofian kandidaatiksi. Opiskelu jäi kuitenkin sivuasiaksi. Osakuntaelämä ja akateeminen vapaus veivät mukanaan ja antoivat hänelle mahdollisuuden ilmentää itseään intomielisenä ja uudistushenkisenä yhteiskuntaihmisenä. Hän mm. oli mukana osakuntansa lehden toimittamisessa. Tällöin hänessä heräsi harrastus novellien ja näytelmien kirjoittamiseen. Menestyksensä myötä hän suunnitteli jopa jättäytymistä vapaaksi kirjailijaksi. Kurikka avioitui ensimmäisen kerran 1886. Hän pääsi vaimonsa sukulaisten mukana matkustamaan Tanskaan, Itävaltaan ja Saksaan. Matkalla hän tutustui vapaamielis-radikaaleihin aatevirtauksiin, joilla oli hänelle suuri merkitys. Elämässä alkoi uusi kehitysvaihe. 1888 Kurikasta tuli Viipurin Sanomain toimittaja ja myöhemmin sen omistaja. Hän myös liittyi Viipurin työväenyhdistykseen. Kehnona talousmiehenä hän ei kuitenkaan hallinnut liikeasioita, vaan menetti lehtensä vararikossa koko omaisuutensa. Lehtiura jatkui Työmies-lehdessä, lopulta sen päätoimittajana. Sitä toimittaessaan Kurikasta tuli lopullisesti sosialisti ja hän osallistui aktiivisesti työväenliikkeen toimintaan. Hänen sosialisminsa oli omalaatuinen sekoitus tolstoilais-utopistis-teosofis-sosialistisia ajatuksia. Vuoden 1899 Helmikuun manifestin jälkeen Kurikka kehotti työväestöä pysymään syrjässä vastalauseadressin keräämisestä. Tämä teki hänestä yhtäaikaa Suomen vihatuimman ja suosituimman julkisuuden henkilön. Australiassa harjoiteltiin Kun Kurikka havaitsi, että oli jäänyt yhteiskunnallisessa toiminnassa eräänlaiseen tyhjiöön, hän alkoi kypsytellä jo kauan hautomaansa suunnitelmaa ihanneyhteiskunnan perustamisesta. Suomeen sitä ei kuitenkaan voinut rakentaa; ”väärät ihanteet ja huonot johtajat olivat jo ehtineet turmella kansaa.” Kurikka oli tutustunut perusteellisesti aiempiin ihanneyhteiskuntahankkeisiin. Hän tunsi mm. osuustoiminnan esi-isinä pidettyjen Charles Fourierin ja Robert Owenin suunnitelmat. Aiemmat kokeilut olivat poikkeuksetta epäonnistuneet, mutta sitä Matti ei pelännyt. Toukokuussa 1899 hän Helsingin Mäntymäellä selosti innostuneena runsaslukuiselle kuulijakunnalle haavettaan ihanneyhteiskunnan toteuttamisesta. Hanketta varten perustettiin Kalevan Kansa -niminen yhdistys. Ensimmäisen yrityksen Kurikka teki Australian Queenslandissa, jonne häntä seurasi kymmenittäin kannattajia. Suuria odotuksia täyteen ladattu hanke oli täysi fiasko. Matti Kurikka itse oli epäkäytännöllinen idealisti, eikä osavaltiokaan ollut järin innostunut utopistisesta kokeilusta. Koko ihannesiirtokunta jäi lopulta telttaleiriksi, jossa jopa nähtiin nälkää, vaikka siitä käytettiin ylvästä nimeä El Dorado. Pian alkoivat repivät riidat ja kannattajajoukko supistui pariin uskolliseen. Leirillä vitsailtiin, että Kurikan lisäksi yhdyskunnassa oli kolme kovaa koota: kuumuus, kärpäset ja käärmeet. Joukon sisäiset suhteet menivät niin huonoiksi, että Kurikka kerran riidan keskellä veti revolverin taskustaan ja uhkasi ampua niin monta kuin panoksia riittäisi. Lopulta siirtokunta hajosi ”kiroukset ja uhkailut jäähyväissanoinaan”. Hanke kesti vain kymmenen kuukautta. Sointula syntyy... Vaikka Kurikan ensimmäinen ihanneyhteiskunta oli täydellinen pettymys, ei hän nähnyt vikaa suunnitelmissaan. Syy oli hänen mielestään Australiassa ja sen kapitalismissa. Hän siirtyi Kanadaan, jonne ihanneyhteisön ajatuksesta innostuneet Brittiläisen Kolumbian suomalaiset olivat hänet kutsuneet. Kurikan johdolla perustettiin uutta siirtokuntaa varten osuuskunta Kalevan Kansa Colonization Company ja sanomalehti Aika. Marraskuussa 1901 Kalevan Kansa sai Kanadan asutuslain mukaisesti hankittua 11.000 hehtaaria maata Malkosaaresta (Malcolm Island). Se sijaitsee Kanadan länsirannikolla mantereen ja Vancouverin saaren salmessa. Australiasta viisastunut Kurikka kutsui avukseen käytännöllisemmän henkilön, ystävänsä A. B. Mäkelän. Kurikka arveli itse olevansa ajatuksineen ”kuin huima rautatieveturin kuljettaja, joka tarvitsee miehen painamaan jarrua, kun vauhti on liian kova”. Vaikka Kurikkaan verrattuna Mäkelä oli jyrkkä realisti, ylsi hänenkin ajatustensa lento joskus vähintään yhtä korkealle. Kurikan hengessä Mäkelä olisi halunnut hankkia valtamerilaivoja ja tuoda koko Suomen työväen Brittiläisen Kolumbian rannikolle: ”Jättäkää vaan herrat, vanhat akat ja tutisevat ukot Suomeen ryssäin ja ruotsalaisten puristeltaviksi”. Vuonna 1902 Malkosaareen oli muuttanut jo runsaasti asukkaita. Siirtokunta sai nimekseen Sointula. Yhteisö kasvoi nopeasti. Monia viehättivät sen perusajatukset, demokraattinen päätöksenteko, yhteisomistus, miesten ja naisten tasa-arvo, työn tasajako ja samapalkkaisuus. Enimmillään Sointulan väkiluku oli 350. Siirtokuntaan saapuneen aikuisen piti maksaa liittymismaksuna 200 dollaria tai suorittaa vastaava summa työnä. Jäseneksi pyrkijän piti olla ehdottomasti raitis ja hyväksyä Kalevan Kansan osuustoiminnalliset ihanteet. Matti Kurikka valittiin yksimielisesti Sointulan presidentiksi. Sointula sai oman lippunsakin, jossa oli sinisellä pohjalla valkoinen saari ja siinä kultainen kannel. Saarelaiset pyrkivät omavaraisuuteen. He harjoittivat kalastusta, maanviljelyä, karjanhoitoa ja metsätaloutta. Sointulassa toimi mm. höyrysaha, puusepänverstas ja valimo. Saarelle ostettiin jopa höyrylaiva. ... ja hajoaa Vaikeudet alkoivat kuitenkin pian. Yhteisasuminen ja yhteiselanto tulivat halvaksi, mutta eivät miellyttäneet kaikkia. Osa väestä lähti saarelta omien asuntojen puuttumisen vuoksi. Vielä vaikeampaa oli sopia yhteisistä töistä. Saarelle hankittu karjakin jouduttiin siirtämään toiselle saarelle, kun navettaa ei saatu valmiiksi. Myöskään ajatus lasten yhteiskasvatuksesta ei ollut kaikkien mieleen. Kurikan puheet houkuttelivat kyllä Sointulaan yritteliästä ja rehellistä väkeä, mutta vielä enemmän laiskureita ja keinottelijoita. Jotkut halusivat vain makailla puun alla ja kuunnella Tyynen valtameren laineiden liplatusta rantahietikolla. Kova isku oli suuren kokoustilan tulipalo 1903. Se surmasi 11 ihmistä ja tuhosi suuren määrän tarvikkeita. Sointulan velat kasvoivat nopeasti, ja taitamaton talousmies Kurikka meni ahdingossa tekemään onnettoman huonon sillanrakennussopimuksen. Se romahdutti lopullisesti yhteisön talouden. Kurikan ja yhteisön välit menivät lopullisesti poikki 1904 ja Kurikka joutui jättämään Sointulan. Taloudenhoidon lisäksi välejä hiersivät ajatukset vapaasta rakkaudesta, josta hän oli kirjoitellut Aika-lehteen. Kova naistenmies oli herättänyt Sointulassa pahennusta ja aiheuttanut monia aviodraamoja. Vapaata rakkautta saarella ei liene harrastettu, mutta kirjoittelut synnyttivät ulkopuolella villejä huhuja.
Saattaessaan Matti Kurikkaa Sointulasta lähtevään laivaan ystävästä vihamieheksi muuttunut A. B. Mäkelä uhkasi käyttää loppuelämänsä ”tehdäkseen Kurikan toiminnan ihmiskunnalle vaarattomaksi”. Kurikan mukana pois lähti lähes puolet Sointulan asukkaista. Kari Inkinen |
||||
| Sivun alkuun | Liite 2/09 | Kaikki liitteet |
|