Munakunta
rakensi Kultamuna-laatuketjun |
Kananmunat
näyttävät päältäpäin samanlaisilta. Munakunta kuitenkin yksilöi kaikki 1,1
miljoonaa Kultamunaa, jotka se päivittäin käsittelee. Sen jälkeen ne ovat päältäkin
erilaisia kuin muut: niihin on leimattu paljon kertova laatumerkintä.
Munakunta aloitti uudenlaisen Kultamuna 2000 + -markkinoinnin maaliskuun
puolivälissä. Laatumerkinnässä munan kuoressa on muun muassa kirjain, joka erottelee
munat kaikista muista markkinoilla olevista kananmunista: Omega, Leivonta, Luomu, Vapaa,
Ekstra tuore, Aamiais, Perhe ja Original.
Jaottelulla on selvä sisällöllinen syy: munia tuotetaan ja ne luokitellaan
ominaisuuksiensa perusteella käyttötarkoituksittain. Ne myös pakataan eri tavalla.
Tähän asti on voinut ostaa ruskeita ja valkoisia, luomu ja vapaan kanan tai
erikoistuoreita kananmunia, nyt voidaan ostaa sinisiä, punaisia, vihreitä kananmunia
samalla tavalla kuin eri maitolaatuja. |
|
Markkinointipäällikkö
Tom Fagerlund ja toimitusjohtaja Jan Lähde Munakunnasta ja uusi tuotemerkkilogo. |
Sinisiä Kultamunia käytetään leivontaan. Kananmunantuottaja kasvattaa
erityisesti leivontamunia rehulla, jossa on kotimaista rypsiöljyä ja kauraa. Rehu saa
aikaan sen, että munien rasvahappokoostumus on tasapainoisempi ja niissä on enemmän
E-vitamiinia kuin muissa munissa. Ne myös vaahtoutuvat muita munia paremmin ja saavat
aikaan leivonnaisiin hyvän värin.
Ekstra tuore -Kultamunilla on myyntiaikaa yhdeksän päivää muninnasta.
Ekstra tuoreen munan violetissa kennopeitteessä on myös viimeinen myyntipäivä.
Munakunnan mukaan ne ovat tuoreita vielä seitsemän päivää senkin jälkeen, jos niitä
on säilytetty oikein.
"Munakunta aloitti Kultamuna 2000 + -hankkeen vuosi sitten", kertoo
toimitusjohtaja Jan Lähde. Lähde huomauttaa, että kyse ei ole kuitenkaan tietyn ajan
kestävästä projektista, vaan uudesta kehittyvästä toimintatavasta.
Samalla Munakunta pystyy esittämään asiakkailleen - kauppiaille ja
kuluttajille - kananmunittain jäljitettävän tuotantoketjun. Asiakkaat voivat
lähettää palautetta vaikkapa tietystä tuotantoerästä munan kuoressa olevan
merkinnän perusteella. Tuottajia voidaan jäljittää esimerkiksi Internet-sivuilla
Munakunnan uudessa palvelussa www.kultamuna.fi.
Niitä, jotka käyttävät puhelinta mieluummin kuin verkkoa, palvelee
Kultamuna-info 0800-168666 ilmaiseksi arkisin työaikana klo 16:een asti. Munakunnasta
Sirpa Rajaniemi kertoo, että palvelua hoitaa kolme Munakunnan työntekijää oman
toimensa ohella.
Uusi palveluvalikoima tarjotaan kuluttajille vähittäiskaupoissa uusissa
puurunkoisissa myyntikehikoissa. Esittelijät tulevat kertomaan myymälöissä Kultamunien
käytöstä ja ominaisuuksista.
Markkinointipäällikkö Tom Fagerlundin mukaan kaupoissa onkin herännyt
kiinnostus Kultamuna 2000 + -konseptiin; ja miksi ei, sillä kananmunien yli 600 miljoonan
markan potti on kaksinverroin esimerkiksi mehujen myynnin arvon. 1990-luvulla on käyty
kovaa kilpailua kananmuna-alalla, mutta hintakilpailuna, ja siinä muna on joutunut
halpatuotteen asemaan. Nyt alkaa kuulostaa paremmalta.
Tuottajakin saa osansa uudesta linjauksesta. Se sisältää muutakin kuin
sen, että onnistunut tuoteuusinta tukee tuottajahintaa. Loimaalaisen Jouni Tuomolan ei
ole tarvinnut panna uutta pääomaa tuotantoonsa, mutta hänenkin tilallaan tuotetut munat
jaotellaan eri laatuihin. Sitä vastoin hän on Munakunnan sopimustuottaja ja sitoutunut
tiettyjen laatuvaatimusten noudattamiseen.
"Nyt kirjataan tapahtumia ylös ennemmän kuin ennen, rehuanalyyseilla
ja tarkastuksilla ja Eläintautien torjuntayhdistyksen ETT ry:n suositusten mukaisilla
rehunhankinnoilla turvataan ketjun laadunvarmistus alkutuotannossa. Nyt meistä on ketjun
läpinäkyvyyden vuoksi tullut kaikista tavallaan lähituottajia, kuluttajien
tuttuja", Tuomola sanoo.
Munakunnalla on noin 500 sopimustuottajaa, joista 50 on erikoistuottajia.
Nämä voivat vaihdella tuotteesta toiseen, jos erikoistuminen perustuu rehuun.
Maaliskuun puolivälissä munantuottajien omistama Munakunta lopettaa
pakkaustoiminnan Ilmajoella, sinne ennen toimitetut munat pakataan tämän jälkeen
Mustasaaressa. Toinen pakkaamo on Kaarinassa.-MN |
Pellervo 2000 järjestökampanja
pilottivaiheeseen
Pellervo-Seura vie tänä vuonna läpi Pellervo 2000 järjestökampanjan. Sen
tarkoituksena on lisätä jäsenyritysten tietoa Pellervo-Seuran tuottamista palveluista
ja varmistaa, että palvelut tuottavat parhaan mahdollisen lisäarvon jäsenyrityksille.
Vuoden alku on mennyt Pellervon toimistossa kampanjan suunnitteluun ja
kampanjamateriaalin valmistamiseen. Tulokset olivat esillä Pellervo-Seuran johtokunnan
kokouksessa 2. maaliskuuta 2000. Johtokunta päästi kampanjan pilottivaiheeseen.
Pilottivaiheessa kampanja-aineistoa testataan noin 30 jäsenyrityksen kanssa.
Pilottivaiheen tulokset raportoidaan huhtikuussa johtokunnalle ja tehdään mahdolliset
tarkistukset kampanjamateriaaliin. Tämän jälkeen toimihenkilöt lähtevät
kiertämään muita yli 300 jäsenyritystä.
Pellervo-Seuran jäsenyritysten toimitusjohtajat saavat ennemmin tai
myöhemmin järjestökampanjaan liittyvän soiton Pellervon toimistosta. Pellervon
toimihenkilö pyytää noin tunnin audienssia. Paikalle toivotaan toimitusjohtaja,
hallituksen puheenjohtaja ja hallintoneuvoston puheenjohtaja. Pois suljettua ei ole, että
koko hallituskin olisi paikalla. Tapaamisen aikana on tarkoitus kerätä tietoa Pellervon
jäsenten odotuksista ja tarpeista, keskustella osuustoiminnallisuuden merkityksestä
jäsenosuuskunnille sekä tiedottaa ja kerätä palautetta Pellervon toiminnasta ja
palveluista.
Järjestökampanjasta on enemmän Osuustoiminta-lehdessä 1/2000 sivulla 46.
EELA seurasi vantaalaisterminaalia:
Kolmasosa tuontilihasta jäi ilmoittamatta
Eläinlääkintä- ja elintarvikelaitos EELA selvitytti kunnallisilla
valvontaviranomaisilla sian- ja naudanlihan tuontia Suomeen viime loka-joulukuussa.
Vantaalla keskityttiin yhteen tuontiterminaaliin.
Vantaalla on EELAn mukaan valtakunnallisesti merkittäviä
ensisaapumispaikkoja sekä varastoja, joista lihaa välitetään muualle. Kaupungissa on
muutamia kymmeniä lihaa tai lihavalmisteita tuovia yrityksiä, ja selvisi, että 39
prosenttia saapuneesta lihamäärästä jäi ilmoittamatta viranomaisille.
Lihan alkuperämaan väärentämisestä EELAn toteuttamassa tutkimuksessa ei kuitenkaan saatu todisteita.
Myös HK Ruokatalo Oyj:llä on toimintaa Vantaalla. HK Ruokatalosta todetaan,
että HK-merkkisten lihavalmisteiden valmistuksessa käytetty liharaaka-aine on kokonaan
kotimaista. Asia on kuluttajan tarkastettavissa pakkausten päällä olevasta Hyvää
Suomesta Joutsenlipusta. Joutsenlippua saa käyttää lihatuotteissa vain kun
perusraaka-aine on kokonaan kotimaista. HK Ruokatalo Oyj noudattaa toiminnassaan omien
tiukkojen ohjeiden lisäksi viranomaisten ohjeita.
Lähivakuutuksella taas alan paras kasvu
Lähivakuutus-ryhmän ensivakuutuksen maksutulo kasvoi viime vuonna
yhdeksän prosenttia edellisvuotisesta. Sijoituksistaan Lähivakuutus -yhtiö sai lähes
20 prosentin tuoton.
Lähivakuutus-yhtiön toimitusjohtaja Harri Kainulainen sanoo ryhmän
lisänneen markkinaosuuttaan peräti 0,5 prosenttia, sillä alan vakuutusalalla vastaava
kasvu oli 1,4 prosenttia.
Ennakkotietojen mukaan Lähivakuutus Keskinäisen yhtiön maksutulon kasvu
edellisestä vuodesta oli 14 prosenttia. Edelleen kasvaa nopeimmin liikennevakuutusala;
sen nousu vuoden 1998 maksutulosta oli yli 20 prosenttia.
Vakuutusyhtiöiden Keskusliiton tilinpäätösten ennakkotiedoista
keräämien tilastojen mukaan Lähivakuutus-ryhmän markkinaosuus vahinkovakuutuksista on
7,6 prosenttia, sillä ryhmä on Suomen 5:nneksi suurin vahinkovakuuttaja. Kotien
vakuuttajana Lähivakuutus-ryhmä on maan kolmanneksi suurin. Maatilavakuutuksista ryhmä
on tehnyt yli 50 prosenttia.
Toimitusjohtaja Harri Kainulainen sanoo yrityksen linjanvalinnan vaikuttaneen
hyvään menestykseen: Lähivakuutus on itsenäinen suomalaisten vakuuttaja ja palvelee
laajalla verkostolla. Kun asiakas on samalla omistaja, ei synny eturistiriitaa.
"Tuloksemme käytämme asiakaspalvelumme parantamiseen ja kehitämme
paikallista palveluverkostoamme. Näin tulos koituu asiakkaiden ja omistajien
hyväksi", Kainulainen sanoo.
Pellervo-Instituutilla nyt myös
Luomuseminaari
Pellervon ja MTK:n yhteinen koulutusyksikkö
Pellervo-Instituutti on järjestänyt hyvin suosittuja liha-, vilja- ja maitoseminaareja
viime syksyinä muun koulutuspalvelunsa lisäksi.
Tänä keväänä Pellervo-Instituutti järjestää myös Luomuseminaarin,
joka on 19. huhtikuuta Pellervo-Instituutissa Espoon Tapiolassa, Revontulentie 9.
Luomuseminaarin ohjelmasta voi tiedustella ja siihen voi ilmoittautua puh.
(09) 4767 504. Seminaarista ja
Pellervo-Instituutin muusta koulutusohjelmasta Instituutin
verkkosivuilla.
Viikon verkkosivut
Atria Oyj on aloittanut Atria Meal -aterianosien markkinoinnin Helsingin seudulla ja
Turussa. Toistaiseksi on ollut tarjolla vain 31 kylmätuotetta. Myöhemmin tulevat
myyntiin lämmitettävät tuotteet.
Atria Meal -valikoimaan voi
tutustua myös verkkosivuilla.
LYHYESTI
- Maatilan Pellervon
kasvintuotannon erikoisnumero maaliskuussa ilmestyi 9. maaliskuuta. Numero
sisältää hämmästyttäviä vertailulaskelmia esimerkiksi suorakylvön taloudellisista
eduista. Suorakylvö on tapa kylvää uusi vilja suoraan puimakoneen sänkeen ilman
välimuokkauksia.
|