Kaikki
Polar-juustot pian Joensuusta
Valio
vahvistaa Joensuun tehdastaan
Tuorejuustolan uudistaminen ja Polar-juuston tuotantokapasiteetin
lisääminen ovat tämän vuoden suurimmat hankkeet Valion Joensuun
tehtaan kehittämisessä. Kolmessa vuodessa Valio on investoinut yli
16 miljoonaa euroa Joensuun tehtaaseen.
Helmikuussa Valio esitteli uudet Viola-tuorejuustot sekä
sulatejuustojen brändin ja pakkauksen Venäjällä. Valio kertoo
verkkosivuillaan, että vuoden 2005 alulla Venäjälle käynnistynyt
vienti näyttää erittäin lupaavalta.
Kuluvan kevään aikana Joensuun tehtaalla valmistuu uusi Hovi-tuorejuustolinja. Tuotanto
alkaa huhtikuussa ja uudistuneet Hovi ja Kevyt Hovi -juustot tulevat markkinoille toukokuussa.
Itse tuotetta kehitetään, mutta samalla valmistuskapasiteetti
kaksinkertaistuu ja pakkaus uudistuu.
Joensuun uudella premium-pakkauslinjalla pakataan
uudenlaisia kolmiopakkauksia, joista ensimmäinen tuote on jo
markkinoille ehtinyt Valion 100-vuotisjuhlajuusto Finlandia.
Valio keskittää Polar-juustojen valmistuksen Joensuuhun. Polarin tuotantoa kasvatetaan nykyisestä 7500 tonnista 12000 tonniin.
Ratkaisulla varmistetaan kasvava vienti ja uusien tuotteiden kehitys.
Valio Hyvä Suomalainen Arkijuuston tuotanto siirtyy Lapinlahdelle. Liperin meijerin tuorepakattavat edamjuustot valmistetaan jatkossa Joensuussa.
Nettiosoitteisiin
.eu-tunnus
Verkkonimistöä hallitseva ICANN on hyväksynyt .eu-verkkotunnuksen laajentamisen yritys- ja yksityiseen käyttöön. Tunnus voi tulla saataville jo alkuvuodesta
2006, kertoo Digitoday-uutispalvelu.
Euroopan Komissio on puoltanut .eu-tunnusta arvioituaan
sen edistävän sähköistä kaupankäyntiä.
.coop-tunnuksella
esimerkiksi
ei ole maantieteellisiä rajoituksia, mutta .eu-tunnuksen eurooppalainen verkkotunnuksia
hallinnoiva EURid aikoo varata pelkästään eurooppalaisille. .coop-tunnuksista
saa lisätietoa verkkosivuilta www.coop.
EURid kertoi verkkosivuillaan, että se julkaisee touko-kesäkuussa listan niistä yrityksistä ja yhteisöistä, jotka se oikeuttaa rekisteröimään eu-verkkotunnuksia. EURid odottaa vähintään miljoonaa rekisteröintiä ensimmäisen vuoden aikana.PTT
ja Vakola tutkivat kustannusvaikutuksia
Robotti
tulee lypsyasemaa halvemmaksi
Suomessa saattaa olla parin vuoden päästä jo 500 lypsyrobottia ja
kymmenen vuoden päästä yli 1700, arvioidaan lypsyrobotin
kannattavuutta ja hankintaan vaikuttavia tekijöitä selvittäneessä
tutkimuksessa.
Tutkimuksen tekivät Terhi Latvala Pellervon
taloudellisesta tutkimuslaitoksesta ja Antti Suokannas Maa- ja
elintarviketalouden tutkimuskeskuksesta. Tutkimus on julkaista PTT:n
raportteja-sarjassa.
Robottilypsyyn siirtyneet tilat ovat arvioineet oikein
investointinsa. Tutkimuksen mukaan automaattilypsyyn siirtyminen on
vähentänyt kotieläintöitä tiloilla 30 prosenttia.
Robotti maksaa lypsyasemaa enemmän. Tutkijat laskivat,
että katetta jää kuitenkin työkustannusten vähenemisen ansiosta
310 euroa enemmän lehmää kohti, esimerkiksi yhden robotin 60
lehmän tilalla 5900 euroa enemmän kuin lypsyasemalla lypsettäessä.
Yritysten
tietoverkkoinvestointeja selvitettiin
Langaton kiinnostaa
Joka neljäs 50-200 työntekijän yritys aikoo
investoida tänä vuonna tietoverkkoteknologiaan viimevuotista
enemmän. Hankkeet kohdistuvat eniten lähiverkkoihin, niistä eniten
langattomiin.
Pettymykseksi luonnehtii Cisco Systems Finlandin
toimitusjohtaja Pasi Mäenpää yritysten kiinnostusta
VoIP-tekniikkaan, vaikka se Mäenpään mukaan säästää yrityksen
puhelinkustannuksia ja parantaa tekniikkaa.
VoIP-tekniikassa ei tarvita erillistä puhelinverkkoa,
vaan puhelut kulkevat samassa verkossa tietokoneliikenteen kanssa.
Cisco kyseli hankkeista noin tuhannelta yritykseltä.
Cisco on Suomessa tunnetuin tietoverkkotuotebrändi - ja sen
tekniikkaa käyttävät esimerkiksi isot osuustoimintayritykset.
Cisco on tyypillinen suuryritysten verkkoteknologian
toimittaja. Nyt se lähestyy pienempiäkin yrityksiä ja käynnistää
kumppanuusohjelman nimenomaan pk-yrityksiin keskittyvien
jälleenmyyjien kanssa. Tavoite on saada 20-30 uutta kumppanuutta
kesään mennessä.
|