04 | 04 | 2003  sivut.gif (121 bytes)
vk_4.gif (107 bytes)
   Markku Nummi
Pellervo-Instituutti hakee toimitusjohtajaa
Pellervon ja MTK:n yhteinen koulutusyritys Pellervo-Instituutti Oy hakee toimitusjohtajaa, koska nykyinen toimitusjohtaja Heikki Juutinen siirtyy Elintarviketeollisuusliiton toimitusjohtajaksi elokuun alussa.
   Espoon Tapiolassa toimivalla Instituutilla on merkittävä tehtävä osuustoiminnallisten yritysten, yhdistyksien ja yhteisöjen hallinnon ja liikkeenjohdon kouluttajana ja kehittäjänä. Hakuaika päättyy 23.4.2003.


Uusi yksikkö tuplaa Atrian siipikarjanlihan tuotannon ja joustaa
Atrian Chick-liiketoiminnan johtaja Merja Leino. Kuvat Markku Nummi


Tiina Lampisjärvi luovutti Hyvää Suomesta -palkinnon Seppo Paatelaiselle.
Atria noin kaksinkertaistaa siipikarjanlihan tuotannon huhtikuun alusta Nurmossa käynnistyneen uuden tuotantolaitoksen ansiosta.
   Muutos ei ole vain määrällinen: Chick-liiketoiminnan johtaja Merja Leino sanoo, että uudella yksiköllä voidaan myös myötäillä hyvin kuluttajien toivomuksia. Yksi niistä on luuttomien tuotteiden osuuden lisäys.
   Leino sanoo Atrian haluavan pysyä siipikarjanlihan kulutuksen kasvussa mukana. Atria on toiseksi suurin HK Ruokatalon jälkeen siipikarjanlihan markkinoilla. Gallup Elintarviketiedon mukaan siipikarjanlihan kulutus kasvoi Viime vuonna 6 prosenttia edellisestä vuodesta, kalkkunan peräti 25 prosenttia, mutta kalkkunan osuus oli tuolloin vasta 16 prosenttia kulutuksesta.
   Saman tien uuden yksikön aloitettua toimintansa Atria alkaa uudistaa vanhaa siipikarjalinjaa, johon syksyyn mennessä tulee lisää tilaa broilerin ja kalkkunan 
jatkojalostukselle. Kalkkuna ja broileri kulkevat tuotannossa alusta alkaen erillään toisistaan.
   Atria sai uuden yksikön käyttöönoton aattona huomionosoituksen Finfood - Suomen Ruokatieto ry:ltä. Kymmenen vuotta sitten kotimaisesta raaka-aineesta viestivä joutsenmerkki tuli käyttöön ensimmäistä kertaa Atrian makkarassa.
   Joutsenmerkin kymmenvuotistaivalta Finfood juhlistaa jakamalla kymmenelle yritykselle palkinnon merkin käytöstä. Atrialla merkki on 748 tuotteessa.
   Finfood - Suomen Ruokatiedon toiminnanjohtaja Tiina Lampisjärvi kertoo 270 yrityksen käyttävän joutsenmerkkiä yhteensä 9000 tuotteessa. 2003 palkittavia yrityksiä tulee olemaan eri toimialoilta.
   Atrian uusi siipikarjayksikkö Nurmossa maksoi noin 20 miljoonaa euroa. Hollantilainen laitetoimittaja teki Atrialle teknisen kokonaisuuden, jollaista ei ole teknisen johtajan Tapani Potkan mukaan muilla. Laitos sisältää myös sellaisia yksittäisiä ratkaisuja, joita ei ole vielä ollut Suomessa. Lopputuloksena on, että yksittäistä lintua voidaan seurata hyvin erityisen hygieenisissä oloissa, ja tuote on mureaa esimerkiksi kaksivaiheisen jäähdytyksen ansiosta.
   Uuden tehtaan käsittelyvauhti on huikea: 9000 eläintä tunnissa, kun vanhakin on otettu käyttöön syyskuussa. Linnut tulevat tiloilta laitoksen vastaanottoon aamuviideltä ja ovat vähittäiskauppojen kylmätiskillä jo heti seuraavana päivänä. Tehdas alkaa toimia kahdessa vuorossa. Uuteen yksikköön siirtyy noin 60 työntekijää muista toiminnoista.
  Atrialla on noin 105 siipikarjan sopimustuottajaa. Toimitusjohtaja Seppo Paatelaisen mukaan nyt ollaan suurentamassa kasvatustiloja, joita ei perustamisvaiheessa määräysten mukaan vielä saanut kovin suuriksi rakentaa.

Elintarvikekilpailuun tunkua
Vuoden Suomalainen Elintarvike - Vuoden 2003 Tähtituotteet -kilpailun raati valitsi loppukilpailuun 17 vähittäiskauppasarjan ja suurkeittiösarjan tuotetta ja tuotesarjaa. Kilpailun järjestää Elintarviketeollisuusliitto. Kilpailu veti ennätyksellisen osanoton, saavathan voittajat huomattavan markkinaedun tuotteilleen ja nimeä yritykselle.
  Kilpailuun tuli paljon tuotteita, joissa innovaatio liittyi käyttöä helpottaviin pakkausratkaisuihin. Raadit kommentoivat terveysvaikutteisuuden saaneen jo ehkä liian suuren painoarvon tuotekehityksessä.
   Suurille osuuskunnille tuli muutama loppukilpailupaikka. Vähittäiskaupan sarjassa alku- ja pääruoat sekä niiden lisäkkeet loppukilpailuun pääsi Järvi-Suomen Portti Osuuskunnan Tikka-curry Possu, Curry-inkivääri Possu, Tikka-curry Kalkkuna, Curry-inkivääri Kalkkuna ja Red-curry kalkkunafilee. Juomien sarjassa loppukilpailussa on Valio Benecol vähälaktoosinen piimä. Loppukilpailussa on toinenkin kalkkunasarja; HK Ruokatalon tytäryhtiön Broilertalon Kariniemen Kalkkuna -tuotesarja.
   Voittajat julkistetaan 14.5.2003 Elintarvikepäivän yhteydessä.

Valiolta juuri uusi terveysvaikutteinen Tutteli
Valio on juuri alkanut myydä ensimmäistä terveysvaikutteista tuotetta imeväisikäisille - Gefilus PeptidiTuttelia. Tuote valmistetaan Lapinlahdella.
   Apteekkimyynnissä oleva erityisäidinmaidonkorvike on tarkoitettu maito- ja soija-allergisille vauvoille. Tuotetta voidaan käyttää syntymästä lähtien, jos lasta ei imetetä.
   Gefilus PeptidiTutteli on hyväksytty KELAn korvattavaksi tuotteeksi, jos sitä hankitaan lääkärin reseptillä.

Osuustoiminnan Päivä 2003
Osuustoiminnan Päivä 2003 järjestetään 8. huhtikuuta Helsingin Messukeskuksessa. Aiheena on Osuustoiminta - paikallinen, suomalainen ja turvallinen vaihtoehto. Päivän ohjelma >>

Julkaisuja
- Maatilan Pellervon huhtikuun 2003 numero sisältää nyt jykevää ammattitietoa. Suorakylvöstä on 24 sivun teema, jossa eri merkkisten kylvökoneiden omistajia on haastateltu: saat suoraa kokemustietoa kotona istuen. Teemassa on myös laskelmia ja kasvinviljelytoimien kuten lannoituksen ja kasvinsuojelun ohjeita suorakylvömaille.
   Edellisessä numerossa oli sikojen hyvinvointimittarin teema. Nyt Terve eläin -osassa on vastaava nautojen hyvinvointimittari.
   Simassakin on oltu. Kymmenien kuvien kavalkadi ja kommentteja maailmankuulusta Pariisin näyttelystä myös nettisivulla.
   Lehti ilmestyy torstaina 3. huhtikuuta.

SKJO:n vaalitulos 7. huhtikuuta
Suomen Kotieläinjalostusosuuskunnan (SKJO) edustajiston vaalin tulos julkistetaan maanantaina 7. huhtikuuta. Edustajisto on osuuskunnan ylin vallankäyttäjä.
  
Edustajistoon valitaan neljäksi vuodeksi 30 jäsentä: 21 edustaa lypsykarjanjalostajia, 7 sianjalostajia ja 2 lihakarjan jalostajia.

Internetissä
syntyy koko ajan uusia julkaisuja, markkinointikanavia ja palveluja, sinne myös siirretään ennen painotuotteina toteutettuja kampanja-aineistoja.
   Maito ja Terveys ry on valmistanut nettiin koululaisille suunnatun Maito on magiaa -kampanjan kotisivut. Siellä tunnushahmon nimikilpailussa annettiin 15000 vastausta, voittaja Magi sai noin 3 700 ääntä.
   Sivuille www.maitoonmagiaa.com tulee uutta maitotietoa kuukausittain kolmen vuoden ajan.

 

Viikko-Pellervon alkuun
Kaikki uutiset