aniweek.gif (7039 bytes)14.4.2000


Lähivakuutus otti markkinaosuutta
Vahinkovakuutuksen kasvu vakuutusalan yrityksissä viime vuonna oli 1,4 prosenttia, mutta Lähivakuutuksen ensivakuutuksen maksutulo ylsi yhdeksän prosentin parannukseen edellisvuodesta. Lähivakuutuksen toimitusjohtaja Harri Kainulainen toteaakin, että Lähivakuutuksen markkinaosuuden lisäys viime vuonna oli peräti puoli prosenttiyksikköä.
   Lähivakuutus-ryhmä on nyt Suomen 5. suurin vahinkovakuuttaja, sen markkinaosuus on 7,6 prosenttia. Kotivakuutuksissa ryhmä on 3. suurin ja johtava maatilavakuuttaja. Kasvavat alueet ovat Kainulaisen mukaan liikenne ja pienyritykset. Lähivakuutus on ainoa, jonka vahinkovakuuttaminen on ollut edelleen kannattavaa. Toimitusjohtajan mukaan se on järkevän riskinvalinnan, asiakkaiden hyvän tuntemisen ja osaltaan hyvän vakuutusvuoden ansiota.
   Sijoitustoiminta tuotti hyvin. Koko ryhmässä se kasvoi edellisvuotisesta 44 miljoonalla markkaa ja oli 125 miljoonaa markkaa. Lähivakuutus-yhtiön sijoitukset tuottivat 20 prosenttia, ja tuotto oli 210 miljoonaa markkaa.
   Lähivakuutusryhmässä ovat Lähivakuutus Keskinäinen Yhtiö ja Keskinäinen Vakuutusyhtiö Palonvara sekä 105 osakasyhdistystä. Ryhmän taloudellinen tulos viime vuonna oli hyvä: ensivakuutuksen maksutulo oli 1,02 miljardia markkaa, liikevoitto oli 161 miljoonaa markkaa, ja liikevoiton osuus liikevaihdosta nousi 12, 4 prosenttiin.
   Tulostiedote Lähivakuutuksen kotisivulla.

Posti pitää vain tuottavimmat toimipaikat
Leonia-pankkipalvelujen lopettaminen postitoimipaikoissa on siivittänyt Postia omien toimipaikkojen saneeraamisessa. Vuoden 2001 kesään mennessä noin 250 postia siirtyy paikallisten yrittäjien hoitoon ja jonkin toisen palveluyrityksen kuten kaupan yhteyteen. Posteja on karsittu käyttötiheyden mukaan, joten pienet postipaikat poistuvat. Posti julkisti torstaina hylkäämiensä toimipaikkojen luettelon. Posteja on noin 1 500, joista jo vajaa 1 000 on postiyrittäjän hoidossa.
   Posti lupaa yrittäjiltä samat palvelut kuin Postin omista konttoreista on saatu - eräitä lähetyslajeja lukuun ottamatta. Postille itselleen jää yli 300 eniten käytettyä postitoimipaikkaa.
   Posteissa työskentelee tällä hetkellä noin 3 000 postilaista. Työn väheneminen konttoreissa vie noin 1500 työpaikkaa. Osalle konttoriväkeä voidaan tarjota työpaikka toisaalla Posti-konsernissa. Työllistymiseen vaikuttavat muun muassa mahdollisuudet muuttaa paikkakuntaa sekä tehtäviä.

SOK siirtää Sokosten omistusta osuuskaupoille
Sokos-tavaratalot aiotaan muuttaa parin-kolmen vuoden sisällä voittoa tuottaviksi yrityksiksi. Perinteinen osastojako poistuu, tilalle tulevat naisten, miesten ja kauneuden tuotemaailmat, joita tukevat kodin ja nuorison Urban-tuotemaailmat.
   Oy Sokos Ab:n toimitusjohtaja Panu Paappanen selventää, että siirtyessään tuotemaailmasta toiseen asiakas huomaa tulleensa eri kauppaan: naisten tuotemaailma sisältää vain naisille tarkoitettuja tuotteita, esimerkiksi perinteistä yhteiskenkäosastoa ei enää ole, Kodin tuotemaailma sisältää ympäristön, jossa kodin tarvikkeet on ympätty osaksi kotiympäristöä.
   Oy Sokos Ab:ssä on 17 isoa tai pientä Sokos-tavarataloa ja 5 itsenäistä alueosuuskauppaa. Osuuskauppojen kanssa keskustellaan myös liiketoimintojen siirtämisestä joko yhdessä omistetuille yhtiöille tai kokonaan osuuskaupalle. Nämä neuvottelut käydään Paappasen mukaan kahden vuoden sisällä. Neuvottelut on aloitettu, mutta yhtään päätöstä ei ole vielä tehty. Vaikka liiketoiminnan omistus vaihtelee, tarkoitus on säilyttää Sokoksien liiketoimintaidea ja ja ketjuohjaus säilyvät.
   Oy Sokos Ab:n hallituksen puheenjohtaja Risto Mäkeläinen sanoo kyse olevan selkeästä keskittämisestä, mutta myös kustannusten karsimisesta. Niinpä yt-neuvotteluja käydään muutamilla paikkakunnilla. Yhteensä yt-neuvottelut koskevat vajaata 150 työntekijää pääkaupunkiseudulla sekä Lappeenrannassa ja Seinäjoella, missä vuokrasopimukset ovat umpeutumassa ensi syksynä. Paappasen mukaan väkeä on tarvittaessa mahdollista ottaa uusiin tehtäviin, joita tarjoavat esimerkiksi laajeneva kodinkone-edustus tai tai S-Kanava Oy, joka käynnistää jatkossa verkkokaupan.
   Sokokset tulevat solmimaan alueellisia yhteistyösopimuksia. Tällaisia yhteistyökumppaneita on jo muun muassa huonekaluliike Asko. Tarpeen mukaan kumppanuuksia solmitaan lisää. Sokokset eivät enää sisällä esimerkiksi rautaosastoja tai urheiluvälineosastoja.
   Sokos-tavaratalojen uudistaminen käynnistyi jo 1997 nykyisen Valion toimitusjohtajan Olavi Kuuselan ollessa SOK:ssa. Sokos on tehnyt tappiota vuoden 1991 jälkeen kaikkiaan noin 390 miljoonaa markkaa. Risto Mäkeläisen mukaan positiivista tulosta tehdään jo vuonna 2002 tai 2003. Uudistuksen on määrä olla valmis kaikissa nykyisissä tavarataloissa vuoden 2001 kesällä. Ensimmäisiä pilottikohteita on Hamina, missä nähdään jo 13. huhtikuuta Kauneuden tuotemaailma toteutettuna. Kodin ja nuorison tuotemaailmat ovat valmiina Helsingin Sokoksessa ensi kesänä ja Espoon Tapiolassa alkusyksystä. Uudistamishanke maksaa noin 250 miljoonaa markkaa.-MN

Muitakin tilauksia voi tulla mukaan syrjäseuduilla
SOK testaa Internet-kauppaa ruokapostilaatikoilla
Internetin kautta tilatut ostokset kuljetetaan erityisesti tätä kauppatapaa varten kehitettyihin kylmäkaappeihin SOK:n kokeilussa Espoossa ja Kauniaisissa.
   Kaapit vapauttavat sekä ostajan että kaupan aikasidonnaisuudesta: asiakkaan ei tarvitse odottaa kotona ruokatoimitusta, ja kauppa voi suunnitella jakelun mahdollisimman tehokkaasti.
   SOK:n pääjohtajan Jere Lahden mukaan vastaavia viritelmiä on Yhdysvalloissa, mutta ei Euroopassa.
   Muutamilla osuuskaupoilla on sähköinen kauppapalvelu Internetissä, osoitteita löytyy verkosta http://www.s-kanava.net. USA:ssa on visioitu verkkokaupan ruokaostosten määrän nousevan puoleen koko ruokakaupan volyymista kymmenessä vuodessa. Suomessa vauhtia ei odoteta noin kovaksi, mutta kymmeniksi prosenteiksi kuitenkin.
   Lahden mukaan Internet-kauppaa ei voi kytkeä tavalliseen myymäläkauppaan, vaan se on oma kaupan muotonsa, joka täytyy rakentaa erilleen tavanomaisesta kaupasta.
sokbox.gif (34654 bytes)
SOK testaa sähköistä ruokakauppaa pääkaupunkiseudulla ruokapostilaatikolla, joka asennetaan kiinteistön pihaan. Siinä on jääkaappi, viileäkaappi ja pakastin. Talvella se lämmittää ja kesällä viilentää.
   Jere Lahden mukaan tällä hetkellä kauppaa eniten muuttava asia on juuri Internet. Se on kova uhka - kuten televisio ja video aikanaan elokuvateattereille - mutta myös etu kaupalle: markkina-alue on rajaton, syntyy uusia jakelukanavia, kustannuksia voidaan vähentää, logistiikka tehostuu, jopa ympäristö voi työtyä muun muassa siksi, että perheiden kauppa-ajelut vähenevät.
   Kielteisiäkään näkymiä ei voida välttää: Lahden mukaan pienet kaupat ja syrjäseutujen kauppapalvelut joutuvat kovaan kilpailuun ja osin poistuvat.
   SOK:ssa verkkoliiketoimintaa harjoittaa marraskuussa 1999 yhtiöitetty S-Kanava Oy. Kokeilua varten kylmäkaapit on tehnyt Hollming Oy ja sen tytäryhtiö Norpe, tutkimuksiin osallistui Teknillinen korkeakoulu, kehitystyötä on rahoittanut Tekes.
   Syyskuuhun jatkuvaa kokeilua varten viisikymmentä kotitaloutta saa omat verkkotunnukset s-kanavat.netiin. Ruokatoimitukset lalatikoihin hoitaa Helsingin Osuuskauppa HOK. Jere Lahden mukaan voidaan paljolti tukeutua Kilossa sijaitsevaan SOK:n suurvarastoon.
   Aikanaan Internet-kauppaa varten kehitetään täysin oma kuljetusjärjestelmänsä. Niin myös kokeilua varten omakotitaloille tehdyt noin 200 litran kylmäkaapit saavat uusi versioita, kun toimituksia aletaan ajaa kerrostaloille tai muille tilaajamäärille kuin omakotitaloille. Kerrostaloissa vastaanottopiste voidaan rakentaa vaikkapa kylmätilaksi kellariin tai kontiksi parkkipaikalle. Asiakas voi jättää laatikkoon palautuspullot.
   Ruokatilaus toimitetaan kylmäkaappiin erityisessä muovilaatikossa. Kaapeissa on tietokone, joka rekisteröi käyttötapahtumat. Sen avulla voidaan nähdä, onko tilaaja hakenut laatikkonsa ja koska. Kukin tunnistaa oman laatikkonsa sähköisellä laitteella, joka voi olla esimerkiksi samanlainen näyttöavain kuin yritysten kulunvalvonnassa on, sähköinen henkilökortti tai vaikka kännykkä.
   Ruoka tulee tuoreena laatikoihin, myös kuljetusautoissa on kylmätilat pakastinta myöten. S-Kanavan  yhteyspäällikkö Jari Lohi sanoo, että tuoreus on kaupalle myös menestymiskysymys: ostajaa ei voi jujuttaa, jos halutaan hänestä pysyvä asiakas. Tulevissa jakelukeskuksissa tavara liikkuu sen käytännön mukaan, että ensiksi tulleet tuotteet myös lähtevät ensin. Internetin kautta ostettujen elintarvikkeiden kauppaa edullisempi hinta puolestaan on Lohen mukaan tavoitetila koko järjestelmän kypsymisen ja logistiikan kehittymisen seurauksena, kokeessa tuotteet ovat samanhintaisia kuin kaupassa.
   Muitakin kuin ruokatoimituksia voidaan liittää Jari Lohen mukaan kuljetuksiin esimerkiksi syrjäseuduilla, missä kuljetuskustannukset yksikköjä kohden nousevat suuriksi. Kuljetuksista tulevat vastaamaan osuuskaupat joko omalla tai ostokalustolla. Lohi katsoo, että kuljetuskustannuksia voidaan vähentää ottamalla mukaan kaikkia niitä monia asioita, joita syrjäseudun ihmiset eri toimittajilta tilaavat.
   Ihmiset puolestaan voisivat hankkia yhdessä tarvitsemansa palvelun vaikkapa perustamalla osuuskunnan. Vastaanottokaappien hintaa ei vielä tiedetä, mutta Espoon kokeilussa ne vuokrataan omakotiasukkaille 200 markan kuukausivuokraa vastaan. Kuljetuskustannukset pääkaupunkiseudulla vaihtelevat pitsatalojen ilmaiskuljetuksesta (edellyttää tietynhintaista ostoa) muutamaan kymmeneen markkaan.-MN 

 

Viikon verkkovihje
Kesälomat ja matkailukausi lähestyvät. Autoilijoillekin kartan lisäksi matkalukemiseksi soveltuu ruokatieto-opas Jussin Pussi.
Siihen voi tutustua Internetissä http://www.jussinpussi.fi.
 

painike.gif (1499 bytes) LYHYESTI

- Karjatila 2000 -messuilla Tampereen Pirkkahallissa keskusteltiin seitsemän eri tahon edustajan voimin elintarviketalouden ja maaseudun kysymyksistä. Kooste keskustelupaneelista on julkaistu Maatilan Pellervon uutissivulla.

- Atria Meal -liiketoiminnasta vastannut Veikko Ranta siirtyy hoitamaan Atria Mealin toimitusjohtajan tehtävää kokopäivätoimisesti 5. kesäkuuta 2000 lähtien ja luopuu Atria Oyj:n markkinointijohtajan tehtävistä.

- Atria Oyj:n ja Atria Lithells AB:n markkinointijohtajaksi on nimitetty KTM Pasi Luostarinen (33) 5. kesäkuuta alkaen. Luostarinen on Valion markkinointijohtaja ja ollut sitä ennen muun muassa Fazerilla ja Mallasjuomilla.

- Kodin Pellervon uusi numero ilmestyy 20.4.2000. Lehden teemsivuilla esiintyvät puutarha, puutarhakoneet ja työvälineet.

 

ViikkoPellervon alkuun | Yhteydet ja palaute |