Lähivakuutus otti
markkinaosuutta
Vahinkovakuutuksen kasvu
vakuutusalan yrityksissä viime vuonna oli 1,4 prosenttia, mutta Lähivakuutuksen
ensivakuutuksen maksutulo ylsi yhdeksän prosentin parannukseen edellisvuodesta.
Lähivakuutuksen toimitusjohtaja Harri Kainulainen toteaakin, että Lähivakuutuksen
markkinaosuuden lisäys viime vuonna oli peräti puoli prosenttiyksikköä.
Lähivakuutus-ryhmä on nyt Suomen 5. suurin vahinkovakuuttaja, sen
markkinaosuus on 7,6 prosenttia. Kotivakuutuksissa ryhmä on 3. suurin ja johtava
maatilavakuuttaja. Kasvavat alueet ovat Kainulaisen mukaan liikenne ja pienyritykset.
Lähivakuutus on ainoa, jonka vahinkovakuuttaminen on ollut edelleen kannattavaa.
Toimitusjohtajan mukaan se on järkevän riskinvalinnan, asiakkaiden hyvän tuntemisen ja
osaltaan hyvän vakuutusvuoden ansiota.
Sijoitustoiminta tuotti hyvin. Koko ryhmässä se kasvoi edellisvuotisesta 44
miljoonalla markkaa ja oli 125 miljoonaa markkaa. Lähivakuutus-yhtiön sijoitukset
tuottivat 20 prosenttia, ja tuotto oli 210 miljoonaa markkaa.
Lähivakuutusryhmässä ovat Lähivakuutus Keskinäinen Yhtiö ja
Keskinäinen Vakuutusyhtiö Palonvara sekä 105 osakasyhdistystä. Ryhmän taloudellinen
tulos viime vuonna oli hyvä: ensivakuutuksen maksutulo oli 1,02 miljardia markkaa,
liikevoitto oli 161 miljoonaa markkaa, ja liikevoiton osuus liikevaihdosta nousi 12, 4
prosenttiin.
Tulostiedote Lähivakuutuksen
kotisivulla.Posti
pitää vain tuottavimmat toimipaikat
Leonia-pankkipalvelujen
lopettaminen postitoimipaikoissa on siivittänyt Postia omien toimipaikkojen
saneeraamisessa. Vuoden 2001 kesään mennessä noin 250 postia siirtyy paikallisten
yrittäjien hoitoon ja jonkin toisen palveluyrityksen kuten kaupan yhteyteen. Posteja on
karsittu käyttötiheyden mukaan, joten pienet postipaikat poistuvat. Posti julkisti
torstaina hylkäämiensä toimipaikkojen luettelon. Posteja on noin 1 500,
joista jo vajaa 1 000 on postiyrittäjän hoidossa.
Posti lupaa yrittäjiltä samat palvelut kuin Postin omista konttoreista on
saatu - eräitä lähetyslajeja lukuun ottamatta. Postille itselleen jää yli 300 eniten
käytettyä postitoimipaikkaa.
Posteissa työskentelee tällä hetkellä noin 3 000 postilaista. Työn
väheneminen konttoreissa vie noin 1500 työpaikkaa. Osalle konttoriväkeä voidaan
tarjota työpaikka toisaalla Posti-konsernissa. Työllistymiseen vaikuttavat muun muassa
mahdollisuudet muuttaa paikkakuntaa sekä tehtäviä.
SOK siirtää Sokosten
omistusta osuuskaupoille
Sokos-tavaratalot aiotaan muuttaa parin-kolmen vuoden sisällä voittoa tuottaviksi
yrityksiksi. Perinteinen osastojako poistuu, tilalle tulevat naisten, miesten ja kauneuden
tuotemaailmat, joita tukevat kodin ja nuorison Urban-tuotemaailmat.
Oy Sokos Ab:n toimitusjohtaja Panu Paappanen selventää, että
siirtyessään tuotemaailmasta toiseen asiakas huomaa tulleensa eri kauppaan: naisten
tuotemaailma sisältää vain naisille tarkoitettuja tuotteita, esimerkiksi perinteistä
yhteiskenkäosastoa ei enää ole, Kodin tuotemaailma sisältää ympäristön, jossa
kodin tarvikkeet on ympätty osaksi kotiympäristöä.
Oy Sokos Ab:ssä on 17 isoa tai pientä Sokos-tavarataloa ja 5 itsenäistä
alueosuuskauppaa. Osuuskauppojen kanssa keskustellaan myös liiketoimintojen
siirtämisestä joko yhdessä omistetuille yhtiöille tai kokonaan osuuskaupalle. Nämä
neuvottelut käydään Paappasen mukaan kahden vuoden sisällä. Neuvottelut on aloitettu,
mutta yhtään päätöstä ei ole vielä tehty. Vaikka liiketoiminnan omistus vaihtelee,
tarkoitus on säilyttää Sokoksien liiketoimintaidea ja ja ketjuohjaus säilyvät.
Oy Sokos Ab:n hallituksen puheenjohtaja Risto Mäkeläinen sanoo kyse olevan
selkeästä keskittämisestä, mutta myös kustannusten karsimisesta. Niinpä
yt-neuvotteluja käydään muutamilla paikkakunnilla. Yhteensä yt-neuvottelut koskevat
vajaata 150 työntekijää pääkaupunkiseudulla sekä Lappeenrannassa ja Seinäjoella,
missä vuokrasopimukset ovat umpeutumassa ensi syksynä. Paappasen mukaan väkeä on
tarvittaessa mahdollista ottaa uusiin tehtäviin, joita tarjoavat esimerkiksi laajeneva
kodinkone-edustus tai tai S-Kanava Oy, joka käynnistää jatkossa verkkokaupan.
Sokokset tulevat solmimaan alueellisia yhteistyösopimuksia. Tällaisia
yhteistyökumppaneita on jo muun muassa huonekaluliike Asko. Tarpeen mukaan kumppanuuksia
solmitaan lisää. Sokokset eivät enää sisällä esimerkiksi rautaosastoja tai
urheiluvälineosastoja.
Sokos-tavaratalojen uudistaminen käynnistyi jo 1997 nykyisen Valion
toimitusjohtajan Olavi Kuuselan ollessa SOK:ssa. Sokos on tehnyt tappiota vuoden 1991
jälkeen kaikkiaan noin 390 miljoonaa markkaa. Risto Mäkeläisen mukaan positiivista
tulosta tehdään jo vuonna 2002 tai 2003. Uudistuksen on määrä olla valmis kaikissa
nykyisissä tavarataloissa vuoden 2001 kesällä. Ensimmäisiä pilottikohteita on Hamina,
missä nähdään jo 13. huhtikuuta Kauneuden tuotemaailma toteutettuna. Kodin ja nuorison
tuotemaailmat ovat valmiina Helsingin Sokoksessa ensi kesänä ja Espoon Tapiolassa
alkusyksystä. Uudistamishanke maksaa noin 250 miljoonaa markkaa.-MN
Muitakin tilauksia voi tulla mukaan syrjäseuduilla
SOK testaa Internet-kauppaa
ruokapostilaatikoilla |
Internetin
kautta tilatut ostokset kuljetetaan erityisesti tätä kauppatapaa varten kehitettyihin
kylmäkaappeihin SOK:n kokeilussa Espoossa ja Kauniaisissa.
Kaapit vapauttavat sekä ostajan että kaupan aikasidonnaisuudesta: asiakkaan
ei tarvitse odottaa kotona ruokatoimitusta, ja kauppa voi suunnitella jakelun
mahdollisimman tehokkaasti.
SOK:n pääjohtajan Jere Lahden mukaan vastaavia viritelmiä on
Yhdysvalloissa, mutta ei Euroopassa.
Muutamilla osuuskaupoilla on sähköinen kauppapalvelu Internetissä,
osoitteita löytyy verkosta http://www.s-kanava.net.
USA:ssa on visioitu verkkokaupan ruokaostosten määrän nousevan puoleen koko ruokakaupan
volyymista kymmenessä vuodessa. Suomessa vauhtia ei odoteta noin kovaksi, mutta
kymmeniksi prosenteiksi kuitenkin.
Lahden mukaan Internet-kauppaa ei voi kytkeä tavalliseen myymäläkauppaan,
vaan se on oma kaupan muotonsa, joka täytyy rakentaa erilleen tavanomaisesta kaupasta. |
|

SOK testaa sähköistä ruokakauppaa
pääkaupunkiseudulla ruokapostilaatikolla, joka asennetaan kiinteistön pihaan. Siinä on
jääkaappi, viileäkaappi ja pakastin. Talvella se lämmittää ja kesällä viilentää. |
Jere Lahden mukaan tällä hetkellä kauppaa eniten muuttava asia on juuri Internet. Se on
kova uhka - kuten televisio ja video aikanaan elokuvateattereille - mutta myös etu
kaupalle: markkina-alue on rajaton, syntyy uusia jakelukanavia, kustannuksia voidaan
vähentää, logistiikka tehostuu, jopa ympäristö voi työtyä muun muassa siksi, että
perheiden kauppa-ajelut vähenevät.
Kielteisiäkään näkymiä ei voida välttää: Lahden mukaan pienet kaupat
ja syrjäseutujen kauppapalvelut joutuvat kovaan kilpailuun ja osin poistuvat.
SOK:ssa verkkoliiketoimintaa harjoittaa marraskuussa 1999
yhtiöitetty S-Kanava Oy. Kokeilua varten kylmäkaapit on tehnyt Hollming Oy ja sen
tytäryhtiö Norpe, tutkimuksiin osallistui Teknillinen korkeakoulu, kehitystyötä on
rahoittanut Tekes.
Syyskuuhun jatkuvaa kokeilua varten viisikymmentä kotitaloutta saa omat
verkkotunnukset s-kanavat.netiin. Ruokatoimitukset lalatikoihin hoitaa Helsingin
Osuuskauppa HOK. Jere Lahden mukaan voidaan paljolti tukeutua Kilossa sijaitsevaan SOK:n
suurvarastoon.
Aikanaan Internet-kauppaa varten kehitetään täysin oma
kuljetusjärjestelmänsä. Niin myös kokeilua varten omakotitaloille tehdyt noin 200
litran kylmäkaapit saavat uusi versioita, kun toimituksia aletaan ajaa kerrostaloille tai
muille tilaajamäärille kuin omakotitaloille. Kerrostaloissa vastaanottopiste voidaan
rakentaa vaikkapa kylmätilaksi kellariin tai kontiksi parkkipaikalle. Asiakas voi
jättää laatikkoon palautuspullot.
Ruokatilaus toimitetaan kylmäkaappiin erityisessä muovilaatikossa.
Kaapeissa on tietokone, joka rekisteröi käyttötapahtumat. Sen avulla voidaan nähdä,
onko tilaaja hakenut laatikkonsa ja koska. Kukin tunnistaa oman laatikkonsa sähköisellä
laitteella, joka voi olla esimerkiksi samanlainen näyttöavain kuin yritysten
kulunvalvonnassa on, sähköinen henkilökortti tai vaikka kännykkä.
Ruoka tulee tuoreena laatikoihin, myös kuljetusautoissa on kylmätilat
pakastinta myöten. S-Kanavan yhteyspäällikkö Jari Lohi sanoo, että tuoreus on
kaupalle myös menestymiskysymys: ostajaa ei voi jujuttaa, jos halutaan hänestä pysyvä
asiakas. Tulevissa jakelukeskuksissa tavara liikkuu sen käytännön mukaan, että ensiksi
tulleet tuotteet myös lähtevät ensin. Internetin kautta ostettujen elintarvikkeiden
kauppaa edullisempi hinta puolestaan on Lohen mukaan tavoitetila koko järjestelmän
kypsymisen ja logistiikan kehittymisen seurauksena, kokeessa tuotteet ovat samanhintaisia
kuin kaupassa.
Muitakin kuin ruokatoimituksia voidaan liittää Jari Lohen
mukaan kuljetuksiin esimerkiksi syrjäseuduilla, missä kuljetuskustannukset yksikköjä
kohden nousevat suuriksi. Kuljetuksista tulevat vastaamaan osuuskaupat joko omalla tai
ostokalustolla. Lohi katsoo, että kuljetuskustannuksia voidaan vähentää ottamalla
mukaan kaikkia niitä monia asioita, joita syrjäseudun ihmiset eri toimittajilta
tilaavat.
Ihmiset puolestaan voisivat hankkia yhdessä tarvitsemansa palvelun vaikkapa
perustamalla osuuskunnan. Vastaanottokaappien hintaa ei vielä tiedetä, mutta Espoon
kokeilussa ne vuokrataan omakotiasukkaille 200 markan kuukausivuokraa vastaan.
Kuljetuskustannukset pääkaupunkiseudulla vaihtelevat pitsatalojen ilmaiskuljetuksesta
(edellyttää tietynhintaista ostoa) muutamaan kymmeneen markkaan.-MN |
- Viikon verkkovihje
- Kesälomat ja matkailukausi lähestyvät. Autoilijoillekin kartan lisäksi
matkalukemiseksi soveltuu ruokatieto-opas Jussin Pussi.
Siihen voi tutustua Internetissä http://www.jussinpussi.fi.
-
LYHYESTI
- Karjatila 2000 -messuilla Tampereen Pirkkahallissa keskusteltiin
seitsemän eri tahon edustajan voimin elintarviketalouden ja maaseudun kysymyksistä.
Kooste keskustelupaneelista on julkaistu Maatilan Pellervon uutissivulla.
- Atria Meal -liiketoiminnasta vastannut Veikko Ranta siirtyy
hoitamaan Atria Mealin toimitusjohtajan tehtävää kokopäivätoimisesti 5. kesäkuuta
2000 lähtien ja luopuu Atria Oyj:n markkinointijohtajan tehtävistä.
- Atria Oyj:n ja Atria Lithells AB:n markkinointijohtajaksi on
nimitetty KTM Pasi Luostarinen (33) 5. kesäkuuta alkaen. Luostarinen on Valion
markkinointijohtaja ja ollut sitä ennen muun muassa Fazerilla ja Mallasjuomilla.
- Kodin Pellervon uusi
numero ilmestyy 20.4.2000. Lehden teemsivuilla esiintyvät puutarha, puutarhakoneet ja
työvälineet.
|