14.4.2000 |
|||||||||
Lähivakuutus otti markkinaosuutta Vahinkovakuutuksen kasvu vakuutusalan yrityksissä viime vuonna oli 1,4 prosenttia, mutta Lähivakuutuksen ensivakuutuksen maksutulo ylsi yhdeksän prosentin parannukseen edellisvuodesta. Lähivakuutuksen toimitusjohtaja Harri Kainulainen toteaakin, että Lähivakuutuksen markkinaosuuden lisäys viime vuonna oli peräti puoli prosenttiyksikköä. Lähivakuutus-ryhmä on nyt Suomen 5. suurin vahinkovakuuttaja, sen markkinaosuus on 7,6 prosenttia. Kotivakuutuksissa ryhmä on 3. suurin ja johtava maatilavakuuttaja. Kasvavat alueet ovat Kainulaisen mukaan liikenne ja pienyritykset. Lähivakuutus on ainoa, jonka vahinkovakuuttaminen on ollut edelleen kannattavaa. Toimitusjohtajan mukaan se on järkevän riskinvalinnan, asiakkaiden hyvän tuntemisen ja osaltaan hyvän vakuutusvuoden ansiota. Sijoitustoiminta tuotti hyvin. Koko ryhmässä se kasvoi edellisvuotisesta 44 miljoonalla markkaa ja oli 125 miljoonaa markkaa. Lähivakuutus-yhtiön sijoitukset tuottivat 20 prosenttia, ja tuotto oli 210 miljoonaa markkaa. Lähivakuutusryhmässä ovat Lähivakuutus Keskinäinen Yhtiö ja Keskinäinen Vakuutusyhtiö Palonvara sekä 105 osakasyhdistystä. Ryhmän taloudellinen tulos viime vuonna oli hyvä: ensivakuutuksen maksutulo oli 1,02 miljardia markkaa, liikevoitto oli 161 miljoonaa markkaa, ja liikevoiton osuus liikevaihdosta nousi 12, 4 prosenttiin. Tulostiedote Lähivakuutuksen kotisivulla.Posti pitää vain tuottavimmat toimipaikat Leonia-pankkipalvelujen lopettaminen postitoimipaikoissa on siivittänyt Postia omien toimipaikkojen saneeraamisessa. Vuoden 2001 kesään mennessä noin 250 postia siirtyy paikallisten yrittäjien hoitoon ja jonkin toisen palveluyrityksen kuten kaupan yhteyteen. Posteja on karsittu käyttötiheyden mukaan, joten pienet postipaikat poistuvat. Posti julkisti torstaina hylkäämiensä toimipaikkojen luettelon. Posteja on noin 1 500, joista jo vajaa 1 000 on postiyrittäjän hoidossa. Posti lupaa yrittäjiltä samat palvelut kuin Postin omista konttoreista on saatu - eräitä lähetyslajeja lukuun ottamatta. Postille itselleen jää yli 300 eniten käytettyä postitoimipaikkaa. Posteissa työskentelee tällä hetkellä noin 3 000 postilaista. Työn väheneminen konttoreissa vie noin 1500 työpaikkaa. Osalle konttoriväkeä voidaan tarjota työpaikka toisaalla Posti-konsernissa. Työllistymiseen vaikuttavat muun muassa mahdollisuudet muuttaa paikkakuntaa sekä tehtäviä. SOK siirtää Sokosten omistusta osuuskaupoille Sokos-tavaratalot aiotaan muuttaa parin-kolmen vuoden sisällä voittoa tuottaviksi yrityksiksi. Perinteinen osastojako poistuu, tilalle tulevat naisten, miesten ja kauneuden tuotemaailmat, joita tukevat kodin ja nuorison Urban-tuotemaailmat. Oy Sokos Ab:n toimitusjohtaja Panu Paappanen selventää, että siirtyessään tuotemaailmasta toiseen asiakas huomaa tulleensa eri kauppaan: naisten tuotemaailma sisältää vain naisille tarkoitettuja tuotteita, esimerkiksi perinteistä yhteiskenkäosastoa ei enää ole, Kodin tuotemaailma sisältää ympäristön, jossa kodin tarvikkeet on ympätty osaksi kotiympäristöä. Oy Sokos Ab:ssä on 17 isoa tai pientä Sokos-tavarataloa ja 5 itsenäistä alueosuuskauppaa. Osuuskauppojen kanssa keskustellaan myös liiketoimintojen siirtämisestä joko yhdessä omistetuille yhtiöille tai kokonaan osuuskaupalle. Nämä neuvottelut käydään Paappasen mukaan kahden vuoden sisällä. Neuvottelut on aloitettu, mutta yhtään päätöstä ei ole vielä tehty. Vaikka liiketoiminnan omistus vaihtelee, tarkoitus on säilyttää Sokoksien liiketoimintaidea ja ja ketjuohjaus säilyvät. Oy Sokos Ab:n hallituksen puheenjohtaja Risto Mäkeläinen sanoo kyse olevan selkeästä keskittämisestä, mutta myös kustannusten karsimisesta. Niinpä yt-neuvotteluja käydään muutamilla paikkakunnilla. Yhteensä yt-neuvottelut koskevat vajaata 150 työntekijää pääkaupunkiseudulla sekä Lappeenrannassa ja Seinäjoella, missä vuokrasopimukset ovat umpeutumassa ensi syksynä. Paappasen mukaan väkeä on tarvittaessa mahdollista ottaa uusiin tehtäviin, joita tarjoavat esimerkiksi laajeneva kodinkone-edustus tai tai S-Kanava Oy, joka käynnistää jatkossa verkkokaupan. Sokokset tulevat solmimaan alueellisia yhteistyösopimuksia. Tällaisia yhteistyökumppaneita on jo muun muassa huonekaluliike Asko. Tarpeen mukaan kumppanuuksia solmitaan lisää. Sokokset eivät enää sisällä esimerkiksi rautaosastoja tai urheiluvälineosastoja. Sokos-tavaratalojen uudistaminen käynnistyi jo 1997 nykyisen Valion toimitusjohtajan Olavi Kuuselan ollessa SOK:ssa. Sokos on tehnyt tappiota vuoden 1991 jälkeen kaikkiaan noin 390 miljoonaa markkaa. Risto Mäkeläisen mukaan positiivista tulosta tehdään jo vuonna 2002 tai 2003. Uudistuksen on määrä olla valmis kaikissa nykyisissä tavarataloissa vuoden 2001 kesällä. Ensimmäisiä pilottikohteita on Hamina, missä nähdään jo 13. huhtikuuta Kauneuden tuotemaailma toteutettuna. Kodin ja nuorison tuotemaailmat ovat valmiina Helsingin Sokoksessa ensi kesänä ja Espoon Tapiolassa alkusyksystä. Uudistamishanke maksaa noin 250 miljoonaa markkaa.-MN
LYHYESTI - Karjatila 2000 -messuilla Tampereen Pirkkahallissa keskusteltiin seitsemän eri tahon edustajan voimin elintarviketalouden ja maaseudun kysymyksistä. Kooste keskustelupaneelista on julkaistu Maatilan Pellervon uutissivulla. - Atria Meal -liiketoiminnasta vastannut Veikko Ranta siirtyy hoitamaan Atria Mealin toimitusjohtajan tehtävää kokopäivätoimisesti 5. kesäkuuta 2000 lähtien ja luopuu Atria Oyj:n markkinointijohtajan tehtävistä. - Atria Oyj:n ja Atria Lithells AB:n markkinointijohtajaksi on nimitetty KTM Pasi Luostarinen (33) 5. kesäkuuta alkaen. Luostarinen on Valion markkinointijohtaja ja ollut sitä ennen muun muassa Fazerilla ja Mallasjuomilla. - Kodin Pellervon uusi numero ilmestyy 20.4.2000. Lehden teemsivuilla esiintyvät puutarha, puutarhakoneet ja työvälineet.
|
|||||||||