Kainulainen
iloitsee myyntiyhteistyön valmisteluilmapiiristä
Lähivakuutuksella kannatti vahinkovakuutuskin |
Lähivakuutus on tehnyt merkittäviä
strategisia ratkaisuja ja keskittää voimiaan nyt Osuuspankki-ryhmän ja
Fennia-ryhmän kanssa sopimansa myyntiyhteistyön valmisteluihin - mutta teki
jälleen paremman tuloksen kuin vakuutusala keskimäärin vuonna 2001.
Toimitusjohtaja Harri Kainulainen kertoo, että
myyntiyhteistyö on täydessä toiminnassa alkusyksyyn mennessä. Asioita
järjestellään muun muassa 17:ssä eri työryhmässä.
Kainulainen iloitsee paitsi yhteistyön syntymisestä yleensä
myös siitä, millä terhakkuudella sitä parhaillaan valmistellaan. Päälinjat on
hahmoteltu ja yrityksissä on nyt työrauha valmistella asioita.
"Uskon, että tästä syntyy hyvä yhteistyö", Kainulainen luonnehti
lehdistötilaisuudessa Helsingissä 11. huhtikuuta.
Samaan aikaan Lähivakuutuksella on meneillään iso tietohallinnon
uudistus, joka realisoituu tänä vuonna. Suuria tietojenkäsittelyn
järjestelyjä vaaditaan muun
|
Lähivakuutuksen
toimitusjohtaja Harri Kainulainen. ©Tapani Lepistö
|
muassa Osuuspankkien
kanssa markkinointiyhteistyössä, sillä pankeissa myydyt
Lähivakuutuksen vakuutukset siirtyvät suoraan Lähivakuutuksen järjestelmiin.
Yritysasiakkaat ohjautuvat Fennialle, maatilavakuutukset Lähivakuutukselle,
kotivakuutukselle asiakas itse valitsee vakuuttajan.
Kainulaisen mukaan Lähivakuutus sai parhaat mahdolliset
myyntikumppanit. Palveluverkosto kattaa nyt tuhat palvelupistettä. Kumppaneiden
arvomaailma on yhteneväinen, OP-ryhmä ja Lähivakuutus ovat lisäksi vahvoja
paikallisesti, ja Fennia on keskinäinen yhtiö kuten Lähivakuutuskin.
Vakuutusyhteistyön sopimusta hiotaan vielä muutaman
länsisuomalaisen vakuutusyhdistyksen kanssa. Kainulainen sanoo lähtökohdan
olevan, että liikkeellä ollaan yhtenä ryhmänä.
Lähivakuutus teki voittoa viime vuonnakin myös vahinkovakuutuksella, mikä on
alalla erikoista. Kainulainen sanoo harmittavan, että vahinkovakuutusta ei
arvosteta, koska sitä ei nähdä kasvualana. Se on kuitenkin kansalaisten
perusturvan pilareita ja vakuutustoiminnan perustaa.
Sijoitustoiminnan tuotoissa Lähivakuutus-ryhmä pärjäsi niin
ikään: viime syksynä jo ennen USA:n terrori-iskuja
havaittiin kurssien muutoksia, ja Lähi-ryhmä suojasi sijoituksiaan - eikä se
ole riskisijoituksiin lähtenytkään. Sijoitustoiminnan tulos oli 8,7 miljoonaa
euroa, edellisenä vuonna yli 20. Pientä sijoitustoiminnan strategian
muutosta on luvassa, sillä sijoituksia tehdään nyt euroalueen ulkopuolelle mm.
Amerikkaan ja Japaniin.
Osakesalkkuaan Lähivakuutus suojaa edelleen myyntioptioilla. Niillä
voidaan määritellä raja sille, miten paljon osakkeiden arvo voi huveta tietyssä ajassa. Varatoimitusjohtaja Hannu Nikkosen mukaan
suojausta ei tehdä koko osakesalkulle.
Ryhmän talous on erinomaisessa kunnossa.
Vastuunkantokyky oli 169 prosenttia viime vuonna.
Lähivakuutus-ryhmän ensivakuutuksen maksutulo kasvoi 8,2
prosenttia vuonna 2001. Koko vakuutusalan vastaava kasvu oli 6,9 prosenttia.
Yhdistysten maksutulo nousi 7 prosenttia ja Lähivakuutus-yhtiön 9 prosenttia.
Markkina-asema pysyi 8,1 prosentissa. Vahvimmin yritys eteni jälleen
liikennevakuuttamisessa.
"Henkilökohtaisen palvelun arvostus näyttää olevan tulossa
takaisin", Kainulainen sanoo ja viittaa myös Gallupin tekemään
tutkimukseen, jonka mukaan Lähivakuutuksen asiakkaat arvostavat nimenomaan
ihmisläheistä palvelua ja paikallisuutta. Se näkyy Kainulaisen mukaan
pikemminkin korvaustilanteissa kuin myyntityössä.
Talviolympialaisten aikaan Lähivakuutuksen
sponsoroima urheilija menestyi parhaalla mahdollisella
tavalla: yritys sponsoroi moninkertaista olympiavoittajaa Samppa
Lajusta. Moukarikehässä Lähi-miehenä
pyörähtelee Olli-Pekka Karjalainen.
|
Atria
eteni Ruotsin pikaruoka-alalla
Atria Oyj on perustanut uuden
pikaruokayhtiön Ruotsissa, Allybis Marknadsföring AB:n. Toinen omistaja on
Sibylla Förbundet. Uusi yritys on Atria Concept AB:n tytäryhtiö.
Allybis Marknadsföring on toiseksi suurin yritys Ruotsin
pikaruokamarkkinoilla. Sen markkinat perustuvat Sibylla-tavaramerkkiin, joka on
Ruotsin tunnetuimpia merkkejä.
Atria Concept AB:n toimitusjohtaja Arne Lindström johtaa
myös Allybis Marknadsföringiä.
Internetissä
voi
esimerkiksi testata, saako tarpeeksi kuitua ravinnossaan. Kuidun
ja rukiin
ominaisuuksista löytyy tietoa
Vaasan & Vaasan tuottamilta sivuilta www.ryeheart.com.
Teollisuus-TV
on Internetissä aloittanut uusi kanava, joka esittelee elokuvia
ja videoita. Yritykset voivat liittää sinne omaa kuva- ja
videoaineistoaan sekä uutisia ja mainoksia. Palvelun on
toteuttanut järvenpääläinen Studio Kalima Oy.
Muuta
-
Camelina eli ruistankio saa ison yrityksen
taakseen. Raisio Yhtymä Oyj on ostanut 20 prosenttia camelinaa
viljelyttävästä ja jalostavasta Camelina Oy:stä. Camelinaa
kasvina esitellään Pellervon Isossa Kalenterissa 2002.
Camelina Oy:n muita
omistajia ovat Sitra, Innofinance Oy, MTK, Janakkalan Piensiemen
sekä yrityksen avainhenkilöosakkaat. Raision panostus oli 250 000 euroa.
- PTT julkistaa vuoden ensimmäisen suhdannekuvansa
tiistaina 16. huhtikuuta klo 10. Lehdistötilaisuus Pellervon
taloudellisen tutkimuslaitoksen osoitteessa Eerikinkatu 28 A.
- Agrimarketit edustavat ensi elokuun alusta lähtien
vain yhtä traktorimerkkiä. Hankkija-Maatalous kertoi
lopettavansa 41 vuotta jatkuneen Massey Fergusonin edustuksen ja
keskittyy pelkästään John Deereen.
- MTK:n valtuuskunnan uusi puheenjohtaja on Juha Saikkonen,
43, sianlihan tuottaja Tohmajärveltä. Varapuheenjohtajiksi
valittiin maidontuottaja Tuija Nummela Kärkölästä ja
viljantuottaja Markus Eerola Hyvinkäältä.
- Uusia julkaisuja
osuustoiminnasta on sekä vast´ikään ilmestynyt että
valmisteilla Pellervossa. Osuuskuntalaki-erillispainoksen jälkeen
on tehty muiden muassa uusi Osuuskunnan perustajan opas
ja Osuuskunta viisaan valinta -esite. Uusia
painotuotteita valmistuu lisää Pellervon
Päivään 2002 mennessä. Silloin nähdään mm.
osuuskunnan hallintohenkilön käsikirjaksi tarkoitettu Tehokas
omistajahallinto, jota voi jo nyt tilata ennakkoon. Osuustoiminnan
yleisesite on sekin tulossa painosta lähipäivinä.
|