text2.gif (876 bytes) 12.| 4. | 2002  sivut.gif (121 bytes)
vk_4.gif (107 bytes)
  Markku Nummi

Kainulainen iloitsee myyntiyhteistyön valmisteluilmapiiristä
Lähivakuutuksella kannatti vahinkovakuutuskin
Lähivakuutus on tehnyt merkittäviä strategisia ratkaisuja ja keskittää voimiaan nyt Osuuspankki-ryhmän ja Fennia-ryhmän kanssa sopimansa myyntiyhteistyön valmisteluihin - mutta teki jälleen paremman tuloksen kuin vakuutusala keskimäärin vuonna 2001.
   Toimitusjohtaja Harri Kainulainen kertoo, että myyntiyhteistyö on täydessä toiminnassa alkusyksyyn mennessä. Asioita järjestellään muun muassa 17:ssä eri työryhmässä.
   Kainulainen iloitsee paitsi yhteistyön syntymisestä yleensä myös siitä, millä terhakkuudella sitä parhaillaan valmistellaan. Päälinjat on hahmoteltu ja yrityksissä on nyt työrauha valmistella asioita. "Uskon, että tästä syntyy hyvä yhteistyö", Kainulainen luonnehti lehdistötilaisuudessa Helsingissä 11. huhtikuuta.
   Samaan aikaan Lähivakuutuksella on meneillään iso tietohallinnon uudistus, joka realisoituu tänä vuonna. Suuria tietojenkäsittelyn järjestelyjä vaaditaan muun 
LÄH-1
Lähivakuutuksen toimitusjohtaja Harri Kainulainen. ©Tapani Lepistö
muassa Osuuspankkien kanssa markkinointiyhteistyössä, sillä pankeissa myydyt Lähivakuutuksen vakuutukset siirtyvät suoraan Lähivakuutuksen järjestelmiin. Yritysasiakkaat ohjautuvat Fennialle, maatilavakuutukset Lähivakuutukselle, kotivakuutukselle asiakas itse valitsee vakuuttajan.
   Kainulaisen mukaan Lähivakuutus sai parhaat mahdolliset myyntikumppanit. Palveluverkosto kattaa nyt tuhat palvelupistettä. Kumppaneiden arvomaailma on yhteneväinen, OP-ryhmä ja Lähivakuutus ovat lisäksi vahvoja paikallisesti, ja Fennia on keskinäinen yhtiö kuten Lähivakuutuskin.
   Vakuutusyhteistyön sopimusta hiotaan vielä muutaman länsisuomalaisen vakuutusyhdistyksen kanssa. Kainulainen sanoo lähtökohdan olevan, että liikkeellä ollaan yhtenä ryhmänä.
   Lähivakuutus teki voittoa viime vuonnakin myös vahinkovakuutuksella, mikä on alalla erikoista. Kainulainen sanoo harmittavan, että vahinkovakuutusta ei arvosteta, koska sitä ei nähdä kasvualana. Se on kuitenkin kansalaisten perusturvan pilareita ja vakuutustoiminnan perustaa.
   Sijoitustoiminnan tuotoissa Lähivakuutus-ryhmä pärjäsi niin ikään: viime syksynä jo ennen USA:n terrori-iskuja havaittiin kurssien muutoksia, ja Lähi-ryhmä suojasi sijoituksiaan - eikä se ole riskisijoituksiin lähtenytkään. Sijoitustoiminnan tulos oli 8,7 miljoonaa euroa, edellisenä vuonna yli 20. Pientä sijoitustoiminnan strategian muutosta on luvassa, sillä sijoituksia tehdään nyt euroalueen ulkopuolelle mm. Amerikkaan ja Japaniin. 
   Osakesalkkuaan Lähivakuutus suojaa edelleen myyntioptioilla. Niillä voidaan määritellä raja sille, miten paljon osakkeiden arvo voi huveta tietyssä ajassa. Varatoimitusjohtaja Hannu Nikkosen mukaan suojausta ei tehdä koko osakesalkulle.
   Ryhmän talous on erinomaisessa kunnossa. Vastuunkantokyky oli 169 prosenttia viime vuonna. 
   Lähivakuutus-ryhmän ensivakuutuksen maksutulo kasvoi 8,2 prosenttia vuonna 2001. Koko vakuutusalan vastaava kasvu oli 6,9 prosenttia. Yhdistysten maksutulo nousi 7 prosenttia ja Lähivakuutus-yhtiön 9 prosenttia. Markkina-asema pysyi 8,1 prosentissa. Vahvimmin yritys eteni jälleen liikennevakuuttamisessa.
   "Henkilökohtaisen palvelun arvostus näyttää olevan tulossa takaisin", Kainulainen sanoo ja viittaa myös Gallupin tekemään tutkimukseen, jonka mukaan Lähivakuutuksen asiakkaat arvostavat nimenomaan ihmisläheistä palvelua ja paikallisuutta. Se näkyy Kainulaisen mukaan pikemminkin korvaustilanteissa kuin myyntityössä.
   Talviolympialaisten aikaan Lähivakuutuksen sponsoroima urheilija menestyi parhaalla mahdollisella tavalla: yritys sponsoroi moninkertaista olympiavoittajaa Samppa Lajusta. Moukarikehässä  Lähi-miehenä pyörähtelee Olli-Pekka Karjalainen.

Atria eteni Ruotsin pikaruoka-alalla
Atria Oyj on perustanut uuden pikaruokayhtiön Ruotsissa, Allybis Marknadsföring AB:n. Toinen omistaja on Sibylla Förbundet. Uusi yritys on Atria Concept AB:n tytäryhtiö.
   Allybis Marknadsföring on toiseksi suurin yritys Ruotsin pikaruokamarkkinoilla. Sen markkinat perustuvat Sibylla-tavaramerkkiin, joka on Ruotsin tunnetuimpia merkkejä.
   Atria Concept AB:n toimitusjohtaja Arne Lindström johtaa myös Allybis Marknadsföringiä.

Internetissä
voi esimerkiksi testata, saako tarpeeksi kuitua ravinnossaan. Kuidun ja rukiin ominaisuuksista löytyy tietoa Vaasan & Vaasan tuottamilta sivuilta www.ryeheart.com.
   Teollisuus-TV on Internetissä aloittanut uusi kanava, joka esittelee elokuvia ja videoita. Yritykset voivat liittää sinne omaa kuva- ja videoaineistoaan sekä uutisia ja mainoksia. Palvelun on toteuttanut järvenpääläinen Studio Kalima Oy.

Muuta

- Camelina eli ruistankio saa ison yrityksen taakseen. Raisio Yhtymä Oyj on ostanut 20 prosenttia camelinaa viljelyttävästä ja jalostavasta Camelina Oy:stä. Camelinaa kasvina esitellään Pellervon Isossa Kalenterissa 2002.
   Camelina Oy:n muita omistajia ovat Sitra, Innofinance Oy, MTK, Janakkalan Piensiemen sekä yrityksen avainhenkilöosakkaat. Raision panostus oli 250 000 euroa.

- PTT julkistaa vuoden ensimmäisen suhdannekuvansa tiistaina 16. huhtikuuta klo 10. Lehdistötilaisuus Pellervon taloudellisen tutkimuslaitoksen osoitteessa Eerikinkatu 28 A.

- Agrimarketit edustavat ensi elokuun alusta lähtien vain yhtä traktorimerkkiä. Hankkija-Maatalous kertoi lopettavansa 41 vuotta jatkuneen Massey Fergusonin edustuksen ja keskittyy pelkästään John Deereen. 

- MTK:n valtuuskunnan uusi puheenjohtaja on Juha Saikkonen, 43, sianlihan tuottaja Tohmajärveltä. Varapuheenjohtajiksi valittiin maidontuottaja Tuija Nummela Kärkölästä ja viljantuottaja Markus Eerola Hyvinkäältä.

- Uusia julkaisuja osuustoiminnasta on sekä vast´ikään ilmestynyt että valmisteilla Pellervossa. Osuuskuntalaki-erillispainoksen jälkeen on tehty muiden muassa uusi Osuuskunnan perustajan opas ja Osuuskunta viisaan valinta -esite. Uusia painotuotteita valmistuu lisää Pellervon Päivään 2002 mennessä. Silloin nähdään mm. osuuskunnan hallintohenkilön käsikirjaksi tarkoitettu Tehokas omistajahallinto, jota voi jo nyt tilata ennakkoon. Osuustoiminnan yleisesite on sekin tulossa painosta lähipäivinä.

 

ViikkoPellervon alkuun