Kaksi alan vahvaa tekijää yhdisti
voimansa
A-Muna siirtyi Munakunnalle |
Munakunta osti toisen muna-alan
merkittävän yrityksen A-Munan Oy:n. Jo kolmisen kuukautta jatkuneet neuvottelut saatiin
valmiiksi illalla perjantaina 1. kesäkuuta.
Myyjänä on Inex Partners, joka on S-ryhmän ja Tradekan yhtiö.
A-Muna jatkaa edelleen pakkaamotoimintaansa Oripäässä Munakunnan
tytäryhtiönä.
Vaikka ratkaisu ei pura muna-alan tukalaa tuotantotilannetta, se antaa
Munakunnan toimitusjohtajan Jan Lähteen mukaan yritykselle selvästi
uusia mahdollisuuksia kehittää tuotemerkkiä ja markkinoita kaikissa kauppaketjuissa
valtakunnallisesti.
Yrityskaupassa ei syntynyt tekijöitä, joihin kilpailuvirastolla olisi
huomautettavaa. |
Ylimenovaiheen
jälkeen ilmeisesti
loppuvuodesta myös A-Munan tuotteet
myydään Kultamunan-brandilla.
Kuva Markku Nummi
|
A-Munan toimitusjohtaja
Antero Lehtovaara odotteli perjantaina aamulla optimistisena päivän
neuvotteluja.
A-Munan asema kotimaisilla kananmunamarkkinoilla on ollut vahva ja yhä
vahvistunut senkin ansiosta, että S-ryhmä ottaa koko ajan lisätilaa
päivittäistavarakaupassa.
Munakunta ei suinkaan ollut ostamassa pientä toimijaa häsläämästä
markkinoilla. Market-indeksin mukaan Inexin osuus kotimaan munamarkkinoista on lähellä
40 prosenttia. Sekä A-Munan että Munakunnan yhteinen markkinaosuus on noin 55
prosenttia.
Kauppa hyötyy järjestelystä kananmunien entistä varmempana ja tasaisena
saatavuutena.
Munakunta ja A-Muna ovat ennestään tuttuja toisilleen. Lehtovaara sanoo,
että ne eivät ole kilpailleet toistensa kanssa. A-Muna on ostanut Munakunnalta yli kaksi
miljoonaa kiloa vuodessa ylijäämää, mikä on helpottanut kummankin oloa.
Ennen pääsiäistä muna-alalla oli meneillään kaksi isoa hanketta yhtä
aikaa. Tuottajia neuvoteltiin Laitila-sopimukseen, jolla tavoiteltiin koko alan
tervehdyttämistä. Hankkeen uuvahtaminen oli nähtävissä ennen pääsiäistä. Samaan
aikaan hierottiin A-Munan omistusta Inex Partnersilta Munakunnalle.
"Se oli vain pienen piirin tiedossa", vahvistaa Lehtovaara. Kaupan
neuvottelut eivät siis voineet vaikuttaa Laitila-mallin kohtaloon.
Järkevyyttä
alalle
"Kananmuna-alan kokonaistilannetta ajatellen hanke on varmasti järkevä",
Antero Lehtovaara sanoo.
Munakunta on saanut lisättyä myyjän kiinnostusta kauppaan etenemällä ja
aktivoitumalla näkyvästi markkinoilla ja tuotekehityksessä. Inexillä taas on
pistämätön logistiikkaetu.
A-Munalaiset tuottajat olivat eniten Munakunnan tuottajien tukemaa
Laitila-mallia vastaan.
Jan Lähde toivoo, että A-Munalle kananmuniaan myyneet tuottajat jatkavat
entiseen tapaan A-Munan tuottajina. A-Muna on täysin itsenäinen Munakunnan tytäryritys
ja noudattaa näin myös omia tuottajahintojaan. |
Pellervo norsuporukkaan
Pellervon-Seura on
päättänyt liittyä Reilun kaupan
edistämisyhdistyksen jäseneksi. Päivittäistavarakaupassa liike tunnetaan
norsulogosta. Pellervon johtokunta päätti asiasta torstaina 31. toukokuuta.
Yhdistyksen tarkoituksena on tuoda reilun kaupan merkkijärjestelmä Suomeen,
lisätä suomalaisten tietoa kaupan vaikutuksista kehitykseen ja kehitysmaiden köyhien
elinoloihin, tuoda esille kauppaan liittyviä epäkohtia ja korjata epäkohtia
merkkijärjestelmän avulla. Yhdistys myöntää ja valvoo Reilun kaupan merkkiä.
Reilun kaupan jäseniin kuuluu 19 järjestöä, muiden muassa Akava,
Liikealan ammattiliitto, Luonto-Liitto, Marttaliitto, Reilun kaupan puolesta, SAK, Suomen
Kuluttajaliitto, Suomen Unicef yhdistys, Suomen ylioppilaskuntien liitto, Tekstiili- ja
Vaatetustyöväen liitto, STTK ja Vasemmistonuoret ry. Henkilöjäsenten suhteita hoitaa
Reilun kaupan puolesta ry.
Gefilus-maito
auttoi päiväkodeissa
Gefilus-maito parantaa päiväkotilasten oloa. Helsingin päiväkodeissa tehty tutkimus
osoitti, että hengitystieinfektioita ja lähinnä korvatulehduksia oli Lactobacillus
GG:tä sisältävää maitoa saaneilla lapsilla 17 prosenttia vähemmän kuin muilla.
Gefilus-maitoa nauttineiden lasten ei luonnollisesti tarvinnut olla poissa
päivähoidosta eikä heitä tarvinnut lääkitä antibiooteilla yhtä paljon kuin
vertailuryhmäläisiin verrattuna.
Artikkeli aiheesta on julkaistu lauantaina 2. kesäkuuta
ilmestyneessä brittiläisessä lääkealan lehdessä British Medical Journalissa, BMJ.
.name
julkistettiin
Henkilökohtaisten verkkotunnuksien domain-nimi .nome on julkistettu 1. kesäkuuta.
Nimestä kertoi GNR, Global Name Registry Ltd.
Paitsi että uudella domain-tunnuksella saa oman domain-osoitteen ja sähköpostin,
.namella voi hyödyntää erilaisia verkon sähköisiä asiointeja. Nimestä kertoi
perjantaina myös Digitoday.fi-julkaisu.
Muuta:
- Arvonimiä:
Järjestöneuvoksen arvonimen on saanut Lähivakuutus-ryhmän Keskusliiton
toiminnanjohtaja Taisto Koponen Espoosta, metsäneuvoksen arvon on saanut
Metsäliiton Jaakko Punkari, maanviljelysneuvoksen arvon MTK:n
valtuuskunnan puheenjohtaja Paavo Lintula, talousneuvoksen arvon MTK:n
maitovaltuuskunnan puheenjohtaja Matti Rinta-Kohtamäki. |