text2.gif (876 bytes) 01 | 06 | 2001  sivut.gif (121 bytes)
vk_4.gif (107 bytes)
Kaksi alan vahvaa tekijää yhdisti voimansa
A-Muna siirtyi Munakunnalle
Munakunta osti toisen muna-alan merkittävän yrityksen A-Munan Oy:n. Jo kolmisen kuukautta jatkuneet neuvottelut saatiin valmiiksi illalla perjantaina 1. kesäkuuta.
   Myyjänä on Inex Partners, joka on S-ryhmän ja Tradekan yhtiö.
   A-Muna jatkaa edelleen pakkaamotoimintaansa Oripäässä Munakunnan tytäryhtiönä.
   Vaikka ratkaisu ei pura muna-alan tukalaa tuotantotilannetta, se antaa Munakunnan toimitusjohtajan Jan Lähteen mukaan yritykselle selvästi uusia mahdollisuuksia kehittää tuotemerkkiä ja markkinoita kaikissa kauppaketjuissa valtakunnallisesti.
   Yrityskaupassa ei syntynyt tekijöitä, joihin kilpailuvirastolla olisi huomautettavaa.

akunta.gif (39426 bytes)
Ylimenovaiheen jälkeen ilmeisesti
loppuvuodesta myös A-Munan tuotteet
myydään Kultamunan-brandilla.
Kuva Markku Nummi

   A-Munan toimitusjohtaja Antero Lehtovaara odotteli perjantaina aamulla optimistisena päivän neuvotteluja.
   A-Munan asema kotimaisilla kananmunamarkkinoilla on ollut vahva ja yhä vahvistunut senkin ansiosta, että S-ryhmä ottaa koko ajan lisätilaa päivittäistavarakaupassa.
   Munakunta ei suinkaan ollut ostamassa pientä toimijaa häsläämästä markkinoilla. Market-indeksin mukaan Inexin osuus kotimaan munamarkkinoista on lähellä 40 prosenttia. Sekä A-Munan että Munakunnan yhteinen markkinaosuus on noin 55 prosenttia.
   Kauppa hyötyy järjestelystä kananmunien entistä varmempana ja tasaisena saatavuutena.
   Munakunta ja A-Muna ovat ennestään tuttuja toisilleen. Lehtovaara sanoo, että ne eivät ole kilpailleet toistensa kanssa. A-Muna on ostanut Munakunnalta yli kaksi miljoonaa kiloa vuodessa ylijäämää, mikä on helpottanut kummankin oloa.
   Ennen pääsiäistä muna-alalla oli meneillään kaksi isoa hanketta yhtä aikaa. Tuottajia neuvoteltiin Laitila-sopimukseen, jolla tavoiteltiin koko alan tervehdyttämistä. Hankkeen uuvahtaminen oli nähtävissä ennen pääsiäistä. Samaan aikaan hierottiin A-Munan omistusta Inex Partnersilta Munakunnalle.
   "Se oli vain pienen piirin tiedossa", vahvistaa Lehtovaara. Kaupan neuvottelut eivät siis voineet vaikuttaa Laitila-mallin kohtaloon.
Järkevyyttä alalle
"Kananmuna-alan kokonaistilannetta ajatellen hanke on varmasti järkevä", Antero Lehtovaara sanoo.
   Munakunta on saanut lisättyä myyjän kiinnostusta kauppaan etenemällä ja aktivoitumalla näkyvästi markkinoilla ja tuotekehityksessä. Inexillä taas on pistämätön logistiikkaetu.
   A-Munalaiset tuottajat olivat eniten Munakunnan tuottajien tukemaa Laitila-mallia vastaan.
   Jan Lähde toivoo, että A-Munalle kananmuniaan myyneet tuottajat jatkavat entiseen tapaan A-Munan tuottajina. A-Muna on täysin itsenäinen Munakunnan tytäryritys ja noudattaa näin myös omia tuottajahintojaan.

Pellervo norsuporukkaan
Reilun kaupan merkkiPellervon-Seura on päättänyt liittyä Reilun kaupan edistämisyhdistyksen jäseneksi. Päivittäistavarakaupassa liike tunnetaan norsulogosta. Pellervon johtokunta päätti asiasta torstaina 31. toukokuuta.
   Yhdistyksen tarkoituksena on tuoda reilun kaupan merkkijärjestelmä Suomeen, lisätä suomalaisten tietoa kaupan vaikutuksista kehitykseen ja kehitysmaiden köyhien elinoloihin, tuoda esille kauppaan liittyviä epäkohtia ja korjata epäkohtia merkkijärjestelmän avulla. Yhdistys myöntää ja valvoo Reilun kaupan merkkiä.
   Reilun kaupan jäseniin kuuluu 19 järjestöä, muiden muassa Akava, Liikealan ammattiliitto, Luonto-Liitto, Marttaliitto, Reilun kaupan puolesta, SAK, Suomen Kuluttajaliitto, Suomen Unicef yhdistys, Suomen ylioppilaskuntien liitto, Tekstiili- ja Vaatetustyöväen liitto, STTK ja Vasemmistonuoret ry. Henkilöjäsenten suhteita hoitaa Reilun kaupan puolesta ry.

Gefilus-maito auttoi päiväkodeissa
Gefilus-maito parantaa päiväkotilasten oloa. Helsingin päiväkodeissa tehty tutkimus osoitti, että hengitystieinfektioita ja lähinnä korvatulehduksia oli Lactobacillus GG:tä sisältävää maitoa saaneilla lapsilla 17 prosenttia vähemmän kuin muilla.
   Gefilus-maitoa nauttineiden lasten ei luonnollisesti tarvinnut olla poissa päivähoidosta eikä heitä tarvinnut lääkitä antibiooteilla yhtä paljon kuin vertailuryhmäläisiin verrattuna.
   Artikkeli aiheesta on julkaistu lauantaina 2. kesäkuuta ilmestyneessä brittiläisessä lääkealan lehdessä British Medical Journalissa, BMJ.

.name julkistettiin
Henkilökohtaisten verkkotunnuksien domain-nimi .nome on julkistettu 1. kesäkuuta. Nimestä kertoi GNR, Global Name Registry Ltd. Paitsi että uudella domain-tunnuksella saa oman domain-osoitteen ja sähköpostin, .namella voi hyödyntää erilaisia verkon sähköisiä asiointeja. Nimestä kertoi perjantaina myös Digitoday.fi-julkaisu.

Muuta:

- Arvonimiä:
Järjestöneuvoksen arvonimen on saanut Lähivakuutus-ryhmän Keskusliiton toiminnanjohtaja Taisto Koponen Espoosta, metsäneuvoksen arvon on saanut Metsäliiton Jaakko Punkari, maanviljelysneuvoksen arvon MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Paavo Lintula, talousneuvoksen arvon MTK:n maitovaltuuskunnan puheenjohtaja Matti Rinta-Kohtamäki.

 

ViikkoPellervon alkuun