HK:n
Linobenet myyntiin suurin odotuksin syyskuussa
HK
Ruokatalo Oyj saa terveysvaikutteisen Linobene-sarjansa ensituotteet markkinoille syyskuun
alussa. Vuoden-kahden sisällä HK Ruokatalo odottaa Linobeneiltä noin sadan miljoonan
markan myyntiä vähittäiskaupassa.
Linobene-tuotesarjaa HK Ruokatalo on pohjustanut mittavilla vuosien
terveystutkimuksilla. Terveysvaikutteisuus lähtee uudesta ravintoaineseoksesta, jossa on
pellavarouheesta saatavaa kuitua ja pellavaöljyä. Tuotekehitysjohtaja Kari
Sipilä kertoo, että testeissä koehenkilöiden veren enterolaktonipitoisuus yli
kaksinkertaistui, samoin alfalinoleenihapon määrä. Tuotteista saa
monityydyttämättömiä rasvahappoja, lignaania ja ravintokuituja.
Toimitusjohtaja Simo Palokankaan mukaan Linobene-tuotteet
ovat parikymmentä prosenttia vastaavaa muuta tuotetta kalliimpia - kauppa luonnollisesti
lopulta määrää kuluttajahinnat.
HK Ruokatalolla on viidentoista Linobene-tuotteen valikoima valmiina, mutta
ensimmäisinä tulevat markkinoille lihapullat, lenkkimakkara, nakit ja maksamakkara 4.
syyskuuta.
Kauppiaat ovat olleet kiinnostuneita Linobene-uutuuksista, ja niillä
tavoitellaan myös vientiä aluksi ainakin Ruotsiin.
Terveysvaikutteisen tuotesarjan kehittäminen on maksanut Palokankaan mukaan
miljoonia, miljoonia maksaa myös tuotteiden tekeminen tunnetuiksi.
Markkinointipäällikkö Risto Kalsta kertoo, että aluksi huomion
kiinnittämiseksi tuotteet pyritään saamaan myymälöissä muita tuotteita paremmin
näkyville, mutta ajan mittaan ne siirtynevät toisten vastaavien valmisteiden joukkoon.
HK Ruokatalo virittelee kaupan kanssa myös HK Kotikeittiö -ideaa, jossa
ennen ainoastaan suurkeittiöille suunnattuja tuotteita ryhdytään tarjoamaan
kuluttajille erilaisina valikoimina. Kuluttajien valikoimat lisääntyvät, ja kaupatkin
voivat erilaistua kuluttajien silmissä.
Alkuvuosi ei tyydyttänyt
HK Ruokatalon tulos tammi-kesäkuussa 2000 oli toimitusjohtaja Palokankaan mukaan täysin
epätyydyttävä. Liikevaihto nousi vuoden takaisesta 31,9 miljoonaa markkaa eli 2,3
prosenttia, mutta tulos ennen satunnaisia eriä oli -9,6 miljoonaa markkaa. Vuosi sitten
se oli 3,9 miljoonaa markkaa. Erikseen laskettu käyttökate pieneni yli kymmenellä
miljoonalla 88,1 miljoonaan markkaan.
Palokangas sanoo raaka-ainehintojen nousun sekä kustannusylitysten
tietohallinnossa ja logistiikassa olleen pääsyitä tulostavoitteesta jäämiseen, myös
elintarvikealan työsopimusneuvottelut viime keväänä heijastuivat tulokseen.
Sianlihan hinta nousi 1,50 markkaa kilolta viime vuodesta, toisaalta
sianlihan tuotannossa ollaan vaikuttamassa kustannusten nousua vastaan muun muassa
kehittämällä sikatilojen välistä verkostoyhteistyötä. HK Ruokatalon
teurastustamoteho lähenee Tanskan tehoa, mutta porsaan hinta Suomessa on Palokankaan
mukaan noin sata markkaa kalliimpi, mikä tekee 1,20 markkaa lihakiloa kohti.
Yhteistyömalleja tarvitaan lisää
Atria Oyj:n kanssa solmittu nautojen teurastusyhteistyö on sujunut
tarkalleen kuten sovittiin. Atria teurastaa HK Ruokatalon naudat Kauhajoella, leikkaus ei
ole vielä kokonaan siirtynyt sinne.
"Varmasti tullaan tarvitsemaan lisää yhteistyömalleja, ja niitä
löytyy, mutta kulttuuri tässä bisneksessä ei ole vielä kypsynyt sellaiseen",
Palokangas sanoo.
Millä HK Ruokatalo aikoo kääntää talouskehityksensä? Yritys on uusinut
organisaationsa, nostanut myyntihintojaan kustannustasoa vastaavasti, ja Palokankaan
mukaan iso prosessi on käynnissä henkilökunnan asennekoulutuksessa. Muun muassa
tiimityöskentelyllä pyritään parantamaan tehokkuutta ja sitoutumista. Henkilökuntaa
on jo valmennettu tähän Säkylässä, Vantaalla, Tampereella ja Riihimäellä. Uusia
henkilöstösupistuksia ei tässä vaiheessa ole suunnitteilla. Johdon järjestelyjen
mahdollistama virtaviivaisuus tukee toimintaa jo syksyn mittaan, HK Ruokatalo vaihtoi
entisen tulosyksiköihin perustuneen rakenteensa toimintokohtaisiin ryhmiin elokuun alusta
lähtien. Tietohallinnon ja logistiikan kulutkin hellittävät syksypuolella, mutta
konsernin järjestelyjen monet kustannushyödyt näkyvät vasta ajan mittaan.
Purasjoki päivittelee keskittymistä
Pohjoismaista tehty keskittymiskehityksen arvio tulee osoittamaan keskittymisen Suomessa
kilpailuviraston ylijohtajan Matti Purasjoen mukaan oletettua hurjemmaksi ja
hälyttäväksi. Purasjoki valotti ennakkotietoja arviosta selostaessaan
kilpailupolitiikan ohjelmakysymyksiä valmistelevan virkamiestyöryhmän ohjelmaa
äskettäin Helsingissä.
Kauppa- ja teollisuusministeriön yritysneuvottelukunnan yhteyteen perustettu
työryhmä on nimennyt keskeiset tavoitteensa. Se laatii kokonaisarvion kilpailupolitiikan
toimimisesta, määrittelee markkinat nykyisessä globaalistuneessa ympäristössä, jakaa
markkinat yksityisiin ja julkisiin ja selvittää, miten kilpailupolitiikkaa opetetaan
Suomessa.
Hyödykemarkkinoista Suomessa ei ole kokonaistietoa.
-Jokainen ratkaisu on oma sotansa, ja ratkaisut yleensä ovat irrallisia,
koska ei meillä ei osata keskustella kilpailuasioista yleisten tavoitteiden puuttumisen
vuoksi, Purusjoki sanoo.
Suomesta voisi Purasjoen mielestä kuitenkin tulla kilpailupolitiikan
johtavia maita EU:ssa, sillä hänen mielestään teoreettinen pohdinta komissiossa
loistavaa poissaolollaan. Hän pitää työryhmän tehtävää hurjana haasteena, mutta
uskoo, että sen raportti vuoden 2002 helmikuussa tulee herättämään kansainvälistä
huomiota.
Työryhmän puheenjohtaja ulkomaankauppaministeri Kimmo Sasi
muistuttaa myös nopeasti voimistuvasta verkkoympäristöstä, sen esiintuominen
työryhmässä saattaa osaltaan vaikuttaa Suomen aseman näkymiseen kilpailuasioissa.
Virtuaalisen
Suomen palveluportti aukeaa 2001 alussa
Osuuspankin, Pohjolan ja A-lehtien yhteinen verkkoportaali käynnistyy vuoden 2001
alkupuolella. Palvelu toimii osoitteessa http://www.mainio.net.
Jo nyt sivut esittelevät hankkeen tekijöitä ja toimintalinjaa.
www.mainio.netin toteuttaja on Virtuaalinen Suomi Oy, josta OP-ryhmä ja
Pohjola omistavat 47,5 prosenttia ja A-lehdet 5 prosenttia.
Vt. toimitusjohtaja Tapani Parkkinen luonnehtii palvelua
niin, että se tarjoaa tavalliselle ihmiselle arkielämän hyötypalveluja,
tietokonefriikkejä palvelu hyödyttää vain tavallisen kansalaisen roolissa, sillä
omistajatahojen perustavoitteena on asiakkuuksien hankkiminen ja hallinta. Sivuilla on
lukemista, omistajatahojen ja muun liike-elämän palveluja. Palvelu on tarkoitettu
aikuisille Internetin käyttäjille. Ajan mittaan sivut toimivat päätelaitevapaasti.
www.mainio.net jakautuu sisällöltään viiteen pääryhmään. Perheen
sisällössä voi olla hyvinkin henkilökohtaisia artikkeleita, perheestä näkymä
laajenee kotiin, liikenteeseen, talouteen & lakiin sekä vapaa-aikaan.
Virtuaalisessa Suomessa on viidentoista hengen miehitys.
Viikon
verkkovihje
Pellervo-Instituutin syksyn
koulutusohjelma tarjoaa hyvin monipuolisen valikoiman kehittymiseen.
LYHYESTI
- Pellervo-Instituutin
taloussihteeriksi on valittu yo.merkonomi Tarja Lagerroos. Hän aloittaa
Pellervo-Instituutissa 4.9.2000.
- Kodin Pellervon elokuun
numerossa on erityispaketti pihalla ja puutarhassa ahertaville. Lukunautintoja lisäksi
mm. Iin piilaaksosta, alastarolaisesta Akkapakasta, luulosairaudesta, mehiläisiä
hoitavasta taiteilijasta, loppukesän ruokajuhlista.
ODOTETTAVISSA
- Atria Oyj:n tulos vuoden 2000 ensimmäiseltä puoliskolta
julkistetaan ma 28.8.2000.
|