Juhlakausi
alkuun, Elannon 100-vuotisjuhlat lokakuussa
HOK-Elannon
alkuvuosi oli menestys
Pääkaupunkiseudulla
ja Uudellamaalla toimivan HOK-Elannon liiketoiminta pulppusi alan
kehitystä selvästi kiihkeämmin tammi-kesäkuussa.
"Market- ja tavaratalokaupan liikevaihto on kasvanut yli 10 prosenttia, mikä on merkittävästi enemmän kuin alalla keskimäärin", toteaa toimitusjohtaja
Arto Hiltunen.
Konsernin liikevaihto oli 516,9 milj. euroa, jossa on kasvua 8,6
prosenttia viime vuoden vastaavasta ajasta. Voitto ennen satunnaiseriä ja veroja oli 27,3 milj. euroa, kun se edellisen vuoden vastaavana aikana oli 11,3 milj. euroa. Tulokseen sisältyy myyntivoittoja
noin 8 miljoonaa euroa enemmän kuin vastaavaan tulokseen. Konsernin liiketulos katsauskaudelta oli 26,3 milj. euroa (11,9
edellisenä vuonna).
Market- ja tavaratalokaupan liikevaihto oli 451,8 milj. euroa, kun se edellisen vuoden vastaavana aikana oli 410,3
miljoonaa. Tulosparannusta on syntynyt, kun HOK:n ja Elannon sulautumisen synergiaedut on päästy hyödyntämään ilman muutostöiden aiheuttamia häiriöitä.
Vuoden 2005 HOK-Elannon liikevaihdoksi Hiltunen arvioi yli miljardi euroa. Markkinaosuus alueen päivittäistavarakaupasta on noin 35 prosenttia ja ravintolapalveluista 11 prosenttia.
Konsernin tulos vuodelta 2005 tulee olemaan selvästi edellisvuotta parempi.
HOK-Elannon 100-vuotisjuhlat käynnistyvät elokuussa. Asiasomistajat
saavat runsaasti erilaisia juhlatuotteita ja muita etuja. Juhlat huipentuvat lokakuussa,
kun Osuusliike Elannon perustamisesta tulee kuluneeksi 100 vuotta.
HOK-Elanto on avannut runsaasti uusia toimipaikkoja
alkuvuonna ja sama tahti jatkuu vuoden toisella puoliskolla. Mutta
myös toisinpäin: se myi esimerkiksi kymmenen ravintolan
liiketoiminnan, silti ravintolaliiketoiminnan liikevaihto kasvoi.
Konsernin maksuvalmius on ollut hyvä koko katsauskauden. Omavaraisuusaste katsauskauden lopussa oli 66,4 prosenttia (55,3
% vertailujaksolla).
HOK- Elannon asiakasomistajien määrä oli 468 500
kesäkuun lopussa. Uusia asiakasomistajia liittyi yli 19 000.
HOK-Elannon asiakasomistajat saivat S-ryhmän toimipaikoista tehtyjen ostojen perusteella Bonusta yhteensä 15,5 milj. euroa. Bonusostojen määrä kasvoi 23 prosenttia ja S-Etukortti on käytössä kahdella kolmasosalla pääkaupunkiseudun talouksista. HOK-Elanto maksoi vuodelta 2004 osuusmaksuille osuuspääoman korkoa 20 prosenttia, yhteensä 2,5 milj. euroa (14,29 % ja 1,3 M€).
HOK-Elannon jäsensijoitusten määrä oli 37,5 miljoonaa
euroa kesäkuun lopussa. Säästökassa on kasvanut 3,9 milj. euroa vuoden vaihteesta. S-tilien verollinen korko on ollut katsauskauden aikana 1,75
prosenttia.
Kumpikin
vahvistaa asemiaan kilpailussa
Valio
ja ruotsalaismeijeri Milko yhteistyöhön
 |
Valio ja Keski-Ruotsissa toimiva Milko (www.milko.se)
ryhtyvät yhteistyöhön vahvistaakseen asemiaan markkinoilla.
Yhteistyö ei vaikuta yritysten omistukseen.
Milko on Ruotsin suurin täysin ruotsalaisten omistama
meijeriyritys ja Ruotsin viidenneksi suurin elintarvikeyritys. Milkon
omistaa noin 1300 maidontuottajaa ja sillä on 950 työntekijää.
Yhteistyö aloitetaan tänä syksynä Milkon alkaessa valmistaa hedelmäjogurttia Valion ruotsalaiselle tytäryhtiölle. Valio
puolestaan aikoo ottaa myyntiin Milkon tuotteita. Milkon juustoista Suomessa tunnetaan parhaiten leivänpäällejuustot Västan ja Greve sekä
tuubiin pakatut sulatejuustot.
"Yhteistyösopimuksella Valio vahvistaa rooliaan Ruotsissa ja Suomessa sekä lisää tuotantonsa joustavuutta ja toimitusvarmuuttaan. Milko on Valiolle sopiva ja hyvä kumppani ja uskon, että yhteistyö avaa molemmille yrityksille uusia
liiketoimintamahdollisuuksia", perustelee Valion toimitusjohtaja
Harry Salonaho.
Milkon toimitusjohtaja Bo Berg kertoo Milkon
kotisivuilla, että Milko saa hyvän ja merkittävän kokoisen
yhteistyökumppanin ja mainitsee Valion menestyksellisen tutkimus- ja tuotekehitysyksikön.
Berg toteaa myös, että kyse on pitkäaikaisesta ja
kumpaakin osapuolta hyödyttävästä yhteistyöstä.
Milkon liikevaihto oli viime vuonna noin 300 miljoonaa euroa.
Yritys jalostaa mm. jogurttia, viiliä ja kermajuustoa myyntiin Ruotsissa
ja vie juustoa esimerkiksi Kreikkaan, Englantiin ja USA:han.
Bonusmyyntiä
jo yli 60 prosenttia koko myynnistä
S-ryhmä
jatkoi vahvaa kasvua
S-ryhmä
on kasvattanut osuuttaan päivittäistavarakaupassa alkuvuonna. Ryhmän päivittäistavarakaupan myynnin kasvu 5,8 prosenttia ylittää selvästi päivittäistavarakaupan kasvun
Suomessa. S-ryhmä siis vahvistaa markkinaosuuttaan päivittäistavaramarkkinoilla.
S-ryhmän yhteenlaskettu tulos ennen satunnaisia eriä oli alkuvuonna 172 miljoonaa
euroa. SOK-yhtymän tulos oli 54 miljoonaa euroa.
Asiakasomistajien määrä on kasvanut edelleen ja uusia jäseniä on liittynyt kuukausittain yli 8 000. Bonusmyynti kasvoi alkuvuonna 13 prosenttia.
SOK:n pääjohtajan Kari Neilimo toteaa, että alueosuuskauppojen tulos
(+8,3 prosenttia) on alkuvuoden osalta edellistä vuotta ja budjetoitua parempi. Myös SOK-yhtymän tulos
(+12 prosenttia) on yli budjettitavoitteen.
ABC-liikennemyymälöiden ja polttonesteautomaattien
myynti kasvoi edellisen vuoden vastaavasta ajankohdasta 23,6 prosenttia.
Neilimon mukaan hyvään kehitykseen ovat alkuvuonna vaikuttaneet asiakasomistajamäärien kasvu ja heidän ostojensa lisääntynyt keskittyminen S-ryhmään.
"Bonusmyynti olikin alkuvuonna jo 61,3 prosenttia koko S-ryhmän myynnistä. Asiakasomistajuus on yhä selvemmin yksi S-ryhmän menestymisen kulmakivistä."
"Kuluvan vuoden myynti tulee S-ryhmässä olemaan viime vuotta parempi. Myös tulostaso muodostuu koko ryhmässä vähintäänkin viime vuoden tasoiseksi," Neilimo
ennakoi.
Baltian päivittäistavarakaupan myynti oli noin 37 miljoonaa euroa, kasvua edelliseen vuoteen oli 47,2 prosenttia.
Maataloustoimipaikkoja oli kesäkuun lopussa 154. Näistä oli Agrimarketeja 132 ja konekeskuksia 8, muita maatalous-rautamyymälöitä oli 14. Maatalousliiketoiminta-alueen myynti oli 543 miljoonaa euroa. Myynti kasvoi edelliseen vuoteen 5,1 prosenttia.
Ainoastaan autokaupassa ryhmä jäi edellisvuoden
tuloksesta. Myynti laski 0,6 prosenttia viime vuoden alkupuoliskon
myynnistä. SOK:lla on autokauppaa myös Virossa ja Latviassa.
Asiakasomistajille maksettiin Bonusta 89 miljoonaa euroa, jossa oli lisäystä 16 prosenttia. Kokonaisjäsenmäärä oli kesäkuun lopussa 1 480 541.
Asiakasomistajaostot Bonusta myöntäviltä yhteistyökumppaneilta kasvoivat 10 prosenttia.
Asiakasomistajien jäsensijoituksia osuuskauppojen säästökassoissa oli kesäkuun lopussa 651,2 miljoonaa euroa.
Se on 31,6 miljoonaa euroa enemmän kuin vuoden 2004
alkupuolella.
SOK ja Osuuskunta Tradeka-yhtymä ovat käynnistäneet neuvottelut hankintayhtiö Inex Partners Oy:n koko osakekannan siirtämiseksi SOK:lle.
Yli
11 prosentin lisä myös talletuksiin ja luottoihin
POP-pankeilla vahva tuloskasvu
Paikallisosuuspankkiryhmä
teki 16,1 miljoonan euron liikevoiton tammi-kesäkuussa. Se on 14
prosenttia viime vuoden vastaava kautta enemmän. Tiedot ovat vielä
tilintarkastamattomia.
Talletukset Paikallisosuuspankeissa lisääntyivät 11,1
prosenttia yhteensä noin 2532 miljoonaan euroon. Luotot kasvoivat
11,4 prosenttia 2287 miljoonaan euroon.
Taseen loppusumma nousi kymmenisen prosenttia 3118,8
miljoonaan euroon.
Järjestämättömät saamiset lisääntyivät noin
kolmanneksella 24,3 miljoonaan euroon.
Tulosta paransi yhteenlasketun korkokatteen nousu 4,8
prosentilla viime vuoden tammi-kesäkuun katteesta.
Tuotot lisääntyivät 4,5 prosenttia.
Paikallisosuuspankkien asiakasmäärä oli kesäkuun
lopulla noussut 2,6 prosenttia viime kesäkuusta, jäsenten määrä
3,6 prosenttia. Konttorit ja palvelupisteet vähenivät kolmella ja
henkilöstö 19 työntekijällä.
Jäsenmaat
moittivat EU:n WTO-strategiaa
NBC:n puheenjohtajaksi Esa Härmälä

Pohjoismaiden maatalouden ja
maatalousosuustoiminnan edustajia NBC:n laajennetun presidiumin kokouksessa. Takana Suomen edustajista mm. Marcus H. Borgström
ja Esa Härmälä. Kuva Sami Karhu |
Pohjolan
Talonpoikaisjärjestöjen Keskusneuvoston NBC:n laajennettu
puheenjohtajakokous oli Norjan Bodössä 11.-12. elokuuta. Kokouksen myötä NBC:n puheenjohtajuus siirtyi kiertojärjestelmän kautta Suomelle ja MTK:n puheenjohtajalle
Esa Härmälälle seuraavaksi kahdeksi vuodeksi. Johtaja Seppo Kallio
MTK:sta toimii järjestön pääsihteerinä.
Seminaariluontoisessa kokouksessa käsiteltiin mm. WTO-kysymyksiä, Pohjoismaiden maatalouden tulevaisuutta sekä osuuskuntien tavaramerkkistrategioita.
Kokouksen EU-jäsenet moittivat EU:n huonoa neuvottelustrategiaa WTO:ssa. "EU antaa, mutta ei saa mitään tilalle", Härmälä
sanoi.
EU:n ulkopuoliset maat, Norja ja Islanti, joilla on omat neuvotteluasemat WTO:ssa, taas pelkäävät, että heidän maataloutensa uhrataan WTO-neuvotteluissa kalastuksen alttarille.
Kokouksessa todettiin, että Pohjoismailla on useasti samat rajasuojaintressit
kuin kehitysmailla.
Yleiskeskustelussa tuotiin esille, että Pohjoismaiden maatalous ei voi jäädä sivukatsojaksi maatalouspolitiikan melskeissä. Sen taloudellista tehokkuutta on alati lisättävä ja uusia markkinoita on vallattava. Talonpojalle pelkästään tukien
vastaanottajan tai maaseudun talonmiehen rooli ei ole tulevaisuudessa riittävä. Maatalousosuustoiminnan vahva
asema Pohjoismaissa on etu, koska se tehostaa elintarvikeketjua, lisää sen läpinäkyvyyttä ja avoimuutta sekä antaa viljelijöille suuremman osan ketjun arvonlisäyksestä. Hyvät tavaramerkit ovat yhä
useammin avain osuuskunnan menestykselle.
Pellervon
maksullisia julkaisuja
Osuuskuntalaki-
julkaisusta uusi painos
Pellervo-Seura
on julkaissut erillispainoksen vuoden 2002 alussa voimaan tulleesta
osuuskuntalaista. Nyt tästä erillispainoksesta on ilmestynyt uusi
painos.
Julkaisu sisältää uuden osuuskuntalain sellaisena kuin
se oli 20. päivänä kesäkuuta 2005.
Julkaisussa on myös otteita Toiminimilaista,
Kaupparekisterilaista ja Kaupparekisteriasetuksesta, jotka ovat
vuodelta 1979 sekä Yritys- ja yhteisötietolaista vuodelta 2001.
Julkaisuluettelo,
julkaisuista kuvat, sisältö, tilaustiedot>>
Nyt
myös useita tuoreita nimitysuutisia Nimityksiä-linkistä.
|