Atrian
seminaarissa puhunut ministeri Pekkarinen:
Talouden
iskukyvyn nostoon
lisää julkista rahoitusta
Kauppa-
ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen harmittelee sitä,
että hän on ollut suomalaisten yritysten uusinvestointien
avajaisissa ulkomailla selvästi useammin kuin kotimaassa. Kuitenkin
sekä julkinen talous että koko kansantalous ovat ylijäämäisiä,
joten Suomi rahoittaa ylijäämällään investointeja ulkomailla.
Atrian Tulevaisuusseminaarissa Helsingissä puhunut
Pekkarinen esitti, että talouden iskukyvyn parantamiseksi on
kiireesti lisättävä julkista rahoitusta mittavasti osaamiseen,
innovatiivisuuden ja teknologian käyttöönottamisen kohentamiseen.
Yksityisen sektorin Pekkanen puolestaan odottaa sitoutuvan oman
tuotekehityspanoksensa lisäämiseen.
Lisäksi Pekkarisen mielestä valtiota tarvitaan myös
aloittavien ja nopeasti kasvavien yritysten pääomahuollon
radikaaliin parantamiseen - tämä on hänestä tarpeen erityisesti
palvelusektorilla. Rahaa voisi ottaa Pekkarisen mukaan aloilta, joilla
markkinat varmistavat pääomahuollon.
Pekkarinen puhui talouden eurooppalaisesta apatiasta,
josta Suomen pääsemiseksi irti tarvitaan sekä hänen ehdottamiaan
vientiä vahvistavia keinoja että kotimaisen infrastruktuurin
vahvistamista.
Pekkarisen mukaan on varmistettava myös se, että
matalamman tuottavuuden työstä aiheutuvien välillisten kustannusten
radikaalia alentamista tarkoittava uudistus ei jää näpertelyn
kokoiseksi. Hallitus on periaatteessa sopinut uudistuksen
toteuttamisesta vuoden 2006 alusta.
Kilpailu
panee löytämään keinot
Tulevaisuusseminaarin avannut Atrian toimitusjohtaja Seppo
Paatelainen pitää mielenkiintoisena, että Suomen
elintarviketeollisuuden suurimpien yritysten toiminta perustuu
kotimaisen raaka-aineen käyttöön, ykkösenä Valio, sitten Atria,
HK Ruokatalo. Sen myötä alkutuotannon selviytyminen on ollut koko ketjulle
ratkaisevan tärkeää. Suurimmat yritykset ovat myös kotimaisessa
omistuksessa.
Suurimmat lihatalot ovat paitsi sopeutuneet EU-aikaan,
myös laajentuneet ulkomaille saaden nyt merkittävän osan
liikevaihdostaan Suomen ulkopuolelta.
Kaupan rakenne ja toimintatavat ovat muuttuneet, mikä myös
on pakottanut elintarvikeyritykset muutoksiin. Kaupan
hankintaliittymät ovat lisänneet ulkomaisten elintarvikkeiden
tarjontaa ja aiheuttaneet sitäkin kautta lisäharmia kotimaisille
tuotteille ja teollisuudelle.
Pysyäkseen
markkinoilla kotimaisen
elintarviketeollisuuden pitää valita strategiset vahvuutensa. Paatelaisen mukaan koko ei tässä ratkaise,
mutta keskikoon yrityksillä on usein vaikeuksia löytää
menestymisen kilpailutekijöitä.
Atria lisää kasvuaan ulkomailla. Baltian alueella
yritys tavoittelee samaa markkinaosuusasemaa kuin mikä sillä on
Suomessa ja Ruotsissa. Venäjän läntisen osan markkinoille Atria
aikoo mennä yritysoston kautta. Asian valmistelu on ottanut aikaa
enemmän kuin yritys etukäteen arvioi.
"On selvää, että alkuinvestoinnit on
suhteutettava riskiin ja siten etenemisaskeleet on muodostettava sen
mukaisesti", Paatelainen sanoi.
Mutta Yhdysvalloissapa elintarvikeyritysten meno on
erilaista. Työkseen
Yhdysvaltain markkinoille pyrkiviä elintarvikealan yrityksiä neuvova
Conor Cunneen kertoi seminaarilaisille, että terveys
ja hyvinvointi ovat nyt valtteja elintarvikeyritysten keinoina menestykseen.
Liikalihavuus on lisääntynyt voimakkaasti
Yhdysvalloissa. Joka ikisessä osavaltiossa oli jo vuonna 2000
ylipainoisia enemmän kuin 35 prosenttia aikuisista. Tilanne kannustaa
elintarvikeyrityksiä antamaan sen kuvan, että niiden tuotteilla on
myönteinen vaikutus painon hallinnassa. Kilpailu, argumenttien
käyttö ja niiden valvonta ovat sen mukaisia ja käräjille
joutumisen peikko on pesiytynyt alalle.
Cunneenin mukaan yritykset ovat jopa pelkällä imagonsa
muutoksilla pystyneet merkittäviin tulojen lisäyksiin, vaikka tuotteissa
ei ole juuri muutoksia tapahtunut.
Ari Larnemaa oli tehnyt kunnon kotityön
Tulevaisuusseminaarin esitystään varten. Ruoka- ja ravintolabusineksen tulevaisuudesta
hän kysyi 30:ltä alan toimijalta ja vaikuttajalta ja sai paljon
toisistaan poikkeavia vastauksia. Yhteensä 600 ravintolaa edustavien
vastaajien kommenteista heijastui monia uhkia. Tässä muutamia: ruoan
laittamisesta
kotona on tullut muotia, tupakointikielto, etnisten ravintoloiden
lisääntyminen, ihmisten persoonallisuuden rakentamiseen liittyvät
ruokailun muutokset, aukioloaikojen säätely, viinan veroale, joka
lisää juomista kotona, ravintolan ilmeen nopea muutostarve. Ja
suomalainen syö edelleen harvoin ulkona, noin kerran viikossa.
Larnemaa päättelee, että ala on murroksessa. Kuitenkin
ne ravintolat menestyvät, jotka uskaltavat vastata muutoksiin ja
joissa laatu, palvelu ja siisteys ovat kunnossa. Larnemaa itse on
hotelli- ja ravintola-alaan keskittyneen helsinkiläisen
asiantuntijatoimiston Activalin toimitusjohtaja.
Tulevaisuusseminaarin aiheita oli myös työssä
jaksaminen. Alustaja, työhyvinvoinnista tapahtumia järjestävän
Headlinen toimitusjohtaja Arto Tuominen, kysyi: "Miten on
mahdollista, että näin hyvin voivassa Suomessa voidaan
työelämässä näin pahoin?"
Tuominen laskeskeli, että noin miljoonalla suomalaisella
on sellainen työ, jonka ei pitäisi aiheuttaa stressiä ja filosofoi,
että Luther puhdisti uskon, mutta tietyllä tavalla likasi työn
sisällön.
Uusi näkökulma työelämään on Tuomisen mielestä
tarpeen. Eläkeuudistus tietää 45-50 työvuotta. Miten siitä
selvitään? Alustajan mielestä ei ainakaan sauvakävelyllä, vaan
näihin vuosikymmeniin täytyy mahduttaa monia järjestelyjä kuten
vuorotteluvapaata, vuosia lasten kasvattamiseen, talon rakentamista,
opiskelua tai muuta.
Kiinalla pian
USA:n kokoinen talous
Aktia Säästöpankin pääekonomisti Timo Tyrväinen arvioi
Kiinasta tulevan noin kymmenessä vuodessa yhtä suuri talous kuin
Yhdysvallat on. Tuolloin Kiina olisi asukasta kohti laskettuna
edelleen 4,5 kertaa köyhempi (nyt suhde on 7,5 kertaa) kuin
Yhdysvallat, mutta taloutena siis samankokoinen.
Tyrväinen totesikin, että USA-dominanssi
maailmantaloudessa pienenee.
Kiina on sijoittanut varoja amerikkalaisiin
arvopapereihin, mutta ei niiden tuoton vuoksi, vaan Tyrväisen mukaan
tukeakseen vientiään Yhdysvaltain markkinoille. Suomi on niitä
harvoja maita, joiden vientisuhde Kiinan kanssa on plussalla.
EU-alueella Tyrväinen totesi Saksan talousvaikuttajana
taantuvan. Suomenkin vientimaana Venäjä ohittanee sen lähivuosina,
mikäli vientimme Venäjälle kasvaa nykyistä vauhtia.
Suomen vienti Kiinaan kasvoi 60 prosenttia vuonna 2004.
Viennin kasvu Venäjälle oli 24 prosenttia.
Atrialta
rahaa Aasian katastrofityöhön
Seminaarin puheenjohtajana toiminut Atrian markkinointipäällikkö Pasi
Luostarinen kertoi, että Atria jättää jakamatta yrityksen
Tulevaisuuden tekijä 2005 -palkinnon ja osoittaa siihen aiotut varat
Aasian tulva-alueen katastrofityöhön.
Pekka
Pesonen valtiosihteeriksi
(20.1.2005)
Maatalous- ja metsätieteiden maisteri
Pekka Pesonen (41) on nimitetty valtiosihteeriksi maa- ja
metsätalousministeriössä. Pesosta esitti maa- ja metsätalousministeri
Juha Korkeaoja.
Viimeksi Pesonen on toiminut suomalaisen kotieläintalouden
ja osuustoiminnan erityisasiantuntijana Brysselissä vuodesta 1997.
Hän työskenteli MTK:n ja Pellervon yhteisessä toimistossa. Pesosen
tehtävä valtiosihteerinä alkaa 1.2.2005.
Ennen Brysseliin siirtymistään Pekka Pesonen työskenteli Valion avainasiakaspäällikkönä. Hän on kotoisin
maatilalta Juvalta.
Valtiosihteerin toimiala on sama kuin ministeri Korkeaojan. Valtiosihteeri toimii ministerin apuna poliittiseen ohjaukseen ja asioiden valmisteluun liittyvissä tehtävissä. Valtiosihteeri toimii ministeriön johdossa esikunta-asemassa.
Ruotsissa
kohistu LRF:n TV4-kaupoista
Ruotsin maataloustuottajien LRF voi menettää
isot rahat norjalaisen Schibstedin kanssa
tekemässään optiossa, kertoo Digitoday-uutispalvelu Internetissä.
LRF lupasi myydä TV4:n
osakkeensa norjalaisille vuoden lopun
päätöskurssiin. Nyt TV4:n kurssi on noussut
kohisten.
Suomen
MTK:ta vastaava tuottajien etujärjestö LRF omistaa 5,9 prosenttia televisiokanava
TV4:stä. Tv-yhtiön osakkeita LRF:n hallussa on noin 1,2 miljoonaa kappaletta.
LRF ja Schibsted sopivat vuoden vaihteessa, että
Shibstedillä on oikeus
vaan ei pakkoa ostaa osakkeet toukokuun 31. päivään mennessä. Hinta on sidottu vuoden 2004 lopun hintaan eli 148,00 kruunuun kappaleelta,
Schibstedistä kerrotaan.
Sopimuksen mukaan LRF:läiset saavat Schibstediltä korkeintaan 180 miljoonaa kruunua. Päivän
kurssilla myytynä rahaa olisi saattanut tulla 195 miljoonaa kruunua,
Dagens Industri -lehti laski.
LRF:n johtaja Reinhold Lennebo ei ole huolissaan hintavertailuista. Hänen
mukaansa osakekurssit nousevat ja laskevat, mutta Schibstedin kanssa
sovitut kaupat olivat paras tapa taata kohtuullinen hinta TV4:n osakkeista.
Syy TV4:stä luopumiseen johtuu osakkeista saatavista myyntivoitoista ja siitä,
että kaupalla LRF vahvistaa tasettaan, välittää
Digitoday-palvelu.
Yt-neuvottelut
Helsingissä ja Turussa
Valio
keskittää jakeluvarastoja Riihimäelle
Valio keskittää Etelä-Suomen jakeluvarastotoimintoja Riihimäelle
ja aloittaa tähän liittyvät yhteistoimintaneuvottelut Helsingin
Pitäjänmäen ja Turun toimipisteissä.
Jakeluvarastotoiminta Pitäjänmäellä loppuu, mutta
sinne jää erikoistuotteiden päävarasto. Turun terminaalissa
loppuvat keräilytyöt. Riihimäen kehittäminen yhdeksi Valion jakeluvarastoista
kuuluu vuonna 2001 aloitettuun tuoretuotteiden kehittämisohjelmaan.
Valio ilmoittaa vakituisen henkilöstön vähentämistarpeen 25-43 henkilöksi
Pitäjänmäen varaston lopettamisen vuoksi, Turussa vakituisen henkilöstön vähentämistarve on
3-6 henkilöä.
Yhteistoimintaneuvottelut alkavat myös Valion kotimaan alueellisen kenttämyynnin
henkilökunnan kanssa, mikä johtuu jäätelön ja lastenruokien
poistumisesta Valion tuotevalikoimasta. Valion arvioima vakituisen
henkilöstön vähentämistarve on 18-24 henkilöä.
Osan vähennyksistä Valio ilmoittaa pyrittävän hoitamaan eläkejärjestelyin.
Turun
Marina Palace S-ryhmälle
Marina
Palace -hotelli Turussa on siirtymässä S-ryhmän tytäryrityksen
Sokotelin omistukseen. Sokotel on tehnyt tästä alustavan sopimuksen Oy Hotelli Marina Ab:n
kanssa.
Hotelliyritys on kuulunut Salmela Yhtiöt Oy:öön, joka on osa Salmelan perheen
liiketoimintaa suurelta osin
koostuu Hesburger-hampurilaisravintoloista ja niihin liittyvistä
palveluista.
Hotelli aiotaan uudistaa kokonaan vuoden 2005 aikana. Turun keskustassa Aurajoen rannalla sijaitseva Marina Palace on yksi Suomen tunnetuimmista hotelleista. Hotelli
tunnetaan ensisijaisesti tasokkaana liikemies- ja kokoushotellina.
Siinä on 186 huonetta ja monipuoliset ravintola- ja kokoustilat.
S-ryhmä vastaa Suomessa sekä Sokos Hotels- että Radisson SAS Hotels -ketjun liiketoiminnoista. Sokos Hotelleja on 38 ja Radisson SAS –hotelleja
kuusi.
S-ryhmä on samaan aikaan laajentanut vapaa-ajan tarjontaa
asiakasomistajille tekemällä yhteistyösopimuksen
bonusyhteistyöstä Himoksen kanssa.
Himos on Suomen kolmanneksi suosituin ja hissiliikevaihdoltaan Suomen neljänneksi suurin hiihtokeskus Jämsässä. Himos on Etelä- ja Keski-Suomessa ensimmäinen
hiihtokeskus S-ryhmän bonusyhteistyökumppanina.
POP-pankit
jälleen asiakaspalveluvoittoon
Paikallisosuuspankit arvioitiin vuoden 2004 parhaiksi asiakaspalvelijoiksi Taloustutkimus Oy:n
neljännessä Kansallinen Asiakaspalaute -tutkimuksessa. Paikallisosuuspankkiryhmä on ollut paras
kolmesti. Viime vuonna paikallisosuuspankit jakoivat pankkialan ykkössijan OP-ryhmän osuuspankkien kanssa.
"Vahvuutenamme on paikallinen, asiakaslähtöinen toimintatapa, joka on selkeä vaihtoehto keskitetysti ohjatulle pankkijärjestelmälle. Toimintatavan tulokset näkyvät myös vahvana kasvuna, sillä asiakasmäärä on kasvanut viime vuosina lähes 10 000 asiakkaan tahtiin
vuosittain", Paikallisosuuspankkiliiton toimitusjohtaja Heikki Suutala
toteaa Paikallisosuuspankkiliiton verkkosivuilla.
Suutala toteaa Paikallisosuuspankkien asiakaspalautteiden
keskiarvon nousseen vuodesta 2003 pari kymmenystä, mutta katsoo,
että asiakaspalvelun keskiarvo pitää saada kiitettävään luokkaan eli yli 8,75:n.
Arvosanat asiakaspalvelusta paranivat viime vuodesta kautta linjan. Tutkituista ketjuista parannusta oli 71:llä, heikennystä vain neljällä ja kahden tulos pysyi
ennallaan. Eniten keskiarvoaan viime vuodesta paransivat kärkikymmenikköön kuuluvista paikallisosuuspankit ja säästöpankit. Muita tuntuvasti keskiarvoaan ja sijoitustaan parantaneita olivat mm. ABC-asemat, Aktia Säästöpankki, Area, SAS, Suomen Posti ja vakuutusyhtiö
Veritas.
Tutkimus mittaa neljästi vuodessa tyytyväisyyttä asiakaspalveluun ja sen kehittymistä.
Tutkimuksen kysymykset koskevat viimeisintä asiakaskäyntiä ja siinä yhteydessä saatua palvelua.
Tutkimus tehdään kirjekyselynä, jonka vastaajamäärä on noin 4 000 15-79-vuotiasta suomalaista jokaisella tutkimuskierroksella. Tutkimuksen otos muodostetaan väestötietojärjestelmästä satunnaisotannalla.
Siemenen
viennistä tuloa kotimaan toimintaan
Arvosonneille
arvoisensa olot
ProAgria
Jalostuspalvelun Sonnihovissa on 24 kahdenkymmenen neliön
karsinaa neljässä rivissä. Noin puolet kustakin karsinasta on peitetty kumimatolla,
puolet on lantakäytävää. Pehmikkeenä käytetään myös
silputtua olkea ja kutterinlastua. |
Koko
jalostussonnikäytäntö muuttuu ja sen myötä parhaiden sonnien
siemenelle syntyy lisää arvokasta kysyntää maailmanmarkkinoilla. Uusi
käytäntö tietää myös nykyistä parempia lehmiä kotimaassa.
Hyväksi osoittautuvasta sonnista
voidaan ottaa siementä lisää, sillä sonnit pidetään hengissä
5-6 vuotta kunnes tiedetään, minkälaisia jälkeläisistä tulee.
Ennen sonneja ei pidetty elossa eikä siementä saatu lisää, vaikka
jälkeläiset olisivat olleet miten hyviä.
Tanskassa sonnit on aina pidetty elossa. Ruotsissa odotussonneihin siirryttiin 1990-luvun puolivälissä. Norjassa ensimmäiset elossa olevat sonnit saavat arvostelunsa vuoden 2005 loppupuolella.
Uusi menettely on vaatinut noin kymmenen miljoonan euron
investoinnit. Kaikki keinosiemennysosuuskunnat ovat tehneet yhteisen
päätöksen käytännön muuttamisesta ja sonnit ovat
keinosiemennysosuuskuntien yhteisessä omistuksessa.
Järjestelmä on valmis. Viimeisenä valmistunut ProAgria
Jalostuspalvelun rakennuttama Sonnihovi saa asukkinsa viikolla kolme. Yhteensä 20 valiosonnille tehty rakennus maksoi noin 1,9
miljoonaa euroa.
Muhoksella toimiva nuorsonnien kasvatusasema 170 sonnille
on muutettu pihatoksi. Hollolassa rakennettiin odotussonnipaikat 540 sonnille ja Pieksänmaalla
tehtiin 200 nuor- ja odotussonnille.
Arvokkaita ovat sonnitkin: Jalostuspalvelun
toimitusjohtaja Seppo Lintukangas ja varatoimitusjohtaja Valvatti
Remes-Siik kertovat, että valiosonnista voidaan tuottaa vuodessa 50 000-100 000 annosta, mikä vajaan 20 euron yksikköhinnalla tarkoittaa miljoonasonnia.
Sonnihovin vihki 14. tammikuuta kotieläinjalostusalan pitkäaikainen
vaikuttaja ja Sonnihovi-nimen keksijä MML Jouko Syväjärvi.
MMT Kalevi Hemilä totesi vihkiäisten
juhlapuheessaan Sonnihovin edustavan parhaimmillaan
niitä uusia ratkaisuja, joilla turvaamme kotimaisen maatalouden ja
elintarviketuotannon kilpailukyvyn ja jatkuvuuden.
Jalostuspalvelun hallituksen puheenjohtaja Yrjö Kerkola painotti
huippusonnien siemenen riittävyyden merkitystä suomalaiselle
karjanjalostukselle. Hän totesi myös, että eläinten hyvinvointiin ja
laadukkaaseen siemenentuotantoon on nyt todella panostettu.
Markkinointiyhtiö
ruotsalaisten kanssa
Valiosonnien siemenellä on kysyntää ulkomailla. Suomesta vietäneen Pohjoismaiden ulkopuolelle kuluvana vuonna noin 30 000 annosta, vuonna 2006 viennin odotetaan kaksinkertaistuvan.
Tähän asti Ay-siemenen vientiä ovat rajoittaneet monien maiden eläinlääkintämääräykset, joiden mukaan sonnien on oltava elossa tarttuvien tautien tutkimista varten.
Alun pitäen suomalaisten siirtymiseen tähän odotussonnijärjestelmään
vaikuttivat myös pohjoismaiset yhteistyösopimukset, jotka
edellyttävät, että Suomesta on kyettävä tarjoamaan riittävästi valiosonnien siementä muihin Pohjoismaihin.
Ruotsalaisten kanssa neuvotellaan yhteisen markkinointiyhtiön perustamisesta. Ruotsalaisilla
sellainen on jo, ja oman perustaminen tulisi yhteistä kalliimmaksi.
Lisäksi syntyisi kilpailua samasta eläinaineksesta.
Toisaalta Suomessa on myös maailman suurin punaisen rodun populaatio,
jota kohtaan on kiinnostusta ulkomailla.
Jalostussonnin
reitit
Keinosiemennysosuuskuntien vuosittain ostamista vasikoista tulee yksilötestiin Muhokselle Viskaalin
testiasemalle noin 300 vasikkaa. Sieltä siementuotantoon pääsee noin 180
sonnia vuodessa Pieksänmaalle tai Hollolaan. Tämän jälkeen sonnit siirtyvät odottamaan jälkeläisarvostelua, ensin
Pieksänmaalle Hovilahden puskurinavettaan, jonne mahtuu 96 sonnia ja
sitten Hollolaan odotusnavetoihin, joissa on tilat 540 sonnille. Arvostelun valmistuttua parhaat sonnit siirtyvät tuottamaan valiosiementä
Sonnihoviin.
|