Teemu Pakarinen
Vakuutukset
vetivät OP-ryhmän kasvua
Henkivakuutukset vauhdittivat OP-ryhmän kasvua alkuvuonna. Ryhmän
liikevoitto yltyi 12 prosentin kasvuun ja voittoa kirjattiin 261
miljoonaa euroa.
Osuuspankkien henki- ja eläkevakuutusten markkinaosuus kasvoi
lähes kuusi prosenttiyksikköä 20,9 prosenttiin. Vakuutukset
tuottivat 50 miljoonaa euroa enemmän kuin vastaavaan aikaan viime
vuonna. Maksutulo kasvoi vastoin markkinoiden yleistä kehitystä 15
prosenttia 284 miljoonaan euroon. Eläkevakuutuksia myytiin puolessa
vuodessa enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä.
OP-ryhmä vahvisti asemaansa myös varsinaisessa pankkitoiminnassa
vuoden alkupuoliskolla. Talletusten markkinaosuus nousi 33,0
prosentista 33,6:een ja luottojen osuus 31,5:stä 31,6 prosenttiin.
Osuuspankkien talletuskanta kasvoi tammi-kesäkuussa 2,2 prosenttia
20,4 miljardiin euroon. Luottokanta kasvoi 5,5 prosenttia 25,7
miljardiin euroon. Vuoden toisella neljänneksellä nostettiin uusia
luottoja enemmän kuin koskaan aikaisemmin yhden vuosineljänneksen
aikana.
Alhainen korkotaso ja pienet marginaalit supistivat osuuspankkien
rahoituskatetta puoli prosenttiyksikköä vuodenvaihteesta.
Rahoituskate oli kuitenkin samalla tasolla kuin vuonna 2000, vaikka
talletusten ja luottojen välinen korkoero on supistunut kolmessa
vuodessa yli prosenttiyksikön. Korkoeron kaventumisen vaikutuksia
lievensivät luotto- ja talletuskannan kasvu sekä omien pääomien
lisääntyminen.
OP-ryhmän vakavaraisuussuhde vahvistui edelleen ja oli kesäkuun
lopussa 15,3 prosenttia. Ryhmä uskoo osuuspankkien voittavan
markkinaosuutta myös loppuvuoden aikana. Liikevoiton arvioidaan
nousevan vähintään samansuuruiseksi kuin vuonna 2002.
OP-ryhmän jäsenosuuspankkien omistajajäsenten määrä on
lisääntynyt vuodessa 31 000:lla. Kesäkuun lopussa jäseniä oli
yhteensä 1 057 000. Asiakkaita OP-ryhmän osuuspankeilla on yli kolme
miljoonaa.
Pop-ryhmä
jatkoi kasvun tiellä
Paikallisosuuspankit kohensivat alkuvuonna liikevoittoaan 4,4
prosenttia 16,6 miljoonaan euroon. Sekä talletukset että luotot
olivat selvästi yli kymmenen prosentin kasvussa.
Talletusten määrä paikallisosuuspankeissa oli kesäkuun lopussa
2,07 miljardia euroa, 11,2 prosenttia enemmän kuin vuotta
aikaisemmin. Luottokanta kasvoi samana aikana 13,4 prosenttia 1,8
miljardiin euroon.
Ryhmän vakavaraisuusaste oli kesäkuun lopussa 20,8 prosenttia,
kymmenyksen vahvempi kuin vuotta aikaisemmin. Ryhmän yhteenlaskettu
rahoituskate laski hieman edellisestä vuodesta 39,1 miljoonaan
euroon, mutta muut tuottoerät olivat kasvussa. Tammi-kesäkuun
tulosta paransivat paikallisosuuspankkien verottajalta saamat
alv-palautukset vuosilta 1997 ja 1998, yhteensä 583 000 euroa.
Luotto- tai takaustappioita ei alkuvuodelta kirjattu
nettomääräisesti lainkaan.
Pop-ryhmä arvioi loppuvuoden tuloksen jäävän pienemmäksi viime
vuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Alkuvuoden myönteisen kehityksen
ansiosta koko vuoden tuloksesta odotetaan kuitenkin kohtuullista,
ellei pankkien toimintaympäristössä tapahdu odottamattomia
muutoksia.
Paikallisosuuspankit uskovat lyhyiden korkojen pysyttelevän
alhaisella tasolla loppuvuonnakin. Pankeille se merkitsee, että
rahoituskate pysyy entisellään tai jopa laskee, vaikka
liiketoiminnan volyymit kasvavat. Samaan suuntaan vaikuttaa kireä
korkokilpailu.
Paikallisosuuspankeilla oli kesäkuun lopussa 75 731 jäsentä.
Vuodessa Pop-ryhmä on saanut yli 4 100 uutta jäsentä. Asiakkaita
paikallisosuuspankeilla on noin 283 400.
Aurun-kauppa
siivitti OKOa
OKO-konserni kirjasi vuoden ensimmäiseltä puoliskolta 104
miljoonan euron liikevoiton. Viime vuonna vastaavaan aikaan päästiin
47 miljoonaan. Tulosparannus selittyy henkivakuutusyhtiö Aurumin
osakkeiden myyntivoitoilla.
OKO alensi helmikuussa omistustaan Aurumista 49,9 prosentista 15
prosenttiin, mikä paransi konsernin liikevoittoa 53 miljoonan euron
verran.
OKOn neljästä liiketoiminta-alueesta muodostuva liikevoitto laski
alkuvuonna 55 miljoonaan euroon. Vuoden 2002 ensimmäisellä
puoliskolla päästiin kuusi miljoonaa parempaan tulokseen. Tulos
parani Yrityspankkitoiminnassa, mutta aleni muilla alueilla.
Luottokanta kasvoi tammi-kesäkuussa neljä prosenttia 7,0
miljardiin euroon. Vuodessa luottokanta on lisääntynyt kymmenen
prosenttia, ja OKO on vahvistanut asemaansa yritysten rahoittajana.
Yleisön talletusten määrä kasvoi alkuvuonna prosentin 1,9
miljardiin euroon. Omaisuudenhoidon asiakasvarat kasvoivat 20
prosenttia 7,3 miljardiin euroon.
Vuositasoiseksi muutettu oman pääoman tuotto oli 23,6 prosenttia
ja osakekohtainen tulos 1,63 euroa. Vakavaraisuussuhde oli kesäkuun
lopussa 11,4 prosenttia.
Aurum-kauppa nostaa OKO-konsernin koko vuoden liikevoiton selvästi
viimevuotista suuremmaksi. Perusliiketoiminnassan osalta OKO uskoo
yltävänsä samaan tulokseen kuin vuonna 2002. Pankkien
toimintaympäristöön ei ole OKOn arvion mukaan tulossa muutoksia ja
epävarmuus talouden kehityksestä jatkunee edelleen.
Lihakunnalle
enemmistö Polarfarmista
Polarfarmi Oy:n osake-enemmistö siirtyy Lihakunnalle. Kaupan
jälkeen Lihakunta omistaa Polarfarmista 85 prosenttia, 15 prosenttia
jää Pentti Ylinampan omistukseen. Ylinampa jatkaa yhtiön
toimitusjohtajana ja hallituksen jäsenenä.
Osakekaupalla ei ole vaikutusta Polarfarmin työpaikkoihin eikä
henkilöstön asemaan. Kaupan avulla Lihakunta haluaa yhdessä
A-Tuottajien kanssa turvata nykyistä paremmat mahdollisuudet
lihantuotannon rehustukseen ja ruokinnan neuvontaan. Liha-alan
kiristyvä kilpailu pakottaa myös etsimään uusia
kustannussäästöjä tuotantoketjun kaikista vaiheista.
Lihantuotannon suurin kustannuserä on rehu. A-Tuottajat Oy:n
toimitusjohtaja ja Polarfarmin hallituksen puheenjohtaja Juha Junnila
sanoo, että nyt tehdyn ratkaisun avulla rehukauppaa halutaan
kehittää osaksi A-Tuottajien lihantuotantoketjua.
Polarfarmin toiminta perustuu kumppanuuteen, jonka osapuolia ovat
lihantuottajat, tavarantoimittajat ja urakoitsijat. Yhteistyön
tavoitteena on tuottaa kustannussäästöjä kaikille osapuolille.
Yhtiö tulee kehittämään toimintojaan edelleen ja laajentaa
maatiloille tarjoamaansa palvelua rehustuksen kokonaisratkaisuksi. Se
sisältää rehut, rehuseokset, ruokinnan neuvonnan sekä teknisen
suunnittelun.
Valion
Tehtävä-videolle kultaa
Valion tuotantoa esittelevä Tehtävä-niminen video/DVD on
voittanut kultaa Yrityskuva- ja PR-ohjelmien sarjassa Media &
Message -tapahtumassa Turussa. Video sai tuomaristolta kiitosta mm.
hauskasta esitystavasta, kauniista kuvauksesta ja hyvästä
käsikirjoituksesta. "Draamaa maidontuotannosta", todetaan
tuomariston kommentissa.
Tehtävä-video sai myös erikoispalkinnon parhaasta videosta sekä
kunniakirjan parhaasta käsikirjoituksesta. Videon on tuottanut Paul
Bruck ja ohjannut Juhana Manner ja Paul Bruck, käsikirjoitus on
Helena Tuomelan. Valiossa toteutuksesta vastasivat Satu Säilä ja
Pia
Kontunen asiantuntijanaan Matti Harju.
Media & Message on Suomen audiovisuaalisen alan tuottajien
vuosittain järjestämä tapahtuma, jossa palkitaan alan kotimainen
parhaimmisto.
Kiskola
Broilertalosta
HK
Ruokatalon
kaupalliseksi johtajaksi
HK Ruokatalon kaupalliseksi johtajaksi on nimitetty Broilertalo
Oy:n nykyinen toimitusjohtaja Reijo Kiskola (kuva). Kiskola aloittaa uudessa
tehtävässään 11.8.2003.
Reijo Kiskola on ollut Broilertalon toimitusjohtaja toukokuusta
2001 lähtien. Sitä ennen hän oli pitkään meijerialalla mm.
Osuuskunta Satamaidon toimitusjohtajana.
Pellervo-Insituutissa
uusia nimiä
Toimitusjohtaja Kari Huhtalan lisäksi Pellervo-Instituutissa on
tehty muitakin nimityksiä. Kauppateknikko Leena Vesa (50) on
aloittanut taloussihteerin määräaikaisessa tehtävässä. Hän
hoitaa Pellervo-Instituutin talous- ja toimistosihteerin tehtäviä.
Yhteystiedot: puh. 020 413 2574 tai 040 562 8873 ja sähköposti leena.vesa@mtk.fi.
Päivi Tiittanen (28) on aloittanut Pellervo-Instituutin uutena
kurssisihteerinä. Hän on koulutukseltaan kulttuurituottaja amk.
Yhteystiedot: puh. 020 2413 2571 ja sähköposti paivi.tiittanen@mtk.fi.
|