Teemu Pakarinen,
Markku Nummi
Uusia
jäseniä Pellervoon
Pellervo-Seuran johtokunta hyväksyi kokouksessaan 14.8.2003 kaksi
uutta jäsentä: Pyhäselän Paikallisosuuspankin ja Osuustoiminnan
Kehittäjät – Coop Finland ry:n.
Osuustoiminnan Kehittäjien jäsenyys on periaatteellisesti siinä
mielessä merkittävä, että Pellervo saa ensi kerran jäsenen
uusosuustoiminnan piiristä. Osuustoiminnan Kehittäjät on ns.
ryhmäjäsen eli se edustaa Pellervon toiminnassa 1990-luvulla
kasvanutta pienosuustoiminnan sektoria.
Osuustoiminnasta
kansainväliset seminaarit
Helsingin yliopiston Maaseudun tutkimus- ja koulutuskeskus
Mikkeli järjestää seminaarin Helsingissä ja työpajan Mikkelissä,
joissa kummassakin on osuustoiminnan kansainväliset huippuosaajat.
Helsingissä
5. syyskuuta 2003 olevan seminaarin aiheena on Osuustoiminta -
mallia maailmalta?
Työpaja
Mikkelissä seuraavana päivänä 6.9.2003 keskittyy aiheeseen Miten
osuustoiminnallisen yritysmallin saisi kukoistamaan?
Atria
paransi viime vuodesta
Atria-konserni paransi hieman tulostaan vuoden ensimmäisellä
puoliskolla. Konsernin tulos ennen satunnaiseriä nousi 7,9 miljoonaan
euroon viime vuoden 7,4 miljoonasta. Tulosta toivat Ruotsin
liiketoiminnat ja kotimainen jalosteteollisuus.
Liikevaihtoaan Atria lisäsi 13,6 prosenttia. Kasvu johtui
pääasiassa ruotsalaisen Samfood AB:n liittämisestä
Lithells-konserniin.
Lithellsin ja Samfoodin toimitusjohtaja Matti Karppinen kertoo,
että Samfoodin liiketoiminta Ruotsissa aiotaan yhdistää Lithellsiin.
Samfoodia on viime syksyisen omistusmuutoksen jälkeen sopeutettu
Atrian omistukseen ja maaliskuulta lähtien yritys onkin alkanut
tuottaa. Karppinen kertoo, että tuotemerkkejä on karsittu, toimintaa
keskitetty, yt-neuvotteluja on meneillään.
Atria Yhtymän Ruotsin liiketoiminta ja kotimaan jalostetuotanto paransivat
tulostaan, kun taas Suomen teurastustoiminnan tulos heikkeni edelleen.
Teurastamoteollisuutta painoi eniten sian erittäin alhainen hinta,
mikä johtuu suuresta ylituotannosta maailmalla. Sikasuhdanteen
odotetaan kuitenkin paranevan ensi vuonna. Atrian lihanhankinta kasvoi
kaikkiaan 7,5 prosenttiyksikköä tammi-kesäkuussa.
Atrian markkinajohtajan asema vahvistui leivänpäällysteiden
myynnissä vahvistui edelleen ja siipikarjan sekä kuluttajapakatun
lihan markkinat kehittyivät myönteisesti. Kylmä alkukesä hiljensi
hieman grillauskautta, mutta kokonaisuudessaan Atrian kesäsesonki
onnistui hyvin.
Liha ja Säilyke Oy:n valmistamat Forssan-merkillä myytävät
salaatit ja leivänpäällystuotteet ovat pärjänneet myynnillisesti
hyvin. Yhtiö on supistanut valikoimaansa ja keskittynyt vahvoihin
tuoteryhmiin. Liikevaihto kasvoi vertailuajankohtana 2,8 prosenttia.
Atrian Ruotsissa toimiva Lithells-konserni koostuu tällä
hetkellä lihavalmisteita ja valmisruokaa tekevistä Atria Lithells
AB:sta ja Samfood AB:sta, pikaruokakauppaa tekevästä Atria Consept
AB:sta ja lähitukkuri Svensk Snabbmat AB:sta. Vuonna 2002 ostettu
tappiollinen Samfood saatiin toisen vuosineljänneksen aikana
kääntymään kannattavaksi. Samaan aikaan Lithellsin
lihavalmisteiden markkinaosuus Ruotsissa nousi noin neljännekseen.
Koko konsernin tulokseen vaikuttaa merkittävästi teurastamotoiminta,
mikä puolivuotiskatsauksen mukaan "jää voimakkaasti riippumaan
teurastamoteollisuudessa tapahtuvista suurista muutoksista".
Parhaillaan Atria valmistautuu Baltian ja Venäjän
markkinoille. Kesällä
ostettu liettualainen UAB Saltuva on juuri aloittanut
lihavalmistetehtaan rakentamisen Vilnaan. Atria tutkii myös
maaperää liiketoiminnan aloittamiseen Venäjän läntisessä osassa,
hanketta vetää HK Ruokatalosta Atrialle siirtynyt Ilkka Häyhä.
Atrian toimitusjohtaja Seppo Paatelainen totesi
osavuosikatsauksen lehdistötilaisuudessa Helsingissä, että
Venäjän markkinoille meno edellyttää kulttuurisyistä
venäläistä yhteistyökumppania. Aikatavoitetta hankkeelle ei ole.
Liettuassa Paatelainen arvioi jouduttavan
lisäinvestointeihin rakenteilla olevan tehtaan valmistumisen
jälkeen. Maassa ei ole vielä valmisruokien tuottajaa, mutta niiden
kysyntä on lisääntymässä.
Pellervo:
EU:n uuden maatalouspolitiikan uhkana
kotimaisen
raaka-aineen riittävyys
Pellervo-Seuran
johtokunta ilmaisee huolensa EU:n maatalouspolitiikan uudistuksen
heijastuksista kotimaisen raaka-aineen riittävyyteen
elintarviketeollisuudelle.
Johtokunnan torstaina Rovaniemellä antamassa kannanotossa
sanotaan muun muassa: "Mikäli
EU:n uuden maatalouspolitiikan myötä maatilojen tuotannon
kannattavuus huononee, niin hyvälaatuisten ja turvallisten
kotimaisten raaka-aineiden tuotanto laskee alle kysynnän. Maatiloilla
tehdyt investoinnit menevät hukkaan. Kun kotimaisten raaka-aineiden
saatavuus heikkenee, elintarviketeollisuus joutuu yhä enemmän
turvautumaan tuontiin. Lisääntyvän tuonnin myötä elintarvikkeiden
laadun ja turvallisuuden varmistaminen olisi haasteellisempaa. Myös
koko elintarvikeketjun läpinäkyvyys kärsisi ja huoltovarmuuden
turvaaminen kaikissa olosuhteissa olisi vaikeampaa."
Pellervon
seminaarissa puhunut Esa Härmälä:
Pohjoisen
maaseutua ei saa unohtaa
Pellervo-Seuran valtuuskunnan puheenjohtaja
Esa Härmälä muistutti pohjoisen Suomen maaseudun elinvoiman
turvaamisesta puhuessaan Pellervon iltapäiväseminaarissa perjantaina
Rovaniemellä. Avaintekijöitä ovat hänestä nimenomaan peruspalveluiden ja maa- ja
metsätalouden kannattavuus.
Aluepoliittisen otteen
höltyminen on Härmälän mukaan koetellut erityisen kovin pohjoisen Suomen
maaseutua ja tilannetta on pyrittävä nopeasti
vakaannuttamaan ja parantamaan.
Kunnilta Härmälä odottaa nykyistä enemmän
ennakkoluulottomuutta kehittää kuntien välistä yhteistyötä
ja kuntaliitoksia. "Ilman peruspalvelujen turvaamista joutuu
ikääntyneempikin, jo työelämän jättänyt väestö siirtymään
suurempiin keskuksiin. Tämä tuskin olisi kenenkään etujen
mukaista."
"Maa- ja metsätalouden kannattavuuden turvaaminen on keskeinen
väline pohjoisen maaseudun aseman parantamisessa", Härmälä
sanoi.
"Maatalouden
tukijärjestelmä on saatava vakaalle pohjalle koko maassa, koska vain
siten pystytään harjoittamaan oikeudenmukaista ja tasapainoista
maatalouden sisäistä aluepolitiikkaa. Metsätaloudessa suurin uhka
kannattavuudelle on kuitupuun heikko hintataso. Kuitupuun hinnan lasku
edelleen toisi niin kutsutun nollarajan takaisin Pohjois-Suomen
metsiin - rajan, jonka takaa puuta ei enää kannattaisi korjata eikä
metsiin panostaa. Tämä on pystyttävä välttämään."
Pääministeri Matti Vanhasen hallituksen
Härmälä edellyttää nopeasti toteuttavan hallitusohjelmassa mainitut
yrittämisen edellytyksiä parantavat toimet. "Alkutuotannon
yhteydessä toimivaa yritystoimintaa ei tule sortaa jättämällä se
pienyrityksille suunnitellun arvonlisäverohelpotuksen ulkopuolelle.
Kaikille yrityksille on annettava samanlaiset mahdollisuudet kehittyä",
Härmälä sanoi ja totesi, että pohjoisella maaseudulla on paljon uutta
yritystoimintaa, erityisesti lisääntyvä matkailu tarjoaa uusia yrittämisen
mahdollisuuksia.-MN
Järvi-Suomen
Portti painui miinukselle
Järvi-Suomen Portin ensimmäinen vuosipuolisko ei sujunut
odotusten mukaan, vaan tulos painui tappiolliseksi. Sopeuttamisohjelma
tuloksen parantamiseksi on jo aloitettu, ja siihen kuuluvat
yt-neuvottelut toimihenkilöiden kanssa. Ne saattavat johtaa
lomautuksiin.
Järvi-Suomen Portti laskee, että sopeuttamisohjelmalla
saavutetaan loppuvuoden aikana 1,5 miljoonan euron säästöt. Koko
vuoden tuloksen uskotaan näin jäävän lievästi voitolliseksi.
Heikentynyttä tulosta selittää osaltaan uuden ruokatehtaan
käyttöönotto Mikkelissä. Muuttovaiheen aikana tuotantoa on
jouduttu pyörittämään osittain kahdessa yksikössä, joten uuden
tehtaan tehokkuutta ei ole vielä pystytty täysin hyödyntämään.
Tuloksentekokykyä hidastivat myös hintojen aleneminen ja kiristynyt
kilpailu. Heinäkuussa grillituotteiden myynti sujui hyvin, ja
syyskauden markkinat näyttävät Portin mukaan odotusten mukaisilta.
Järvi-Suomen Portin lihanhankinta kasvoi vuoden alkupuoliskolla
yli kymmenen prosenttia. Erityisesti sikaketjun kehittämistulokset
näkyivät; sian hankinta lisääntyi 21 prosenttia. Nautaa ostettiin
prosentin verran enemmän kuin vuosi sitten vastaavaan aikaan.
Kalkkunan tuotanto lisääntyy loppuvuodesta, kun tuottajille
valmistuu uusia hallikasvattamoja.
Agrimarket-ketjun
myynti veti
Agrimarketit kasvattivat myyntiään vuoden ensimmäisellä
puoliskolla 1,4 prosenttia. Ketjun liikevaihto nousi 397 miljoonaan
euroon, kun mukaan lasketaan myös maatalouskauppaa harjoittavat
osuuskaupat. Hankkija-Maatalous Oy:n liikevaihto oli tammi-kesäkuussa
367 miljoonaa euroa.
Maataloustyökoneiden myynti ylitti Agrimarketien odotukset.
Kevättyökoneiden, erityisesti suorakylvökoneiden sekä
kasvinsuojeluruiskujen kauppa vilkastui. Heinätyökoneista
paalain-käärimet sekä noukinvaunut menivät hyvin kaupaksi, mutta
pelkkien käärintälaitteiden ja viljankuivaamoiden myynti laski.
Traktorikaupassa Agrimarket-ketju onnistui lisäämään
markkinaosuuttaan 6,6 prosenttiyksikköä 17,1 prosenttiin.
Traktoreiden kokonaismarkkinat kasvoivat tammi-kesäkuussa 300
koneella. Alkuvuoden puimurikauppa oli hieman hiljaisempaa kuin vuotta
aikaisemmin.
Nautarehukauppa oli vuoden ensimmäisellä puoliskolla selvästi
hiljaisempaa kuin vuoden 2002 keväällä. Sen sijaan sika- ja
siipikarjarehujen markkinat kasvoivat, kun uudet isot yksiköt
siirtyivät täysrehuruokintaan. Kokonaismarkkinat olivat yhtä suuret
kuin viime vuonna ja Agrimarketit säilyttivät markkina-asemansa.
Lannoitekauppa pysyi viime vuoden tasolla, mutta kalkin myynti laski
viidenneksen. Kasvinsuojeluaineiden ja säilöntäaineiden myynti
lisääntyi jonkin verran.
Kylmä talvi vilkastutti polttoöljykauppaa edelliseen vuoteen
verrattuna. Voimakkaimmin kasvoi lisäaineistettujen polttoöljyjen ja
moottoripolttoöljyn myynti. Puupellettikaupassa Agrimarket-ketju on
selvä markkinajohtaja.
Agrimarket-ketjun viljaostot viljelijöiltä lisääntyivät, mutta
vientitulot pienenivät vuoden 2002 alkupuoliskoon verrattuna.
Siemenkaupan volyymi laski alkuvuonna, koska myynti keskittyi entistä
enemmän syksyyn.
Rautakaupassa ketjun myynnin kehitys oli selvästi parempi kuin
alalla keskimäärin. Alkukesän kylmyys verotti sen sijaan
puutarhakauppaa, eivätkä Multasormi-myymälät saavuttaneet niille
asetettuja myyntitavoitteita.
S-Agrinet verkkopalveluun on tähän mennessä tehty 2400
käyttäjäsopimusta. Alkuvuonna verkkopalvelun myyntivalikoima
laajeni voiteluaineilla, autokemikaaleilla ja glyfosaateilla.
Lännen
Tehtaat nousi plussalle
Lännen Tehtaat arvioi koko vuoden tuloksen nousevan heikosta
tyydyttäväksi. Konsernin liikevaihto lähenteli tammi-kesäkuussa
250 miljoonaa euroa, ja vuoden ensimmäisen puoliskon tulos ennen
satunnaiseriä oli 3,1 miljoonaa euroa. Tulos on parantunut vuoden
vanhetessa, sillä ensimmäiseltä neljännekseltä Lännen Tehtaat
kirjasi yli miljoonan euron tappion.
Maatalousryhmään viime marraskuussa liitetyt Suomen Rehu ja Avena
Nordic Grain kasvattivat koko konsertin liikevaihdon yli
kaksinkertaiseksi. Maatalousryhmän liikevoitto oli kolme miljoonaa
euroa, ja Lännen Tehtaat pitää tulosta ennakoituna.
Rehuliiketoiminnan myynti säilyi edellisen vuoden lukemissa, mutta
liikevaihto jäi suunniteltua pienemmäksi. Rehutoimialan kannattavuus
parani alkuvuodesta, kun toimintaa vakiinnutettiin ja kiinteitä
kuluja karsittiin yrityskaupan jälkeen. Myös viljakaupan
kannattavuus koheni.
Elintarvikeryhmän liikevaihto oli 56,4 miljoonaa euroa, missä on
vähennystä viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna kaksi miljoonaa
euroa. Liikevoittoa karttui kolme miljoonaa euroa. Apetit-ryhmän
kotimaan myynti säilyi entisellään, pakastepizzojen ja
kalajalosteiden myynti kasvoi. Sokerin myynti jäi hieman viime
vuodesta marjasadon myöhästymisen takia. Ryhmän kannattavuus oli
viimevuotista parempi, vaikka kotimaan myynnissä jäätiin jälkeen
vertailuajankohdasta. Kannattavuutta paransi luopuminen tappiollisesta
puolalaisesta tytäryhtiöstä Lannen Polskasta.
Machinium-ryhmä jäi tavoitteesta pääasiassa Ruotsin toimintojen
heikon tuloksen takia. Ryhmän tulos vuoden ensimmäiseltä
puoliskolta oli 1,4 miljoonaa euroa miinuksella.
HK
Ruokatalo kasvatti myyntiään
HK Ruokatalo lisäsi myyntiään tammi-kesäkuussa. Myynti kasvoi
yli viisi prosenttia viime vuoteen verrattuna. Kuuden kuukauden tulos
ennen satunnaiseriä oli 8,1 miljoonaa euroa, kun konserni vuosi
sitten ylsi 10,1 miljoonaan euroon.
HK Ruokatalo -konsernin liikevaihto nousi 310,2 miljoonaan euroon,
mikä on kolme miljoonaa enemmän kuin viime vuoden vastaavalla
jaksolla. Myyntiä kasvatti onnistunut kesäsesonki. HK Ruokatalo
pystyi lisäämään grillattavien lihojen toimituksia, ja kylmästä
alkukesästä huolimatta myös grillimakkaroiden myynti nousi viime
vuoden lukemiin. Hyvää myyntitulosta heikensi kuitenkin kireä
kilpailu, ja hinnoittelupaineet olivat edellisvuotta kovemmat. Se
heijastui myös tulokseen.
Sikasyklin matalasuhdanne jatkui koko EU:ssa vuoden toisella
neljänneksellä, ja katteita pienensi myös euron vahvistuminen
dollariin nähden. Sikamarkkinoiden tilanne tuntui myös Baltiassa.
Siellä hintoja painoi lisäksi vientituilla vauhditettu vienti
Puolasta Baltiaan. HK Ruokatalon Baltian toiminnan liikevaihto
supistui 2,4 prosenttia vajaaseen 52 miljoonaan euroon vuoden
ensimmäisellä puoliskolla. Baltian liiketoiminnan tulos ennen
satunnaiseriä oli 1,5 miljoonaa euroa.
Konsernin tuloksessa näkyivät alkuvuonna tehdyt yrityskaupat.
Mellilässä toimiva Koiviston Teurastamo Oy liitettiin konserniin
tammikuun lopussa ja helmikuussa HK Ruokatalo nosti omistuksensa
Loimaalla sijaitsevasta Helanderin Teurastamo Oy:ssä 85 prosentista
sataan. Toukokuussa konserni lisäsi omistustaan Outokummussa nautaa
teurastavasta Pouttu Foods Oy:stä 50:stä 90 prosenttiin.
Yrityskauppojen vuoksi HK Ruokatalon korollisten velkojen määrä
lisääntyi 8,2 miljoonalla kaikkiaan 141,9 miljoonaan euroon.
Helteet vauhdittivat lihatuotteiden menekkiä vielä katsauskauden
jälkeen, ja konsernin myynti ylitti heinäkuussa viime vuoden tason.
HK Ruokatalo ennakoi myyntivolyymin kasvavan vielä vuoden kolmannella
neljänneksellä, mutta kannattavuuden arvellaan jäävän
pienemmäksi kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Sen sijaan vuoden
viimeisestä neljänneksestä odotetaan parempaa kuin vuonna 2002.
HK Ruokatalo uskoo kansantalouden kasvun rakentuvan loppuvuonna
paljolti kotimaisen kulutuskysynnän varaan. Se on havaittavissa myös
lihatuotteissa, mikä luo pohjaa konsernin vakaalle kehitykselle.
Raaka-aineiden hinnat maailmanmarkkinoilla saattavat eräiden
arvioiden mukaan kääntyä nousuun vuoden lopulla. Euron korkea
kurssi rasittaa edelleen vientiä euro-alueen ulkopuolelle.-TP
Rytmihäiriöaikaa,
kuvaa Palokangas
HK Ruokatalon toimitusjohtaja Simo Palokangas kuvasi 11.
elokuuta, että lihateollisuudessa eletään eräänlaista
rytmihäiriöaikaa ja sen takia tulokehityskäyrään syntyy tämän
hetken kohdalle kuoppa.
Heti puolivuotiskauden jälkeen heinäkuussa tapahtui
Palokankaan mukaan myynti kasvoi merkittävästi.
Häiriöitä tietävät sikasyklin hintaseuraukset ja
euron vahva asema dollariin ja jeniin nähden. Kotimaassa helteet
söivät hieman grillausintoa, mutta HK Ruokatalo sai hieman lisää
markkinoita grillituotteissa ja pääsi terävimmän kilpailijan
kanssa tasoihin.
HK Ruokatalo on ryhtynyt sopeuttamistoimiin
markkinatilanteen takia Baltian yksikössä, kotimaassakin
yritysrakennetta on hiottu ja se on toimitusjohtajan mukaan nyt yksi
parhaista.
Virosta, Latviasta ja Liettuasta HK Ruokatalo on jatkanut
Puolaan, missä se omistaa maan suurimmasta liha-alan yrityksestä
Sokolowista reilun 11 prosentin osuuden. Tukevaa nousua sekä arvoihin
että markkinoihin uskotaan syntyvän kun jäsenkandidaatit 1.
toukokuuta tulevat mukaan unioniin.
Lihafirmoja
myynnissä
Elintarviketeollisuus Euroopassa on Palokankaan mukaan
polarisoitumassa: isot isonevat, pienet erikoistuvat, siltä väliltä
olevat yritykset ovat vaikeuksissa.
Liha-alan eurooppalaisia yrityksiä on nyt kaupan ja HK
Ruokatalollekin on tarjottu pariakymmentä tämän vuoden aikana.
HK Ruokatalo tavoittelee entistä tiiviimpää
yhteistyötä kaupan kanssa, haluaa kuitenkin pitää omat tuotemerkit
lisääntyvien kaupan omien tuotemerkkien seurassa ja tarkentaa
kuluttajatietämystään entistä pidemmälle.
Myös tuotteiden valmistuttaminen lisääntyy. HK
Ruokatalo haki esimerkiksi pitsan valmistajaa ja teki sopimuksen
Moilas Oy:n kanssa, joka yhteistyön ansiosta pystyi laajentumaan
gluteenittomien tuotteiden markkinoilla.
Muutoksen tuulet ovat pyyhkäisseet myös 40 vuotta
vanhaa ja lenkkimarkkinoista puolta hallitsevaa Sinistä Lenkkiä,
josta on tullut kevyt ja juustovaihtoehto. Vuodenajatkaan eivät
heiluttele Sinisen Lenkin asemaa, sillä se on yleinen raaka-aine
makkararuokiin. Lenkin brandin syntyaikaan HK:lla oli myös punainen
lenkki. Sinisen Lenkin kunniaksi HK Ruokatalo teetti kirjan ja julisti
15. elokuuta kansalliseksi lenkkipäiväksi. MN
A-Tuottajien
hallitukselle
uudet puheenjohtajat
A-Tuottajat Oy:n hallituksen puheenjohtajaksi on valittu
Timo
Komulainen Nurmeksesta ja varapuheenjohtajaksi maanviljelijä Ilkka
Yliluoma Ylistarosta. Komulainen toimii myös Lihakunnan hallituksen
puheenjohtajana ja Yliluoma on Itikka Osuuskunnan hallituksen
puheenjohtaja.
Valio
Feta
-mainos oli kesän paras
Valio Feta -mainos valittiin MTV3-kanavan parhaaksi mainokseksi
kesä-heinäkuussa. Raadin mielestä mainos on hauskalla analogialla
toimiva, yksinkertainen ja hienosti kiteytetty. Lisäksi se viestii
selkeästi tuoteuutuudesta ja Valion peruslupauksesta "Hyvää
alusta alkaen".
Valion brändipäällikkö Taina Lampela-Helin sanoo, että
mainoksessa kiteytyy monta tärkeää valiolaista asiaa ja arvoa,
jotka myös suomalaiset kuluttajat tuntevat omakseen. Haastatelluista
86 prosenttia piti erittäin tai jonkin verran Valio Feta
-mainoksesta.
Kesä on salaattijuustojen sesonkiaikaa. Fetan markkinat
kehittyivät voimakkaasti myös tänä vuonna ja myyntivolyymi kasvoi
yli 16 prosenttia. Parannetun Valio Feta kuutio HYLA -juuston myynti
kasvoi runsaat 20 prosenttia.
MTV3-kanavalla ensiesitettiin kesä-heinäkuussa 420 mainosta,
joista raati valitsi Feta-mainoksen parhaaksi.
Valio
tukee Koulutielle-kampanjaa
Valio on toista kertaa mukana Hyvä Alku Koulutielle -kampanjassa,
jolla Mannerheimin Lastensuojeluliitto tukee koulunsa aloittavia
lapsia ja heidän vanhempiaan. Yhteistyö istuu Valion
sponsorointipolitiikkaan, jossa lähivuosina pyritään keskittymään
erityisesti lapsiin ja nuoriin.
MLL:n kampanjan perusviesti on: Koulu alkaa - lapsuus, leikki ja
vanhemmuus jatkuvat. Ensiluokkalaiset saavat koulunaloituslahjana
harrastepussin, johon voi laittaa urheiluvarusteet tai muut pienelle
koululaiselle tärkeät tavarat. Pussi sisältää mm. heijastimen ja
turva-aiheisen tehtävävihkosen, oppaan vanhemmille sekä
Lapselle-lehden, jossa on tarjoushintakuponki Valio Aamupalasta.
Tarjous on voimassa MLL:n toisen yhteistyökumppanin S-ryhmän
liikkeissä.
S-ryhmän kaupoissa Valion tuote-esittelijät kertovat vinkkejä
terveellisistä välipaloista. Esittelyjen yhteydessä jaetaan Valion
Kodin ruokavuosi -myymäläesitettä, jossa on Valion tuotteista
valmistettuja välipaloja sekä helppoja arkiruokaohjeita. Sama esite
jaetaan ensiluokkalaisten vanhemmille koulujen vanhempainilloissa.
Pellervo-Insituutissa
uusia nimiä
|
MMM
Kari Huhtala (40) on aloittanut Pellervo-Instituutin
toimitusjohtajana 15. elokuuta 2003.
Toimitusjohtaja Kari Huhtalan lisäksi Pellervo-Instituutissa on
tehty muitakin nimityksiä. Kauppateknikko Leena Vesa (50) on
aloittanut taloussihteerin määräaikaisessa tehtävässä. Hän
hoitaa Pellervo-Instituutin talous- ja toimistosihteerin tehtäviä.
Yhteystiedot: puh. 020 413 2574 tai 040 562 8873 ja sähköposti leena.vesa@mtk.fi.
Päivi Tiittanen (28) on aloittanut Pellervo-Instituutin uutena
kurssisihteerinä. Hän on koulutukseltaan kulttuurituottaja amk.
Yhteystiedot: puh. 020 2413 2571 ja sähköposti paivi.tiittanen@mtk.fi.
|
Kari
Huhtala |
Leena
Vesa |
Päivi
Tiittanen |
|