08 | 11 | 2002  sivut.gif (121 bytes)
vk_4.gif (107 bytes)
  Markku Nummi

Pop-ryhmä kasvoi markkinoita paremmin
Paikallisosuuspankit kasvattivat sekä luottoja että talletuksia yleistä markkinoiden kasvua reippaammin, mutta tulos tammi-syyskuulta on pienempi kuin vuotta aiemmin.
   Paikallisosuuspankkiryhmä on kasvattanut tasettaan viimevuotisesta, vakavaraisuus on 20,7 prosenttia, konttorien määrä on lisääntynyt 139:ään. Talletukset ovat kasvaneet edellisvuoden vastaavasta ajasta 9,8 prosenttia ja luotot 12,4 prosenttia. Sekä asiakkaiden että jäsenten määrä nousi yli viisi prosenttia.
   Kulut ovat lisääntyneet: viime vuonna 46,6 miljoonaa euroa, nyt 49,6 miljoonaa euroa. Arvopaperien ja valuuttatoimintojen tuotot olivat -0,4 miljoonaa euroa viime vuoden tammi-syyskuussa, tänä vuonna -1,6 miljoonaa euroa.
   Toimitusjohtaja Heikki Suutala Paikallisosuuspankkiliitosta ennakoi, että Pop-ryhmän pankkien yhteenlaskettu vuoden 2002 tulos jää viimevuotista pienemmäksi, on kuitenkin kohtuullinen. 

Lateksitehdas Kiinassa valmistuu, tuotekehitys vauhdittuu
Raisiolle selkeä tulosparannus
Raisio Yhtymän tulos ennen veroja on ollut tänä vuonna selkeästi parempi kuin viime vuonna. Tammi-syyskuussa tulos oli 12,9 miljoonaa euroa, viime vuonna 0,7. Liikevaihto on noussut vain hivenen.
   Tammi-syyskuun tuloksesta kertoessaan  pääjohtaja Rabbe Klemetsillä (kuva) oli selkeitä myönteisiä viestejä, mutta talouden kasvun merkkejä esimerkiksi paperin kysynnässä saadaan yhä odottaa, ja nimenomaan Pohjoismaissa hitaasti pyörivät paperikoneet pitävät Raision paperikemikaalien myynnin vaisuna.
   Kiinassa Raisio avaa uuden lateksitehtaan vuoden kuluttua aivan Kiinan suurimman paperitehtaan aidan takana. Myös Stora Enson tehtaan lähettyvillä on lateksitehdashanke.
   "Ehdottomasti kortti, joka vetää", Klemets kuvaa Kiinan ison lateksitehtaan merkitystä. Kiina on ainoa suuralue, jolla paperin kysyntä juuri tällä hetkellä kasvaa.
   Raisio on juuri saanut päätökseen Latexia-yritysoston. Taseelle ostosta ei ole ollut rasitetta, mutta hieman 34,6 prosentin omavaraisuusasteelle. Klemets painottaa, että Latexian Raisio hoitaa kunnolla "kotiin" ennen kuin ryhtyy uusiin suuriin ostoihin. Se vie ensi kevääseen.
   Raisio Chemicalsilla on Raisiossa paperin koepäällystyslaitos, jonka jatkeeksi se tekee painolaitoksen, tähän osallistuvat Hansaprint ja Raision kaupunki. Raisiolla on sen jälkeen "paperikemian kampus" ja se voi sillä tukea tuotteidensa menekkiä ja testata asiakkaidensa kanssa uusia menetelmiä.
   RavintoRaisiolla on Klementsin mukaan paremmat vehkeet käsissä kuin mistä se on osannut kuluttajille kertoa. Uutuuksien markkinoille tulon tempo ei vielä tyydytä pääjohtajaa. Yksikkö siirtää margariinin tuotantoa juuri Ruotsista Suomeen ja Puolaan - prosessi rasittaa RavintoRaisiota, joka kuitenkin pystyi parantamaan tulostaan pahasti tappiollisesta margariinitoiminnasta huolimatta. Siirto on tehty tammi-maaliskuussa 2001. Yksikön muut osat tekivät Klemetsin mukaan erinomaista työtä.
   Kotimaassa RavintoRaisio toi syyskuussa markkinoille uusia tuotteita, muiden muassa jo Ruotsissa sitä ennen myydyn Beneviva-sarjan.
   Puolassa Raisio laittoi loppukesällä myyntiin Benecol-levitteen, joka on pääjohtajan mukaan menestynyt erinomaisesti.
   Life Sciences -toimialan liikevaihto kasvoi 25 prosenttia vuoden alusta syyskuun loppuun, samalla ryhmän liiketulos oli 0,3 miljoonaa euroa plussalla kun sama arvo vuosi sitten näytti -3,5 miljoonaa euroa.
   Benecolin ainesosaa stanoliesteriä käyttävät elintarvikeyritykset saavat tuotteilleen myyntiluvan nyt herkemmin, kun EU:n elintarvikealan tiedekomitea hyväksyi stanoliesterin kolesterolia alentavan vaikutuksen.
   Klemets sanoo Raision jo tehneen siirtoja uudenlaisen analyysitekniikan käyttöönottoa varten. Yritys kehittää tekniikkaa, jonka avulla edistetään läpinäkyvää, turvallista ja testattua elintarviketta tai rehua. Laitteita on tarkoitus oman käytön lisäksi myydä elintarvikeyrityksille.

Suomen ketjutietämys kysyttyä Ruotsin kaupoissa
Samfood voitolle jo keväällä 2003
Selvitykset Atrian uusista yrityskaupoista Ruotsissa valmistuvat vuoden 2003 alkupuolelle mennessä. Atria on järjestänyt 1997 hankkimansa Lithellsin kautta ruotsalaista liha-alaa niin, että Ruotsista tulee 40 prosenttia Atrian tuloista ensi vuonna. Kertoessaan tiedotusvälineille konsernin vuoden 2002 heinä-syyskuun tuloksesta Atrian toimitusjohtaja Seppo Paatelainen (kuva) kertoi yrityksessä keskustellun mahdollisuudesta, että Ruotsista kertyvät tulot jossakin vaiheessa ylittävät Suomen osuuden.
   Lithells-konsernin kautta hankittu Samfood alussa luonnollisesti rasittaa konsernia ja pienentää omavaraisuutta, mutta positiiviseen tulokseen Samfood yltää Paatelaisen mukaan jo huhti-kesäkuussa 2003.
   Atrian vuoden 2003 liikevaihto ylittänee 800 miljoonaa euroa.
   Ostoselvitysten lisäksi Atria yhdistelee nyt omistamiaan toimintoja Ruotsissa ja perkaa tuotemerkkien valikoimaa.
   Samfoodin tultua osaksi Atriaa syyskuun alussa Atria nousi Pohjoismaiden suurimmaksi vähittäis- ja suurtaloustuotteiden valmistajaksi.
   Myös myyntiaikeita Atrialla on Ruotsissa. Yritysosto toi sille Svensk Snabbmat för Storkök -nimisen pikkutukun, josta aikanaan luovutaan. Tavallaan se on harmi, sillä Paatelaisen mukaan missään muualla Atria ei saa sijoittamistaan rahoista suhteessa yhtä hyvää tuottoa. Snabbmat on hyvin itsenäisenä jatkava yritys, jossa johdon ainoana suomalaisena on Paatelainen hallituksen jäsenenä.
   Atrian kannattavinta yritystoimintaa on tullut oston kautta myös kotimaassa. 1999 ostettu Forssalainen Liha ja Säilyke on valmiiden salaattien markkinajohtaja.
   Kotimaassa Atria valtasi ensimmäisen sijan leivänpäällysteiden markkinoilla. Yhdeksi syistä arvioidaan uutta vähittäispakkausta.
   Atria-konsernin liikevaihto tammi-syyskuussa 2002 on ollut 514,7 miljoonaa euroa, liki 10 prosenttia edellisvuoden samaa aikaa enemmän. Tulos kasvoi 3,3 prosenttia 17,8 miljoonaan euroon. Myös tämän vuoden heinä-syyskuun oli edellisvuotista tuloksekkaampi.
   Lithells kasvaa Ruotsissa juuri nyt noin 20 prosentin vauhdilla. Atrian johto on vieraillut suurimpien kauppaketjujen johtajien pakeilla, ja ruotsalaiset hakevat nyt suomalaisilta sitä kokemusta, joka heillä on kaupan ketjuuntumisesta. Ruotsissa ketjuuntuminen on vaatimatonta.
   Suomessa atrialaiset paneutuvat yhä syvemmälle kuluttajatietoon. Tuntiessaan kuluttajan teollisuus voi olla hyvä kumppani kaupalle, jonka asenne puolestaan on tärkeää jalostusyritykselle.
   Kesän grillikausi oli Paatelaisen mukaan erittäin merkittävä tulokselle. Vuoden kolmas neljännes tuotti lähes sen minkä kaksi edellistä.
   Vuonna 2003 Atrialle valmistuu uusi siipikarjatehdas Nurmoon. Se nostaa valmistuksen 4500 kappaleesta 9000 kappaleeseen tunnissa. Siipikarjatuotteiden markkinaosuudet säilynevät Paatelaisen mukaan aika nykyisinä Suomessa. Siipikarjatuotteiden ja etenkin kalkkunan kysyntä kasvaa vahvasti, ala on kuitenkin hyvin kansainvälinen ja siksi herkkä, että Atria varoo nojaamasta siihen liiaksi.

Maaseudun tutkimus- ja koulutuskeskus Mikkelissä
Yleisöluentoja moraalista ja etiikasta
Helsingin yliopiston Maaseudun tutkimus- ja koulutuskeskuksessa Mikkelissä on meneillään yleisöluentosarja (linkistä .pdf-tiedosto), jossa käsitellään yrityselämän ja yhteiskunnan asioita moraalin ja etiikan näkökulmasta.
   Luennot ovat torstaisin klo 18-20 Lönnrotinkatu 5:ssä Mikkelissä. Tilaisuuksiin on vapaa pääsy. Tällä viikolla käsiteltiin ruoantuotannon etiikkaa, viikolla 46 professori Tuomo Peltonen luennoi yrityselämän etiikasta ja viikolla 47 professori Pentti Malaska aiheesta Eettiset ratkaisut vai evoluutio?
   Katso myös osuustoiminnan korkeakouluopetuksen ohjelmaa.

Kultaturva Kotivakuutus
Vakuutusyhteistyö käynnistynyt
Osuuspankkiryhmän ja Lähivakuutuksen vakuutusyhteistyön mukainen vakuutusten myynti on käynnistynyt Osuuspankeissa. Ensimmäisenä tuotteena markkinoille tuli Kultaturva Kotivakuutus lokakuun puolivälissä.
   Okopankit pääkaupunkiseudulla ohjaavat vakuutuksen Fenniaan, muualla maassa asiakas päättää aina itse, haluaako hän vakuutuksen Fenniaan vaiko Lähivakuutukseen. Kultaturva Kotivakuutuksen esitteessä (kuvassa osa kannesta) esitellään kumpikin yritys periaatteineen.

Verkossa ProAgria
-neuvontayhtymä on avannut kotisivunsa www.proagria.fi. Samanlaiseen näkymään avautuvat etusivun valikosta myös Suomen Kotieläinjalostusosuuskunta ja Faba sekä maaseutukeskukset, mutta maaseutukeskuksilla on itsenäinen sivunäkymä. Maaseutukeskusten liiton kotisivu www.maaseutukeskus.fi on pysynyt entisellään niin ikään.
   ProAgria kertoo tuoreita tietoja toiminnastaan 2002 ja ensimmäisessä yhtiökokouksessa tehdyistä päätöksistä ja sopimuksista viikolla 46 Helsingissä.

Julkaisut
- Kodin Pellervon marraskuun numeroa sävyttävät jo jouluaiheiset teemat: ruokasivuilla tehdään joululeivonnaisia. Numero on myös monipuolinen katsaus erilaisiin miesten ja naisten kädentaitoihin, eikä yhteiskunnallisia tai moraalisiakaan asioita sivuuteta.

 

Viikko-Pellervon alkuun
Kaikki uutiset