Gallup Elintarviketiedon
toimitusjohtajaksi Eeva Karikoski |
Tutkimusjohtaja Eeva Karikoski on nimitetty Suomen Gallup
Elintarviketieto Oy:n toimitusjohtajaksi 1. huhtikuuta 2001 alkaen.
Eeva Karikoski on elintarvikealaa kaksi vuosikymmentä nähnyt ammattilainen
ja branditietouden osaaja. Hän on Helsingin yliopistosta valmistunut maat. ja metsät.
maisteri.
Gallup Elintarviketietoon Karikoski tuli elintarviketutkimuksen
tutkimusjohtajaksi viime vuonna. Sitä ennen hän työskenteli muun muassa
tullilaboratoriossa, lääkeyritys Orionilla ja sen jälkeen Fazerilla vastaten Fazerin markkinoinnista ja
kansainvälisistä |
Eeva Karikoski
©Markku Nummi |
suhteista 1990-luvun
alkupuolella. Vuodesta 1995 hän toimi Vaasan Leipomot Oy:n markkinointijohtajana.
Uusi toimitusjohtaja on siis ollut yrityksen asiakkaana päättämässä
omassa firmassaan asioita Elintarviketiedolta saamiensa tietojen pohjalta.
"Ulkopuolisena en vielä ollut ihan tietoinen Elintarviketiedon kaikista
vahvuuksista. Nyt täällä on ollut ilo tehdä töitä hyvien asiantuntijoiden
kanssa", hän sanoo.
Gallup Elintarviketieto on elintarvike- ja maatalousalalla maan johtava
tutkimusyritys, mutta Karikoski sanoo, että tavoitteena nostaa yritys maan kärkeen myös
puhtaasti elintarvikealaa tarkastellen.
"Siihen meillä on olemassa resursseja. Tarkoitus on kehittää
toimintoja niin että menestymme kilpailussa", Karikoski toteaa.
Kyse on uuden toimitusjohtajan mukaan toimialaosaamisen lisäämisestä,
tutkimustuotteiden ja toimintamallien kokoaikaisesta kehittämisestä, mutta myös
kumppanuuksien hyödyntämisestä. Elintarvikeala puolestaa pysyy uteliaana: sille on
tähdellistä tietää tämän päivän kuluttajien näkemykset esimerkiksi BSE-taudista,
mutta myös pitkän linjan pellolta pöytään -tietous on oleellista, sillä kymmenen
vuoden kuluttua esimerkiksi eettisten tai ruokaketjun läpinäkyvyysasioissa ollaan
varmasti ihan toisella tasolla kuin tänään.
Kilpailu elintarviketutkimuksessa kovaa onkin ja sitä ryydittävät myös
ulkomaiset firmat. Gallup Elintarviketieto toimii Suomen lisäksi noin 20 eri maassa.
Vielä maaliskuun loppuun asti toimitusjohtajana jatkava nykyinen
toimitusjohtaja Reijo Korpi keskittyy sen jälkeen kahteen muuhun
toimitusjohtajuuteen: Suomen Gallup Markkinatutkimus Oy:öön ja MDC Resurssit Oy:öön.
Karikoskelle jää elintarviketutkimuksen tutkimusjohtajuus oman toimen ohella. |
Osuustoimintainnostus jatkuu
Kiinnostus
osuuskuntamuotoista yrittäjyyttä kohtaan jatkuu. Viime vuonna perustettiin 210 uutta
osuuskuntaa, kun parin vuoden takainen "ennätys" oli 228. Ilmiö on
mielenkiintoinen, sillä osuustoiminnan uutta nousua pidettiin pitkään vain lama-ajan
seurauksena ja innostuksen odotettiin laantuvan työmarkkinoiden paranemisen myötä.
Selityksinä voivat olla paitsi lisääntynyt tieto ja neuvonta, mutta myös yhä koveneva
kasvoton markkinatalous, jonka vastapainona osuustoiminnan pehmeällä arvomaailmalla on
taas kysyntää.
Myös työelämä on muuttunut rajusti viime vuosina, ja yhä useampi työ
tehdään osa-aikaisissa tai määräaikaisissa työsuhteissa. Samanaikaisesti yritykset
ulkoistavat toimintojaan. Työelämän muutokset pakottavat ihmiset etsimään välineitä
itsensä työllistämiseksi. Yksi ratkaisuista on henkilöstön työosuuskunta.
Erityistä kasvualoja ovat olleet yhden tai toisiaan täydentävien
toimialojen asiantuntijapalveluja välittävät osuuskunnat ja niistä
informaatioteknologia, uusmedia ja kulttuurin eri osa-alueet. Myös erikoistuotteiden ja
palvelujen markkinointiosuuskuntien samoin kuin sosiaali-, terveys- ja
hyvinvointiosuuskuntien sekä energiaosuuskuntien lukumäärä on lisääntynyt.
Osuuskuntia toimialoittain myös -doc-tekstitiedostona, syitä osuuskuntien
lisääntymiseen PowerPoint-tiedostona,
Lisätietoja uusosuustoiminnasta: www.pellervo.fi/wuokko.
Kiinnostaako
wap-puhelin?
Wap-puhelimien
(wireless acces protocol) ja yleensä langattoman viestinnän suosio lisääntyy.
Wap-palvelut ovat vielä surkean vähäiset ja varsinkin niiden hinnan ja laadun suhde on
kohtuuton. On kuitenkin jo hyviä räätälöityjä käytännön sovelluksia.
Internetissä on verkkosivu,
jolla matkitaan näkymää suosituinpien wap-puhelimien näytöllä. Nokian malleista
siellä ovat wap-klassikko 7110 ja uusi 6210.
Lyhyesti
- HK
Ruokatalon kaupalliseksi johtajaksi on 1.2.2001 alkaen nimitetty Seppo Ohvo
ja tuotantojohtajaksi Jari Leija. Molempien toimipaikka on Vantaalla.
Sekä kaupallinen johtaja että tuotantojohtaja kuuluvat HK Ruokatalo-konsernin
operatiiviseen johtoryhmään.
-
Osuustoiminnalliset yritykset sponsoroivat tapahtumia ja henkilöitä vaihtelevasti
toimialasta riippuen.
Ensi viikolla Pellervo julkaisee vapaasti tiedotusvälineiden käyttöön
artikkelin osuustoiminnallisten yritysten sponsoroinnista. Sponsoroinnin ensimmäinen osa
käsittelee lähinnä kulttuuria ja elinkeinoelämää, toinen osa kertoo miten näytään
urheiluareenoilla.
-
Pellervossa työskennellyt omistajaohjaustyöryhmä on tuottanut raportin työstään.
Raportti jaetaan 14. helmikuuta ilmestyvän Osuustoiminta-lehden
mukana. Raportin sisällöstä on tehty kooste viime vuonna ja se on luettavissa Acrobat Readerilla
verkkosivuilla englanniksi
.pdf-tiedostona.
|