Naiset,
osuustoiminta ja maailmanrauha |
Pellervon
Hedvig-projektin päätösseminaarissa puhuttiin siitä, miten
miten erityisesti naiset talouden
toimijoina voisivat osuustoiminnan kautta vaikuttaa talouden rakenteisiin ja
toimintatapoihin siten, että talous toimisi rauhaa ja ihmisten välistä
luottamusta rakentavana. Seminaari pidettiin Säätytalolla
Helsingissä. Seminaari järjestettiin yhdessä YK-liiton
kanssa.
Seminaarin teemana oli Naiset, osuustoiminta
ja
maailmanrauha. Presidentti |
Seminaarin
kunniavieraana oli professori emerita Anna-Liisa Sysiharju
(oikealla) ja alustajina hänestä vasemmalla istuvat Sirpa Pietikäinen, Sirkka-Liisa
Anttila, Elisabeth Rehn, Leena Luhtanen ja Britt-Marie
Perheentupa.
Kuva Tapani Lepistö |
Tarja
Halonen totesi tervehdyksessään globalisaation
lisäävän riippuvuutta toisista ja, että demokraattisena
talouden pidon muotona osuustoiminta tarjoaa tavalliselle
ihmiselle mahdollisuuden talouden ohjaamiseen haluamaansa
suuntaan.
Seminaarin ohjelma ja alustukset ovat
Hedvig-projektin kotisivulla
kohdassa Ajankohtaista. |
Metsäliiton
keskeiset tavoitteet täyttyivät
Heikosta
talouskasvusta huolimatta Metsäliitto-Yhtymän tulos 2002 kipusi
edellisvuotista paremmaksi, ja tase vahvistui. Perussyyt
parannukseen olivat, että mekaaninen metsäteollisuus paransi
kannattavuuttaan, ja yhtymä pystyi alentamaan rahoituskulujaan.
Pääjohtaja Antti Oksanen totesi, että
keskeisenä tavoitteena ollut vakavaraisuuden parantaminen onnistui
hyvin. Näissä olosuhteissa yhtymä ei Oksasen mukaan saa
omavaraisuuttaan yli 40 prosentin tavoitteen eikä tuottoprosentiksi
sijoitetulle pääomalle kaavailemaansa 12 prosenttia yli
suhdannesyklien.
Iloinen Oksanen oli Finnforestin positiivisesta
tuloksesta. Metsäliitto Osuuskunnan operatiivinen toiminta kannatti
paremmin kuin 2001.
Metsäliitossa oletetaan jouduttavan tuotannon
rajoituksiin myös vuonna 2003.
Metsäliitto Osuuskunta ja Metsäliitto-Yhtymä ovat
ottaneet käyttöön uusitun tunnuksen. Se perustuu pitkälti entiseen kolmen
kirveen merkkiin. Uusilla visuaalisilla elementeillä ja väreillä tunnuksen
halutaan viestittävän Metsäliiton suomalaista omistustaustaa ja samalla
kestävää metsätaloutta ja -teollisuutta, jota yhtymä harjoittaa.
Tunnuksen on suunnitellut suunnittelujohtaja Esa Ojala Incognito
Design Oy:stä. Hänen käsialaansa ovat myös aiemmin uusitut
Finnforestin ja Botnian tunnukset.
Uot-hankkeelle
jatkorahoitusta
Maa- ja metsätalousministeriö on
omalta osaltaan turvannut
Pellervon uusosuustoiminnan hankkeen jatkuvuuden.
Ministeriön päätös antaa mahdollisuuden jatkaa hanketta vuodella
eteenpäin. Rahoitusta kustannuksiin voidaan hakea enintään 50 000
euroon saakka. Päätös merkitsee samalla
sitä, että työtä voidaan jatkaa aiemmin tehtyjen suunnitelmien
ja laaditun työsuunnitelman mukaisesti.
Uot-hankkeelle tullaan nyt muodostamaan myös
ohjausryhmä, jossa on edustajia Pellervosta, kauppa- ja teollisuus-
ja maa- ja metsätalousministeriöstä.
Venäjä
säilyy Valiolle tärkeänä vientimaana
"Tulevaisuudessa Venäjä on Valiolle tärkein kansainvälinen
markkina. Venäjän vuodesta 1998 jatkunut hyvä talouskehitys on
edesauttanut kysynnän vahvistumista. Arviomme mukaan Venäjällä
kysyntä tulee vielä kauan ylittämään paikallisen tarjonnan,
joten tuontituotteilla tulee edelleen olemaan merkittävä osa
tuotetarjonnassa." Näin arvioi Venäjää vientikohteena Valion
ulkomaantoimintojen johtaja Veijo Meriläinen. Valio
järjesti lehdistötilaisuuden Prodexpo-messuilla
Moskovassa.
Meriläisen mukaan meijerituotteiden myynnin arvon kasvu
Venäjällä tulee olemaan suurempaa
kuin määrän kasvu.
Kaupan rakenteiden kehityksen myötä Venäjän
elintarvikemarkkinoiden piirteenä tulee olemaan myös
myyntipaikkojen nopea kehittyminen kohti moderneja super- ja
hypermarketteja. Tämä edellyttää uusia toimenpiteitä
meijerituotteiden myynnissä, etenkin kauppatasolla. Toistaiseksi
kuitenkin suurin osa Valion tuotteista myydään ns. avoimilla
markkinoilla.
Tuotehankintaa tullaan harkitusti laajentamaan paikalliseksi
toiminnaksi etenkin pakkaamisen osalta. Samoin Valion tuotteiden
kattava saatavuus koko Venäjän alueella on oleellinen osa
tulevaisuuden strategiaa.
Valion vienti Suomesta Venäjälle nousi
noin 25
%:iin koko Valion vientimäärästä vuonna 2002. Valio on suurimpia
Venäjällä toimivia elintarvikeyrityksiä.
Valion voilla on Moskovassa 30 %
markkinaosuus ja Oltermannilla yli 13 % markkinaosuus, ja molemmat
tuotemerkit ovat markkinajohtajia tuoteryhmässään. Viola on
säilyttänyt markkina-johtajuuden sulatejuustossa ja sillä on
kovasta kilpailusta huolimatta yli 32 %:n markkinaosuus koko
Venäjällä.
Meriläisen mukaan Valion vahva asema Venäjällä perustuu
merkkituoteasemaan
ja korkeaan laatumielikuvaan, joita tukee yhteistyökumppaneihin
perustuva jakelujärjestelmä. HOK
paransi
Pääkaupunkiseudulla ja keskisellä Uudellamaalla toimivan
Helsingin Osuuskaupan HOK:n vuoden 2002 toiminnan tulos on
ennakkotietojen mukaan 27,7 miljoonaa euroa. Se on 3,0 miljoonaa
euroa edellisvuotista parempi.
Tulosparannukseen vaikuttivat keskeisimmin ketjutoiminnan
tehostuminen ja kustannusten hallinta. HOK:n bruttoinvestoinnit
vuonna 2002 olivat 18,2 miljoonaa euroa. Konsernin omavaraisuusaste
on 64 prosenttia. HOK:n myynti vuonna 2002 oli 745 milj.
euroa, mikä on 30 milj. euroa eli 4 prosenttia edellisvuotta
enemmän. Liikevaihto oli 621 milj. euroa.
HOK:n päivittäistavarakaupan markkinaosuus toimialueellaan on
noin 24 prosenttia ja ravintolatoimialan noin 9 prosenttia. Uusia
asiakasomistajia liittyi viime vuonna 32 000 ja kaikkiaan
asiakasomistajia oli vuoden 2002 lopussa 236 351. HOK:n toimialueen
talouksista yli 40 prosenttia kuuluu HOK:n omistajiin. HOK:n
asiakasomistajat saivat Bonusta 15,8 milj. euroa, mikä on 18
prosenttia edellisvuotta enemmän.
HOK järjestää Punaisen Ristin kanssa nuorisoprojektin vuosina
2003-2005.
Osuustoiminnan
Päivä 2003
Osuustoiminnan
Päivä 2003 järjestetään 8. huhtikuuta Helsingin
Messukeskuksessa. Aiheena on Osuustoiminta - paikallinen,
suomalainen ja turvallinen vaihtoehto. Päivän
ohjelma >>
Julkaisuja
-
Maatilan Pellervon helmikuun numero ilmestyy
torstaina 6. helmikuuta.
Teemana on metsä. Saamme tietää muun muassa, että
Osuuspankit ovat vahvistaneet osuuttaan metsärahoista, ja että
metsätalous kaipaa markkinointiosaajaa.
Lehdessä on 16 sivun liite sekä pellavasta että
lehmien utareterveydestä, joten ammattitietoa saa viljelystä,
jatkojalostuksesta, kotieläintaloudesta.
|