text2.gif (876 bytes) 15.| 2. | 2002  sivut.gif (121 bytes)
vk_4.gif (107 bytes)
  Markku Nummi
 


Sianjalostukseen yhteisyritys
A-Tuottajille ja LSO Foodsille
Uusi sikojen jalostukseen ja risteytykseen keskittyvä yhtiö Finnpig Oy aloittaa toimintansa vielä kevään 2002 aikana. Yhtiön omistavat HK Ruokatalolle raaka-ainetta hankkiva ja tuottajatoiminnasta vastaava LSO Foods Oy sekä Atria Oyj:ssä vastaava yritys A-Tuottaja Oy.
   Viime joulukuuhun asti pidettiin yllä neuvotteluja Sika Oy -työnimellä ratkaisusta, jossa olisivat olleet mukana sekä yksityiset että osuusteurastamot ja valtakunnallinen kotieläinjalostus ja keinosiemennys. Neuvottelut päättyivät eriäviin näkökantoihin päätäntävallasta ja kolmansien rotujen käytöstä.
   Finnpigin tehtäväksi tulee parantaa roturisteytyksillä tuotantoketjun kilpailukykyä ja edelleen tuotteiden kuluttajatarpeita. A-Tuottajat ja LSO Foods ovat tehneet kokeita, joissa perustana olivat maatiais- ja Yorkshire-roduilla tuotetut risteytysemakot. Emakot tiineytettiin ruotsalaista ja norjalaista jalostusainesta sisältävillä Hampshire- tai Duroc-karjuilla.
   Finnpig organisoi keskitetysti värillisten karjujen tuotantoa osakasyhtiöiden sopimustuottajien tarpeisiin. Yhtiön omistajilla on jo vuosien ajan olllut risteytysemakkotuotantoa. Tuotanto yhdenmukaistuu yhtiön myötä.
   A-Tuottajista johtaja Per-Gustav Lindh sanoo, että Finnpigin tavoitteita on tehdä yhteistyötä kotimaisten ja ulkomaisten tahojen kanssa.
Myös yhteinen lemmikkieläinruokayritys
Perjantaina 15. helmikuuta HK Ruokatalo ja Atria ilmoittivat toisestakin yhteistyöstä: ne perustivat tasaomisteisen Best-In Oy:n, joka tekee ruokia koirille ja kissoille. Yritys aloittaa Kuopiossa toukokuun alussa. Toimitusjohtajaksi valittiin Atrian lopettavan lemmikkieläinruokayksikön päällikkö Lea Räsänen. Ensimmäisenä toimintavuonnaan yrityksen arvioidaan tekevän 7-8 miljoonan euron liikevaihdon.

Miljoonas omistajajäsen ennen kevättä
OP-ryhmä valloittaa vakaasti markkinoita
Satavuotisjuhliensa kynnyksellä Osuuspankkiryhmä kykeni jälleen kerran ilmoittamaan markkinaosuuksien kasvusta. Sekä luotoista että talletuksista osuus ylitti 32 prosenttia vuonna 2001. Ryhmän liikevoitto 504 miljoonaa euroa on pankin historian toiseksi paras.
   Virta Osuuspankkiin on ollut huimaa: 52000 uutta asiakasta ja 109000 omistajajäsentä. Platinabonuksia oli kertynyt joulukuussa niiden saajille 24 miljoonaa euroa.
   Pääjohtaja Antti Tanskanen olettaa, että markkina-asema vahvistuu ja liikevoittoa kertyy saman verran myös vuonna 2002, ellei suuria ennakoimattomia muutoksia tapahdu. Pienet luottotappioiden nousutkaan eivät liikevoiton määrää vähään aikaan hetkauta, nyt tappioita ei ollut juuri lainkaan. Pankin kannalta huonojen luottojen osuus pieneni sekin. Ryhmän vakavaraisuus vuoden lopussa oli 15,1 prosenttia.
   Ainoa, jossa OP-ryhmä joutui antamaan periksi, on sijoitusrahastopuoli. Tässä oikeastaan onkin OP-rahastoyhtiöllä Tanskasen mielestä hengenvedon aika huimien vuosien 1999 ja 2000 jälkeen. Vuodesta 1998 markkinaosuus sijoitusrahastojen markkina-arvosta on kivunnut kuitenkin runsaan prosenttiyksikön vuodessa.
   OP-ryhmä oli selvä markkinavoittaja myös asuntorahoituksessa. Asuntoluottojen osuus on jo 42 prosenttia ryhmä koko euroluottokannasta. Toimitusjohtaja Reijo Karhinen sanoo, että muuttoliike ja matala korko mahdollistavat edelleen asuntorahoituksen kasvua.
   Pankkipalvelujen tekniikka uudistuu. Pankkikortit monipuolistuvat, niihin sisältyy luottomahdollisuus, ja sirut korvaavat magneettijuovan. Asiointi konttoreissa ja maksuautomaateilla väheni, laskujen maksu kotikoneilla Internetissä lisääntyi viime vuonna peräti 41 prosenttia.
   Osuuspankit myös uusivat ilmettään ja palvelujaan asiakkaan näkökulmasta. Karhinen kehottaa pistäytymään Savonlinnan tai Virtain Osuuspankissa; niiden oloisiksi osuuspankit ovat kehittymässä. 
   Kaikki osuuspankit tekivät plussatuloksen. Erityisen hyvin sujuu Okopankilla pääkaupunkiseudulla. Se oli suorastaan kasvun veturi.
   OKO Osuuspankkien Keskuspankki Oyj teki 111 miljoonan euron liikevoiton. Voitto pieneni 57 miljoonaa euroa, mutta toimitusjohtaja Mikael Silvennoinen huomauttaa, että 47 miljoonaa euroa siitä kertyi Pohjola-Yhtymän osakkeista. Viime vuoden lopulla OKO muuten teki historiansa parhaan vuosineljänneksen liikevoiton.
   Vakuutuspalvelujen nykyisiin järjestelyihin OP-ryhmä on nyt tyytyväinen. Vakuutustahot ovat nyt Fennia, Lähivakuutus ja oma Aurum.

Paikallisosuuspankit palveluhaluisina
Paikallisosuuspankkien asiakasmäärä lisääntyi viime vuonna 4,1 prosenttia edellisvuodesta ja oli runsaat 265000. Heitä henkilökunta suorastaan palvoo, sillä paikallisosuuspankit tekivät Taloustutkimuksen asiakaspalvelututkimuksessa sen, mitä mikään pankkiryhmä ei ole ennen tehnyt: se valittiin Vuoden Asiakaspalveluyritykseksi.
   Kaikki 42 paikallisosuuspankkia teki voittoa vuonna 2001. Ryhmän liikevoitto 36,1 miljoonaa euroa oli 7,4 prosenttia edellisvuotista pienempi. Ryhmän vakavaraisuus nousi 22,2 prosenttiin. Talletukset kasvoivat 8,5 prosenttia ja luotot 9 prosenttia edellisvuotisista.
   Toimitusjohtaja Heikki Suutala arvioi, että tuloksen tekeminen 2002 on tiukemmassa kuin mitä se oli 2001, mutta ryhmä odottaa hyvää tulosta myös tältä vuodelta. Uusia konttoreita avattiin viime vuonna yksitoista, ja edelleen perustettavat uudet toimipisteet vahvistavat asiakaspalvelua.
   Suutala ja ryhmäcontrolleri Timo Hulkko huomauttavat, että paikallisosuuspankeilla ei ole tavoitteena tehdä mahdollisimman hyvää tulosta; tulos siirretään asiakkaille edullisina palveluina.

S-ryhmä puhkaisi
30 prosentin markkinaosuusrajan
S-ryhmä teki viime vuonna 1,4 miljardin markan tuloksen ennen satunnaisia eriä. Se on ryhmän paras tulos kautta aikojen. Pääjohtaja Jere Lahti sanoo, että vuoden loppu meni sekä S-ryhmällä että SOK:lla odotettua paremmin. Tälle vuodelle suunnitelmat sisältävät viimevuotisia vaatimattomammat kasvuluvut.
   Päivittäistavarakaupassa S-ryhmä ajaa selvästi muita kovemmin: myynnin kasvu oli viime vuonna 12 prosenttia, alalla keskimäärin noin puolet siitä.
   S-ryhmän vähittäismyynnissä oli lisäystä 7,7 prosenttia edellisvuoteen. Osuuskaupoilla vastaava lisäys oli 8,8 prosenttia.
   Kasvuluvut kielivät siitä, että S-ryhmä on puhkaissut 30 prosentin markkinaosuusrajan. Lahti olettaa, että tämän vuoden aikana rikkoutuu toinenkin iso raja; miljoonan asiakasomistajatalouksien määrä.
   Asiakasomistajien bonusostojen määrä kasvoi viime vuonna 16 prosenttia. Bonusta heille maksettiin tarkalleen 593 miljoona markkaa eli 21 prosenttia enemmän kuin 2000.
   Lahden esittelemän kuluttajatutkimuksen mukaan kotitaloudet vaikuttavat luottavaisilta arvioidessaan vuotta eteenpäin. Vähittäiskaupan alalla tapahtuu kuitenkin paljon, muun muassa tänä vuonna Suomessa aloittava saksalainen myymäläketju tulee lisäämään hintakilpailua.
   Lahti luottaa siihen, että asiakasomistajajärjestelmä kuitenkin puree kilpailussa halpojen hintojen kanssa: vaikkei sinällään aate, niin kuitenkin sellainen kaupan järjestelmä, jossa asiakas tuntee olevansa omistaja yrityksessä, joka tekee hyvää tulosta ja satsaa tulevaisuuteensa, mutta jakaa vielä tulosta asiakasomistajilleen pitäen samalla hinnat edullisina.
   Samana päivänä viime vuoden tuloksen julkistamisen kanssa SOK julkisti myyneensä ydin-Helsingissä sijaitsevan Kuusinen Oy:n vaatemyymälän. S-ryhmä keskittää vaatteiden myynnin Sokoksiin ja Prismoihin. Kuusisen osti TFG Retail Oy, kotimaisten yksityiskauppiaiden omistama yhtiö. TFG Retail puolestaan kuuluu Texmoda Fashion Group -nimiseen osuuskuntaan. Ketjun vaatekaupat ovat Moda- ja Jim & Jill -nimisiä.

Uusi loistohotelli Helsingin rautatieaseman viereen
Tradekan velkasaneeraus onnistuu
Liiketoiminnallisesti Tradeka-yhtymä teki toimitusjohtaja Antti Remeksen mukaan historiansa parhaan vuoden 2001.
  Osuuskunta Tradeka-yhtymän yrityssaneerausohjelma päättyy 2003 lopussa. "Saneerauksen läpimeno on varmaa, mutta ohjelma ja sen loppuselvitykset viedään loppuun alkuperäisen aikataulun mukaisesti", Remes sanoo. Ohjelman edellyttämät käyttökate-, kassavirta- ja investointivaatimukset on täytetty, liiketoiminnan kassavirralla maksettavaa jako-osuusvelkaa on vielä 194 miljoonaa markkaa.
   Tradeka saavutti 6,4 prosenttia edellisvuotista paremman liikevaihdon; 6,9 miljardia markkaa. Voittoa syntyi 296 miljoonaa markkaa. Vähittäiskaupasta vastaavan konsernin liikevaihto kasvoi hieman sitäkin reippaammin 5,6 miljardiin markkaan. Voitto ennen satunnaisia eriä oli 180 miljoonaa markkaa, 46 Mmk edellisvuotista vähemmän. Vähittäiskaupan sektori yli kolminkertaisti edellisvuoden tuloksensa, ja hotelli- ja ravintolapuolen Restel-konserni ylsi historiansa parhaaseen tulokseen.
   Osuuskunta Tradeka-yhtymässä oli vuoden lopussa runsaat 353000 jäsentä.

Pellervo-Instituutti uusi kotisivunsa
Pellervon ja MTK:n yhteisen koulutusyksikön Pellervo-Instituutti Oy:n kotisivut löytyvät nyt omasta uudesta osoitteesta www.pellervo-instituutti.fi.
   Instituutin sivujen sekä ulkoasu että tekninen ratkaisu on myös uusittu. Toteutuksen teki Marko Honko Vaasan yliopistosta. Ylläpitoasioissa yhteyshenkilö on Marja Sinisalo, marja.sinisalo@mtk.fi. Verkko-osoitteen muutoksesta huolimatta henkilökunnan sähköpostiosoitteet säilyvät muodossa etunimi.sukunimi@mtk.fi.
   Sivuilla ovat katsottavissa Pellervo-Instituutin toteutuvien kurssien ajankohdat, ohjelmat, hinnat, kurssitavoitteet. Ilmoittautuminen kaikkine erityistoiveineen käy myös kotisivulta.

Unesta kehkeytyi Evolus
Aikakauslehtien asema koko mediakentässä on taloudellisesti vahvistunut. Aikakaluslehtien Liiton seminaarissa Helsingissä tällä viikolla osoitettiin, miten aikakauslehtien merkitys myös ihmisten arkielämässä on muuttunut. Tia Yrjölä Berner Oy:stä kertoi muun muassa, että joissakin terveysasioissa, kuten allergiatapauksissa, aikakauslehti on yleisempi kanava tiedonhakuun kuin lääkäri tai terveyskeskus.
   Kodin lääkekaapista ja terveyttä sekä terveitä elämäntapoja edistävistä asioista vastaa Yrjölän esittämien tutkimustietojen mukaan perheenäiti - miehen osalle jäävät sellaiset kuin närästyslääkkeet ja potenssipillerit.
   Pelastajabakteerin äiti, copy Helena Tuomela mainostoimisto Sek & Grey Oy:stä kertoi tarinan siitä, miten Valion Evolus-tuote syntyi:
   Tuomela työsti verenpainetta ja kolesteroli alentavan tuotteen markkinointia silloin, kun neljän rockarin Mestarit lavalla -show kierteli Suomea. Paineita oli, sillä Valiolla oli hyvä tuote, johon oli investoitu paljon. Terveysväittämiä ei saanut käyttää mainonnassa. Copy kokosi sekä tiedonjyviä että alitajunnan syöttämiä ideoita ja nyppi kuten yleensä ideaa työstäessään epämääräisestä saalisvyyhdestään sattumanvaraisesti osumia, joista joku mahdollisesti alkaisi hehkua ryhmätyön jalostuksessa.
   Sitten tuli pelastava uni. Tuomelan unessa lavalla soitti etualalla kitaristi ja kolme muuta muusikkoa taustalla. Yhtäkkiä taustamuusikot alkoivat kuihtua, kuihtuivat kuihtumistaan lopulta lattian rakoon, mutta etualan kitaristi ei kun räppäili. Unessa välähti otsikko Darwin ja iskulause Luonto valitsee voimakkaimman. Tuomela kertoi unestaan työryhmälleen. Darwinia juomasta ei tullut, mutta Darwinin evoluutioteoria-sanan alusta kylläkin. Iskulause kiteytyi muotoon Luonto puuttuu asiaan.
   Gefilus-tuotteen Pelastajabakteeri panee konnat kuriin -iskulauseen taustalla taas on Tuomelan salapoliisiromaani-innostus. Mielikuva ruotsalaisdekkarin sankarihahmosta oli näin purkitettu.

Uusiin tehtäviin
Maatilavakuutuksen asiantuntijaksi Lähivakuutuksessa on nimitetty Juha Helander. Hän on erikoistunut maatilojen ja erityisesti karjatilojen riskien hallintaan. Helander ottaa tehtävän vastaan huhtikuussa 2002. Helander tulee Lähivakuutukseen ProAgria Oy:n kotieläintuotannon kehityspäällikön tehtävästä Maaseutukeskusten Liitossa.
   Kotieläintuotannon kehityspäälliköksi ProAgriaan on nimitetty MMK Kyllikki Lampinen.

 
Ok-lakipainoksesta ennakkotilauksia
Pellervo-Seura julkaisee uuden osuuskuntalain erillispainoksena. Laki tehdään hieman A4-arkkia pienempänä B5-kokoisena monisteena.
   Ennakkotilauksia voi jo jättää Pellervoon Salli Oravaiselle puh. (09) 4767 5500. Julkaisu esitellään Osuustoiminta-lehdessä 1/2002, joka ilmestyy 26. helmikuuta.
   Julkaisun hinta on porrastettu tilausmäärän mukaan. Hinta sisältää postikulut, eikä siihen lisätä arvonlisäveroa.
Hinnat ovat:
1-19 kpl 5 euroa / kpl
20-49 kpl 10 % alennus / tilaus
yli 50 kpl 15 % alennus / tilaus.

 

ViikkoPellervon alkuun