Logistiikka,
tuotantosuuntainen myynti, rakennuskauppa
Agrimarketin verkosto tehostuu
Hankkija-Maatalous
säilytti viime vuonna markkina-asemansa ja kokosi edellisvuotista
isomman liikevaihdon, mutta jäi tulokseltaan 1,6 miljoonaa euroa
heikommaksi kuin 2001. Markkinajohtajan asema maatalouskaupassa
pysyi.
Tuloksen laskuun Agrimarketeilla oli päteviä syitä:
Viljakaupan arvo pieneni selvästi. Agrimarket-ketju uusi tuntuvasti
verkostoaan. Kuljetusten kehittämisestä menemällä Movere
Oy:öön tuli kertaluonteisia kuluja. EU:n maatalousuudistuksien
suunnitelmatkin ovat toimitusjohtaja Ensio Hytösen mukaan
vaikuttaneet henkisesti investointeihin. "Harvalla kaupan
alalla on luotu tällä tavalla epävarmuutta."
Agrimarket-ketjun liikevaihto kohosi pari prosenttia
686 miljoonaan euroon. Voitto ennen satunnaiseriä oli 9,5 miljoonaa
euroa. Henkilöstön määrä hypähti hieman nousuun, ja se
liittyy kehittämiseen: Agrimarketeissa aiotaan muun muassa
kasvattaa maatilarakennuskauppaa, mitä varten on koulutettu
parikymmentä erikoisosaajaa.
Toinen uusi toiminnan suuntaus on, että
Agrimarketeissa panostetaan tuotantosuuntaiseen myyntimalliin jo
vuoden 2003 aikana. Alkuvuodesta avattiin ympäristörakentamiseen
ja golfiin liittyvä JD-keskus Vantaalla. Sillä alalla kauppa on käynyt
näyttävästi eri maissa, ja Agrimarketit odottavat noin 30
prosentin markkinaosuutta Suomessa.
Hankkija-Maatalous
sai kilpailuviranomaisilta luvan kolmasosan omistukseen logistiikkayhtiö
Moveresta. Mukana siinä ovat myös Suomen Rehu ja Kemira-Agro.
Kevään 2003 aikana Hankkija-Maatalouden oma logistiikkayhtiö
nivotaan Movereen, ja toiminta Moveren kautta käynnistyy kesän
aikana.
Moverea Hytönen kuvaa nopeimmin kehittyväksi
logistiikkayhtiöksi, ja se mahdollistaa kustannustehokkaat
kuljetukset. Liikennöitsijät omistavat kaluston. Se on myös
tavallaan kumppanuutta muiden omistajatahojen kanssa.
Kustannushyötyä Moveresta alkaa kertyä 2004.
S-ryhmässä mietitään rautakaupan kehittämistä.
Ensio Hytönen katsoo, että tulevalla ratkaisulla ei juuri ole
vaikutusta Agrimarketien toimintaan tai talouteen: niillä on oma
kysynnän muokkaama mallinsa maaseudulla, eikä kuluttajapuolelle
suuntautuva rautakauppa isoissa väestökeskuksissa siihen heijastu.
Baltiassa Hankkija-Maataloudella on toimintaa Virossa
ja Latviassa tytäryhtiö Agribaltin kautta. Se avasi Viron Paidessa
Agrimarket-myymälän. Baltian myynnin arvo oli noin 90 miljoonaa
euroa. "Maatalouden markkinoiden kehitys siellä ei ole ollut
niin nopeaa kuin oletettiin", Hytönen sanoo. Esimerkiksi
Keslan metsäkoneet ovat tehneet siellä hyvin kauppaa.
Merkittävin päätös Hankkija-Maataloudessa viime
vuonna oli John Deeren (uusia
malleja >>) valinta ainoaksi traktorimerkiksi.
Talousjohtaja Timo Vaaran mukaan traktori- ja puimurikauppa
Agrimarketeissa kasvoi neljänneksen vuonna 2002.
Hytönen kaavailee, että Agrimarketit myyvät tänä
vuonna noin 900 arviolta 5000:sta uudesta traktorista, JD:tä
kiilataan kovasti kakkoseksi markkinaosuudessa Valtran jälkeen.
Agrimarket-ketjulla on yli 29000 kanta-asiakasta.
Bonusta he saivat 4,1 miljoonaa euroa.
Osuuspankkien
asema vahvistui
Asemiaan markkinoilla vuonna 2002 vahvistanut Osuuspankkiryhmä
aikoo saada edelleen lisää jalansijaa markkinoilla tänä vuonna.
Op-ryhmä myös paransi vakavaraisuuttaan, mutta liikevoitto 459
miljoonaa euroa on 8,9 prosenttia edellisvuotista vähemmän.
Pääoma tuotti 1,1 prosenttia. Vakavaraisuus koheni: se nousi 13,6
prosenttiin. Ryhmän tase asettui 31,6 miljardiin euroon ja kasvoi
5,3 prosentilla. Kotitalouksien asuntoluottokanta
Osuuspankkiryhmässä kasvoi 15 prosenttia.
Pörssinoteerattu OKO sai nyt konserniliikevoittoa 96 miljoonaa
euroa, edellisvuonna 111 miljoonaa.
Ryhmän talletukset, vakuutussäästöt ja sijoitusrahastojen
pääomat olivat 24 miljardia euroa, 8 prosenttia enemmän kuin
2001. Niin ikään osuuksiaan talletuspankkien euromääräisistä
talletuksista, sijoitusrahastojen pääomista sekä henki- ja
eläkevakuutuksen maksutulosta Op-ryhmä pystyi kasvattamaan.
Vain kaksi osuuspakkia ei yltänyt positiiviseen tulokseen, 241
ylsi. Osuuspankkien yhteenlaskettu liikevoitto pieneni 10 prosenttia
336 miljoonaan euroon.
Osuuspankkikeskus-OPK osuuskunnan liikevoitto, 50 miljoonaa
euroa, oli kolminkertainen vuoteen 2001 verrattuna. Se oli
osakesijoitusten tuottojen ansiota.
OKO-konsernin liikevoittoa pudotti Henkivakuutusyhtiö Aurumin
tappio, joka johtui osakekurssien laskusta.
OPK-konserni nosti liikevoittoaan peräti 29 prosenttia 114
miljoonaan euroon.
Pääkaupunkiseudulla toimiva Okopankki kirjasi pienemmän
liikevoiton kuin 2001. Uusia luottoja pankista nostettiin 11
prosenttia edellisvuotista enemmän. Okopankin luottokanta kasvoikin
17 prosenttia, asuntoluottojen osuus niistä oli 60 prosenttia.
Pankki sai 16000 uutta asiakasta. Puolet asiakkaista vastaanotti
Platinabonuksia yhteensä 2,7 miljoonaa euroa.
Myös
POP-Prime laski
Paikallisosuuspankit
laskevat POP-Prime-koron 2,90 prosenttiin 3. maaliskuuta lähtien.
Osuuspankkikeskus-OPK osuuskunnan johtokunta oli pari
päivää aikaisemmin päättänyt, että Osuuspankkiryhmän
viitekorko Op-Prime laskee 2,90 prosenttiin niin ikään 3.3.2003.
Kumpikin ryhmä perustelee päätöstä perustuu
markkinakorkojen laskulla.
S-ryhmän
tuloksesta
kolmasosa asiakkaille
S-ryhmän
tulos ennen satunnaiseriä oli 284 miljoonaa euroa. Siitä on jo
jaettu bonukset asiakkaille. Bonusta ryhmä jakoi 116 miljoonaa
euroa, ja kun tähän lisätään ylijäämän palautukset ja
osuuspääoman korko, päädytään 130 miljoonan euron palautukseen
asiakkaille.
Pääjohtaja Kari Neilimo toteaa, että asiakas
on pannut jäsenyyteensä keskimäärin 100 euroa ja saa 130 euroa.
"Silloin varmaan toteutamme sitä ajatusta, jota
varten olemme olemassa", Neilimo tulkitsee.
Asiakasomistajat tekivät bonusostoja 4,2 miljardia
euroa, 12 prosenttia edellisvuotista enemmän.
Aidosti ylpeä Neilimo sanoi olevansa bonuskumppanien
bonusmyynnistä. Asiakasomistajat ovat lisänneet huomattavasti
ostojensa keskittämistä niihin: bonusmyynti kumppaneiden kautta
kasvoi 400 miljoonaan euroon.
S-ryhmä kertoi vuoden 2002 tuloksestaan keskiviikkona
Helsingissä. Ryhmän vähittäismyynti oli lisääntynyt
edellisvuodesta 4,7 prosenttia eli yli markkinoiden keskiarvon.
Osuuskauppojen myynti kasvoi 5,6 prosenttia.
Päivittäistavarakaupassa S-ryhmä sai taas lisää
markkinaosuutta, joka nyt on reilu 31 prosenttia.
Alueosuuskaupat keräävät ryhmän
vähittäismyynnistä 82 prosenttia. SOK:sta tuleekin osaamiskeskus,
joka tuottaa tuki- ja palvelutoimintoja alueosuuskauppojen
menestymisen eteen.
Kansainvälisessä yhteistyössä S-ryhmä turvaa
löyhiin liittoumiin. Pohjoismaista yhteistyötä ryhmä selvittää
parhaillaan COOP
Nordenin kanssa. Kenttäjohtaja Reijo Lähteenmäki
sanoo, että osakkaaksi siihen ei mennä, mutta tahtotila
tiivistää yhteistyötä mm. hankinnassa on vahva. Pohjoismaiselta
yhteistyöltä odotetaan esimerkiksi uutta voimaa erittäin
edullisiin tuotteisiin. Tulossa on esimerkiksi uusi brandi Coop X-tra. COOP Norden on juuri helmikuun alussa saanut uuden
toimitusjohtajan, Svante Nilssonin.
Ulkomaisen kilpailijan tultua Suomen vähittäiskaupan
markkinoille halpamyymälöillään alkoi esiintyä väitteitä,
että se söisi S-ryhmän tulosta. Alussa kasvu leikkautuikin pois,
mutta ilmeisesti asiakkaiden alkuinnostus on laantunut, sillä
tuoreimpien tietojen mukaan nimenomaan S-ryhmä ei ole menettäjä.
Neilimo sanoo S-ryhmän lisäävän omia merkkejä,
huonot brandit väistyvät. "Asiakkaan ostokori halpenee. Hän
voi ostaa edullisia privat label -tuotteita, merkkituotteita tai
näiden yhdistelmiä."
Rautakaupan kehittämistä S-ryhmä miettii
parhaillaan. Lähteenmäen mukaan asia on esillä hallituksen
kokouksessa maaliskuussa. S-ryhmä joko kehittää nykyisiä
toimintojaan rautakaupan alalla tai luo uuden ketjun.
"Markkinarako rautakaupassa on kovin kapea", Lähteenmäki
toteaa.
Maatalous- ja rautakaupassa SOK:n kasvu oli 0,7
prosenttia, liikevoitto 9,7 miljoonaa euroa (12,6 vuonna 2001),
millä se säilytti markkinaosuutensa.
Aineistoa
netistä ja yleisötilaisuuksista
Tyytyväisyys
maalla tutkitaan
Maaseudun
ihmisiltä kysytään heidän omaa mielipidettään omasta
hyvinvoinnista. Tutkimuksen toteuttaa Helsingin yliopiston
Maaseudun tutkimus- ja koulutuskeskus, Mikkeli yhteistyössä
eteläsavolaisten pilottikylien kanssa. Vastauksista aiotaan kehittää
menetelmä, joka mittaa maaseutupolitiikan vaikuttavuutta maaseudun
ihmisten näkökulmasta.
Ohjeet osallistumisesta ovat osoitteessa www.mtkk.helsinki.fi/hyvix.
Tutkimusaineistoa kerätään myös erilaisissa kylätilaisuuksissa
ja seminaareissa.
Lisätietoja aiheesta tutkija Asko Hänniseltä puh. 044 555 6773 tai sähköposti
asko.hanninen@helsinki.fi.
Osuustoiminnan
Päivä 2003
Osuustoiminnan
Päivä 2003 järjestetään 8. huhtikuuta Helsingin
Messukeskuksessa. Aiheena on Osuustoiminta - paikallinen,
suomalainen ja turvallinen vaihtoehto. Päivän
ohjelma >>
|