Vuoden
2004 tuloksesta riitti jälkitiliä tuottajille
Uusi
tekniikka nostaa laatua
ja Munakunnan kilpailutehoa
Munakunnan hallituksen pj. Arto Saarimäki (vasemmalla) ja
Kaarinan kaupunginjohtaja Martti Ilmonen tarinoivat uuden
pakkauskoneen äärellä. Keskellä pakkaamon esimies Jouni Tammelin.
Kuvat Markku Nummi
Toimitusjohtaja Jan Lähde kertoi uuden pakkauskoneen ottavan kananmunasta 10 digikuvaa ja naputtavan sitä 24 kertaa ennen kuin se hyväksyy tai hylkää munan.
|
Vaikka kananmuna-alalla käydään tiukkaa hintakilpailua, Munakunta teki vuonna 2004 selvästi edellisvuotista paremman tuloksen ja siitä riitti jälkitiliä tuottajille.
Lisäksi kaupunginjohtaja Martti Ilmonen kävi
helmikuussa painamassa nappia, jolla Munakunnan Kaarinan pakkaamon uusi
pakkauskone käynnistyi. Se on yksi maailman kolmesta yhtä kehittyneellä tekniikalla munia lajittelevasta
koneesta.
Munankunnan hallituksen puheenjohtaja Arto Saarimäki sanookin
menetelmän varmistavan munien laadun sekä nostavan
Munakunnan toimitusvarmuutta asiakkaille.
Munakunnan taloudellinen tilanne on parantunut ja se
rahoittaa nyt investointejaan suurelta osin tulorahoituksella.
Munakunnan omistajat päättivät pistää yhteensä
viitisen miljoonaa euroa Kaarinan ja Oripään pakkaamon ja Munakunnan
tytäryhtiön Scanegg Suomen kehittämiseen. Oripäähän siirtyi
Kaarinan entinen kone ja myös siihen asennetaan uusi
laadunvalvontayksikkö. Scaneggin toimitusjohtaja Petri Tarkkanen
kertoo yrityksen tähän asti suurimmasta investoinnista, että sillä
parannetaan tilojen toiminnallisuutta ja hygieniaa. Osa
tuotantolinjasta uusitaan ja pakastamo- ja varastotilaa sijoitetaan
700 neliön uudisosaan. Scannegg jalostaa kuusi miljoonaa munakiloa
vuodessa teollisuudelle ja suurtalousasiakkaille.
Munakunnan uusi 1,2 miljoonaa munaa päivässä
tarkastava pakkauskone korvaa muutaman ihmisen työn. Asia hoidettiin
Munakunnassa ilman irtisanomisia.
Munakunnan toimitusjohtaja Jan Lähde toteaa,
että investoinnit ovat vaatineet myös omistajilta näkemystä ja
päättäväisyyttä panostaa yrityksen tulevaisuuteen. Munakunnalla
oli vuoden 2004 lopussa 409 jäsenomistajaa, hieman enemmän kuin
vuonna 2003.
"Ihan hyvä tulos", kuvasi Lähde
esitellessään Munakunnan vuoden 2004 ennakkotietoja. Liikevaihto
laski hieman 45,2 miljoonaan euroon myyntihintojen laskun takia, mutta tulos ennen satunnaiseriä
näyttää 1,7 miljoonaa euroa kun se edellisenä vuonna oli 1,1
miljoonaa. Tarvikemyynnin tulos oli Lähteen mukaan samaa tasoa kuin
2003. Omavaraisuusaste nousi noin 58 prosenttiin. Lukuihin
sisältyvät A-Munan ja Scaneggin tiedot.
Kymmenen vuoden tauon jälkeen Munakunnassa on päätetty
maksaa jäsentuottajille jälkitiliä. Määrä on yli 0,4 miljoonaa euroa.
"Tässäkin on päästy hyödyntämään meidän
yhtiömuodon etuja", Lähde totesi.
Vuoden 2004 jäsenkampanjan aikana Munakunnan jäseniksi
tuli 85 tuottajaa A-Munasta. Vuoden aikana Munakunta jakoi
jäsenetuina rahastoanneissa jäsenille osuuspääomia 0,4 miljoonaa
euroa.
Lähde mainitsee, että kananmuna-alalla meneillään oleva
rakennemuutos on suurin, mitä Suomessa on millään tuotannonalalla
ollut.
Munakunnan hallintoneuvoston puheenjohtaja Jouni
Tuomola sanookin, että kilpailu alalla on kiristynyt. Tuotanto on
kasvanut. Viennin osuutta Munakunta joutui lisäämään viime vuonna.
Hintataso EU:ssa on alhaalla. Kulutus kotimaassa on vähentynyt.
Munakunta on aloittanut kampanjoinnin lisätäkseen
kananmunien kulutusta. Myös uusia tuotteita tulee markkinoille.
Liikevaihto
kasvoi prosentin, raskaat investoinnit ohi
Myyntivoitot nostivat Valion tulosta
Valio
Oy voi tänä vuonna keventää selvästi investointejaan ja pyrkii
kotimaan toiminnassa varmistamaan kehittämisohjelman onnistumisen.
Kahtena edellisenä vuotena Valio on investoinut noin 100 miljoonan
euroa vuodessa kehittämisohjelmaan sisältyneisiin asioihin.
Valion maksuvalmius on säilynyt hyvänä ja omavaraisuus
vuonna 2004 oli 40 prosenttia.
Valion liikevaihto sekä kotimaassa että ulkomailla
nousi yhden prosentin edellisvuotisesta ja oli 1581 miljoonaa euroa.
Tulos vuodelta 2004 ilman myyntivoittoja jäi alle
edellisvuoden 12 miljoonan euron. Tulosta pudotti muun muassa se,
että Valio siirsi varoja Valion eläkekassan toimintapääoman
kartuttamiseksi. Vuoden 2004 tulos on kuitenkin 60 miljoonaa euroa,
mutta toimitusjohtaja Harry Salonaho toteaa, että sitä
nostavat liiketoimintojen myyntivoitot, toisaalta myynnit vähensivät
liikevaihtoa.
Hankintaosuuskunnille Valio tilitti maidosta 9,4
miljoonaa euroa vähemmän kuin edellisenä vuonna. Valio osti maitoa
enemmän kuin 2003 ja nosti hankintaosuutensa 82 prosenttiin.
Salonaho arvioi, että markkinatilanne kotimaassa pysyy
haasteellisena.
Suonenjoella toimivan hillotehtaansa Valio yhtiöittää
tytäryhtiökseen. Tavoitteena on lisätä markkinalähtöisyyttä ja
kannattavuutta.
Myös Helsingissä olevan mehuliiketoiminnan
kehittämistä mietitään. Valiossa pidetään sitä tärkeänä
Valio ja Gefilus brändeille, mutta tehtaan halutaan kasvavan
kannattavasti.
Suonenjoen hillotehtaalla on työssä 94 henkilöä ja
Helsingin mehutehtaalla 69.
Sähköinen laskutus
tulee
käyttöön Valion hankintaosuuskunnissa, kerrotaan Taloussanomien
tuottama Digitoday-uutispalvelu (24.2.2005).
Valion osuusmeijerit ovat tehneet asiasta sopimuksen Enfon
kanssa. Enfo sähköistää Valion neljäntoista hankintaosuuskunnan ostolaskut.
Sopimus on viisituotinen ja yli puolen miljoonan euron arvoinen.
Valion tietojärjestelmäpäällikkö Arto Puurunen
sanoo Valion hakeneen ratkaisua, jossa kaikilla Valion osuuskunnilla on käytössään yhteinen järjestelmä laskujen kierrätykseen ja dokumenttien hallintaan sekä
arkistointiin.
Puurunen ilmaisee, että laskutuksen kehittämisellä vapautuvia resursseja voidaan suunnata liiketoiminnan kehittämiseen.
Puurusen mukaan sähköinen ratkaisu edesauttaa myös hyödyntämään
entistä paremmin laskujen käteisalennuksia ja pääsemään eroon
viivästysmaksuista. Järjestelmien mobiilikäyttö säästää aikaa, Puurunen
kertoo Digitoday-julkaisussa.
S-ryhmällä
juhlavuosi
myös tuloksellisesti
SOK:n 100-vuotisjuhlavuosi 2004 oli liiketoiminnallisesti S-ryhmän historian paras. Vähittäismyynti kohosi 8,1 mrd. euroon ja kasvoi 11 %, tulos ennen satunnaiseriä 321 milj. euroa parani runsaat 13 %, S-ryhmän kaikki liiketoiminnat kannattivat ja markkinaosuus vahvistui keskeisessä päivittäistavarakaupassa 34 prosenttiin. HOK-Elanto -fuusion ohella myyntiä kasvattivat erityisesti marketit, liikennemyymälät ja tavaratalot.
Ryhmä lisäsi tuntuvasti työpaikkoja ja henkilöstön määrä on nyt yli 26300. Osuustoiminnallinen asiakkuus kiinnostaa, sillä uusia asiakasomistajia tuli viime vuonna 283000, josta Elannon vaikutusta noin puolet. Kaikkiaan jäsenmäärä on jo 1,5 miljoonaa, S-kortti on jo 62 prosentilla Suomen talouksista, totesi pääjohtaja
Kari Neilimo. Omistajat palkittiin muhkealla 167 milj. euron bonuksella.
Kunnossa olevat ketjukonseptit, ylivertainen asiakkuuskonsepti ja logistinen tehokkuus ovat aikaansaaneet kattavan palveluverkoston, erinomaisen vakavaraisuuden, hyvän kannattavuuden ja kyvyn investoida tulorahoituksella. Tuloksesta 82 % on alueosuuskauppojen aikaansaannosta. SOK on entistä enemmän ohjausorganisaatio ja tukipalvelujen tuottaja. S-ryhmä voi ottaa luottavaisesti vuoden 2005 haasteet.-Yrjö Kotisalo
Agrimarket-ketju
kasvoi ja lisäsi markkinaosuutta
S-ryhmän maatalouskauppa kehittyi viime vuonna hyvin. Hankkija-Maatalouden ja kolmen alueosuuskaupan muodostama Agrimarket-ketju ylsi lähes 800
miljoonan euron myyntiin, jossa oli kasvua 5 prosenttia edellisvuodesta. Se merkitsi osuuden kasvua kaikkiaan 1,9
miljardin euron maatalouskaupan markkinoista. Erityisesti koneketju eteni ja John Deeren osuus traktoreista oli jo 18,5
prosenttia. Myös rautakaupassa ja puutarhakaupassa oli vahvaa kasvua.
Hankkija-Maatalouden voitto ennen satunnaiseriä 13 miljoonaa euroa koheni
edellisvuotisesta, sijoitetun pääoman tuotto oli erinomaiset 22,8
prosenttia ja omavaraisuusaste vankka 41,5 prosenttia. Yhtiö panostaa maatalousyrittäjien palveluun sekä erikoistuneeseen rauta- ja puutarhakauppaan ja sillä on vahvat näytöt tehokkaasta ja asiakaslähtöisestä toiminnasta. -Yrjö Kotisalo
Ylitarkastaja
ministeriöstä kotieläinasiamieheksi
Hanna
Leiponen-Syyrakki.
Kuva M. Nummi |
Hanna
Leiponen-Syyrakki
Pesosen seuraajaksi Brysseliin
Agronomi, MBA Hanna
Leiponen-Syyrakki (33) on nimitetty kotieläinasiamieheksi MTK:n
ja Pellervon Brysselin toimistoon. Hän aloittaa reilun kahden vuoden
pestinsä 7.
maaliskuuta.
Leiponen-Syyrakki on ylitarkastajana maa- ja
metsätalousministeriössä ja hoitanut maitoasioita maitohallintokomiteassa.
Hänen tehtäviinsä on sisältynyt käynti Brysselissä joka toinen viikko.
Leiponen-Syyrakki on aiemmin työskennellyt muun muassa MTK:ssa
hoitaen kansainvälisiä tehtäviä.
Leiponen-Syyrakin toimenkuva Brysselissä on samanlainen
kuin hänen edeltäjänsä maa- ja metsätalousministeriön
valtiosihteeriksi siirtyneen Pekka Pesosen, jonka tehtäviin
kuuluivat kotieläin- ja maitoasiat sekä osuuskunta-asiat.
Erityisesti
nuoria tulee asiakkaaksi
Lähivakuutus
vahvistui
maatilojen vakuuttajana
Lähivakuutus
on kasvattanut markkinaosuuttaan maatilojen pääasiallisena vakuuttajana.
Tammikuussa julkaistun TNS Gallup Oy:n tekemän tutkimuksen mukaan 45 prosenttia maatilayrittäjistä ilmoittaa pääasialliseksi vakuutusyhtiökseen Lähivakuutuksen.
Viime loka-marraskuussa tehtyyn tutkimukseen osallistui lähes tuhat yli viiden hehtaarin tilaa.
Lähivakuutuksesta todetaan, että markkinaosuus kasvoi nyt toista vuotta peräkkäin. Kasvua
edelliseen vuoteen oli lähes kaksi prosenttiyksikköä.
Eniten Lähivakuutus on parantanut asemiaan eteläisimmässä Suomessa ja Oulun seudulla. Tuotantosuunnittain kasvu jakautui melko
tasaisesti, tosin sikaloilla kasvu ei ollut odotusten mukaista.
Erityisen myönteistä yrityksen tulevaisuuden kannalta on markkinaosuuden selvä
nousu alle 40-vuotiaiden viljelijöiden keskuudessa.
Lähivakuutus-ryhmä on ollut jo pitkään johtava maatilojen vakuuttaja. Ryhmä on panostanut ammattitaitoon, paikalliseen palveluun, vahinkojen ennalta ehkäisemiseen ja riskienhallintaan maatiloilla.
Tänä vuonna Lähivakuutukselta myyntiin tulee edelleen
uusia tuotteita. Käynnissä on muun muassa kampanjat palohälytinjärjestelmien käyttöönotosta ja öljysäiliöiden kunnostamisesta.
Kolme
opintoviikkoa reilussa kuukaudessa
Paikallistalouden
oppia verkossa
Maaseudun
paikallistalouden kehittäminen on uusi verkkokurssi, jonka Maaseudun
tutkimus- ja koulutuskeskus Mikkeli aloittaa huhtikuussa.
Opintoassistentti Pekka Hytinkoski sanoo, että
kurssi soveltuu sekä ensimmäistä kertaa verkossa opiskelevalle
että verkko-opiskelun konkarille. Opiskelu järjestetään kokonaan
verkko-opiskeluna 4.4.-20.5.2005 ja sille on ilmoittauduttava 11.
maaliskuuta mennessä.
Niin ikään verkko-opiskeluna WebCT-kurssina Maaseudun
tutkimus- ja koulutuskeskus Mikkeli yhden opintoviikon Luomun
lähtökohdat -kurssi, joka on 14.3.-22.4.2005. Sille on
ilmoittauduttava 27. helmikuuta mennessä.
Lisätietoja
ja hakemuslomakkeet tutkimus- ja koulutuskeskus Mikkelin kotisivuilla.
|