Hankkija-Maatalous
muuttaa Hyvinkäälle
Hyvää
kasvua uusilla markkinoilla
Ensio
Hytönen arvioi maatalouskaupan arvon säilyvän nykyisellä
tasolla myös pitkällä aikavälillä.
Kuvat Markku Nummi
Hankkija-Maatalous
toimii maaliskuun alusta lähtien Hyvinkäällä uudessa
toimintakeskuksessa.
Talous- ja henkilöstöasioista vastaava Timo Vaara esitteli
aluetta perjantaina Helsingissä. |
Hankkija-Maatalouden
liikevaihto kasvoi ja yritys piti markkinansa keskeisillä
toimialoillaan viime vuonna.
Selvästi toimialaa paremman kasvun Agrimarket-ketju
kirjasi rauta- ja sisustustarvikekaupassa: 16 prosenttia. Myös
puutarhakaupan kasvu ylsi 15 prosenttiin.
Rautakauppaan panostetaan niin Agrimarket-ketjussa kuin
S-ryhmässä. Hankkija-Maatalouden toimitusjohtaja Ensio Hytönen
sanoo haastettavan Rautia-ketjun, mutta yksikköjä ei rakenneta yhtä
paljon.
Rauta- ja puutarha-alan kaupan vahvistaminen tuntui henkilöstön
määrässäkin: se nousi 822:een.
Hyvin on käynnistynyt myös hevostarvikkeiden
kauppa Agrimarket-ketjussa. Alan harrastus on hyvässä kasvussa.
Uusia ratkaisuja Agrimarketit toteuttavat myös
energia-alalla. Ketjun myyntiin tuli uusia koneita, pellettien myynti
on lisääntynyt ja niistä yrityksellä on yhteistyö Vapon kanssa.
Ruokohelven sopimusviljely alkoi Kymenlaaksossa.
Hytösen mukaan ruokohelpi tasaisi sopivasti
sadonkorjuuta. Hän silti epäilee arvioita, joiden mukaan
energiaviljely voisi kattaa jopa puoli miljoonaa hehtaaria.
Lisää jalansijaa ketju
otti myös torjunta-aineiden kaupassa.
Talous- ja henkilöstöjohtaja Timo Vaara kertoo
liikevaihtoa kertyneen Hankkija-Maataloudelle 746,6 miljoonaa euroa.
Voittoa jäi edellistä vuotta vähemmän; tuolloin tulos sisälsi
myyntivoittoja. Toiminnan tulos viime vuonna oli 9,7 miljoonaa euroa.
Yhtiön taloudellinen tila on vahva. Omavaraisuus
ylittää 40 prosenttia, sijoitettu pääoma tuotti viime vuonna
lähes 20 prosenttia, velkaa on vähän.
Agrimarket-ketju kehittää maataloustarvikekaupassa
osaamiskeskuksia. Hytönen perustelee, että asiakkaat
ammattimaistuvat yhä enemmän ja osaavat myyjät pystyvät
vaikuttamaan nykyistä laajemmalla alueella.Uutta
voimaa tuotekehitykseen ja markkinointiin
Valiolle
kumppani Saksasta
Valio on tehnyt yhteistyösopimuksen Saksan suurimman meijeriyrityksen Nordmilch eG:n
kanssa. Tavoitteena on vahvistaa yritysten kilpailukykyä sekä molempien kotimarkkina-alueilla että kansainvälisesti.
Sopimukseen ei liity mitään omistusjärjestelyjä.
Vastaavanlaiset sopimukset Valio teki ruotsalaisten Milkon ja Skånemejerierin
kanssa.
Nordmilch eG on Saksan suurin meijeriyritys, jolla on
Valion tapainen osuustoiminnallinen rakenne. Yrityksen omistaa 15 osuuskuntaa, joiden jäseninä on lähes 11 000 maidontuottajaa. Nordmilchillä on 18 tuotantolaitosta lähinnä
Pohjois-Saksassa ja pääkonttori Bremenissä.
Yhteistyötä Nordmiclhin kanssa on tarkoitus tehdä erityisesti tuotekehityksessä erikoistuotteiden kehittämiseksi, valikoitujen erikoistuotteiden valmistuksessa ja kansainvälisessä markkinoinnissa ja myynnissä.
Valion toimitusjohtajan Harry Salonahon mukaan Nordmilchin tuote- ja tuotanto-osaaminen vahvistaa Valion asemaa sekä kotimarkkina-alueella että kansainvälisillä markkinoilla.
"Nordmilch on kiinnostunut Valion vahvasta tutkimusosaamisesta ja lisäarvotuotteista kuten laktoosittomista tuotteista ja terveysvaikutteisista tuotteista, esimerkiksi verenpaineen hallintaan kehitetystä Evoluksesta ja elimistön vastustuskykyä vahvistavista Gefilus- tuotteista. Yhteistyön avulla uskomme saavamme lisäarvotuotteita myös Saksan
markkinalle, kertoo Salonaho.
Tuoreimmat nimitysuutiset
Nimityksiä-linkistä.
|