Markku Nummi
Neilimo:
Markkinaosuudet kasvavat 2004
S-ryhmä lisää yhä asiakasomistajiaan
S-ryhmän
myynnistä 2003 noin 66 prosenttia oli asiakasomistajien ostoja.
Bonusten määrä nousikin ennätykselliseen 132 miljoonaan euroon,
mikä oli 14 prosenttia enemmän kuin vuoden 2002 bonukset.
S-ryhmä sai 132 000 uutta asiakasomistajaa ja heitä oli
kaikkiaan 1 186 511 viime vuoden lopulla.
Päivittäistavarakaupassa S-osuuskaupat vähintäänkin
säilyttivät markkinaosuutensa myyntilukujen perusteella.
Pääjohtaja Kari Neilimon mukaan vuosi olikin yksi ryhmän
historian parhaista.
S-ryhmän myynnin kasvu oli 4,3 prosenttia.
Yhteenlaskettu tulos ennen satunnaiseriä jäi vain 7 miljoonaa euroa
edellisvuoden ennätystuloksesta ja oli 281 miljoonaa euroa.
Hyvin etenee myös ABC-liikennemyymälöiden toiminta.
Vuoden lopussa liikennemyymälöiden määrä nousi 42:een, ja
S-ryhmä oli nostanut markkinaosuutensa bensiinikaupassa noin 14
prosenttiin. Uudellamaalla SOK:lla on HOK-Elannon kanssa yhteinen ABC
Oy. Polttonesteiden tukkukauppaa harjoittavasta Greeni Oy:stä tuli
kesällä 2003 tuli noin kolmasosan omistuksella SOK:n ennen omistaman
yhtiön North European Oil Trade Oy:n omistaja. Yhteinen yhtiö
aloitti toimintansa 2004 alussa.
Liikennemyymälöiden myynti nousi 13 prosenttia, suurin
myynnin nostaja S-ryhmän ketjuista oli kuitenkin autokauppa, jonka
myynti nousi 14,6 prosenttia. Euromääräisesti sen myynti on noin
kolmannes S-marketien 2067 miljoonan euron myynnistä.
Kaikki muut ketjut lisäsivät myyntiä, mutta maatalous-
ja rautakaupalle kirjautui 0,2 prosenttia miinusta.
Alueosuuskaupat nostivat liikevaihtoaan yli 200
miljoonalla eurolla yhteensä 4713 miljoonaan euroon, mutta
ylijäämä ennen satunnaiseriä väheni. Myös paikallisosuuskaupan
paransivat liikevaihtoa.
SOK-yhtymän operatiivinen tulos nousi 46 miljoonaa
neuroon (42 vuonna 2002). Omavaraisuusaste laski hitusen 32,9
prosenttiin.
Pääjohtaja Neilimo ennakoi S-ryhmän myynnin ja
markkinaosuuksien kasvavan yhtymän keskeisillä toimialoilla vuoden
2004 aikana, mutta suhteellinen tulostaso saattaa jäädä
pienemmäksi kuin 2003.
Omavaraisuus
parani tuntuvasti
Tradeka vahvistui
Lähikauppatoiminta
oli paras kasvaja vähittäiskaupasta vastaavan Tradeka-konsernin 2003
tuloksessa. Siwat nostivat liikevaihtoaan 5,4 prosenttia ja
Valintatalot 1,2 prosenttia.
Tradekalla oli 515 myymälää vuoden 2003 lopussa, mutta
sen omistukseen siirtyi Elannolta 47 myymälää pääkaupunkiseudulla
vuoden 2004 alussa.
Tradeka-konsernin liikevaihto nousi 1,5 prosenttia yli
1015 miljoonan euron, mutta liikevoitto parani yli 21 prosenttia 22,7
miljoonaan euroon, ja voitto ennen satunnaiseriä lisääntyi
edellisvuodesta lähes 42 prosenttia.
Tradeka-yhtymän ennakkotiedot vuodelta 2003 osoittavat,
että yhtymän omavaraisuusaste nousi 30,5 prosenttiin oltuaan 11,7
prosenttia edellisvuonna. Tilikauden voitoksi tuli 95,7 miljoonaa
euroa. Vuoden lopulla yrityssaneerauksen loppujärjestelyissä velkoja
kuitattiin Eka-kiinteistöillä, mistä syntyi tuottoeriä. Yhtymän
voitto ennen satunnaiseriä oli 42,5 miljoonaa euroa.
|